Xatirələrlə dolu ev
Bakının Yuxarı Dağlı məhəlləsində - indiki
Abdulla Şaiq 21 ünvanda üçmərtəbəli,
yaşı yüzü keçən
tarixi bir bina var. Bu ünvanda milli ədəbiyyatımıza
zəngin bədii irs bəxş edən böyük Azərbaycan
klassiki, görkəmli maarif və mədəniyyət xadimi
Abdulla Şaiq Talıbzadə yaşayıb. Ədib
ömrünün 1918-ci ildən 1957-ci ilədək
dövrünü burada keçirib. Küçə isə
1981-ci ildən böyük ədibin adını
daşıyır.
Adama elə gəlir ki, burada indicə hər şey
dağılacaq, söküləcək...
Vaxtilə Bakının
sayılıb-seçilən küçələrindən
olan və yaşadığı şəxsiyyətləri ilə
tanınan bu küçə indi adama çox
ağrılı təsir bağışlayır. Üzbəüzdə
gedən tikintilər və söküntülər,
küçənin asfalt örtüyünün bərbad hala
düşməsi, köhnəlib əldən düşən
qədim evlərin miskin vəziyyəti adamda Bakının
ötən əsrin əvvəllərindəki təəssüratlarını
yaradır. Adama elə gəlir ki, burada indicə hər
şey dağılacaq, söküləcək...
Ev muzeyin
qarşısı isə maşın dayanacağını
xatırladır. “Jeep” maşınların
hündürlüyü, digər xarici markalı
maşınların sıxlığından muzeyin
qapısına vurulan memorial lövhəni görmək çətindir.
Hələ muzeyin düz qabağında mer-meyvə,
göy-göyərti satanlarla qarşılaşanda təəccübdən
donub qalırsan.
Özünə rahat
dayanacaq seçən maşınların arasından birtəhər
yol tapıb muzeyin qapısına yaxınlaşırıq. Seyf
qapının arxasından muzeyin 1-ci mərtəbəsinə
gedən yol maestro Niyazinin mənzil-muzeyinin yerləşdiyi
binanın blokunun girişindən bir o qədər də fərqlənmir.
Burda da çöl divarların rəngi
uçuq-sökükdür. Muzeyə gedən yolu göstərən
ox işarəsi isə bizi binanın birinci, daha sonra
ekspozisiyanın yerləşdiyi 2-ci mərtəbəyə
aparır.
«Abdulla Şaiqin dünya şöhrəti»
Muzeyin elmi
işçisi Ülkər xanimın müşaiyəti ilə
dolama pillələri qalxıb ekzpozisiyanın yerləşdiyi
otaqlara, daha doğrusu Abdulla Şaiqin vaxtilə yaşadığı
otaqlara daxil oluruq. Ülkər xanım mənzil-muzeyin 1991-ci
ilin dekabrında fəaliyyətə
başladığını, ədibin 120 illik yubileyi ərəfəsində
2001-ci ilin yanvar ayında muzeyin ekspozisiyanın
açıldığını bildirdi. Ümumilikdə isə
muzeydə 4000-dən artıq eksponat saxlanılır.
Kolleksiyanın əsasını xatirə və məişət
əşyaları, qədim kitablar, fotoşəkillər, əlyazmaları,
incəsənət əsərləri, proqramlar, afişalar və
s. təşkil edir. Muzeyin fondunda 100-dən artıq qiymətli
əlyazması saxlanılır ki, bunların sırasına ədibin
çap olunmayan ədəbi-tənqidi, elmi-pedaqoji əsərlərinin,
repressiya dövründə yazdığı nəşr edilməyən
şeirlərinin əlyazmaları da daxildir. A.Şaiqin «Arazdan
Turana» adlı yeni toplusu muzeydə qorunan əlyazmalar əsasında
tərtib edilib.
4 otaqdan ibarət olan mənzil
muzeydə hansısa bir xatirənin itəcəyindən
qorxurmuş kimi xırda bir əşyaya da toxunulmayıb.
«Abdulla Şaiqin dünya şöhrəti» adlanan birinci otaq əvvəllər
mətbəx olub. Bu otaqda A.Şaiqin müxtəlif dillərə
çevrilərək xarici ölkələrdə dərc edilən
əsərləri, eyni zamanda, özünün dünya ədəbiyyatından
tərcümə etdiyi nümunələr, görkəmli elm
və maarif xadimlərinin ədib haqqında dəyərli
yüksək fikirləri, həyat və
yaradıcılığını əhatə edən
müxtəlif tədqiqatlar nümayiş etdirilir. Otaqda ədibin
ailəsinə məxsus xatirə əşyaları – qədim
güzgü, mətbəx əşyaları, digər
maraqlı eksponatlar da maraq yaradır.
Qonaq-qaralı ev
Qonaq otağında isə
A.Şaiqin anadan olduğu Tiflis şəhərinin
görüntüləri, ədibin nəsil şəcərəsi,
valideynləri, ailəsi ilə bağlı xatirə əşyaları,
fotolar, sənədlər yer alıb. Divarda böyük ədibin
qardaşı Yusif Ziyanın, həyat yoldaşı Şahzadə
xanımın yağlı boya ilə çəkilmiş
portretləri və A.Şaiqlə oğlu K.Talıbzadənin
portreti həkk edilmiş süjetli xalça diqqəti çəkir.
Ortada qoyulan stol və
stullar da elə o vaxtın yadigarıdır. Çoxdan rəngi
solmuş məxmər süfrəyə təkcə görkəmli
ədibin deyil, o dövrün görkəmli şəxsiyyətlərinin
də əlləri toxunub. Onlar bu stolun arxasında
qızğın ədəbi mübahisələr aparıb,
Azərbaycan xalqının maariflənməsinin yolları barədə
fikirlərini bölüşüblər. Bu stolun ətrafında
kimlər oturmayıb? Hüseyn Cavid, Mikayıl Müşfiq, Səməd
Vurğun, Əhməd Cavad, Bülbül, Məhəmməd
Hadi, Abbas Səhhət olub bu evin əziz qonağı. Məhəmməd
Hadinin evi olmadığından o da burada yaşayıb.
Divardakı qədim
saatın donmuş əqrəbləri isə 1959-cu ildə -
Abdulla Şaiqın vəfat etdiyi vaxtı göstərir.
Otağın divarında Abdulla Şaiqin ilk müəllimi -
qardaşı Yusif Ziyanın portreti yer alıb.
Ekzpozisiyanın Dərbənd guşəsində isə
böyük ədibin ikinci həyat yoldaşı Şahzadə
xanımın doğulub yaşadığı şəhərlə,
onun nəsli və s. ilə bağlı sənədlər
qorunur.
“Müəllimliyimlə fəxr edirəm”
Ekspozisiyanın
üçüncü otağı isə «Mən
yazıçılığımdan ziyadə müəllimliyimlə
fəxr edirəm» -deyən ədibin pedaqoji fəaliyyətini əks
etdirir. Burada A.Şaiqin yazdığı və tərtib etdiyi
ilk dərsliklər, pedaqoji fəaliyyəti ilə
bağlı müxtəlif sənədlər, fotolar,
uşaqlar üçün qələmə aldığı əsərlər,
onun dramaturji yaradıcılığı ilə bağlı
müxtəlif sənədlər, fotolar, afişalar və digər
maraqlı materiallar nümayiş etdirilir.
Küncdə susan köhnə
radio da ədibin xatirə əşyası kimi qiymətlidir.
Vaxtilə bu radiodan Abdulla
Şaiqin verilişlərinin səsi otaqlara yayılıb.
Tarixə çevrilən toy
Görkəmli ədibin
iş otağında onun müxtəlif illərdə nəşr
edilən əsərləri, repressiya dövrü
yaradıcılığı əksini tapıb. Otaqda
A.Şaiqə aid olan memorial eksponatlar - mebel dəsti, şəxsi
əşyalar, şəxsi kitabxanasından nümunələr
nümayiş etdirilir. Ədibin küncdəki iş
masasının üzərində hər şey -telefon,
mürəkkəbqabı, əlyazma, saat, pero və s. əşyalar
da toxunulmaz qalıb. Tiflisdən göndərilən,
üstü görkəmli rəssam Nəcəfqulu tərəfindən
yazılan kuzəni də ədib çox sevərmiş.
Otaqda həmçinin böyük ədibin oğlu, görkəmli
alim Kamal Talıbzadəyə həsr olunan guşə var.
Bu otaq ədibin ailəsi
üçün çox əzizdir. Bu həmin otaqdır ki,
burada həm Abdulla Şaiqin özünün, həm də
oğlu Kamalın şadlıq məclisi qurulub. Səməd
Vurğun bu otaqda Xavər xanıma vurulub.
Övlad təəssübkeşliyi
Muzeyi gəzdikcə otaqlarda,
qorunan eksponatların hər birində övlad təəssübkeşliyinin
izini duyursan. İstər-istəməz düşünürsən
ki, əgər Kamal Talıbzadə vaxtında təşəbbüs
göstərib muzeyi yaratmasaydı, kim bilir bu eksponatlar haralarda
it-bata düşəcəkdi.
Kamal Talıbzadə bir
neçə il əvvəl mənə danışıb ki,
muzeyin yaranması ilə bağlı Mədəniyyət Nazirliyinə
və Ümummilli lider Heydər Əliyevə müraciət
edib. Muzey də bilavasitə Ümummilli liderin göstərişi
ilə yaradılıb. Sonradan A.Şaiqə
yazıçıların binasında ev verildiyi
üçün ailəsi ilə ora köçüb. Bu evdə
isə Nəbi Xəzri və tanınmış ədəbiyyatşünas
Kamran Məmmədov yaşayıb. 1990-cı ildə Nazirlər
Kabinetinin sərəncamı ilə həmin ev A.Şaiqin
muzeyinə çevrilib. Eksponatları da Kamal müəllim təkbaşına
ayrı-ayrı muzeylərdən, arxivlərdən toplayaraq
muzeyin əski görkəmini qaytarıb.
Yaradıldığı
vaxtdan dünyasını dəyişən günə qədər
Kamal Talıbzadə mənzil-muzeyin rəhbəri olub. Abdulla
Şaiqin əsas tədqiqatçılarından biri də elə
Kamal Talıbzadə olub. Həmişə "Elə bilirəm
ki, bura respublikamızın ən gözəl xatirə muzeylərindən
biridir"- deyən Kamal Talıbzadə atası ilə
bağlı xatirələrini muzeyə baş çəkməyə
gələnlərə aram-aram danışırdı. O, bu mənzil-muzeyin
divarları arasında atasının irsinin toplanması ilə
bağlı çox böyük işlər görüb. Hələ
çox işlər də görmək istəyirdi... İndi
isə muzeyə ədibin nəvəsi Ülkər xanım rəhbərlik
edir. O, atası Kamal Talıbzadənin həyata keçməyən
arzularının, babasının irsinin layiqincə
yaşaması, gələcək nəsillərə
çatdırılması üçün muzeyin əməkdaşları ilə
əl-ələ verib çalışır. 2011-ci ildə
A.Şaiqin 130 illik yubileyi keçiriləcək. Muzeyin əməkdaşları
isə bununla bağlı indidən tədbirlər planı
hazırlayırlar.
Amma yaxşı olar ki,
muzeyin ətrafında yaşayan qonşular da, burada səssizliyi
və səliqə-sahmanı pozan iş adamları da bir qədər
mənəvi dəyərlər haqqında
düşünsünlər. Məsələn, bir neçə
dəfə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi, sonuncu dəfə
Heydər Əliyev Fondu tərəfindən təmir olunan, amma
hələ də əsaslı olmasa da cari təmirə
ehtiyacı duyulan muzeyə azca xərc çəkmək
hansısa iş adamının yadına düşərmi? Bəlkə
də heç onlar avtomaşınları üçün əla
dayanacaq yeri seçdikləri binanın hansı funksiya
daşıdığından da xəbərsizdilər. Belə
olmasaydı, təkcə özümüzünkülərin
deyil, əcnəbi vətəndaşların da yolunun
düşdüyü muzeyə heç olmasa keçid
üçün yer saxlardılar...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2010.- 1 sentyabr.-
S.9.