QHT sektorunda da korrupsiyaya qarşı
mübarizə aparılmalıdır
Cəmiyyətin şəffaflaşmasını
istəyən ictimai sektorun
özünün də şəffaflaşmağa
ehtiyacı var
Son günlər respublikada korrupsiyaya qarşı mübarizə tədbirləri
gücləndirilib. Nazirlər Kabinetinin
iclasında prezident İlham Əliyevin bu problemin həlli
ilə bağlı tapşırıqlar
verməsindən, Prezident Administrasiyasının
rəhbəri Ramiz Mehdiyevin Korrupsiyaya
qarşı Mübarizə üzrə Komissiyanın
iclasını keçirməsindən sonra
bu istiqamətdə
görülən işlər daha da intensivləşib. Hökumət hesab edir ki,
neqativ hallar ölkədə həyata keçirilən quruculuq işlərinə, iqtisadi,
sosial və siyasi sahədə aparılan islahatlara
kölgə salır, Azərbaycanın işgüzar nüfuzuna xələl gətirir. Ona görə
də ölkədə qanunsuz
yoxlamalara, rüşvətxorluğa və
korrupsiyaya qarşı
mübarizə formal xarakter daşımamalı
və hakimiyyət orqanlarının fəaliyyət prioritetlərindən
biri olmalı, bu sahədə
səmərəli nəzarət və hesabat
sistemi yaradılmalıdır. Bundan sonra müxtəlif
dövlət qurumlarında kollegiya iclası keçirilir,
işlərində nöqsanlara yol verən dövlət məmurları
işdən azad olunurlar.
Amma korrupsiya faktları təkcə
dövlət strukturlarında müşahidə olunmur. Son illərdə
sürətlə formalaşmaqda olan ictimai sektorda
da bunun elementlərinə
rast gəlmək mümkündür. Müxtəlif donorlardan qarantlar alan QHT-lər onları təyinatları
üzrə xərcləmirlər. Bununla bağlı çoxsaylı
faktlar mövcuddur. Son iki ildə
Azərbaycanda Prezident
yanında QHT-lərə
Dövlət Dəstəyi Şurasının
yaradılmasından sonra bu
sektorun inkişafı istiqamətində xeyli addımlar
atılıb. Amma yenə
də QHT-lərin
hesabatlılığı ilə bağlı problemlər
qalmaqdadır. Bu problemlər
hələ 90-cı illərdən baş qaldırıb. O vaxtlar
yerli QHT-lər daha çox xarici donorlardan qrantlar alıblar. Bu donorlar sırasında
ABŞ-ın Azərbaycandakı səfirliyi, Norveç
Krallığının Azərbaycandakı
səfirliyi, Soros Fondu
və sair təşkilatlar olub. Mətbuatda
dəfələrlə Soros Fondunun ayırdığı
qrantların təyinatı üzrə xərclənməməyi
ilə bağlı məlumatlar yer
alıb. Bu məlumatlarda o
da bildirilib ki, fond qrantı
daha çox özünə yaxın bildiyi
QHT-lərə ayırır. Bundan əlavə, fondun
qrantları ayırarkən QHT-lərdən faiz
alması barədə
də iddialar var. Bir çox QHT təmsilçiləri bu faktın mövcudluğunu
təsdiq edirlər. Məlumatlara görə, məhz bu eybəcərliklər okeanın o tayına da yetişdiyi üçün
bir neçə il əvvəl fondun Azərbaycandakı
nümayəndəliyinin rəhbərliyində dəyişiklik
edilib.
Bəzi hallarda isə
QHT-lərdə aldıqları vəsaitləri əvvəlcədən
nəzərdə tutulan işlərin
icrasına deyil, təşkilatı idarə
edən şəxslərin şəxsi problemlərin həllinə
yönəldiblər. Bundan əlavə, qrantların ayrılması
zamanı da daha çox donorlara yaxın QHT-lərin layihələrinə
üstünlük verilir.
Sabiq millət vəkili Aynur
Camalqızı da hesab edir ki,
əksər QHT-lər korrupsiyanın predmetinə
çevriliblər: «Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
Açıq Cəmiyyət İnstitutu da başdan-ayağa korrupsiyaya bulaşmış
bir vəziyyətdədir. Açıq Cəmiyyət
İnstitutu Azərbaycanda
açıq cəmiyyətin
formalaşmasına, sivil cəmiyyət
quruculuğuna yardım göstərməlidir.
Amma burada rəhbərlik sırf korrupsiya
ilə məşğul
olmaqla öz işlərini bitmiş hesab edir. Onlar
ayrı-ayrı QHT-lərlə
separat danışıqlara
gedirlər. Müsabiqədən keçmiş
layihələrin 20-30 faizi
rüşvət şəkilində
İdarə Heyətinin üzvlərinə qaytarılır. Bu cür fəaliyyətlə
heç bir inkişafa
nail olmaq mümkün deyil”.
Prezident yanında QHT-lərə
Dövlət Dəstəyi Şurasının rəhbərliyi
də vətəndaş cəmiyyəti institutlarının
hesabatlılığından narazıdır. Təşkilatın
rəhbərliyində təmsil olunan şəxslər dəfələrlə
bununla bağlı narazılıqlarını ifadə ediblər.
Məsələn, bu il
yanvarın sonlarında 2010-cu ilin yekunları ilə bağlı keçirdiyi
mətbuat konfransında
şuranın sədri Azay Quliyev
də bu problemlərə toxunub. O bildirib ki, görülən
işlərlə bərabər QHT-lərin fəaliyyətində
problemlər də az deyil.
Şura sədri əsas problemlərdən
biri kimi QHT-lər tərəfindən hesabatların
vaxtında təqdim olunmamağını göstərib:
“QHT-lər hesabatları vaxtında təqdim etmirlər. Onlar hesabatları verməyə
ya çətinlik
çəkirlər, ya da
səhlənkarlıq edirlər. Halbuki hər kəs bilməlidir ki, dövlət vəsaitlərinin
xərclənməsi ilə bağlı bəlli tarixə qədər
hesabatlar Şuraya təqdim olunmalıdır. Bundan
sonra hesabatları təyin
olunan müddətdə
təqdim etməyən QHT-lərə
qarşı ciddi ölçülər
götürüləcək”. A.Quliyevin sözlərinə
görə, ilkin olaraq,
belə QHT-lər builki müsabiqədən
uzaqlaşdırılacaq. Bununla bağlı araşdırmalar
artıq başa çatıb. Araşdırmaların nəticəsi olaraq təxminən 70 təşkilat
bu sanksiyalara məruz qalacaq. Əgər xəbərdarlıq
edilənlər bundan da
nəticə çıxarmasalar, həmin
təşkilatlar Şuranın elan etdiyi müsabiqələrdən
1 və ya 2 il ərzində
kənarlaşdırılacaqlar. Əgər bu
dəfə də
görülən təbirlər nəticəsiz qalarsa, son addım
olaraq Şura onlarla bağlı sənədləri
hüquq-mühafizə orqanlarına təqdim edəcək. Bundan başqa, QHT-lərin
peşəkarlıq bacarıqlarında, davranış, layihənin
yazılması, hətta ən elementar olaraq texniki şərtlərə
əməl etməməsi və s. kimi problemləri də mövcuddur. QHT-lərin fəaliyyətlərində
hər il təkrarlanan
problemlər də mövcuddur.
Məsələn, Azərbaycandakı əksər QHT-lərin
mühasibləri yoxdur. Bu
faktın özü vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının maliyyə məsələlərinə
yanaşmasının göstəricisi kimi
qəbul oluna bilər.
Mühasib olmadan vəsaitin bölüşdürülməsi,
xərclərə nəzarətin edilməsi, hər şeyin qanunlara uyğun formada aparılması faktiki olaraq qeyri-mümkündür.
QHT-lərin
ictimaiyyətlə əlaqələrinin qurulmasında da problemlər qalır.
İctimaiyyətə icra olunan
layihələr, əldə olunan nəticələr,
xərclənən pullar barədə
ətraflı məlumatlar verilmir.
Bütün bunlar
şəffaflığa xidmət edən məsələlər
olduğundan QHT-lər
işin bu istiqamətinə də
diqqət yetirməlidirlər.
Bəlkə də
kimlərsə düşünə bilərlər ki, QHT-lər çox kiçik bir dairəni əhatə
etdiklərindən korrupsiyaya qarşı mübarizə
əsasən dövlət qurumlarında
aparılmalıdır. Amma bu, tamamilə yanlış yanaşmadır. Birincisi
ona görə, daim cəmiyyətin şəffaflaşması
uğrunda mübarizə
aparan vətəndaş cəmiyyəti
institutları özləri başqalarına nümunə
olmalıdırlar. Məntiqlə də özləri şəffaf
olmayan qurumlar cəmiyyətin şəffaflığı üçün mübarizə
apara bilməzlər axı. Digər tərəfdən,
QHT sektoru o qədər kiçik deyil. Son illər
görülən işlər nəticəsində bu sektorda fəaliyyət
göstərənlərin sayı xeyli
artıb. Məsələn,
keçən il təkcə
Prezident yanında QHT-lərə Dövlət
Dəstəyi Şurasının maliyyələşdirdiyi
layihələrdə çalışaraq əmək haqqı
alanların sayı 1100 nəfər, layihələrdən
faydalananların sayı 213.552 nəfər olub.
Ümumilikdə isə
maliyyələşdirilən 352 layihəyə 2.102.000 manat vəsait xərclənib.
Buraya beynəlxalq donor təşkilatlarının
ayırdıqları vəsait də əlavə olunarsa, dövriyyənin həcmi bir qədər də artar. Buna görə
də cəmiyyətdə nizam-intizamın, maliyyə şəffaflığının
yaranmasını istəyiriksə, bu sektoru da diqqətdə
saxlamalıyıq.
F.ABASOĞLU
Kaspi.- 2011.- 10
fevral.- S. 4.