Milli kinomuzun
korifeyi
Azərbaycan
kinosunun tarixi onun çəkdyi filmlərlə çox zənginləşib.
O, milli kinomuzu dünyada tanınmasına nail olub.
Sonralar
deyirmiş ki, kinoya olan məhəbbətinə görə
uşaqlıq illərinə borcludur. Atası
tanınmış tacir idi. Tale minlərlə azərbaycanlı
kimi bu ailənin də başına min bir müsibət gətirib.
Ermənilərin tənələrindən cana doymuş
Seyidzadələr ailəsi İrəvandan Tbilisiyə, sonra isə
Bakıya köçməli olublar. Rejissorun bacısı Zəhra
Seyidova söhbətlərdə deyirdi ki, "Biz Bakıya
köçəndə Hüseyn üçüncü sinifdə
oxuyurdu. Dərsi buraxırdı, kinoya qaçırdı, pulu
olmayanda, seansdan sonra stullar arasında gizlənib, o biri seansa
baxırdı. O, elə uşaqlıqdan kinoya
bağlanmışdı. Tale də onu kinoya gətirdi. Hətta,
anam Ruqiyyə ilə məni də kino fabrikə apararaq "Əlsizlər"
filminə çəkdirmişdi".
Hüseyn
Seyidzadə Moskvada Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutunu bitirir. Görkəmli sənət korifeylərindən
- Sergey Eyzenşteyn, Mixail Romm, Lev Kulicanovdan sənətin sirlərini
öyrənir. Sonra yenidən Bakı həyatı,
yaradıcılıq ziqzaqları başlanır.
Hüseyn
Seyidzadə müharibədən əvvəl rejissor Niyazi Bədəlovla
"Ayna" adlı filmin çəkilişlərinə
başlayır. Müsahibələrindən birində
Hüseyn Seyidzadə həmin filmlə bağlı suala belə
cavab vermişdi: "Yaman yaralı yerimə toxundunuz. Bu filmin
başına elə oyun açmadılar ki, bu film olsun. Allah mərdiməzara lənət
eləsin. Yaxşı deyiblər ki; qonşu qonşu olsa,
bağ çəpəri neyləyər. Bundan sonra Niyazi ilə
belə qərara gəldik ki, "Ayna"nın
materiallarından istifadə edib müharibə mövzusunda
yeni bir film çəkək. Ssenarini İmran Qasımov
yazdı. Baş rola Leyla Bədirbəylini dəvət etdik.
"Ayna"da əsas rola onu çəkməli idik. Hətta
çəkirdik də. Sonradan filmi "Sovqat"
adlandırdıq və 1943-cü ildə çəkib
qurtardıq". Bu filmdə müharibəyə sovqat göndərən
insanların böyük vətənpərvərlik
duyğularından söhbət açılır. Nə qədər
çətin olsa da, rejissorlar bütün səylərini birləşdirib
film yaratmışdılar və bu lent dəfələrlə
cəbhə bölgələrində nümayiş
etdirilmişdi. 1956-cı ildə Bakının kinoteatrlarında
ekrana Hüseyn Seyidzadə yaradıcılığının
şah əsərlərindən sayılan "O olmasın, bu
olsun" filmi çıxdı. Filmin nümayişi zamanı
kinoteatrlarda adam əlindən tərpənmək olmurdu. Film
ekranlara çıxarılanda ona qarşı müəyyən
tənqidi münasibətlər olsa da, rejissorun
yaradıcılığına kölgə sala bilmədi. Məsələn,
bazarda qoçuların davası, Rüstəm bəyin evindəki
qalmaqal, hamam səhnəsi və s. nöqsan kimi göstərilirdi.
Ancaq bu film sevildi və öz rejissoruna böyük
şöhrət gətirdi. Sonradan hamı təsdiq etdi ki, Azərbaycanda
elə bir kino əsəri yoxdur ki, "O olmasın, bu
olsun" qədər məşhur ansambl toplaya bilsin. Bu, Azərbaycan
aktyorlarının "kino qalareyası" idi. Təxminən
ekrana çıxdığı iki-üç il ərzində
artıq dünyanın 30-dan çox ölkəsində
göstərilən bu film Azərbaycan kinosunun söhrətini
dünyaya yaydı. Elə bu
gün də "O olmasın, bu olsun" dünyanı
dolaşmaqdadır.
60-cı
iliər studiyada çox qəribə bir qalmaqal yarandı.
Mahiyyət bundan ibarət idi ki, şair Novruz Gəncəli
Alla Axundova və Hüseyn Seyidzadənin birgə
yazdığı "Yaşayın, qızlar" ssenarisinin
ona məxsus olduğunu iddia edirdi. O, məhkəməyə
müraciət edərək, bu ssenarinin onun 1961-ci ildə
"Azərbaycan" jurnalında dərc edilmiş "Bizim
sahildə" adlı əsərindən
oğurlandığını bildirir və ssenarinin çəkilişinin
saxlanılmasını tələb edirdi.
Uzun
məhkəmə çəkişmələrindən sonra
Alla Axundova ssenarinin müəllifi kimi təsdiq olundu, elə
Hüseyn Seyidzadənin iştirakı ilə. Filmi isə
rejissor Eldar Quliyev çəkdi. Bu çəkişmələr
Hüseyn Seyidzadəni xeyli sarsıtdı. Buna baxmayaraq, o yenə
də öz sənəti uğrunda mübarizəni davam
etdirdi. Sonrakı mübarizə isə "Dəli
Kür" filmi ilə bağlı oldu.
Bu
filmin də taleyi Hüseyn Seyidzadənin öz taleyi kimi
ağrılı olub. 1969-cu ildə İsmayıl
Şıxlının eyniadlı romanı əsasında
yazdığı ssenari ekranlaşdırıldı və
1970-ci ildə film ekranlara çıxdı. Film Moskvada
senzuranın qəzəbinə tuş oldu. Rejissor nə qədər
səy göstərsə də, filmi tam şəkildə
xilas edə bilmədi. Film uzun zaman bu epizodlarsız ekranlarda
göstərildi. Lakin Xalq yazıçısı isa
Hüseynovun ciddi səyi nəticəsində 90-cı illərin
ortalarında televiziya vasitəsilə həmin epizodlar ekranda
canlandırıldı və filmin ilkin nüsxəsi
tamaşaçılara təqdim olundu.
Onu
tanıyanlar danışırlar ki, ümumiyyətlə
Hüseyn Seyidzadə mübariz sənətkar olub. O,
sözünü açıq deməyi xoşlayırdı.
Çoxları isə bunu sevmirdilər. "Qatır Məmməd"
filmini ilk dəfə çəkməyə başlayanda
açıqca demişdi ki, niyə ssenarini ruslar
yazmalıdırlar. Sonra isə filmi yarımçıq
qoymuşdu. Bütün filmlərində milli xüsusiyyətləri
qorumağa çalışırdı.
"Yenilməz
batalyon", "Koroğlu", "Qayınana" və s.
filmlərində o, bu xətti qoruyub saxlayıb. "Natəvan"
filmini çəkmək onun böyük arzusu idi. Ancaq
ölümü buna imkan vermədi. 1979-cu il iyunun 2-də bu
böyük sənətkar dünyasını dəyişdi.
Görkəmli rejissor ağrılı bir tale yaşasa da,
öz xalqına çox qiymətli əsərlər bəxş
edə bildi.
Təranə
Kaspi.- 2010.- 15 oktyabr.- S. 15.