Hələ təzə
başlamışıq
İsrafil İsrafilov: “Teatrı
növbəti tamaşaçı nəslinin maraq dairəsinə
salmaq üçün bir sıra vacib işlər
görülməlidir”
Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının kollektivi “Teatr.
Çexov. Yalta” IV Beynəlxalq Teatr Festivalından
qayıdıb. Rusiya, Ukrayna, İngiltərə, İspaniya,
Fransa, İsrail, Estoniya, Qazaxıstan və s. ölkələrin
teatrlarının iştirak etdiyi festivalda Akademik Milli Dram
Teatrı «Ən yaxşı aktyor ansamblı» nominasiyasına,
«NİKA» Qran-pri mükafatına layiq görülüb. Bundan əlavə,
kollektivə şəhər merinin minnətdarlıq məktubu,
Ukrayna Teatr Xadimləri İttifaqının xüsusi
mükafatı təqdim olunub.
Teatrın
direktoru İsrafil İsrafilov “Kaspi”yə müsahibəsinə
“Bizim haqqımızda təəssüratlar çox yüksək
oldu” deyə başladı.
Biz nə istəyirik
- Yalta
festivalı mənim üçün çox gözlənilməz
idi. Bu festivalın digər festivallardan fərqli prinsipləri
var. Festivalda mənsub olduğun dövlətin bayrağı
qaldırılır və müxtəlif nominasiya üzrə
tamaşalara baxılır. Festivalda çox görkəmli
teatrların kollektivləri iştirak edirdi. Beynəlxalq
peşəkarlardan ibarət münsiflər heyəti
tamaşalara qiymət verirdi. Onu da deyim ki, Yalta erməni
diasporunun çox formalaşdığı bir yerdir. Və
bizim kollektiv festivalda Qarabağ mövzusunda tamaşa
oynadı. Tamaşanın çox böyük coşqu ilə
qəbul etdilər. Bizim haqqımızda təəssüratlar
çox yüksək oldu. Mətbuat konfransında da jurnalistlərin
suallarına obyektiv, faktlarla cavab verdik. İnternet saytlarda
haqqımızda çox yüksək fikirlər
yazıldı.
- Bir
neçə il bundan əvvəl elə bu teatrda Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin təşkilatçılığı
ilə düzənlənən tədbirdə «Azərbaycanda
köhnə ənənələr üzərində modern
teatr yaratmaq» kimi fikirlər səsləndi. Qeyd olundu ki,
teatrların təmirindən sonra tamaşaçılara məhz
elə tamaşalar təqdim olunacaq. Artıq bir neçə
teatr təmirdən çıxıb. Bəs
yaradıcılıq baxımından deyilən proses baş
verdimi?
- Mən
hələ özüm üçün dəqiq müəyyənləşdirməmişəm
ki, modern teatr deyəndə nə nəzərdə tutulur.
Çünki teatrın yaranması və ona qarşı tələb
olması üçün bir neçə faktorlar var. Öncə
teatr cəmiyyətə gərəkli olmalıdır. Teatr cəmiyyətin
tələblərini ödəmək səviyyəsində
işlər görə bilməlidir. Cəmiyyət hansı
teatrı və nə dərəcədə istəyir? Bir
iş quranda bu barədə düşünmək
lazımdır. Avropada, ümumiyyətlə, dünyada elə
teatrlar var ki, onların adlarından bilmək olmur ki, mahiyyəti
nədir? Biz dəb dalıyca qaçaq, yoxsa başqa şeylər
axtaraq? Dürüst bilmək lazımdır ki, biz nə istəyirik.
Akademik teatr 139 illik tarixi olan teatrdır. Bunun adı həm
yaxşı mənada sanballılıq tələb edir, həm
də mənfi mənada onu bir qədər məhdudlaşdırır.
Repertuar tutanda da, aktyor heyətini formalaşdıranda da bu istər-istəməz
meyar üçün əsas prinsip olur. Biz yeni tipli Avropa teatr
modelinə uyğun, o tələblər çərçivəsində
teatr qurmalıyıqsa, bu teatrın təbii ki, öz milli
dramaturgiyası yaranmalıdır. Bu dramaturgiya kiminsə
sifarişi, kiminsə əmri və ya kiminsə tələbi
ilə yarana bilməz. Ancaq bizim həmin model səviyyəsində
dramaturgiyamız yetişirmi? Onu yetişdirmək
üçün hansı bazisimiz var? Ola bilər pyes
yazanlarımız çox olsun, amma dediyim yüksək ideya –
bədii, ədəbi, estetik tələblərə cavab verən
dramaturji əsərlərimiz varmı? Varsa, yetərincədirmi?
İki ciddi prinsip var ki, dramaturgiya həmin prinsipləri yerinə
yetirməlidir. Bu, həmin əsərlərin səhnəvi,
digəri teatrallıq tərəfidir. O səviyyəli, o qəliblərə
uyğun teatr yaratmaq istəyiriksə, gərək bizim
dramaturgiyamız yetişsin. Biz Azərbaycan teatrının
inkişafı üçün lazım olan hansı təkanlar,
impulslar varsa onları arayıb, axtarmalı və istifadə
etməliyik. Bunun üçün bir sıra faktorlar var ki,
onlar elə bil ki, zaman-zaman korşalıb, itirilib – bizim
tamaşaçımız kimi. Yəni teatr
tamaşaçısına zəif əsərlər təqdim
etməklə, onun zövqünün aşağı səviyyəsini
təqdim ediblər. Tamaşaçı da bunu istəməyib.
Beləcə bir nəsil teatrdan gedib. Teatrı ondan sonra gələn
tamaşaçı nəslinin maraq dairəsinə salmaq
üçün bir sıra görülməsi vacib olan
işlər var. Bunun sosioloji, iqtisadi,
dünyagörüşü, etik tərəfləri var. Bu,
böyük bir sistemdir. Bunun üçün dünyada və
Avropada neçə-neçə institutlar işləyir.
Yeni nəsil
yeni dramaturgiya, yeni rejissor tipi və intellektual, universal təfəkkürlü
aktyor potensialı istəyir. O aktyoru istəyir ki, o, səhnədə
hər şeyi bacarsın. Biz elə bir vəziyyətə
düşmüşük ki, bunların hamısını
yenidən etməliyik. Teatrın yeni fəlsəfəsini bilən
rejissor və təbii ki, hər şeyi bacaran universal aktyor
tipi lazımdır. Onda bizim hansısa iddialarda
olmağımız tamamilə əsaslıdır.
Hazırkı vəziyyətdə potensial etibarı ilə
indiki aktyor heyəti ilə bəzi işlər görmək olar.
Ancaq onlarla çox işləmək lazımdır. Modern
teatr deyəndə bu, təkcə gözəl, dəbdə
olan anlayış deyil, bunun altında çox şeylər
var.
Mənəvi böhran
- Dünyadakı qlobal böhrandan
danışılır. Böhran mədəniyyətə,
konkret olaraq teatrlara necə təsir edib?
- Əslində
teatr çox böyük pullar xərclənən yer
olmamalıdır. Böhran tarazsızlıqdır. Hansı
bir sahələr üçünsə kapital qoyuluşundan məhrum
olmadır. Amma bunun teatra elə bir təsiri olmamalıdır.
Sadəcə, ola bilər ki, teatrın
tamaşaçısı baha biletləri ala bilməsin. Bu onun
istehlak zəmbilinə bir az zərbə vura bilər. Cəmiyyət
üçün mənəvi böhran olanda faciəli olur.
Pulu çoxdur, amma mənəvi dəyərlər
baxımından o adam qüsurludur. Bu cəmiyyət
üçün problemdir. Cəmiyyətin mənəvi
boşluğu yaranarsa, bu, artıq təhlükəlidir. Teatr
işi daha çox mənəviyyat məsələsidir.
İqtisadi böhran teatr üçün o qədər qorxulu
deyil. Xoşbəxtlikdən mən ölkəmizdə iqtisadi
böhranın elə bir təzahürünü
müşahidə etmirəm. Bizim xalqın teatra münasibəti
çox yüksək səviyyədədir. Tutaq ki, 20-25-il
bundan əvvəl bir tamaşaya 8-10 min pul
ayrılırdısa, indi 35-60 min manat vəsait ayrılır.
Bu, həm diqqət, qayğı, həm də istəklərimizlə
bağlıdır ki, biz qeyri-adi tərtibat, rejissor və rəssam
işi ilə tamaşa hazırlamaq istəyirik.
- Sizin bir
neçə beynəlxalq layihələriniz var və xaricdən
tamaşalar hazırlamağa rejissorlar dəvət etməyi
planlaşdırırsınız. Bu, planınız «pis
tamaşanın günahı aktyorda yox, rejissordadır» -
deyiminizdənmi qaynaqlanır? Bundan əlavə, bizim bəzi
rejissorlar tərəfindən bu layihələr birmənalı
qarşılanmır. Məsələn, deyirlər ki, xaricdən
dəvət olunan rejissorlar bizim mətbəximizə
özümüz kimi bələd ola bilməz.
- Biz hələ
heç bir şey etməmişik. Bu bizim niyyətimizdir.
Düşünürük ki, belə etsək yaxşı
olar. Artıq dünyada bu məhdudiyyətlər yoxdur. Ancaq mən
bilmirəm, mənim deməyim və
ya mənim etdiyim niyə müxtəlif fikirlər yaradır?
Misal üçün, son bir ildə Rus Dram Teatrına iki və
ya üç rejissor dəvət olunub. Bu o demək deyil ki,
teatrda rejissor yoxdur. Kənardan rejissorların dəvət
olunmasında pis bir şey yoxdur. Məsələn, Piter Bruku dəvət
edirlər, gedib İspaniyada
tamaşa hazırlayır. Ona görə yox ki,
İspaniyada rejissor yoxdur. Və yaxud Pobert Sturuanı Moskvaya dəvət
edirlər ki, tamaşa hazırlasın. Bəyəm, Rusiyada
rejissor yoxdur? Bunu rejissorların yoxluğu və ya
bacarıqsızlığı kimi qəbul etmək lazım
deyil. Sadəcə, bir şeyi fikirləşmək
lazımdır: necə ki, orqanizmdə qan dəyişməsi
vacibdir, mütləq aktyor heyəti də başqa rejissor
üslubu, başqa metodika görməlidir. Bu,
yaradıcılıq üçün çox vacibdir.
Yaradıcılıq axar su kimi olmalıdır. Dünyada
müxtəlif istiqamətlər, teatr sənətinə
baxışlar var. Bunlar nəzəri səviyyədə
deyil, praktik teatr həyatı ilə
bağlıdır. Praktik teatr həyatını bu və ya
başqa şəkildə təmsil etmək üçün
bu addımlar vacibdir. Biz bundan nə çəkinməli, nə
də buna bir qədər qərib baxmalıyıq. Mən də
bəzi rejissorlarımızın xarici ölkələrdə
tamaşa hazırlaması barədə danışıqlar
apararaq razılıq almışam. Bizim
rejissorlarımızın həmin ölkələrdə
tamaşa hazırlamaları o ölkələrin
rejissorlarının xətrinə dəyməyəcək. Gərək
bizimkilərin də xətrinə dəyməsin. Məsələ
onda deyil ki, «siz dayanın, siz heç nə
bacarmırsınız». Sadəcə, «mətbəxə bələd
olmaq» ifadəsinin özündə bir yanlışlıq var.
Sabah bizim hər hansı bir aktyoru başqa ölkəyə
filmə çəkilməyə dəvət etsələr,
burada “mətbəxin” nə rolu var? Biz milli futbol komandamıza
alman məşqçisi dəvət etmişik. Və yaxud
ispanlar bir italyanı futbola məşqçilik etmək
üçün ölkələrinə dəvət ediblər.
Burda nə var? Bu, heç kimi qıcıqlandırmır.
Türkiyənin idmanı, kinematoqrafiyası, teatrı belə
inkişaf etdi. Biz dildə müstəqillik deyirik, amma bəzən
təfəkkürdə sosializm işartıları hələ
qalır. Bu, gərək olmasın. Biz dünya ölkələri
ilə əlaqəli işləməliyik. Bəşər
düşüncəsində müəyyən laylar var ki, bu,
ümumi mədəni kontekstdə birləşə bilir. Teatr
sənəti bu mənada ümumiyyətlə, demokratikdir. Bu
cür sadəlövh danışıqlar bizim böyük
işlərə əngəl ola bilər.
Teatrın məqsədləri var
- Keçən il gündəmdən
düşməyən
“aktyorların müqavilə ilə işləməsi”,
“attestasiyadan keçməyən aktyorların teatrdan
uzaqlaşdırılacağı” və s. məsələlərin üzərindən
deyəsən artıq xətt çəkildi?
-
Bilirsinizmi, bu məsələlər bir az şişirdilib.
Aktyorların heç birinin teatrdan
uzaqlaşdırılması, onlardan imtahan götürülməsi
və s. məsələlər yox idi. Teatrda yenidən təşkilatlanma
prosesi getdi. Bunun da əsas səbəbi prezidentin sərəncamı
ilə təsdiq olunan “2009-2019-cu illər üçün
Dövlət Proqramı”nda nəzərdə tutulub. Yəni
teatr kollektivinin yenidən təşkili, formalaşması və
teatr işinin Azərbaycanda inkişafına imkan verəcək
tədbirlərin həyata keçirilməsi, rejissorlarla
qonorar münasibətlərinin yaradılması, o cümlədən
müqavilə münasibətlərinin keçirilməsi, repertuar siyasətinin yeni strateji məqsədlərə
uyğun qurulması, müəlliflərlə iş, səhnə
ədəbiyyatının yaradılması, başqa ölkələrlə
qarşılıqlı qastrol səfərləri və s. məsələlər
Dövlət Proqramında nəzərdə tutulur. Onu da deyim
ki, Azərbaycan bu məsələdə orijinal yol tutmayıb.
Bütün Avropa teatrlarında analoji proseslər gedir. Bu,
kimisə incitmək üçün deyil, bu işlərin
konkret faydası var. Biz hələ təzə
başlamışıq. Bundan əlavə, hər kəs bu
kollektivdə çalışmağının məsuliyyətini
hiss etməlidir. Hər kəs bilməlidir ki, o, bu sənətə
bağlıdır, çalışdığı teatrın
məqsədləri var.
- Tələbələrinizi
teatrın gözəlliyinə, ülviliyinə inandıra
bilirsiniz?
- Həm
tələbələrimin, həm də dissertantlarımın
hamısına bunu inandırmaq mümkün deyil. Bu, ailədən
alınan tərbiyə ilə, mühitlə
bağlıdır. Mənim sevmədiyim tələbəm
olmayıb. Həmişə onların qayğısına
qalmışam. Mən səkkiz kitab müəllifiyəm.
Heç vaxt kitablarımı tələbələrimə
satmamışam, həmişə onlara
bağışlamışam. Böyük şeylərə
gücüm çatmasa da, kiçik qayğılarımı
göstərmişəm. Teatr barədə də onlara dərs
deməmişəm, istəmişəm tələbələrim
düşünməyi bacarsınlar, analitik təfəkkürləri
işə düşsün. İncəsənət
Universitetində müəllimlikdən prorektor səviyyəsinə
yüksəlmişəm. Neçə-neçə nəsil
gözümün qabağında yetişib. Bu teatrda
çalışan xalq artistlərinin çoxu mən dərs
deyəndə tələbə olublar. Bilirsinizmi, sevdirmək
yağış kimidir – damlaların düşdüyü
hansısa yerdə gül, hansısa yerdə ot bitir. Ancaq mən
bildiyimi sevgi ilə, səmimi etmişəm. Mən onları
pis vərdişə, yalana, riyakarlığa öyrətməmişəm.
Valideynlərindən almalı olduqlarını onlara verməyə
çalışmışam.
- Akademik Milli Dram Teatrı bu
mövsüm ərzində tamaşaçıları
hansı tamaşalara baxmağa dəvət edəcək?
-
Hazırda teatrda paralel olaraq 4 tamaşa hazırlanır.
İlyas Əfəndiyevin «Boy çiçəyi», Türk
yazıçısı Sadıq Şendilin «Qanlı Nigar»,
Avksentiy Saqarelinin «Yengələr»
əsəri və Hüqonun «Qadın məhəbbəti» əsərləri
səhnələşdirilir. Bunlar maraqlı tamaşalar olacaq.
-
Tamaşaçı üçün nə qədər
maraqlı tamaşalar nəzərdə tutulsa, o qədər
teatrı sevənlər də çox olar.
- O da
olacaq...
Təranə MƏHƏRRƏMOVA
Kaspi.- 2011.- 23 sentyabr.- S.9.