Gender sahəsində problemlər hələ də
qalır
Mehriban Əliyeva: “Mənəvi dəyərlərin
daşıyıcısı olan qadın öz yaradıcı
potensialından istifadə edərək, bəşəriyyətə
yeni gender bərabərliyi modelini təklif edəcək”
Müasir
dünyada qadın və kişilərin cəmiyyətdə rolu
və yeri ən çox diqqət tələb edən, eyni
zamanda da ən çox mübahisə doğuran
mövzulardandır. II Dünya müharibəsi və
müharibədən sonrakı dövrdə qadınların
kütləvi istehsalata cəlb olunması ilə əlaqədar
baş verən sosial dəyişiklik onların cəmiyyətdə
və ictimai istehsalda yeri haqqındakı ənənəvi nəzəri
sxemin yenidən müzakirə edilməsi ilə nəticələndi.
Ümumiyyətlə,
elmi tədqiqatların inkişafı nəticəsində
aydın olub ki, bioloji nöqteyi-nəzərdən kişilər
və qadınlar arasında oxşarlıq fərqlərdən
daha çoxdur. Tədqiqatçılar hətta belə hesab
edirlər ki, kişilər və qadınlar arasındakı
yeganə aydın və əhəmiyyətli fərq
onların nəsil artırmasındakı rolu ilə
bağlıdır. Bu gün aydın görünür ki, bu
cür «tipik» cinsi fərqlər, məsələn, kişilərin
daha hündürboy, ağır çəkili, əzələli
və fiziki cəhətdən güclü olması olduqca dəyişkəndir
və cinslə düşünüldüyündən daha az
bağlıdır. Məsələn, Şimali-qərbi
Avropanın qadınları Cənub-şərqi Asiyanın
kişilərindən daha hündürboydurlar. Bədənin,
eləcə də fiziki gücün formalaşmasına
qidalanma və həyat tərzi əhəmiyyətli dərəcədə
təsir göstərir. Bioloji fərqlərdən
asılı olmayaraq, insanların sosial rollarında, fəaliyyət
formalarında və emosional xarakteristikalarında fərqlər
mövcuddur. Antropoloqlar, etnoqraflar və tarixçilər
«kişi üçün tipik olan», «qadın üçün
tipik olan» haqqında təsəvvürlərin nisbi olduğunu
çoxdan sübut ediblər. Belə ki, bir cəmiyyətdə
kişi məşğuliyyəti, davranışı, xarakter əlamətləri
hesab edilən digərlərində qadın məşğuliyyəti
kimi qəbul olunur. Dünyada qadın və kişilərin sosial
xarakteristikalarının nəzərə çarpan müxtəlifliyi
və bioloji xarakteristikalarının oxşarlığı
belə nəticə çıxarmağa imkan verir ki, bioloji
cins insanların sosial rollarının fərqlərinin
izahı ola bilməz.
Yalan stereotiplər aradan qaldırılır
Cənubi Qafqaz ərazisində
qadın hərəkatının ilk informasiya-analitik, kitabxana
və sənəd mərkəzi olan Azərbaycan Gender
İnformasiya Mərkəzinin (AGİM) məlumatına görə,
gender anlayışı, bioloji cinsindən asılı olaraq,
insanlara cəmiyyət tərəfindən təlqin edilən
sosial və mədəni normaların məcmusunu ifadə edir.
Mayın 24-dən Azərbaycanda keçirilən Avropa
Şurasının qadınlar və kişilər arasında
bərabərlik məsələlərinə məsul nazirlərinin
"Gender bərabərliyi: de-yure və de-fakto gender bərabərliyinin
təmin olunması" mövzusunda VII konfransında Azərbaycanın
birinci xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti,
YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri,
Milli Məclisin deputatı Mehriban Əliyeva da Azərbaycanın
gender bərabərliyinə aid fəal mövqeyi və konkret
strategiyasının olduğunu deyib: “İyirminci əsrin ən
böyük nailiyyətlərindən biri ondan ibarətdir ki,
biz cəmiyyətdəki dəyərlər və etik
qaydaları dəyişməyə müvəffəq olduq. Gender
probleminin ciddiliyi müxtəlif ölkələrdə tam
şəkildə qavranılır və yalan stereotiplərin
aradan qaldırılması prosesi artıq
başlanmışdır. 1960-70-ci illərdə insanların
qadınlara münasibətində dünya miqyasında
köklü dəyişikliklər baş verdi”.
Ümumiyyətlə, cəmiyyətdə
kişi və ya qadın olmaq yalnız bu və ya digər
anatomik xüsusiyyətlərə sahib olmaq deyil, həm də
cəmiyyət tərəfindən müəyyən
edilmiş bu və ya digər gender rolunu icra etmək deməkdir.
Gender - qadın və kişinin cəmiyyətdəki sosial
rolunu və vəziyyətini təyin edən sosial model kimi cəmiyyət
tərəfindən təşkil edilir. Gender sisteminin
saxlanılması və inkişafında əsas rolu isə
insan şüuru oynayır.
İnsan doğulandan etibarən gender sisteminin təsir
obyektinə çevrilir - uşağa, cinsindən
asılı olaraq müxtəlif rəngli pal-paltar, oyuncaqlar
alınır. Ailə tərbiyəsi prosesində (valideynlərin və qohumların simasında), təhsil
sistemində (uşaq müəssisələrində tərbiyəçi
və müəllimlər simasında), ümumiyyətlə,
mədəniyyət prosesində (kitablardan və kütləvi
informasiya vasitələrindən) uşaqların inkişafda
olan şüuruna gender normaları yeridilir. Müəyyən
olunmuş davranış qaydaları
formalaşdırılır və «əsl kişi» kimdir, «əsl
qadın» necə olmalıdır haqqında təsəvvür
yaradılır. Sonralar bu gender normaları müxtəlif
sosial və mədəni mexanizmlərin köməyi ilə
saxlanılır.
Azərbaycan qadınının həyatında yeni
dövrün başlanğıcı
Bu gün cəmiyyətdə kişi və qadın peşələri və
iş yerlərinin təsviri də gender problemlərinin
mövcudluğunu əks etdirir. Sosial cins yanaşması
mövqeyindən izah etmək mümkün deyil ki, nə
üçün keçmiş SSRİ-də həkimlərin,
hakimlərin və ya bank qulluqçularının böyük
hissəsini qadınlar təşkil etdiyi halda, Avropa və
Amerikada kişilər təşkil edirdi. Gender nəzəriyyəsi
mövqeyindən bu və ya digər peşənin cəmiyyətdəki
nüfuzu və əmək haqqının miqdarını təhlil
edən tədqiqatlar göstərir ki, keçmiş
SSRİ-də həkimlərin böyük əksəriyyətinin
qadınlar olması onların «anadangəlmə daha şəfqətli
və fədakarlığa meyilli olması» və ya bu sosial
rolun onların cinsinin nümunəsi olduğuna görə yox
(sosial cins nəzəriyyəsi tərəfdarlarının
fikrincə), bu işin daha aşağı maaşlı, (məsələn,
hərbi-sənaye kompleksi ilə müqayisədə) və
ümumiyyətlə, az nüfuzlu (məsələn, fəhlələr
həkimlərdən daha çox sosial imtiyazlara sahib idilər)
olmasına görə idi. Tədricən də
olsa, hazırda peşə seçimi məsələsində
dəyişiklik baş verməkdədir. Mehriban Əliyevanın
sözlərinə görə, qadınların
hüquqlarının qorunmasında Azərbaycan da bir çox
nailiyyətlər əldə edib: “XX əsr Azərbaycan
qadınının həyatında yeni dövrün
başlanğıcı hesab edilə bilər. Məhz
1918-ci ildə Azərbaycan müsəlman Şərqində
ilk demokratik respublika olaraq qadınlara seçmək və
seçilmək hüququnu vermişdir. Bu,
bir çox digər Qərb ölkələrindən fərqli
olaraq, əvvəl baş vermişdir. XX əsrin
sonunda ölkəmiz müstəqilliyini bərpa etdikdən
sonra qadınlar yeni imkanlar əldə etmişlər. Müasir Azərbaycanda elə bir sahə yoxdur ki,
orada qadınlar iştirak etməsin. Onlar
idarəçilik, hüquq-mühafizə və ədliyyə
orqanlarında təmsil olunurlar. Onlar biznes
fəaliyyəti ilə məşğul olur, siyasi və
ictimai proseslərdə iştirak edirlər”. Qadınların siyasi və ictimai fəaliyyətində
də böyük nailiyyətlər əldə olunub.
2009-cu ildə bələdiyyə orqanlarına seçilən
qadınların sayı 2004-cü ildəki göstəricilərlə
müqayisədə 7 dəfə artıb: “Hazırda
qadınlar dövlət məmurları və elmi
işçilərin demək olar ki, yarısını təşkil
edirlər. Həkimlərin və məktəb
müəllimlərinin əksəriyyəti qadınlardır.
Ölkəmizdə hər beş ildən
bir qadınların cəmiyyətdə rolu və mövqeyini
müzakirə etmək məqsədi ilə ümumrespublika
forumu keçirilir. Bütün bu nailiyyətlər
müsbət və nikbin gələcəyə dəlalət
edən göstəricidir”.
Mehriban Əliyeva Avropanın
inkişaf etmiş bir sıra ölkələrində gender
ayrı-seçkiliyinin aradan qaldırılması ilə
bağlı uğurlu milli siyasətin
formalaşdırılması və kişi
ilə qadın arasında real sosial bərabərliyin bərqərar
olunması sahəsində zəngin təcrübə
olduğunu da deyir: “Bu gün müasir Avropa cəmiyyətində
qadınlar demək olar ki, bütün ictimai sahələrdə,
o cümlədən ən mürəkkəb, ənənəvi
kişi peşələrində fəaliyyət göstərirlər.
Onlar dünyada biznes, maliyyə işlərində
və hərbi sahədə fəal rol oynayırlar. Qadınlar problemlərin həllinə xüsusi diqqət
yetirərək, siyasətdə də iştirak edirlər.
Bütün bu müsbət dəyişikliklərə
baxmayaraq, qarşımızda duran məsələlər hələ
də çoxdur”.
Qadınların ailə və cəmiyyətdə status
problemi
Belə ki, əksər
ölkələrdə qadın və kişi
gəlirləri arasında ciddi fərqlər mövcuddur. Təhsil
və səhiyyə sahələrində gender fərqlərinin
tədricən aradan qaldırılmasına baxmayaraq, gəlir
sahələrində saxlanmaqda davam edir və bəzən hətta
güclənməkdədir. Bir çox ölkədə
ümumi əhalinin yarısından çoxunu (51%-dən 54%-ə
qədər) qadınlar təşkil etdiyi halda, milli və
regional səviyyədə siyasətçilər arasında
onların sayı olduqca azdır. Sovet
dövründə qadınlar istehsal və başqa xalq təsərrüfatı
sahələrində kişilərlə bərabər dərəcədə
işləyirdilər, lakin özəlləşdirmə nəticəsində
onlar keçmiş dövlət mülkiyyətinin və
böyük biznesin yenidən bölüşdürülməsi
prosesindən kənarda qaldılar. Mehriban Əliyeva
problemlərin həllinin gecikməsini bir çox qətnamə
və qərarların hələ də yerinə yetirilməməsində
görür: “Bir tərəfdən, gender bərabərliyi
müasir Avropa cəmiyyətində mühüm əhəmiyyət
kəsb edir, digər tərəfdən, əldə oluna biləcək
tərəqqi daha da çox ola bilərdi.
Eyni zamanda, Azərbaycanda gender münasibətləri və
qadınların ailə və cəmiyyətdə statusu ilə
bağlı ciddi problemlər də var. Bütün bunlar
dövlət və qeyri-hökumət qurumlarını narahat
edən məsələdir. Bizi narahat edən
digər problem məişət
zorakılığıdır”. Onun
sözlərinə görə, hətta ən inkişaf
etmiş cəmiyyətlərdə qadınlar müxtəlif
növ zorakılığa məruz qalırlar. Azərbaycan
da istisna deyil: “Digər ölkələrdə olduğu kimi,
bizim ölkədə də məişət
zorakılığını müəyyən etmək
çox çətin olur. Bununla belə,
qadınlar və uşaqlara qarşı hər hansı
zorakılıq hətta bir hadisə olsa belə, qəbuledilməzdir.
Qeyd etmək istəyirəm ki, ənənələrimiz
və mentalitetimizdən istifadə edərək, bu cür
davranışa rəvac vermək mənəviyyatsızlıqdır.
Azərbaycan xalqının adət-ənənələrində
qadına çox böyük hörmət və qayğı
ilə yanaşılır. Ailə dəyərləri
cəmiyyətimizin ən mühüm və qiymətli dəyərləri
olmuş və olaraq qalır. Azərbaycanlılar
üçün ana müqəddəs simadır. Məişət zorakılığı haqqında
qanun layihəsi Milli Məclisdə artıq oxunuşdan
keçmişdir. Əminəm ki, bu qanun
yaxın vaxtlarda qəbul olunacaq”.
«Mən»
gücü - «Mən» zəifliyi
Ailə və cəmiyyət
tərəfindən göstərilən belə təzyiqlər
qadınların onları narahat edən şeyləri dilə
gətirməyə və yazmağa cəsarət etməməsi
- «özünüsenzuranı» yaradır. Ümumiyyətlə,
fədakarlığı, səbri, itaətkarlığı,
sədaqəti qadın keyfiyyətləri hesab edirlər.
Kişiyə isə əks keyfiyyətlərə
sahib olan kimi baxırlar. Bunun üçün də kişi və qadın təbiəti
«hökmranlıq - tabeçilik» kateqoriyaları çərçivəsində
dərk edilir: «Qadını idarə etmək», «himayəçi
və başçı olmaq» hüququ kişiyə aid edilir,
qadın isə öz sevgisinə cavab olaraq cəsarətli və
güclü hami qazanmaq hüququna malikdir. Bundan başqa, «Mən»
gücü - «Mən» zəifliyi əsasında stereotip olaraq
hesab olunur ki, qadın və kişi şəxsiyyəti
güc təzahürünə görə fərqlənirlər.
Cəmiyyətdə hər iki sosio-cins qrupunun
maraqlarını nəzərə alan yeni
yanaşma isə gender bərabərliyinə nail olmaq
üçün xüsusi tədbirlərə ehtiyac
olmasına əsaslanır. Bu sahədə qanunvericiliyə gəlincə,
Mehriban Əliyeva hesab edir ki, bəzən vətəndaşlara
bərabər imkanların yaradılmasına yönəlmiş
qanunlar kişi və qadın
üçün eyni fürsətin olmasına zəmanət
vermir: “Bu o deməkdir ki, vətəndaş hüquqlarına
malik olmaq məsələnin yalnız bir hissəsidir. Digər mühüm məsələ onların necə
həyata keçirilməsi ilə bağlıdır. Bu, işləyəcəyimiz əlavə bir sahədir.
Gender bərabərliyinin necə olması və ahəngdar
formada təmin edilməsi ilə bağlı müxtəlif təklif
və fikirlərimiz ola bilər. Cəmiyyətdə qadınlar və kişilər
arasında hər hansı qeyri-bərabərliyin aradan
qaldırılmasını yalnız bir platforma və ya tədbirlər
planı sayəsində aradan qaldırmağı
düşünmək sadəlövhlük olardı. Bütün tədqiqatçılar hesab edirlər
ki, sivilizasiyanın inkişaf dövründən başlayaraq,
qadınlar demək olar, bütün cəmiyyətlərdə
dini mənsubiyyətdən və ya siyasi quruluşdan
asılı olmayaraq, kişilərdən asılı vəziyyətdə
olublar. Hazırda dünya öz
inkişafının elə bir dövrünə qədəm
qoyur ki, yekun məqsəd bu vəziyyətin dəyişməsindən
ibarətdir. Vəziyyətin dəyişilməsində
uğurlar bir çox - siyasi, ictimai, sosial, dini və mənəvi
amillərdən asılıdır. Lakin
yekun nəticədə hər şey bizdən, bu planetdə
yaşayan kişilər və qadınlardan asılıdır”.
Mehriban Əliyevanın
fikrincə, kişinin əsl müstəqilliyi o vaxt təmin
edilir ki, həmin azadlıq, müstəqillik və imkanlar
qadında da olsun: “Əgər müasir cəmiyyətdə
qadının vəziyyətini və taleyini əsasən onun ətrafında
olan kişilər müəyyən edirsə, bilmək lazımdır
ki, həmin kişilər qadınlardan tərbiyə
alıblar. Bu, o deməkdir ki, məhz mənəvi
dəyərlərin daşıyıcısı olan qadın
öz yaradıcı potensialından istifadə edərək,
bəşəriyyətə yeni gender bərabərliyi modelini
təklif edəcək”.
Həqiqət İsabalayeva
Kaspi. -2010. – 26 may. – S.6.