«Ziyalı həmişə
dövlətini sevməli və onu
qorumalıdır»
Seyran Səxavət hesab edir ki,
ziyalıların cəmiyyətdən mənəvi inciklikləri
var
Son
vaxtlar cəmiyyətdə ziyalının yeri ilə
bağlı müzakirələr intensivləşib. Bəziləri
ziyalılara diqqətin azalmasından, bəziləri isə
ziyalıların özlərinə münasibətinin dəyişməsindən
şikayətlənirlər. Ziyalıların cəmiyyətdən
və dövlətdən gözləntiləri ilə
bağlı da müxtəlif fikirlər var. Biz də
yazıçı Seyran Səxavətlə söhbətimizi
bu mövzu üzərində qurduq.
- Seyran müəllim, bugünkü
cəmiyyətdə ziyalıların rolunu necə qiymətləndirirsiniz?
-
Sualınız kifayət qədər ümumidir. Amma bu
mövzuda ümumi danışsaq, söhbətimiz maraqlı
alınmayacaq.
- Onda sualımı bir qədər
konkretləşdirib soruşmaq istəyirəm ki,
doğurdanmı müasir cəmiyyətimizdə ziyalılar
gündəmdən çıxırlar? Onlara əvvəllər
olduğu qədər ehtiyac yoxdur?
- Əgər
ziyalılar doğurdan da cəmiyyətin gündəmindən
çıxırlarsa, deməli, bu gündəmin özündə
nəsə problem var. Belədirsə, biz gündəmin
özündə günah axtarmalıyıq, ondan şübhələnməliyik.
Ziyalı gündəmdən çıxırsa, deməli, bu
gündəm heç dayanmalı gündəm deyil.
Gözümüzün qabağında bütün
canlılar, flora, fauna hamısı həmişə
işığa meyilli olur, bu istiqamətə can atır. Bizim
də işığımız ziyalılar olmalıdır.
Biz niyə onları gündəmimizdən çıxarmalıyıq
axı? Görünür, gündəmdə əndrəbadi nələrsə
var. Bu barədə mənim fikrimi soruşursunuzsa, hesab etmirəm
ki, bu gün ziyalılar gündəmdən
çıxırlar. Əslində ziyalının gündəmdən
çıxmasının özü bir gündəmdir. Ola
bilsin ki, ziyalıların cəmiyyətdən mənəvi
inciklikləri var. Bir qədər yekə çıxmasın,
mənim fikrimcə, cəmiyyət öz ziyalısını
həmişə diqqətdə saxlamalıdır. Gərək
insanlarımız ziyalılardan nümunə
götürsünlər, onlara baxıb düzlənsinlər.
Mənə elə gəlir ki, ziyalısı olmayan cəmiyyət
qışın günündə işıq idarəsinin əməkdaşları
tərəfindən elektriki kəsilmiş ev kimi bir şeydir.
O cəmiyyətdə ki, ziyalıya basqı var, deməli, orda
anormallıq var. Ziyalıya basqı quran cəmiyyət öz
gələcəyini təhlükə altına alır.
- Sizcə, zaman keçdikcə
ziyalılığın kriteriyaları dəyişirmi? Yoxsa
bu kriteriyalar dəyişməzdirlər?
-
Ziyalılıq kriteriyası heç vaxt dəyişmir. Elə
ziyalılığın bel sütunu da bundan ibarətdir. Zaman
dəyişir, amma bu kriteriyalara heç nə təsir etmir.
Amma onu da deyim ki, bu kriteriyaların dəyişməməsi
ziyalı insanlara çox baha başa gəlir. Mən deyərdim
ki, dünyadakı ən bahalı şey elə budur. Mənim
fikrimcə, ziyalılıq kriteriyası heç vaxt dəyişilməməlidir.
Belə olanda da ziyalılar çox böyük məhrumiyyətlər
yaşayırlar. Primitiv müqayisə olsa da, deyəcəyəm.
Tutaq ki, hansısa bir restoranda oturub yoldaşınla yemək
yeyirsənsə, hesab verməlisən. Ziyalılıq
kriteriyalarının dəyişməməsi
üçün sonda bu hesabı cəmiyyət verməlidir.
Amma bu, məcburi olmamalıdır. Cəmiyyət özü o
qədər həssas olmalıdır ki, bu yükü üzərinə
götürə bilsin. Yəni cəmiyyətin həssaslığı
da ən azı ziyalılar qədər olmalıdır. Cəmiyyət
o hesabı verməyəndə ziyalının vəziyyəti
yaxşı olmur.
- Belə çıxır ki, bir
ziyalı kimi siz də cəmiyyətin ziyalılara münasibətindən
narazısınız? Düz başa düşmüşəmmi?
-
Bilirsiniz, ziyalının cəmiyyətdən
narazılığı həmişə olub. Bu, müxtəlif
zamanlarda, müxtəlif dövlətlərdə davamlı
müşahidə olunur. Amma ziyalının bu
narazılığı məncə, həmişə cəmiyyətin
xeyrinə olub. Əgər cəmiyyət bu
narazılığı demaqoqcasına qəbul edirsə, vay o
cəmiyyətin halına.
- Seyran müəllim, sizcə
ziyalının dövlətə münasibəti necə
olmalıdır? Bizdə bəzən bununla bağlı fikir
ayrılıqları müşahidə olunur.
-
Ziyalı həmişə dövlətini sevməli və onu
qorumalıdır. Külli halında götürəndə
dövlətin addımlarından asılı olmayaraq,
ziyalı onu sevməlidir. Çünki bu dövlət həm
də ziyalınınkıdır. Amma bəzən dövlətin
elə addımları ola bilər ki, bu, xalqın ziyanına
işləyər. Belə olanda ziyalı Novruz Bayramında
sacın üstündə qovurulan buğda kimi
çırt-çırt yanır. Ola bilər ki,
ziyalının bu çırtaçırtı yüksək
vəzifəli bəzi çinovniklərin xoşuna gəlmir.
Çünki onlar hiss edirlər ki, bütün bunlar əleyhlərinə
işləyə bilər. Diqqət yetirsək görərik
ki, tarix boyu çinovniklər də çox həssas olurlar.
Çinovnik həssaslığı özünüqoruma
instinktini yaradır. Belə olanda həmin instinkt işə
düşür və bütün qüdrəti ilə
işləməyə başlayır. Bunun nəticəsində
bəzən xoşagəlməz hallar yaranır. Mənim
fikrimcə, ziyalı dövlətin siyasəti ilə
bağlı nəsə deyirsə, onu
yaxşı-yaxşı dinləmək, saf-çürük
etmək lazımdır. Ziyalının dediyi söz dövlətimizin
də, xalqımızın da, bayrağımızın da,
pulumuzun da xeyrinə işləyər. Amma bəzən
ziyalılara qarşı qeyri-adekvat reaksiyaların da şahidi
oluruq. Bəzən fikirləşmədən, tələm-tələsik
qərarlar qəbul olunur. Mənim xoşuma gəlməyən
bir ifadə də var. Bəzən görürsən kimsə
nəsə təkliflə çıxış edir,
başqaları durub sual edirlər – «O kimdir axı?» Məncə
«o kimdir» sualını ümumiyyətlə, leksikonumuzdan
çıxartmalıyıq. Əgər dövlət olmaq,
xalq olmaq, dünyada sayılıb-seçilmək istəyiriksə,
bunu mütləq etməliyik. Hamımızın bir müəllifi
var, o da Allahdır. Əgər Allah məsləhət bilib
bizi yaradıbsa, ikinci bir bəndənin onun
yaratdığı əsərə «bu kimdir» deyə müraciət
etməsi yersizdir. Bizim heç birimizin bu sualı verməyə
haqqımız yoxdur. Bu, nə Allaha xoş gələn şeydir,
nə də cəmiyyətə.
- İndiki məqamda ziyalılar
dövlətdən və cəmiyyətdən nə umurlar?
- Bilirsiniz, mən indi hamının adından danışa bilmərəm. Hamının adından danışsam, yaxşı çıxmaz. Ancaq özümdən soruşursunuzsa, deyim. Öz adımdan deyə bilərəm ki, şəxsən dövlətdən yalnız bir umacağım var. Bu da odur ki, dünyada sayılıb-seçilən olsun, sözü keçsin, ona hörmətlə yanaşsınlar. Yeganə umacağım budur. Xahiş edirəm, səmimiyyətimə inanın, başqa heç bir umacağım yoxdur. Amma indi dövlətdən və cəmiyyətdən umacağı olan ziyalılar da var. Bəzən bunun üçün onların haqqı olur. Subardinasiya deyilən bir şey var. Onu hamımız gözləməliyik. Gözləməyəndə istər-istəməz xoşagəlməz hallar yaşanır. Həm də axı ziyalı, yazıçı, dövlət xadimi olmazdan qabaq bizim hamımız insanıq. Bizim hamımız ailələrdə yaşayırıq. Hər birimiz ayrı-ayrılıqda kiçik bir dövlətin başçısıyıq. Tutaq ki, qonşuda biri ziyalı pərdəsi altında, bu addan istifadə edərək «yarıyırsa», uşaqlarımız da onu misal gətirib «Filankəsin atası gör nələrə nail olub» - deyirsə, əsl həqiqəti uşağa başa salmaq çətin olur. Uşaqların bu cür məsələlərə münasibəti çox həssasdır. Onlar əsl reallığı başa düşmək üçün böyüməlidirlər, təhsildən bəhrələnməlidirlər. Əlbəttə ki, nə vaxtsa özləri başa düşəcəklər. Başa düşməyin də iki forması var - biri var səni başa salırlar, biri də var özün başa düşürsən, dərk edirsən. Yuxarıda qeyd etdiyim nümunədə uşağı başa salmaq çətindir. Gərək o, özü böyüyüb başa düşsün. Belə olanda daha möhkəm olur. Amma uşağın böyüməsini gözləyənə qədər ziyalı çox məhrumiyyətlərlə üzləşir. Problem bundadır.
İlham QULİYEV
Kaspi.-2011.-12-14 noyabr.- S.5.