Haqqını gözləyən
insan
Aydın Kazımzadə həyatın ona verdiyi dərslərdən
bir nəticə də çıxarıb: insan
özünü yada salmalıdır
Təqvimdəki tarixi
günləri, dünyasını dəyişən və ya
yaşayan tanınmış insanların doğum tarixlərini
qeyd etmək ənənəsi həmişə yaşayır.
Yanvarın 15-də Azərbaycan kinosunun canlı
ensiklopediyası sayılan kinoşünas, Əməkdar incəsənət
xadimi Aydın Kazımzadənin 70 yaşı tamam oldu. Yalnız
jurnalistlərin qeyd etdiyi yubiley nədənsə əlaqədar
dairələrdə unuduldu.
Kimsənin yadına
düşmədi ki, milli kinomuzun tarixini, mərhələlərini,
ayrı-ayrı kinematoqrafların həyat və
yaradıcılığını onun qədər dəqiq və
mükəmməl bilən və bunları ortaya
çıxaran, cild-cild kitablar yazan bu insanın yubileyini
heç olmasa çəkdiyi zəhmətə layiq qeyd etsinlər,
mükafatlandırsınlar. Təkcə ayrı-ayrı
telekanallar onun haqqında müxtəlif süjet və verilişlər
yayımladı, qəzetlər öz səhifələrində
Aydın müəllimə səxavətlə yer
ayırdılar. Ömrünün bu yaşında da bu həvəsindən
yorulmayan, araşdıran, yazıb-yaradan Aydın müəllimi
belə çıxır ki, KİV nümayəndələrindən
başqa heç kim yada salmalı deyilmiş.
Aydın müəllimin milli
kinomuzun tədqiqatlarına həsr etdiyi fəaliyyətinin
müxtəlif səhifələrinə güzgü tutandan
sonra bu barədə danışacağıq. O səhifələrə
ki, bir qəzet məqaləsində onun yalnız çox
cüzi hissəsindən söhbət açmaq olar.
Görüləsi işlər çox qalıb hələ
"Düz 47 ildir ki, taleyimi
sərasər bu işə həsr etmişəm. Özüm
ixtisasca jurnalistəm. İnstitutu
qurtaranda "Kino" qəzetində işləyirdim. Nə məlumat
tapırdımsa, evimdə də saxlayırdım. Beləcə,
400 qovluq yığıldı. O qovluqların hər biri bir
adama, kino müəssisələrinin işinə,
ayrı-ayrı kino janrlarına və s. həsr olunub. 1966-cı
ildən "Kino" jurnalının
baş redaktoru kimi çalışmışam. SSRİ-də
keçiriləcək kino günlərinin təşkilatçılığı
da mənə tapşırılmışdı. Hətta o
zaman məni BAM-a göndərdilər. Demək olar ki,
bütün sənətkarlarla yollarda olmuşam. Bütün
həyatım belə keçib" - deyə Aydın müəllim
müqəddəs peşəsinə həsr etdiyi ilkin
vaxtları xatırlayır. Deyir ki, kino tariximizin daha qədim
olmasını araşdırmaq üçün sanki ona vəhy
gəlib. Belə ki, uzun illər Azərbaycan kinosunun tarixi
1916-cı ildən hesablanırdı. Ancaq A.Kazımzadə tədqiqatlar
apararaq kino tariximizin 1898-ci ildən
başladığını üzə çıxarıb və
prezident Heydər Əliyev 2000-ci ildə bu tarixi təsdiq edib.
Elə həmin vaxtdan avqustun 2-si Kino Günü kimi qeyd olunur.
"Əslində, bu tarix yanvarın 8-dən başlayır.
Bakıda həmin tarixdə filmlər göstərildiyini
üzə çıxarmışam. Bütün dünyada
kinonun tarixi çəkildiyi vaxtdan yox, ekranda göstərildiyi
tarixdən hesablanır. Ancaq biz o tarixi götürmədik.
Rüstəm İbrahimbəyov dedi ki, bizə xarici filmlərin
göstərildiyi tarixdən başlamaq lazım deyil. Ruslar
öz kino tarixlərini belə müəyyənləşdiriblər.
Hətta iyunun 21-də bizim proqram artıq Bakıda göstərilirdi.
Biz o tarixi də götürmədik. Avqustun 2-də göstərilən
"Bibiheybətdə neft yanğını" və
"Balaxanıda neft fontanı" filmlərinin tarixindən
başladıq. Bu iki film Parisin kino arxivinin Qızıl fondunda
saxlanılır. Həmin filmləri Bakıya gətirmişik.
Biz kino tariximizi avqustun 2-dən ona görə
başlayırıq ki, Fransada olan kinonun yaranması tarixində
göstərilən filmlərlə bizdə göstərilən
filmlər arasında bir uyğunluq var".
Aydın müəllim
kinomuzun "Qızıl dövrü"ndən söhbət
açaraq məlumat verir ki, bu dövr 1969-cu ildən sonra
başlayır. "Bir cənub şəhərində",
"Bizim Cəbiş müəllim", "Şərikli
çörək" Qızıl Fonda daxil olan filmlərdir. "O
dövrə qədər Azərbaycanda çəkilən
filmlər köhnə, sxematik formalara cavab verir və sovet
ideologiyasının sənət adamları
qarşısında qoyduğu vəzifələri yerinə
yetirirdi. 1969-cu ildən sonra - İbrahimbəyov
qardaşları, Anar, Yusif Səmədoğlu, Əkrəm Əylisli,
Alla Axundova, Fərman Kərimzadə kinoya gəlişləri
ilə yeni düşüncə tərzi gətirdilər. Onlar
sovet hökumətinin qarşıya qoyduğu vəzifələrin
əksinə gedirdilər. Ancaq onların qarşısı kəskin
şəkildə alınırdı. Heydər Əliyev
olmasaydı, onlar öz fikirlərini inkişaf etdirə bilməyəcəkdilər.
Onların gəlişindən sonra Azərbaycan kinosu
inkişaf etməyə başladı. Yaşlı nəsil də
bu cavanlara baxıb dəyişdi. Kinomuzun "Qızıl
dövrü" 70-80-ci illərin yarısına qədər
davam etdi. Ondan sonra yenə də çətinliklər baş
verdi. SSRİ dağılandan sonra mədəniyyətimizdə,
o cümlədən də kinematoqrafiyada bir tənəzzül
yarandı. Bu tənəzzül xeyli müddət davam elədi".
1993-cü ildə Heydər Əliyev yenidən hakimiyyətə
gələndən sonra respublikanın inkişafında
gördüyü ümumi işlərlə bərabər,
kinematoqrafiya sahəsində də tənəzzülün
qarşısını alıb. Amma bundan sonra da bir müddət
kinematoqrafiyada inkişaf nəzərə çarpmayıb. Heydər
Əliyev kinonun tənəzzülünü görərək
2001-ci ildə "Azərkinovideo"nu ləğv edib və
onun bütün funksiyalarını Mədəniyyət
Nazirliyinə verib. Ondan sonra kinomuzda bir dönüş
yaranıb.
Aydın müəllim
bildirir ki, bu gün artıq Azərbaycan kinosunun əvvəlki
templə işləməyə çalışmasından danışmaq
olar. Çünki artıq dövlət filmlərin çəkilişinə
pul ayırır. Belə ki, indi artıq ildə 2 yox, 5-6 film
çəkilir. Artıq bu filmləri çəkən təşkilatlar,
ayrıca prodüser mərkəzləri var ki, filmlər
çəkirlər və onların şərtlərindən
biri də həmin filmlərin beynəlxalq kino bazarına
çıxmasıdır. Artıq kinonun istiqamətləri dəyişir.
Kinoya ayrılan vəsait də get-gedə artır və bu fərq
artıq özünü göstərir.
Yorulmayan insan
Aydın müəllimin əsaslı
tədqiqatlarından biri də Azərbaycan Kino
Ensiklopediyası üzərində işləməsi ilə
bağlıdır. 15 ilə yaxındır ki,
ensiklopediyanın üzərində çalışır. Onun
deməsincə, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
sifarişi ilə hazırlanan bu nəşr fundamental bir
iş olacaq. Təbii ki, o, bu işdə böyük çətinliklərlə
qarşılaşır: "2 cildlik bir kitabı dərc etmək
üçün bütöv idarə olmalıdır. Biz isə
3 nəfərlə işə başladıq. Azərbaycan
kinosu ilə bağlı materialları mən yazırdım. İmran
Xəlilov və Rəhman Bədəlov isə dünya kinosu
ilə məşğul idilər. Tale elə gətirdi ki,
İmran Xəlilov avtomobil qəzasında həlak oldu. Rəhman
Bədəlov da gördüyü işlərlə kifayətlənib
daha məşğul olmaq istəmədi. İndi mən təkbaşına
materialları yığıram. Film Fondunun direktoru Cəmil
Quliyev ensiklopediya üzərində işləməyim
üçün mənə şərait yaratdı. İnşallah,
ensiklopediya gələn il çap olunar".
A.Kazımzadə 90-cı
ilin əvvəllərində filmlərimiz haqqında kataloq
hazırlayıb. 1898-ci ildən 2000-ci ilə qədər
çəkilən bütün filmlərimiz həmin kataloqda
yer alıb. Həmin kataloqa əsasən məlum olub ki, bizdə
həmin illəri əhatə edən 2000-nə yaxın film
çəkilib. Beləliklə, kinoşünasın gərgin
əməyi sayəsində "Azərbaycan kinosunun salnaməsi"
2 cildlik kitabı işıq üzü görüb. Ümumiyyətlə,
indiyə qədər Aydın Kazımzadənin 13 kitabı
işıq üzü görüb. "Azərbaycan kinosu və
müharibə", "Üzeyir Hacıbəyov və
kino", "Azərbaycanfilm", "Azərbaycan
kinematoqrafları", "Heydər Əliyev və
kinematoqraf" kitabları təkcə kino ictimaiyyətinin
deyil, geniş oxucu kütləsinin marağına səbəb
olub. Həmçinin bu kitabların hər biri kinomuzun tarixinə
bələd olmaq baxımından tutarlı vasitələrdir.
"Azərbaycan kinematoqrafları" kitabının bir
neçə cildini çap etmək fikrindəyəm.
Hazırda "Cəfər Cabbarlının kino fəaliyyəti"
adlı kitab üzərində işləyirəm. Eləcə
də tanınmış operator Kənan Məmmədovun
haqqında kitab yazıram".
Aydın müəllim, həmçinin
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olaraq 1987-ci ildən Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində Azərbaycan kino tarixini tədris edir. Bu
gün böyük auditoriya qarşısına
çıxmasına görə özünü
kinematoqrafiyada işləməsinə borclu bilir.
Aydın Kazımzadə
gördüyü işlərdən qürur duyur. Deyir ki, həyatında
üç şey onu daha çox sevindirir - kinomuzun tarixinin dəyişilməsinə
nail olması, "Azərbaycan kinosu salnaməsi" 2
cildliyinin nəşri və bu il nəşrini gölədiyi
ensiklopediyanın başa çatması. "Elə bilirəm
ki, dünyaya gəlməyimin, yaşamağımın mənası
bunlardır"- deyə uşaq kimi sevinir Aydın müəllim.
Giley
Ancaq başı bu işlərə
necə qarışıbsa, bir də ayılanda görüb
ki, 70 yaş qapını haqlayıb. Bu illər ona heç də
sürprizlər bəxş etməyib. Nəyə nail olubsa,
gecəli-gündüzlü zəhməti sayəsində
qazanıb. Həyatın daşlı-kəsəkli
yollarına uşaqlıqdan alışıb. "Çətin
tale uşaqlıqdan alnıma yazılıb. Atam müharibəyə
gedib. Anam iki uşaqla tək qalıb. Mən yeddinci sinifdən
çıxmağa məcbur oldum. Gündüz işləyib
gecə məktəbində oxumaq istəyirdim ki, ailəyə
kömək edim. 15 yaşım vardı. Teatr Cəmiyyətinin
istehsalat şöbəsində işə düzəldim. Elə
o vaxtdan istirahət nə olduğunu bilməmişəm. Kino
ilə məşğul olmağa başladığım ilk
gündən axşama qədər arxivlərdə köhnə
qəzetlərlə, sənədlərlə işləyirdim.
Hətta bu kağızların tozu gözlərimi elə tutdu
ki, əməliyyat olundum".
Bu illər ərzində həyatın
ona verdiyi dərslərdən bir nəticə də
çıxarıb: insan özü üçün
çalışmalı, özünü yada
salmalıdır. Aydın müəllim kino sahəsində
apardığı fundamental tədqiqatlardan söhbət açarkən
şəxsi həyatında yaranan problemlərdən də
danışır. Deyir ki, ömrünü kinonun tədqiqatlarına
həsr edib, amma öz ailəsi üçün heç nə
edə bilməyib. Birotaqlı mənzildə yaşayır,
140 manat əmək haqqı və 100 manat təqaüdlə
dolanır. Ümid edir ki, bəlkə onun da adı nə
vaxtsa Prezident təqaüdçülərinin
siyahısına salınar. "Mən heç vaxt kiməsə
ağız açmamışam. Amma indi danışmağa
başlamışam. 2000-ci ildə fəxri adlarla bağlı
Kinematoqrafiya İttifaqında siyahı tutuldu. Mənim
adımın da həmin siyahıya daxil edilməsi ilə
bağlı Cəmil Fərəcovdan soruşanda, "yaddan
çıxıb" - dedi. Sonra mənə Əməkdar mədəniyyət
işçisi fəxri adını verdilər. Beş il
keçdi. Polad Bülbüloğlu mənim özümün
və işçilərin xəbəri olmadan adımı
növbəti fəxri adlar siyahısına daxil etdi və Əməkdar
incəsənət xadimi fəxri adını aldım".
Aydın müəllim
keçən il mədəniyyət və turizm naziri Əbülfəs
Qarayevin qəbuluna düşüb. Əbülfəs müəllim
onu hörmətlə qarşılayaraq "səni
yaxşı tanıyıram" deyib və ərizəsinin
üstünü yazaraq sənədlərinin
hazırlanması barədə müvafiq şöbəyə
tapşırıq verib. Onu da deyib ki, "bu dəfə də
olmasa, gələn dəfə kömək edərəm..."
İndi Aydın müəllim
gözləyir. Haqqı olan bu insan haqqın yerini
tapacağı günü gözləyir. Ömrünün
axırıncı stansiyası adlandırdığı 70
yaşının tamamında uzun illər çəkdiyi zəhmətinin
haqqını gözləyir...
Məhərrəmova Təranə
Kaspi. -2010. – 22 yanvar. – S.11.