Saray inşaatının ən
dəyərli nümunəsi
Şirvanşahlar sarayı muzey-qoruq elan edilənədək çox
hadisələrin şahidi
olub. Belə
ki, ayrı-ayrı vaxtlardakı talanlar üzündən bu gün muzeydə o dövrə aid heç bir eksponat yoxdur
Şirvanşahlar
sarayından reportaj hazırlamaq istəyimizi
bildirəndə muzeyin direktoru
Rəna xanım “Şirvanşahlar
sarayı Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin balansında deyil.
Biz artıq İçərişəhər
Dövlət Tarix-Memarlıq Qoruq İdarəsinə
tabeyik. İdarədən icazə alandan sonra gələ bilərsiniz”-
deyə bildirdi. Qoruq İdarənin mətbuat
katibi Rahib Azəri isə
muzeydən reportaj hazırlamaq üçün rəsmi məktub
ünvanlamağın lazım olduğunu
diqqətimizə çatdırdı. Sözün
düzü, hər gün
onlarla ziyarətçinin üz
tutduğu, istər əcnəbilər,
istərsə də yerli sakinlər üçün qapısı həmişə açıq olan
muzeydən reportaj hazırlamaqdan ötrü bu qədər
rəsmiyyətin kimə və nəyə lazım olduğunu başa
düşməkdə çətinlik çəkdik. Heç uzağa getməyək, məsələn, İstanbulun dünyaca məşhur
top qapı sarayında olarkən muzeyi ziyarətə gələn yüzlərlə
əcnəbilər rahatca çəkilişlər
aparır, fotolar çəkir, yeri gələndə müsahibə alır,
istədikləri məlumatı əldə edirdilər. Bunun üçün heç kəs də onlardan
rəsmi məktub tələb etmirdi. Mən
özüm şahidi olmuşam. Görünür,
bu cür qadağalar ancaq bizim muzeylərin idarəçiliyinə xasdır.
Ona
görə də adi qaydada
– yəni bütün ziyarətçilər
kimi bilet alıb muzeyə
baş çəkməyi qərara
aldıq. Bunun üçün
hətta əlavə 6 manat ödəyib bələdçi
xidmətindən də imtina etmədik ki, bəlkə o bizə
indiyə qədər bilmədiyimiz məlumatları verəcək.
Ancaq qeyd edim ki, yazını
işləyərkən daha çox internet saytlarından əldə etdiyimiz məlumatlar bizə gərək oldu, nəinki bələdçinin dolğun olmayan məlumatları.
Muzeyi
görməyənlər üçün
isə ən yaxşı bələdçiliyi də elə özümüz etmək fikrinə gəldik. Bunun üçünsə heç
şübhəsiz, Şirvanşahlar
sarayının tarixindən başlayaq.
Nadir
memarlıq incisi
2000-ci ildə
YUNESKO tərəfindən İçəri şəhər və
Qız qalası ilə birlikdə Ümumdünya
mədəni irs siyahısına daxil edilən Şirvanşahlar
saray kompleksinı «Daşlar
üzərində donub qalmış simfoniya», «Yatmış qu quşu», «Xəzər dənizinin mirvarisi» də
adlandırırlar. Yaxın Şərqin
nadir memarlıq incilərindən olan Şirvanşahlar
sarayı Azərbaycan saray
inşaatının ən dəyərli nümunəsidir.
Dövlətçilik rəmzimiz
sayılan- Şirvanşahlar
sarayı xalqımızın maddi və mənəvi
mədəniyyətinin qızıl fondu
sayılır.
Qeyd
edək ki, Şirvanşahlar
Sarayı Kompleksi 1957-ci il
aprelin 23-də Azərbaycan SSR Nazirlər Sovetinin 206 saylı sərəncamı ilə qoruq elan edilib.
"Şirvanşahlar Sarayı Kompleksi" Dövlət tarixi
- memarlıq qoruq - muzeyi
1964-cü ilin yanvar
ayının 3-də Nazirlər Sovetinin 3
saylı sərəncamı ilə yaradılıb.
"Şirvanşahlar
Sarayı Kompleksi" Dövlət tarixi - memarlıq qoruq - muzeyinin 1964-cü ildən fəaliyyət
göstərən «Qız Qalası» adlı filialı mövcuddur.
Mənbələrin
məlumatına görə, Şirvanşahlar
sarayını 1411-ci ildə Şirvanşah I İbrahimin
- Teymurləngin müttəfiqinin əmri ilə ucaltmağa başlayıblar,
ölümündən sonra bu iş onun
oğlu Şirvanşah
I Xəlilullahın dövründə davam
etdirilib.
Kompleksə Şirvanşahlar
sarayı, Divanxana, Keyqubad
məsçidi, Seyid Yıhya Bakuvi türbəsi, Murad
darvazası, Saray hamamı və Ovdan daxildir.
Tarixi yaşadan
divarlar
Muzeyin bələdçisi Jalə xanım məlumat verdi
ki, bir hektarlıq
ərazidə yerləşən
Şirvanşahlar Saray
Kompleksi üç həyətdən ibarətdir.
Divanxana adlanan birinci
rəsmi həyət həmçinin I Xəlilullahın
oğlu Fərrux Yassarın türbəsi kimi də tanınır.
Birinci həyətdə
həmçinin yaşayış
binası yerləşir.
Bələdçinin məlumatına
görə, Şirvanşahlar
sarayı 52 otaqdan ibarət olub. İstilalar dövründə
isə otaqlar zəbt olunub, nəticədə sarayda cəmi 16-17 otaq qalıb. Otaqlar dövrünü əks etdirən eksponatlardan məhrum olsalar da əski görkəmini
qoruyub saxlayıb. Bina 2004-cü ildə İtaliya-Azərbaycan memarlarının
birgə işi nəticəsində restavrasiya
olunub. Muzeyin daşları ağardılıb
və yonulub. Ancaq əsaslı dəyişikliyə məruz
qalmayıb.
Otaqların birində rəssam Hüseyn Ələkbərovun qədim
və müasir Azərbaycanı əks etdirən rəsm əsərləri, digər
bir otaqda «Bakı sənədli açıqcalarda» rəsm
əsərləri nümayiş
etdirilir. Vaxtilə şahın ziyafət zalı olan otaqda isə İçəri şəhərdə
yaşayan insanların
real simaları ilə
rastlaşmaq mümkündür.
Sarayın otaqlarından
birində - fotostudiya kimi fəaliyyət göstərən otaqda sərgilənən eksponatlarla
ötən illərin
mətbəxi, məişəti
ilə yaxından tanış olmaq mümkündür.
Rəsmi həyət həmçinin 1918-ci ildə
mart qırğınına şahidlik edib. Belə ki, həyətin
divarlarındakı güllə
izləri daha bir faciənin izlərini özündə
qoruyub saxlayır.
Jalə xanımın məlumatına görə,
ikinci həyətdəki
binanın tikintisində
yumurta, duz, süd, qoyun yunu və əhəng
daşından istifadə
olunub. Həyətdə
müdafiə xarakterli
mazğallar var. Həmçinin
burada Bayıl qalasının daşları
da qorunub saxlanılır. Vaxtilə
zəlzələ nəticəsində
suyun altında qalan qalanın daşları illər ötəndən sonra – suyun səviyyəsi endikcə üzə çıxıb. Həmin
700 daşdan 300-ü hələ
də suyun altındadır. Muzeyin həyətindəki daşların
üzərindəki yazılar
sultanın şəcərəsi
haqqında məlumat verir. Daşların üzərindəki heyvan şəkilləri
isə ilin hansı heyvan üzərində təhvil
olması anlamını
verir.
Həyətdə Seyid Yəhya
Bakuvi türbəsi yerləşir. Qeyd edək ki, xalq
arasında «Dərviş»
kimi tanınan Seyid Yəhya Bakuvi Şirvanşah Xəlilullahın saray alimi olub.
Saray həyətində 16-cı əsrdə tikilən yeganə abidə – Murad qapısıdır.
Buna Şərq qapısı
da deyirlər. Üçüncü Muradın
şərəfinə tikilən
qapı ziyarətçilərin
böyük marağına
səbəb olur.
Üçüncü
həyət ibadət həyətidir. Burada
yerləşən Xatirə türbəsi (1435)
Şirvanşahlıların ailə türbəsidir. Memar Məhəmməd Əli tərəfindən
Şirvanşahın anası Bikə xanım və 6
yaşlı oğlu Fərrux Yasarın dəfni
üçün inşa
edilib. Sonradan türbədə
Şirvanşah Xəlilullahın özü, zövcəsi Xanikə Sultan, oğlanları Məhəmməd İbrahim, Əmir Bəhram, Şeyx
Saleh dəfn olunublar.
Onların məzarı üstünə heç
bir yazısı olmayan
simvolik baş
daşları qoyulub. Bələdçinin
məlumatına görə, Xəlilullahın qəbri
açılanda sultanın sümükləri
tapılmayıb. Versiyalara görə,
sultanın sümüklərini düşmənlərin əlinə
düşməsin deyə yerli əhali
gizlədib. Digər bir versiya
isə, Şah İsmayıl Xətainın
Bakıya hücumu ilə
bağlıdır. Belə ki, hücum zamanı o, şahın məzarını
dağıdıb.
Həyətdə 1441-ci ildə
tikilən Şah məscidi və 1438-ci ilə məxsus saray hamamı da maraq doğurur. Hamam bir neçə əsrdən
sonra – 1939-cu ildə arxeoloji
qazıntılar zamanı aşkarlanıb. 26 otaqdan
ibarət olan şah
hamamı həm daxildən, həm də xaricdən
kaşı ilə bəzədilib.
Talan edilən saray
Şirvanşahlar sarayı muzey-qoruq elan edilənədək çox hadisələrin şahidi olub. Belə ki, ayrı-ayrı vaxtlardakı talanlar üzündən bu gün muzeydə o dövrə aid heç bir eksponat yoxdur.
Bələdçinin “bəlkə
də haradasa həmin eksponatlar var. Amma ayrı-ayrı dövrlərdə olan talanlar nəticəsində
hər şey dağıdılıb” deyə
verdiyi məlumat bundan ibarət oldu. Mənbələrdə isə muzeyin
eksponatlarının ayrı-ayrı
dünya muzeylərində
saxlanması barədə
ətraflı məlumatlar
var. Məsələn, 1501-ci
ildə Səfəvilər Bakını alarkən saray boşaldılıb.
Şirvanşahların bütün sərvətləri
- silahlar, əsləhələr, zinət
əşyaları, xalılar, bahalı parçalar,
Sara kitabxanasındakı nadir
kitablar, gümüş
əşyalar və qızılları Səfəvilər
özləri ilə Təbrizə aparıblar. Amma 1514-cü ildə türk sultanı I Səlimin və Səfəvilərin
qoşunları arasında Çaldıran
döyüşündən sonra Şirvanşahlar Sarayının sərvətləri
türklərə çatdı. Bu gün də onların bir
hissəsi Türkiyənin, İranın, İngiltərənin,
Fransanın, Rusiyanın, Macarıstanın muzeylərinin
kolleksiyalarını bəzəyir. Məsələn, İstanbul muzeyində I Xəlilullahın
1428-ci ildə hazırlanmış zirehi, onun oğlu varis Fərrux Yasarın iki
dəbilqəsi saxlanılır. Sarayın bəzi
xalıları Londonun Viktor
və Albert muzeyində, saray
kitabxanasının qədim foliantları isə Tehranın,
Vatikanın və Peterburqun böyük kitabxanalarında saxlanılır.
Türk
səyyahı Övliya Çələbi
«Yol qeydləri» kitabında bildirir ki, türk
sərkərdəsi Mustafa Lələ paşa, 1585-ci ildə fəth etdiyi
Bakını tərk edərkən, «bir
gözəl tikilinin damını, günbəzini,
pəncərə çərçivələrini özü ilə aparıb və onu sultana
hədiyyə edib, sultan
isə onlardan «Sultaniyyə Qəsri Humayun» bağında hamını öz gözəl görkəmi ilə heyrətə
salan şahanə qəsr tikdirib».
Ehtimal var ki, sözügedən kaşıyla örtülmüş günbəz Şirvanşahlar Sarayının damından götürülüb.
Bələdçinin dediyinə
görə, I Xəlilullahın
məzarının içindən tapılan gümüş
kəməri, yaqut daşla
bəzədilən xəncəri AMEA-nın Tarix
Muzeyində nümayiş olunur.
Muzeydə nümayiş
etdirilən eksponatlar - xalçalar,
zinət əşyaları, qab-qacaqlar, musiqi alətləri və s.
19-cu əsrə aiddir. Ötən ilə
qədər otaqlar ziyarətçilərə
boş şəkildə nümayiş
etdirilib. O vaxta qədər
sərgilənən eksponatlar isə muzeyin fondunda
saxlanılıb.
Zəruri
qeyd
Muzeydə nümayiş etdirilən eksponatların
hansı dövrə
aid olması haqqında
üzərlərində heş
bir qeyd yoxdur. Qapıların girişində
və ya içəridəki divarlarda
muzeydəki eksponatlar haqqında anotasiyalar olsa da bu
ziyarətçiyə o qədər
də geniş məlumat vermir. Çünki ziyarətçi məlumatı
muzeyin içərisində
almalıdır. Həm də
hər ziyarətçinin
bələdçi ilə
gəzmək imkanı
yoxdur, Xüsusən bu, xarici ziyarətçilərə
üçün önəmlidir
ki, onlar təkcə muzeyin divarlarına baxmaqla kifayətlənməyib, həm
də xalqın tarixi haqqında zəngin məlumat əldə edə bilsinlər.
Digər bir məqam
isə bələdçilərin
işlədikləri sahə
ilə bağlı bilgilərinin aşağı
səviyyəli olması
ilə əlaqədardır.
Bizə bələdçilik
edən xanım əksər suallarımıza “bu haqda məlumatım yoxdur” deməklə kifayətləndi.
Məsələn, həyətdə yeni gətirilən iri top haqqında da heç bir məlumat ala bilmədik.
“Bu topun nə məqsədlə gətirildiyi
haqqında bizə hələ məlumat verilməyib”.
Muzeyə isə hər gün onlarla ziyarətçilər
gəlir. Onları düzgün istiqamətləndirmək,
tariximizin zəngin bir dövrü haqda dolğun məlumatlandırmaq muzeydən
reportaj hazırlamaq üçün tələb
edilən rəsmi məktubdan daha vacibdir.
Təranə
Məhərrəmova
Kaspi.- 2010.- 12 oktyabr.- S. 8.