"Ölümə, ömürə sərhəd
qoymadım..."
"...Bəlkə bu sətirləri mənə
göydə dolaşan bir ağ bulud topası, pəncərəmə
qısılmış sarıköynək ciggiltisi,
qanadından yaralanıb eyvanıma qonmuş bir qumru quşunun
ürək döyüntüsü, ya da gecələr yuxuma
ağır yerişiylə, yaxşı-yaman dərdləriylə,
paltolu-papaqlı, siqaret tüstüsündə görünməz
olan, kədərli gözlərində yaşı donan Akifin
Ruhu yazdırdı..."
Bir sənətkarın portretini onunla birlikdə dövranlar yola salmış ömür-gün yoldaşından daha yaxşı kim çəkə, kim dilə gətirə bilər ki?! Yuxarıda Akif Səmədin ömür-gün yoldaşı Mayisə xanımın yazısından misal gətirdiyim cümlələri oxuduqca Anadolu türkləri demiş, "tüylərim dikən-dikən oldu". Və birdəncə ağlıma gəldi ki, ilk dəfə Akif Səmədi elə beləcə - "ağır yerişiylə, yaxşı-yaman dərdləriylə, paltolu-papaqlı, siqaret tüstüsündə görünməz olan, kədərli gözlərində yaşı donan" bir şəkildə görmüşəm.
Rəhbərlik
etdiyim Gənc yazıçıların Respublika Ədəbi
Birliyinə ilk gəlişlərindən ta Bakının
Alatava deyilən səmtində Aydın Qurbanoğlunun evindəki
qonaqlıqdan maşınımla Bayıl səmtindəki evinə
apardığım son görüşümüzə qədərki
zaman məsafəsində Akif Səməd mənim də xəyalımda
Mayisə xanımın təsvirindəki kimi qalıb.
Bu
fani dünyada hər insanın (özəlliklə
yaradıcı insanın) özünəməxsus qəlibləşmiş
bir portreti olur və çevrədəkilər belə
insanların bütün görüntülərindən
yalnız birini seçib əbədiləşdirir. Bu,
heç şübhəsiz ətə, qana
bürünmüş ruhun ölümsüzlük portretidir.
Və hərdən adama elə gəlir ki, Akif Səməd
dünyaya elə "siqaret tüstüsündə
görünməz olan, kədərli gözlərində
yaşı donan" görüntüsüylə gəlmişdi.
Bu görüntü sizə hardasa dərvişləri
xatırlatmırmı, Baba Dərvişləri?!
Xarici
görünüşü ilə daxili dünyası bir-biri ilə
uyum saxlayan Akif Səməd kimi sənət adamlarına az-az
rast gəlinir... Bir qönçə necə açılırsa,
bir bulaq ilk dəfə torpaqdan necə mükəmməl
çıxırsa, Akif də dünyaya elə beləcə dərviş
misalı müdrik doğulmuşdu. öz başıma gəldiyindən
deyə bilərəm ki, sonralar oxuduğu orta və ali məktəblər onun ruhlar aləmindən gətirdiklərinə
dəstək olmaq yerinə bəlkə də əngəl
olmuşdu və o da beləcə "Adəmdən Akif Səmədə
qədərki" dünyada Allahdan verilənlərlə
gördükləri arasındakı ziddiyyətlər
burulğanında yaşamışdı. Bu hal onun şeirlərindən
də görünməkdədir. Ədəbi birliyin məşğələlərində
tay-tuşlarına, hətta birliyin ünlü qonaqlarına
münasibətdə bu yetkinlik halı özünü
göstərməkdə idi...
Həyat
hekayəsi, daxili dünyası şeirlərinə elə
yansıyıb ki, şairin hansı ovqatın qanadlarında
yaşadığını ortaya qoymaq elə də çətinlik
törətmir:
Kərəmin
Əslisi oldum,
Lələcə
yaşadım, oğul.
Bülbülü fəryad eləyən
Güləcən yaşadım, oğul.
Akif havalı, soykökünə bağlı
adam idi və bu hava dünyaya onunla birgə gəlmişdi. Əslində
hər insan bir havadır. Dünyamız başındakı
havanı könül sazında çaldırmağı
bacaranlarla, bacarmayanların dünyasıdır! Akif Səməd
elə bir hava yaxalamışdı ki, bu havanı oxumaqla,
görüb götürməklə öyrənmək
olmazdı. Bu, vergili bir havadır. Başındakı
havanın nə olduğunu hamıdan yaxşı bilirdi, bilməsəydi,
heç özü bu bəyanda bulunardımı:
"Sazın Nəsimi, Füzuli, Qazı Burhanəddin...
kökləri olub, unudulub. Yaxşı ki, sözlər
qalıb, söz cığırına düşüb söz
kökünə çatmaq olar... ""Heç nə
unudulmur unudulsa da". Sazın Müşfiq kökündə,
Nazim Hikmət kökündə köklənmək də Akif
Səməd üçün yad
deyildi. Bu köklər dünyaca sınaqdan keçirilmiş
əbədiyyət kökləri idi. Bu kökləri bilə-bilə,
görə-görə öz havanı bulmaq, öz
kökünə köklənmək isə hər şairə
nəsib olmur. Saz, söz cığırına
düşüb həqiqi sözün kökünə
çata bilmişdi Akif Səməd:
"...Gördünüzmü söz canlıdır,
canlıdır adam kimi, daş kimi, torpaq kimi, yarpaq kimi, su kimi,
yel kimi. Mənim də haqqım var ürəyimə yatan
sözləri sevməyə..."
Akif sözlərin boyunu övladı kimi sevən şair idi. Bəlkə də sona sözün qalacağını bildiyindən sözü övladlarından yox, bəlkə canından da artıq sevirdi:
Özümdən
sözlərim dərin,
Gedin daşları dindirin.
(Özündən
sözünün dərin olduğunu bilən neçə
şairimiz var, varın da cavabını siz verin...)
Könüldən
kağıza qədər ki yolda çəkilən şair əzabını
bundan yaxşı necə dilə gətirmək olar?
Vərəqə
düşə bilmir,
Qələmdə
söz qocalır..
Sahibini
tərk etmiş sözlərin sabaha yolçuluğudur həqiqi
şeir: "Su bulaqdan axıb gedir, bulaq baxa-baxa
qalır..."
İnsanların çoxu bunun fərqində olmasalar belə, insan dünyaya gəlincə ölümü də onunla birlikdə doğulur... Akif Səməd ölümünün yaşıdı olduğunu hamıdan yaxşı bilirdi:
Əzrayıla üstün gəldim,
Özüm
xoşluqla ölürəm.
...Təzə
ha deyil bu xəbər,
Lap uşaqlıqdan ölürəm.
Yaxud:
Mən ömrümə qəsd elədim,
Ölüm ilə dost elədim...
Ölümün yaşıdı olduğunu bilməsəydi, ilk şeirlərindən son şeirlərinə qədər ölümlə əlləşə, onu misralara düzüb, boyunu sevərdimi?
Endim bəmdən-bəmə, zülümdən
qaçdım,
Gül
gəzən arıydım, gülümdən qaçdım.
Mən
sizlərə görə ölümdən qaçdım,
Guya yaşamaqdan ötrü ölürdüm.
Bilməsəydi, keçmişdən gələcəyə "sifariş" göndərərdimi:
...Ay başdaşı gəzən, nekroloq
yazan,
Özüm
öz yazımı yazıb gedəjəm.
Dünyanı əməlli tanıya bildim,
Bu
başdan o başa azıb gedəjəm.
Məclis-mərəkədən
bir az yan durun,
Özü
heç, ağırdı adı andırın,
Balaca
Güləni asta qandırın,
Məzarı
bir gündə qazıb gedəjəm.
Bilməsəydi,
ömrü gün günorta yerinə qalxmamış bu
amansız cümlələri qələmə, kağıza
etibar edərdimi: "Birdən-birə niyə
ömrümü hərflərlə, kiril əlifbası ilə
(mixi yazı da, run qrafikası da, ərəb hüsn xətti
də ola bilərdi) ağ vərəqlərə
köçürmək fikrinə düşdüm. Ona görə
ki, gördüm, ömrüm zəhlə tökəcək qədər
uzanır..." Otuz-qırx yaşında belə amansız və
sərt cümləlləri ona yazdıran hansı qüvvə
idi. Tay-tuşları keifində-damağında olanda, güldən,
bülbüldən yazanda onu könüldən və
ölümdən yazmağa vadar edən hansı qüvvə
idi? Bu sualın cavabını Akif Səməd
hamımızdan yaxşı bilirdi. Belə deyirlər ki, vəliləri
Əzrayıl öldürmür, onlar ölümlərini
özləri sifariş verirlər. Ölüm, onlar ölməyi
istəyəndə gəlir. Akif Səməd də
ovsunçu ovunu ovsunlayan kimi ölümü ovsunlamış,
ölümsüz şeirləri ilə ölümə meydan
oxuyur, onu görüşə çağırırdı. Ölüm
mələyi yaşına, başına baxmadan onun bu - vəli
misallı adamın sifarişini yerinə yetirmək
üçün gəlməli idi, gəldi də...
Bəzən
bir-birinin qonşuluğunda çeşitli bulaqlar yerdən boy
göstərir. Amma sularının sərinliyi də, tərkibi
də əsla bir-birinə bənzəmir. Hətta eyni yerdən
qısa fəsilləllərlə gah isti, gah da soyuq
çıxan su qaynaqları da bilinməkdədir. Yerin şah
damarından çıxan bu bulaqlar bir Tanrı möcüzəsi
olduğu kimi, şeirdə də baş
döndürücü təsirlər burulğanında
yaşayıb da heç kimə bənzəməmək də
bir Tanrı vergisidir. Akif Səmədin ədəbiyyata gəldiyi
zaman şerimiz qondarma mövzulardan təmizlənir, tarixinin
unudulmuş köklərindən yenidən pöhrələnib
boy atırdı. Bu elə bir dönəm idi ki, şeirimizdə
təqlid olunası, bir-birinə bənzəməyən forma
və biçimlər təqdim edən bir neçə
şair yaşayırdı. Bir az əvvəlki illərdə
hecada S.Vurğunun, sərbəstdə R.Rzanının təsir
dairəsi vardısa, artıq Akifin şeirə gəldiyi
zamanlarda şerimizin Ə.Kərimləri, M.Yaqubları, V.Səmdoğluları,
R.Rövşənləri vardı. Bu siyahını daha da
uzatmaq olar. Zatən, A.Səmədin özü bu şairlərin
geniş panoramını şerə gətirib, pis də gətirməyib.
Bir bu qədər şair və şeir bolluğunda A.Səməd
kimsənin təsiri altına düşmədən öz fərqli
sənət dünyasını yarada bildi. Onu da nəzərə
alsaq ki, bir zamanlar onun ədəbi nəslini "itirilən nəsil"
adlandırmaq "dəbdə" idi. Amma Akif Səməd
"itirilən nəslin" möhrünü ədəbiyyat
tariximizə vurmağı qərarlaşdırmışdı.
Əsl istedadın dünyaya və
sənətə gəliş missiyası da bu deyilmi?
Ağır, ağır olduğu qədər də əzablı
axtarış yolunda Akif Adəmdən üzü bəri
sürüb gələn şeirin elə qatına
düşdü ki, o qat, irfani ruhun yenidən
şahlanmasına gətirib çıxaracaqdı. Çıxardı
da!
Gülə
can verən arıyıq,
Yönü
sevdaya sarıyıq.
Ölüm
heç nədi, ayrılıq
Yamandı,
ay gedən, əylən...
"Əylən"
desə də yaşadığı zaman kəsimində əbədiyyətə
qovuşmağa tələsən də hamıdan çox o
özü idi:
Alma dərdim
niyə olmadı şirin,
Mənim
bilmədiyim o sirlər gözəl.
...Yaşadım,
otuzda əlliyə çatdım,
Gördüm
ki, kəndiri kəsirlər gözəl...
Bu,
vergidir, "otuzdan əlliyə çatıb" bilmədiyin
sirləri bilmək vergisi! Və bu vergini öncə də
vurğuladığım kimi, bu dünyada oxumaqla,
çalışıb çabalamaqla qazanmaq mümkün
deyil. Bu vergi o dünyadan, sirlər aləmindən bu
dünyaya bədən donu geyib görüntü qazanan insan
adlı yaradılanın gözəgörünməz ruhuyla gəlir.
Bu ruhlar ona görə də yerüstü heç nəyə
boyun əyməz. Belə ruhların tapındığı tək
bircə qüvvə var, o da ona vergi verən Allahdır.
Hansı rejimdə yaşamalarından asılı olmayaraq belə,
ruhlar hər zaman özgür olur. Çünki onların sənət
ölçüləri də, davaranış və işləkləri
də yer yasalarına uyğunlaşmayan səmavi
ölçü və qəliblərinə hesablanıb.
çevrəsindəki buqəlmunların üzdə, sözdə
ona dəstək olub, arxada puçunu buranların
acığına qızıl qurultayda qızıl
qırmızı Yazıçılar Birliyi sədrliyinə
namizədliyini verməsi və cəmi bir səs alması da səmavi
ölçülərin yerdə həyata keçirilməsi
deyildimi? Belə ruhlar bəzən yandaşını bu
ölümlü, ahlı dünya da bula bilir, çox zaman da yalqız
gəldikləri kimi də yalqızca da bu dünya deyilən
fanidən uf demədən çəkilib gedirlər. Bir də
"yaşamaq" deyilən şey yalnız bu dünya deyilən
faniyə doğub törəmək, beş hissinə qul olmaq
üçün gərəklidir. Amma dünyəvi süslər
və zövqlərdən arınmış müqəddəs
ruhlar fiziki anlamda da çox zaman sevgilərini bula bilmir,
onların sevdikləri özlərindən ya bir əsir
öncə doğulmuşdur ya da özlərindən
üç əsir sonra doğulacaq. Bu nədənlə də
yaşadığı zamanının müxalifi olub, sevgisini
qazanmağa can atmayan belə ruhlar, əslində o dünyada
qoyub gəldikləri ilahi sevgiyə qovuşmaq
üçün tələsən və hətta buna görə
özünü İudaya "satdıran" İsa misalı
xəstəlik deyilən əngəllərin gəlişinə
sevinərək tələsirlər:
Cənabi
həqq, Akif adlı
Bir bəndəniz
də boğulur...
Bulağın
haradan, hansı qayanın altından sızıb
çıxacağı özündən asılı
olmadığı kimi, nə yazıq ki, sənətkarın
da zaman və məkan seçmək imkanı olmur. Bu ondan yox,
tale deyiləndən asılıdır. Beləliklə, hər
kəs ona biçilmiş libası geyməyə, ona
seçilmiş zamanı yaşamağa məhkumdur. Bir rus ata
sözündə deyildiyi kimi: "Vremena ne vıbirayut, V nix
jivut i umeraet". Amma seçilməyən zamanda
seçilmiş olmaq da bir Tanrı xoşbəxtliyidir. Akif Səmədə
də heç şübhəsiz belə bir alın
yazısı qismət olmuşdu. Yaşadığı
zaman çərçivəsinə
sığmadığı, başqalarına bənzəməyən
davranışları seçilmişliyinin bir göstərgəsi
idi... Ruhun qurtuluşu bədənin ölümündən
asılıdır:
...Köçüb
getmək zamanıdır
Dünya
viranda qalınca.
Dünyada
insandan güclü maqnit yoxdur. Yaşayanları çox zaman
cismən ölənlər idarə edir, onlara yön verir. Bunu
elə rəhmərtlik Akif Səmədin şəxsində də
görə bilərik. Bir insan ancaq sevdiyi şeylər
uğrunda mübarizə aparar və yeri gələndə
özünü qurban verər. Azad insanın taleyi zamana və
tarixə görə hər zaman faciəvidir. Kafka deyirdi ki,
şeir həyatı gözəlləşdirir. Şairlik bir
millətin əsəb nöqtəsi, qançəkər yeri
olmaqdan başlayır... Söz bizdən yaşlıdır,
söz bizdən cavan... Hegel demişkən, şeir
insanlığa Tanrı tərəfindən içini
aça bilməsi üçün verildi. Başqa sözlə,
şeir insanlığın ANA DİLİDİR. Şairin
sevgisi şerin sevgisidir.
Göte
deyirdi ki, isedadı mezarı doğruldur. Şairin və
şeirin qədəri göylərdə yazılıdır.
Akif Səməd bu fani-dünyadakı az-azacıq
ömrünü dopdolu yaşadı və bu ömrün
zamanlara sığmayacağını hamıdan əvvəl
idrak etdi:
...Ölümə,
ömürə sərhəd qoymadım,
Zamansız
bir ömür yaşadım, oğul.
Sevgili
oxucu, önündəki nar dənələri kimi dopdolu olan bu
kitab, yuxarıda dediklərimizin vaz keçilməz
sübutudur. Bu bir kitab dolu şeir Akif Səməd
ilhamının sabaha və əbədiyyətə
yolçuluğudur. Oxuyacağınız hər misrada
şair enerjisinin dipdiri, capcanlı qaldığını siz
də görəcək və mənim kimi ölümsüz
Akif Səməd ruhuna fatiha oxuyacaqsınız...
Məmməd İSMAYIL
Kaspi.- 2011.- 17-19 sentyabr.- S.24.