Şərqdə
ilk ali musiqi
təhsil ocağı
Bu il Üzeyir Hacıbəyli
adına Bakı Musiqi Akademiyasının fəaliyyətə
başlamasının 90 illiyi tamam olur
Prezident
İlham Əliyev Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı
Musiqi Akademiyasının 90 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında sərəncam imzalayıb. Sərəncamla Təhsil
Nazirliyinə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi ilə
birlikdə Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının 90 illik yubileyinə həsr olunan tədbirlər
planını hazırlayıb həyata keçirmək
tapşırılıb.
Bakı
Musiqi Akademiyası Şərqdə ilk ali musiqi təhsili
ocağı kimi fəaliyyətə başladığı
vaxtdan etibarən ötən müddət ərzində zəngin
bir yol keçib və milli mədəniyyətimizin çoxəsrlik
tarixinə yeni parlaq səhifələr yazıb. Ölkəmizdə
görkəmli bəstəkarlar və ifaçılar nəslinin
yetişdirilməsində bu təhsil ocağının
xüsusi rolu var.
Zəngin yol
Təbiidir
ki, yaxın illərədək Ü.Hacıbəyov adına
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası adlanan Bakı Musiqi
Akademiyasının keçdiyi yol nəinki əlamətdar və
diqqətəlayiqdir, həmçinin, xüsusən
araşdılırmalıdır. Konservatoriyanın tarixinə
nəzər yetirsək, bir sıra hadisə və nailiyyətləri
qeyd etmək olar. Belə ki, bu tarixi salnamədə yada
salınmalı və xatırlanmalı hadisələr
çoxdur. Məsələn, 1921-ci ili xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. Bu dövrdə konservatoriyanın təməlini
qoyan Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycanda bu təhsil
ocağının təşkil edilməsi üçün
ilk addımlarını atır.
Ü.Hacıbəyov
zəngin və ahəngdar bir şəxsiyyət idi. O,
görkəmli musiqiçi olmaqla yanaşı Azərbaycan
xalq musiqisini dərindən bilir və onu yeni inkişaf həddinə
çıxarmağa cəhd göstərirdi.
Konservatoriyanın
yaranması bəstəkarın yeni axtarışlarından
biri oldu. Görkəmli bəstəkar musiqi təhsili
ocağının vacibliyini elə-belə dərk etməyib:
o, Azərbaycanda musiqi təhsilinin inkişafı perspektivlərini
görüb. Maarifçi-musiqiçinin qeyri-adi professional
xüsusiyyəti - dərin dərrakəsi, möhkəm ruhu,
musiqi təhsil ocağının yaranması uğrunda
apardığı müvəffəqiyyətli mübarizəsinin
rəhni oldu.
Konservatoriya
sözün əsl mənasında Ü.Hacıbəyovun
övladı idi. Ömrünün son otuz ilini bəstəkar
tamamilə bu təhsil ocağının işinə həsr
edib. Ona görə demək olar ki, konservatoriya onun həyatının
mənası idi.
Bəstəkarın
1920-ci ildə irəli sürdüyü təşəbbüs
tez həll olunan məsələ deyildi, çünki
heç nə onun xeyrinə deyildi. O vaxt Bakıda musiqi məktəbləri
mövcud idi, lakin onlarda musiqi təhsilli ixtisasçılar az
idi.
Konsertoriyanın
yaranması ölkənin iqtisadi vəziyyəti ilə də
bağlı idi, maliyyə çatışmazlığı,
binanın olmaması, musiqi alətlərinin, dərs vəsaitinin
çatışmaması çətinlik yaradırdı. Bu
çətinliklərə baxmayaraq, Ü.Hacıbəyov
konservatoriyanın yaranmasını dayandırmır, tədricən
öz məqsədinə doğru gedirdi.
Bu
yolda Ü.Hacıbəyov bir çox çətinliklərlə
qarşılaşırdı. Professional və iqtisadi səciyyəli
obyektiv çətinliklərlə bərabər o, konservatoriyanın
yaranma ideyasına qarşı çıxanlarla da mübarizə
aparmağa məcbur idi. Onlar çox idilər. Onların
arasında Şərq və Avropa musiqisinə tərəfdar
olanlar var idi.
Bakı
Musiqi Akademiyası (əvvəllər Azərbaycan Milli
Konservatoriyası adlanıb) 1922-ci ildə yaradılıb.
BMA-nın
tərkibindəki Musiqi Kolleci, (keçmiş A. Zeynallı
adına Bakı Musiqi texnikumu) respublikada ən qədim musiqi təhsil
ocağı, sonrakı inkişaf mərhələlərində
isə bu təhsil bazası əsasında müxtəlif
musiqi təhsili verən texnikum və ali məktəblər yaradılıb.
BMA-nın tarixi ənənələri, məhz bu musiqi
kollecinin bazası əsasında formalaşıb.
BMA-nın
hal-hazırda yerləşdiyi binanın (M. İbrahimov
küçəsi 8) özülü 1885-ci ildə qoyulsa da,
ilk musiqi təhsil ocağı kimi 1895-cı ildən fəaliyyətə
başlayıb. Musiqi məktəbinin əsasını Moskva
konservatoriyasının yetirməsi Antonina Nikolayevna Yermolayeva
qoyub. 1906-cı il 6 Dekabr tarixli 3036 saylı “YRMO”-nun sənədlərində
göstərilir ki, A. N. Yermolayevanın təşkil etdiyi
özəl musiqi texnikumu 1901-ci ildən “YRMO”nun nəzdində
“Bakı Musiqi Sinifləri ” adlandırılıb.
1915-1916-cı ildə Bakı Musiqi Siniflərinə rəhbərlik
etmək üçün Odessa Konservatoriyasının
pianoçusu Y.A.Rijinskiy dəvət edilir. O, musiqi siniflərini
24 iyun 1916-cı il tarixli əmri ilə Musiqi texnikumuna
çevrilir.
Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişafında əlamətdar
hadisə 1920-ci ilin may ayında baş verib. Bu tarixdə Musiqi
texnikumunun bazasında YRMO-nun Bakı şöbəsinin Xalq
Konservatoriyası yaradılır və az keçmədən,
yəni oktyabr ayında Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası
adlandırılır.
“Şərq konservatoriyası”
Azərbaycanda
professional musiqi təhsilini qurmaq və kvalifikasiyalı peşəkar
musiqi mütəxəssislərinin hazırlanması məqsədilə,
Azərbaycan SSR-nin Narkomprosunun Kollegiyası tərəfindən
konservatoriyanın nəzdində qısa müddətli “Şərq
musiqisi” pedaqoji kursları yaradılır və o dövrün
tanınmış xalq sənətkarlarından – Seyid
Şuşinski, Ələsgər Abdullayev, Hüseynqulu
Sarabski, pianoçu Xədicə Qaibova, tarzənlərdən
– Qurban Pirimov, Şirin Axundov, Həsən Əliyev və başqaları
oxumaq üçün bu kurslara göndərilir. Narkomprosun qərarında
müsəlman qadınlar üçün “Şərq
musiqisi” pedaqoji kurslarının da açılması nəzərdə
tutulub.
Azərbaycan
SSR-nin Mədəniyyət İdarəsinin rəhbəri,
tanınmış bəstəkar M. Maqomayev “Şərq
musiqisi” fakültəsini Konservatoriyadan ayırıb ona
müstəqil status vermək məqsədilə 1922-ci ilin
aprelin 22-də “Şərq Konservatoriyası”yaradılması
haqqında əmr və göstəriş verir. Adı çəkilən
Konservatoriyaya rəhbərlik Ü.Hacıbəyova
tapşırılır. Lakin Narkomprosun Kollegiyasının qərarı
ilə 1922-ci il 29 avqustda Azərbaycan Dövlət Türk
Musiqi Texnikumu yaradılır və onu Musiqi Texnikumu və ya
Şərq Konservatoriyası adlandırırlar. 1920-ci il 20
oktyabr tarixində Azərbaycan Dövlət
konservatoriyasında Şərq musiqisi şöbəsinin yaranması
haqqında etdiyi məruzə çox maraqlıdır. “Şərq
musiqisinin əsil musiqi səviyyəsində inkişafı o
zaman mümkündür ki, ona ümumi Avropa nəzəriyyəsi
əlavə edilsin. Yalnız bu nəzəriyyənin vasitəsilə
Şərq musiqisinin xüsusiyyətləri və ümumi
qanunlarının qoyulması mümkündür” . Dahi bəstəkar öz opponentlərinə cavab verərək
qeyd edirdi ki, “Şərq musiqisinin xüsusiləşməsi
tendensiyası Şərq musiqisi ilə maraqlanan həvəskarlar
arasında nəzərə çarpır, həmçinin
ümumi musiqi sənətinin qanunları ilə
uyğunlaşmayan bu nöqteyi-nəzər, ümumiyyətlə
musiqiyə olan diletant münasibətin nəticəsidir ”.
ADTMT-nun
rəhbəri olan Ü.Hacıbəyov dövrün
tanınmış sənətkarlarını və Rusiyada
tanınmış musiqi kadrlarını Bakıya dəvət
etməklə Azərbaycanda peşəkar musiqiçilərin
yetişdirilməsi üçün əlverişli şərait
yaradır və milli musiqi təhsili sistemini mükəmməl
şəkildə qurmağa nail olur.
1939-cu
ildə Ü.Hacıbəyov Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının rektoru vəzifəsinə təyin
olunub. Onun rəhbərliyi ilə xalq çalğı alətləri
üçün proqramlar müzakirə olunaraq qəbul edilir.
Xalq musiqimizin inkişafında əvəzsiz xidmətləri
olan tarzənlər - Əhməd Bakıxanov, Əhsən
Dadaşov, Baba Salahov, Bəhram Mansurov, Ağası Məşədibəyov,
Səid Rüstəmov məktəbin layiqli nümayəndələridir.
Ü.Hacıbəyov
Azərbaycanda qabaqcıl Qərb və rus musiqi nailiyyətlərinin
milli musiqi təhsili sisteminə inteqrasiyasını təmin
etməklə az bir zamanda milli musiqimizi təmsil edən
görkəmli bəstəkarların, peşəkar
ifaçıların, xanəndələrin yetişməsinə
nail olur.
1932-ci ildə Konservatoriyada
Elmi-tədqiqat Musiqi Kabineti təsdiq edilir. Böyük Bülbülün təşəbbüsü ilə
yaradıcılıq ekspedisiyaları
təsdiq olunaraq kabinetdə zəngin folklor materialları toplanır. Zakir Bağırov, Fikrət Əmirov, Səid Rüstəmov və digər bəstəkarlar ekspedisiyalara cəlb olunaraq xalq mahnılarını
toplayır və nota salırlar.
Bu gün də onların ustadlıq ənənələri qorunub
saxlanılır, təkmilləşir
və milli musiqi kadrlarının yetişdirilməsində geniş
istifadə olunur.
Konservatoriyada əsas baza kafedraları tam şəkildə
formalaşmışdı: ixtisas fortepiano, azərbaycan
xalq musiqisinin tarixi və nəzəriyyəsi, simli
alətlər, nəfəs
və zərb alətləri, vokal, bəstəkarlıq, musiqi
tarixi, musiqi nəzəriyyəsi, xor dirijorluğu, xalq çalğı alətləri,
kamera ansamblı fəaliyyət göstərirdi.
Müxtəlif illərdə
akademiyada tanınmış
musiqiçilər, bəstəkarlar,
pedaqoqlar - Ü. Hacıbəyov,
Bülbül, Ş.Məmmədova,
B.Karaqiçeva, Q.Şaroyev,
L.Rudolf, L.Rastrapoviç,
Q.Qarayev, S.Hacıbəyov,
C.Cahangirov, S.Rüstəmov,
P.Brener, R.Atakişiyev,
E.Səfərova və
b. çalışıb.
Hal-hazırda BMA-da
19 kafedranı birləşdirən
4 fakültə- fortepiano, ifaçılıq,
tarix və nəzəriyyə, İAF fakültələri
mövcuddur. Təhsil Azərbaycan və
rus dillərindədir.
Hal-hazırda akademiyanın
müəllimləri arasında
C.Hacıyev, A.Məlikov,
T.Quliyev, X.Qasımova,
S.Ələsgərov, X.Mirzəzadə,
F.Bədəlbəyli, V.Adıgözəlov,
A.Rzayev, A.Babayev, R.Quliyev və başqa görkəmli musiqiçilər fəaliyyət
göstərir.
BMA-nın nəzdində opera
studiyası, onbirillik məktəb-studiya, kitabxana,
səsyazma kabineti, tələbə elmi cəmiyyəti, iki elmi laboratoriya (“Qədim musiqi alətlərinin bərpası
və təkmilləşməsi”
və “Şifahi ənənəli Azərbaycan
musiqisinin tədqiqi problemləri"), aspirantura
şöbəsi, ixtisasartırma
fakültəsi vardır.
1991-ci ildən BMA-nın
Şuşa filialı fəaliyyət göstərir. Akademiyada hal-hazırda 300-dən çox müəllim, o cümlədən 7 elmlər
doktoru, 49 professor, 52 dosent,
58 elmlər namizədi
işləyir. BMA-da Mülki Müdafiə
kursu var.
BMA zəmanəmizin bir çox ali
musiqi təhsili ocaqları ilə səmərəli əlaqələr
yaradıb. Təhsil ocağının məzunları təyinatla
Mədəniyyət və
Təhsil Nazirliyi sisteminə göndərilir.
BMA-nın Fikrət Əmirov, Zülfüqar Bağırov, Qara Qarayev, Tofiq Quliyev, Soltan Hacıbəyov, Cövdət
Hacıyev, Vaqif Mustafazadə, Müslüm
Maqomayev, Asəf Zeynallı kimi məşhur məzunları
olub.
Şərqdə ilk ali musiqi təhsil ocağının yaranması
ölkədə musiqi
prosesinin irəliləyişi,
tamamilə yeni ruhda tərbiyələnən
musiqiçilərin meydana
gəlməsi demək
idi. BMA bu
müqəddəs vəzifəni
bu gün də şərəflə
həyata keçirir.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2011.-5-7 noyabr.-S.8.