Qars müqaviləsi – tarixin zərurəti
Azərbaycan alimləri hesab edir ki, Qars
müqaviləsinin ən uğurlu cəhətlərindən
biri Rusiyanın iştirakı ilə çoxtərəfli
olmasıdır.
Oktyabrın
13-də Rusiya, Türkiyə, Azərbaycan və Ermənistan
arasında imzalanan Qars müqaviləsinin 89 yaşı tamam
olur. Cənubi Qafqazda fəaliyyətə başlayan müstəqil
dövlətlərin süqutundan sonra yaranmış gərgin
vəziyyətdə dövlətlərin bir-birinə
qarşı ərazi iddiaları ortaya atılırdı.
Ən
çox da bu Ermənistan tərəfindən edilirdi. Bəs o
zaman müqavilənin imzalanması hansı zərurətdən
yarandı? Bəlli olduğu kimi, bundan əvvəl Sevr
müqaviləsi imzalanmışdı və həmin
müqavilə ilə sovet Rusiyası Ermənistan SSRİ-ni
müdafiə etməyi üzərinə
götürmüşdü. Bu dövrdə Türkiyə
Böyük Millət Məclisi ilə sovet Rusiyası
arasında əlaqələrin mövcud olmasına baxmayaraq
Moskva hər vəclə Ermənistanın bölgədə
mövqeyinin möhkəmlənməsinə yönələn
siyasət yeridirdi. Hətta sovet Rusiyası yaranmış
durumdan istifadə edərək Azərbaycanın Zəngəzur
bölgəsini mübahisəli ərazi sayaraq Ermənistana
vermişdi. Maraqlısı odur ki, sovet Ermənistanı
Gümrü Müqaviləsini daşnak hökuməti
imzaladığından özlərini bu sənədin
yükündən kənara çəkməyə
çalışdılar. Beləliklə, Sevr Müqaviləsi
tanınmadı. Amma sovet Rusiyası ilə Ermənistan
SSRİ arasında müqavilə imzalanandan sonra 1921-ci ilin
martında RSFSR-lə Türkiyə Böyük Millət Məclisi
arasında Moskva sənədi imzalandı. Elə
o zaman belə bir fikir gündəmə gəldi ki, Türkiyə
ilə Cənubi Qafqaz respublikaları arasında müqavilə
meydana gəlsin.
Bununla da 1921-ci ilin oktyabrın 13-də Qars Müqaviləsi
imzalandı. Bəzi tarixçilər düşünür
ki, gərək o zaman Türkiyə ilə respublikalar
ayrı-ayrılıqda müqa-vilə imzalayardılar. Ancaq Azərbaycan
alimləri hesab edir ki, Qars Müqaviləsinin ən uğurlu cəhətlərindən
biri Rusiyanın iştirakı ilə çoxtərəfli
olmasıdır. Belə ki, Ermənistan özünün Qars
Müqaviləsindən çıxdığını elan
etsə də, sənəd çoxtərəfli olduğundan
götürülən öhdəliklərin yerinə yetirilməsi
davam edir. İkincisi, Qars Müqaviləsinin imzalanması Sevr Müqaviləsinin Cənubi
Qafqazla bağlı müddəalarının gündəmdən
çıxması deməkdir.
Beləliklə, bir tərəfdə Azərbaycan SSR, Ermənistan SSR və Gürcüstan SSR, o biri tərəfdə - Türkiyə olmaqla Qarsda RSFSR-in iştirakı ilə bağlanmış müqaviləni Ermənistan tərəfdən xalq xarici işlər komissarı Askanaz Mravyan və daxili işlər komissarı Poqos Makinzyan, Azərbaycan tərəfdən isə xalq dövlət nəzarəti komissarı Behbud Şahtaxtinski imzalayıb. Gürcüstan tərəfdən isə xalq hərbi-dəniz işləri komissarı Şalva Eliva və xalq xarici işlər komissarı və xalq maliyyə işləri komissarı Aleksandr Svanidze imzalayıb.
Türkiyə tərəfdən isə sazişi Böyük Millət Məclisində Ədirnədən millət vəkili, Şərq Cəbhəsi komandanı Kazım Qarabəkir Paşa və başqaları imzalayıb.
O vaxt Rusiya Sosialist
Federativ Sovet Respublikası adını alan
Rusiyanı Yakov Qanetski təmsil edib. İmzalanan
sənədin ilk maddələrində indiyə kimi tərəflər
arasında imzalanan sənədlərin öz qüvvəsini
itirmiş hesab edilməsi əks olunub. Sənəddə
Türkiyənin şimal-şərq sərhədləri
(Rusiya Baş Qərərgahının 1/21000 miqyasında - düymdə
5 verst xəritəsinə əsasən) Qara dənizdə yerləşən
Sarp kəndindən başlanan Xedis-Mta dağından,
Şavşet dağındakı Kannı-Dağ
ayırıcından keçən, daha sonra Ərdəhan və
Qars sancaqlarının köhnə şimal inzibati sərhədləri
ilə Aşağı Qarssuyun mənsəbinədək Arpaçay
və Araz çaylarının talveqi ilə keçib gedən
xətlə müəyyən edilir. Türkiyə
hökuməti və Sovet Ermənistanı və Azərbaycanı
hökumətləri razılığa gəlirlər ki,
Naxçıvan vilayəti bu müqavilənin 3-cü əlavəsində
müəyyən edilən sərhədlərdə Azərbaycanın
himayəsi altında muxtar ərazi yaradır. Müqavilə Ümumittifaq MİK tərəfindən
16 mart 1922-ci ildə ratifikasiya olunub.
QARS MÜQAVİLƏSİNƏ QARŞI ERMƏNİ
NARAZILIQLARI
Ən maraqlısı odur ki, Qars
danışıqları və müqaviləsi, onun
ayrı-ayrı maddələri Ermənistan və diaspor erməniləri
tərəfindən birmənalı qəbul olunmadı. Əgər "Sovet Ermənistanı"
qəzeti "Qars sülh konfransı" adlı
yazısında (27.IX.1921) bu danışıqları Ermənistanın
müstəqilliyini möhkəmləndirə biləcək
bir akt kimi qiymətləndirirdisə, əks mövqedə
dayanan qüvvələr və onların mətbu orqanları
məsələyə başqa səpkidən
yanaşırdılar. Təbrizdə
çıxan "Hayk" qəzetinin "Pərdə
götürülmüşdür" adlı baş məqaləsi
(13.XI.1921) bu baxımdan olduqca maraqlıdır. Orada
yazılırdı ki, şanlı Qızıl ordunun
komandanları Sovet federasiyasının tərkibinə daxil
olan Ermənistanın mübahisəsiz hissəsini təşkil
edən 1914-cü il sərhədlərində
belə dayana və hətta balaca Naxçıvanı
kamalçıların caynaqlarından qopara bilmədilər. Məqalədə Qars müqaviləsinin nəinki
Ermənistana, habelə Rusiyanın özünə də
heç nə vermədiyi və sanki türk
qoşunlarının təntənə ile Moskvaya daxil olaraq məğlub
Rusiyaya öz iradələrini diktə etdirmələri təsiri
bağışladığı göstərilirdi. Bu
yazı belə bir sonluqla bitirdi: erməni xalqının
"xilaskar Rusiyaya" bəslədiyi ümidlər sadəcə
yalandır və Rusiya digər imperialist dövlətlərindən
özünün fərsizliyi və kütlüyü ilə fərqlənir;
Ermənistan da onun qurbanıdır. Daşnakların
orqanı "Çakatamart"ın "Ermənistanda vəziyyət"
adlı yazısında (6.XII.1921) Qars konfransının qərarlarından
yalnız azərbaycanlıların razı qaldıqları
bildirilirdi. Bütün bunlar,
sözsüz, daşnak təbliğatı idi və tarixin
sübuta yetirdiyi kimi, Rusiya zamanın və şəraitin,
habelə öz siyasi məqsədlərinin imkan verdiyi səviyyədə
Ermənistan üçün çox şey eləmişdi və
edirdi də. Qars müqaviləsinin nəticələrindən
narazı qalan və onun ermənilər üçün
xeyirsiz olmasından (Naxçıvan bölgəsi, habele digər
ərazilərin ələ keçirilə bilməməsi və
s.) şikayətlənən Ermənistandakı müəyyən
dairələr və diaspor sakitləşməyərək
başqa arxalar, vasitə və üsullar axtarışına
girişmişdilər. Onlar hələ Moskva və Qars
müqavilələri arasındakı bir dövrdə Millətlər
Liqası cəmiyyətlərinin Cenevrədə keçirilən
qurultayının (VI.1921) belə bir qətnamə qəbul etməsinə
nail oldular: erməni millətinin müdafiəsi və
inkişafı beynəlxalq ədalətin borcudur və erməni
məsələsini ədalətlə həll etmədən
Şərqdə sülh yaratmaq mümkün deyildir. Türkiyənin "Vəqt" qəzetinin
(30.X.1921) belə bir məlumatından aydın olur ki, "erməni
məsələsi" Vaşinqton konfransının
(12.XI.1921-6.il.1922) gündəliyinə daxil edilmədiyindən
Amerika erməniləri, ümumiyyətlə, Yaxın Şərq
və o cümlədən də, həmin problemin orada
müzakirəsinə çalışırdılar. Erməni
milli demokratlarının orqanı "Joqovurdi Dzaiyn" qəzetində
(22.XII.1921) aşağıdakı maraqlı məlumatlar dərc
olunmuşdu: 1921-ci il noyabrın 21-də erməni milli
demokratlarının və gənc
hnçakçıların nümayəndələri
(B.Kurkçan, V.Malkolm - Roma və Londondakı keçmiş
İran səfiri Mirzə Mülkümxan Mamikonyanın
oğlu, Amerika Erməniləri İttifaqı Siyasi şöbəsinin
üzvləri və katibi Q.Papazyan) "Ermənistan-Amerika
komitəsi"nin katibi Montqomerinin vasitəçiliyi və həmin
komitənin sədrinin müşayiətilə ABŞ
prezidenti U.Hardinqin qəbuluna (21 .XI.1921) gedərək
Türkiyə Ermənistanının azad olunmasını tələb
etmişdilər. Elə həmin gün Dövlət
katibi A.Brianın qəbulunda olan daşnakların nümayəndələri
isə Rusiya Ermənistanının azad edilməsi tələbini
qoymuşdular. Hər iki görüş zamanı gedən
müzakirələrdən bəlli olur ki, ermənilər
Moskva və Qars müqavilələrinə məhəl
qoymayaraq öz qonşularına, o cümlədən də Azərbaycana
və onun Naxçıvan bölgəsinə dair ərazi
iddialarını təkrarən müdafiə etmişdilər.
Qars konfransından sonra qaldırılan "erməni
məsələsi" ilə bağlı Atatürkün bir
fikrini burada xatırlatmaq yerinə düşərdi. O,
çıxışlarından birində (1.III.1922) demişdi
ki, bizim Şərqdəki faktiki vəziyyətimiz Qars
müqaviləsilə hüquqi forma almışdır və
bu müqavilə Sevr müqaviləsinin tətbiq
olunmazlığını sübut edən amillərdən
biridir, "Erməni məsələsi" deyilən bu məsələ
isə özünün ən düzgün həllini Qars
müqaviləsində tapmışdır. Ermənilərin
hədsiz və eyni zamanda imkanları ilə əsla
uzlaşmayan iddiaları Qərbin müəyyən dairələrində
də birmənalı qarşılanmırdı. Məsələn,
vaxtilə Ermənistana ABŞ-ın Ali komissarı təyin
olunan polkovnik U.Haskel erməni xalqını "peşəkar
dilənçi" kimi səciyyələndirərək
yazırdı ki, ermənilər oğru, yalançı,
tamamilə alçalmış, özlərinə yardım
göstərməyi bacarmayan və birbirlərinə kömək
etmək istəməyən və hər cür minnətdarlıq
duyğularından yoxsul olan kimsələrdilər; erməni
xalqı arasında yurd duyğusu olmadığı kimi,
ölkəni idarə etmək qabiliyyəti, inkişaf
üçün pul və mənbə də yoxdur;
qaçqınlar üçün açılan xəstəxanalardakı
naxoşlara muzdla baxan ermənilər dava-dərmanları
oğurlayaraq satırlar və s. İngiltərənin Xarici
İşlər naziri Lord C.Kerzon erməni liderlərini "dəyərsiz
kimsələr" adlandınrdı. Həmin
nazirliyin müşaviri Hardinq isə ermənilərin
xarakterini yaxşı bildiyindən onların hərəkətlərinə
təəccüblənmədiyini söyləmişdi.
QARS MÜQAUİLƏSİNİN LƏĞVİNƏ
UĞURSUZ CƏHDLƏR
II Dünya müharibəsindən sonra SSRİ Qars
müqaviləsinin ləğv olunmasına və Türkiyəyə
verilmiş ərazilərin geri qaytarılmasına cəhd
göstərdi.1945-ci ilin iyununda SSRİ-nin Xarici işlər
naziri V.Molotov Moskvadakı türk səfirinə Türkiyəyə
verilmiş ərazilərin geri qaytarılması tələbi
ilə müraciət etdi. Bu tələb Türkiyəni
çıxılmaz vəziyyətdə qoyurdu: O, bir tərəfdən
faşizm üzərində qələbədən sonra beynəlxalq
nüfuzunu daha da artırmış SSRİ ilə münasibətləri
korlamaq, digər tərəfdən isə mübahisəli ərazilərdən
əl çəkmək istəmirdi. Bəzi
ingilis diplomatları hələ 1939-cu ildə SSRİ-nin Qars
müqaviləsinin ləğvi məsələsini gündəmə
gətirəcəyini proqnozlaşdırmışdı.
Türkiyə müharibədən sonra fövqəlgüc
kimi meydana çıxan Sovet İttifaqı ilə müharibəyə
başlamaq istəmirdi. Artıq 1945-ci ilin
payızında Qafqazdakı Sovet qoşunları Türkiyəyə
hücuma başlamaq üçün əmr gözləyirdilər.
Hətta Sovet iddiaları ermənilər tərəfindən
II Dünya Müharibəsinin qalib dövlətlərinrn liderlərinə
də çatdırılmışdı. Lakin İngiltərənin baş naziri
U.Çörçill buna qarşı çıxış
etdi, çünki əlavə ərazilərin əldə
edilməsi onsuz da mühahbədən sonra nüfuzunu
artırmış SSRİ-nin öz təsirini daha da möhkəmləndirməsinə
təkan verə bilərdi. ABŞ Prezidenti
H.Trumen isə məsələnin başqa tərəflərə
aidiyyəti olmamasına əsaslanaraq bitərəflik
nümayiş etdirməyi üstün tutdu. Nəhayət, SSRİ Türkiyəyə
qarşı olan ərazi iddialarından əl çəkdi.
Üstündən
89 il keçsə də, Qars Müqaviləsinin
yeniləşmiş forması haqda çox
danışılır. Bəs bu
mümkündürmü? Tarixçi alimlər
hesab edir ki, bu bir şərtlə mümkündür ki, Qars
Müqaviləsinin müddəaları əsasında Ermənistanla
Türkiyə arasında müqavilə imzalansın. Bununla da əvvəlki müqavilənin şərtləri
təsdiqlənir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, Qars Müqaviləsinin ən önəmli maddəsi
Naxçıvanla bağlıdır. İkitərəfli
müqaviləyə keçdikdə, Azərbaycan diplomatiyası
fəallıq göstərməlidir ki, Naxçıvan məsələsi
burada yenidən qoyulsun. Xüsusən Rusiya
və Türkiyə tərəfindən bu məsələ
qoyulmalıdır. Çünki beynəlxalq
hüquqdan çıxış etsək, bizim
üçün ən əsası Qars Müqaviləsidir.
Əgər Ermənistan Qars Müqaviləsini tanımırsa,
onda Azərbaycan da diplomatik fəallıq göstərərək
Cənubi Qafqazda sərhədlərə yenidən
baxılması məsələsini qaldırmalıdır.
Konkret olaraq isə İrəvan və Zəngəzurla
əlaqədar iddialar qaldıra bilinər.
Azər Nuriyev
Kaspi.- 2010.- 8 oktyabr.- S. 12.