E-heyy, Tənqidçilər!
İmzasına
hörmət duyduğum yazarlardan Natiq Məmmədlinin “Quqarka
qədər və Quqarkdan sonra” yazısına müqəddimə
verdiyi böyük bir abzas əməlli-başlı məni
şaşırtdı: “Digər tərəfdən Azərbaycanda
ədəbi tənqidin səviyyəsinə, tərəfsizliyinə
və vicdanlılığına bələd olduğumdan
yaxşı bilirəm ki, bu kitab haqqında müəllifin
dost-tanışından başqa kimsə nəsə yazmayacaq.
Çünki «Quqark»ın müəllifi sifarişlə
yazı yazmaq növbəsinə dayanan tənqidçilər
üçün cəlbedici obyekt deyil, nə onun vəzifəsi
var, nə də ortabab qonaqlıq verib hansısa mirzənin
cibinə pul basacaq qədər imkanı və ürəyi…”
(http://kultaz.com/2011/08/15/quqarka-qeder-ve-quqarkdan-sonra/)
Yəni bu belədirmi? Görən, hardan
yaranır zəmanəmizin həmin bu – yalnız və
yalnız sifarişlə yazan (həm də necə ucuz!) Tənqidçi
obrazı? Hövlnak həmkarlarıma səslənirəm:
e-heyyy tənqidçilər!, könüllü ya naçar
adımıza Tənqidçi titulunu yaraşdırıb Ədəbiyyatın
bu daim keçilməz, xam sahələrində qələmlə
torpaq çevirən bizlərikmi həmin karikaturun yiyəsi?!
Ya nəsə burda bir yanıltmaqlıq-yanıltmaclıq var?
İzləyirik, bilirik: ədəbi dairələrdə (orda və burda!) yenə Tənqidə qarşı bir aqressiya var; amma bu dəfə, deyən, Tənqidin yoxluğundan yox, gözgötürməzlikdən, qısqanclıqdan mayalanır bu. Seymur Baycan bir müsahibəsində Tənqidə (!) loyallığını reklam eləyəndən (http://www.azadliq.org/content/article/16794854.html) az sonra Aqşin Yenisey daha da irəli gedərək, bir Tənqid yazısında (!), heç dəxli olmadan Tənqidçiləri Yazarlarla müqayisədə yarıtmazlıqda suçladı (http://kultaz.com/2011/05/12/kagizdan-dasa-dogru/ )! Əgər nidalayırıqsa, müqabilində real hədəf, var olan Tənqidi-tənqidçiləri görürük demək; bu mənada Kulis.az-ın yönəltməni Qan Turalı daha da açıq-konkret danışdı (http://www.kulis.az/xeber_%3Cb%3ERoman_qatili_%3C_b%3E__1507.html ), mövcud Tənqidin (!) qəlizliyi-gərəksizliyi-səmərəsizliyinə misal Azadlığın Oxu zalında, 525-ci qəzetdə, Kultaz-da gedən Roman müzakirələrini göstərdi…
Aha!, diqqət edin, bu ki, son zamanlarda sırf tənqidçilərin,
Tənqid yazarların iddia-mövqe və Tənqid
rakurslarından asılı olmayaraq bir araya gəlib, yaranan Ədəbiyyatımızı
– romanları ardıcıl təhlilə çəkdiyi məqamdır.
Təkcə elə Oxu zalı bir il ərzində 10 romana dair
50-dən çox Tənqid yazısı-məmulatı-kütləsi
ortaya qoymuş! Tənqiddən şikayət elədiyimiz bir dəmdə
əməlli-başlı ictimai rezonans demək olar buna!
Yazarların
dərdi bəlli; roman müzakirələri də göstərdi
ki: hər hansı yeni yaranan əsərin Tənqidi Ədəbiyyatın
içdən refleksiyasıdır və ədəbiyyat-ətrafı
(çöldən) reaksiyalardan fərqli olaraq, ucuz
populyarlığın qarşısını xeyli ala bilir. Bir
baxın, Azadlığın Oxu zalından keçəndən
sonra özlüyündə heç də dəyərsiz
olmayan həmən o 10 romandan hansı birisi əvvəlki
şiddətlə Oxucunun gözünə kül üfürə
bilir: Aqşininmi, Pərvizinmi, ya Əli Əkbərin?
Doğrudur, romanlar-ətrafı ucuz effektlər yaratmaq cəhdləri
yenə də bol; amma ağa durur, ağacan durur: Romanlar varsa,
Tənqidi də var ortada, sonrasını Oxucu bilsin…
Yazarlara güc düşür, bazarlarına nırx qoyulur – danışırlar, yaxşı bəs Qan Turalı nə istəyir? Çox qəribədir, əslində, ədəbi Tənqid Qanturalıdan dad-aman qılmalıydı; əlinə fürsət keçmiş: klassikasından tutmuş gündəminəcən Ədəbiyyatın civarlarında ucuz meydan sulamada, naşıcasına Nizami(si)ni Ekoya calaşdırır, Şərifi(ni) Cahandar ağaya, publisist qələmin ucunda Sabir demir, Mirzə Cəlil demir, nə oxuyur-bilirsə, elə onu da deyir… Bu da bir növ maarifçilikdir – deyib, məhəl qoymuruq; çün Tənqid həm də Mədəniyyətin refleksiyasıdır; bu barədə Qanturalıya şəxsən hədiyyə elədiyim Tənqid.net-in 7-ci sayında Rahid Uluselin məqaləsi getmiş, baxa bilər. Olmamasından olması yey, indi neyləməli ki: az qala 20 ildir, bizim Mirzə Fətəli-Mirzə Cəlil-Sabir… (N.Nərimanov-Məhəmməd Əmin-C.Əfqani…) irsinə mətbu münasibətimiz hər dəfə qıcıq səviyyəsindən (Qanturalımı olsun, ya bugünlərin Rafiq Tağı Həmid Herisçi dartışması) o yana getmir… Yəni hər dəfə qaldırılan problemi yerindəcə, Mirzə Fətəlini-Mirzə Cəlili isə yenə bizdən irəlidə görürük…
Bu
ki, öhdəsinə maarifçi missiya
götürmüş dosta məsləhət: “qəliz”
bildiyi şeyi yaxşı olar ki, burunlamasın; ələlxüsus
da öz (publisist) bazarına bu qədər arxayındırsa;
bəzən onun kitabdan-kitaba ərsəyə gətirdiyini ədəbi
Tənqidin bircə cümləsi- eyhamı- işarəsi
heçə endirə bilər… Zatən Ədəbiyyat mədəni-kütləvi
olduğu qədər də elitar bir sahə; və məhz Tənqidin
borcudur ötəri konyukturu ictimai sifarişdən ayıra bilə.
Gəldik
“sifariş” məsələsinə…
Yox, göydən gəlməmişəm, mən
də bu Cəmiyyətin övladıyam və haçan, nədən,
hansı “sifariş”dən
danışıldığını da bilirəm. Əksinə,
bihudə və yanlış düşünənlərə
həmişə deyirəm: bəsdirin, Cəmiyyətdə
hamının bazara kökləndiyi halda bircə Ədəbiyyatdan
entuziazm gözlədiyiniz!; hər bir sahə kimi, bugün Tənqidin
də varlığı-gəlişməsi ictimai sifarişə
– Cəmiyyət sifarişinə bağlı. Və həmişə
də öz həyatımdan misallar gətirməklə,
qıcıq yaratmağı sevirəm: 1995-1996 və 2000-ci illərdə
press-Fakt qəzetində, 1998-1999-cu illərdə “Rezonans”a,
1999-da “Ekspres”ə, 1999 və 2001-2002-ci illərdə “Bizim əsr”ə,
2003-cü ildə “Yeni Azərbaycan”a yalnız və yalnız
müəyyən qonorar müqabilində silsilə Tənqid
yazıları yazmış, Tənqidçilik peşəsinə
sırf iş yeri kimi baxmışam. Məxsusi onu da
vurğulayım ki: həmişə də Qəzetlər
özləri Tənqidçiyə hacət bulmuş, məni
arayıb-tapmış, təbii, mənim də istəyim-sövdələşməm-razılaşmamla
yazmağa başlamışam. Absurd görünə bilər,
1996-2004-cü illər ərzində stabil maaş
aldığım AYB-nin “Ədəbiyyat qəzeti”ni də
burda Tənqidçi fəaliyyətinə hacət (ictimai
sifariş) olmadığını görüb, tərk eləmişəm…
Tənqidə
sifariş! – deyəndə öz təcrübəmdən
(başqa həmkarlarımda ola bilsin bir qədər
başqadır) mən məhz bunu bilirəm. İndi qələminə
hörmət duyduğum Natiq Məmmədli post tutduğu və
Ədəbiyyatın da xeyrinə xeyli gözəl işlər
gördüyü “Kaspi” qəzetindən: “Azərbaycanda ədəbi
tənqidin səviyyəsinə, tərəfsizliyinə və
vicdanlılığına” sanki şübhə-ironiya edirsə,
öz haqqı, bununla işim yox… Amma daha sonra eyham vurduğu mənzərə
ki: guya cəmi məmləkət Tənqidçiləri
“ortabab qonaqlıq” eşqinə “sifarişlə yazı yazmaq
növbəsinə” düzülmüş… – acınacaqlı
olduğu qədər də, ciddi bir ittiham. Nəmənədir,
nə dərəcədə “ictimai sifariş”dir bu, görən?
Üstəlik, bu növ fikirlər asanca, mədəniyyət
portalları və sosial şəbəkələrdə, elə
sözarası səslənir və heç bir etiraz
doğurmursa, demək, həm də təqdir olunurmu? Hə, elə
bugünlərdə Şərif Ağayar da hardasa acı bir
zarafat eləmişdi; təzəcə yazdığı
romanının ictimai məzənnəsinə işarəylə:
Əgər “Haramı”dan yazmasalar, sifarişlə, qonaqlıq
verib də yazdıracağam… – yazmışdı (təxminən
belə) Paho…
Axı
bəlli ki: Cəmiyyət vacib (bu halda Ədəbiyyat)
münasibətlərini ali mədəni səviyyədə həll
edə-qura bilməyəndə beləcə primitiv, qaba məişət
formaları işə düşür. Bir beş-on il əvvəlin
anekdotu yadıma düşdü lap: dedilər, bir
deputat-yazıçı barəsində kitab
yazdığına görə bir şairə (!) maşın
bağışlamış; inanmadım, dedim: əgər həqiqətən
də Tənqidin məzənnəsi bu qədər yüksəkdirsə,
niyə maşını mən-tənqidçiyə yox, tənqidçilik
edən şairə versinlər?!. Ya da bu halda söhbət Ədəbiyyat
və onun Tənqidindən yox, nəsə başqa şeydən
gedir… Bu hesabla belə çıxırmı ki, indi məzənnə
tamam ölmüş: bir qonaqlıq dəyəri olan ədəbiyyat
və tənqid (!) Kimə lazımdır bu ədəbiyyat və
kimə lazımdır onun tənqidi?!
Sonrakı misalları da özümdən deyim ki, həmkarlarım incinməsin. Bir Şair dostumun (diqqət edin: “dostum Şairin” demirəm-ha) yaradıcılığına dair kitab yazmışdım; kitab çıxar-çıxmaz, bir acıdil publisist sevincək yazırdı ki: aha, bu da tənqidçi Tehran Əlişanoğlu!; bəs kitabdan mətbəx qoxusu gəlir-filan. Şair dostum yamanca əsəbiləşmişdi, mən isə çox sakit idim; düşünürdüm: belə olmasın gərək, belədirsə – bu pisdir; Tənqiddən parçası olduğu Ədəbiyyatın qoxusu-rayihəsindən özgə nəsə duyulmamalıdır…
Təzəcə
tanış olduğum bir Yazar: bir çay içək, –
dedi, amma belə oldu ki, çörək də kəsdik; paho…
Qələmdən savayı, həm də Cəmiyyətdə
post tutan təzə dostum ədəbi aləmin qarasınca nələr
söyləmədi; demə, katibindən, redaktorundan,
şöbə müdirindən tutmuş tənqidçisinəcən
AYB-də hamı onun Yaradıcılığına müntəzirmiş,
növbəti əsərini gözləyirmişlər ki,
çarəsini qılsınlar; onun isə əsl Tənqidə,
həqiqi Tənqidçi sözünə hacəti
varmış… Səmimiyyətinə inansam da, doğrusu, pisimə
gəldi; çün az əvvəl tənqidçi-həmkarlarımın
adı çox ucuz anılmışdı: Rafiq Tağı
demiş, “ilham atlarının mehtəri”-filan; kəsdiyim
loğmaya dəyər verənəmsə də, bunun
boğazda ilişib-qalmağı da var axı…
J.Derrida
“dar” – “vergi-qabiliyyət-istedad…” (rusca oxumuşam deyə,
ruscasından da çıxış edirəm) və “darit” –
“vermək-bağışlamaq-hədiyyə etmək…” sözlərini
qurdalayaraq, göstərir ki: “dar”-“qabiliyyət”
verilmişlikdir (biz deyərdik: İlahidəndir!)… Elə ki,
onu verirsən, bağışlayırsan, lap təmənnasızlıq
iddiası ilə hədiyyə edirsən, demək, nədən
ötrüsə verirsən, burda artıq təmənna
başlayır… Əlavə edim: hələ bunun kobud
forması, istedadı-qabiliyyəti nəyəsə-niyəsə
(bir qonaqlığamı?) xərcləməyi-verməyi-dəyişməyi-satmağı…
demirəm.
Belə
ki, möhtərəm “Kaspi” qəzetinin baş mühərriri,
Tənqidçini heç nahaq vicdan məhkəməsində
azdırıb qəribliyə salmaq gərək deyil; o da
haqqında yazdığınız “Quqark”ın Yazar qəhrəmanı
kimi birisidir; o da Ədəbiyyatın sərgərdanlığını
edib, Yazar kimi Cəmiyyətdə yerini (İş yerimi?)
axtarır… Bəli, razıyam, qəhrəmanı kimi, Seymur
Baycan da ömrünü büsbütün qələmə
verməklə, əslində, fədailik edir; oturub
kitablarını yazır, sonra bunu az qala olmayan Ədəbiyyat
bazarına çıxarır, zəhmətinin bəhrəsinə
ümidlə növbəti romana girişir… 2006-da bir Tənqid.net
jurnalı təsis etdim; AYB-də Tənqidi istəmirlər-istəməsinlər,
ümumən Cəmiyyətdə ədəbi Tənqidə zərurətin
qədərini yoxlayasıydım. Vallahi, fədakarlıqdır,
300 nüsxədə 7 sayı çıxmış dərginin
hər sayından 20-30-na könüllü abunəçi
tapsam, böyük işdir; iki o qədərini pulsuz
paylayıram, qalanı qalır arxivdə: bir zaman gələr,
bizdə də Ədəbiyyat (və onun Tənqidini) istəyərlər
ümidinə…
Bir məzəli
kuryez deyim, daha əyani olsun. Ədəbi məclislərə
gedəndə çiynimdə bir çanta olur; təxminən
hamı bilir ki, içində nout.book yox, Tənqid.net
jurnalının təzə saylarıdır. Son zamanlarda onu da
duymuşam ki, tanışlar görüşdümü, tez də
bu üzü qara çantadan uzaq qaçmağa
çalışırlar; aya, qəfil çıxarıb
jurnal təklif edə bilərəm… Bu da acınacaqlı mənzərədir,
deyilmi?; necə ki, elə həmən məclislərdə bir
ucdan Yazarlar mənə kitablarını
bağışlayırlar; nədən, olmaya Tənqid(net)-mi
istəyirlər?..
Ədəbiyyat
kimi, Tənqidini də Cəmiyyət gərək istəsin,
ona hacət duysun; yalnız bu halda Ədəbiyyat-Tənqid
sevdası-sövdələşməsi cılız maraqlar, məişət
sifarişləri darlığından çıxıb, Tənqid
bir verilmişlik kimi funksional ola bilər. Tutaq ki: “Kaspi” kimi bir
qəzetin imkanlısı “Quqark” kimi bir romanın layiqi Tənqidini
tapmamasından narahatdır; və Natiq Məmmədli cəmi-tənqidçiləri
utandıraraq, əvəzlərinə layiqi bir Tənqid
yazır. Bununla nə dəyişir ki; “Quqark” yenə yerində,
növbəti baxışlara açıq; ortada təzə
bir şey varsa, o da məqalə müəllifinin “təmənnasızlığı”:
baxın, mən hamıdan ədalətliyəm, bütün tənqidçilərin
eləməli olub, etmədiklərini edirəm
iddiasıdır. Xətrə dəymək üçün
demirəm, bu təmənnasız iddia ilə bir
başqası, lap elə Tehran Əlişanoğlu da
çıxış edəndə eyni şey alınır…
Amma məsələn,
təkrar da olsa qabardacam, başqa təcrübə də var:
ötən il, ölkə Ədəbiyyatında bir Roman
baharının (“roman bumu”, “axını” əvəzinə, bu
ifadəni təklif edirəm) başlandığını
vaxtında duyub-görüb, Azadlığın Oxu zalı
müvazi olaraq bir Tənqid layihəsi irəli sürdü;
üzünü Tənqid yazarlara tutub: iddialarınız
çox gözəl, buyurun, Ədəbiyyatda baş verənlərə
münasibət bildirin! – dedi. Nə çətin işmiş
ki; bunu məgər “Kaspi” qəzeti, nə bilim, “Ədəbiyyat
qəzeti”, “Ulduz” jurnalı-filan edə bilməzmi; az da olsa Tənqidçiyə
bir iş imkanı açırsan, stimul verirsən… –
müqabilində Ədəbiyyat qazanır! Ola bilsin ki,
“Quqark”, ya hansısa aktuallanmış başqa əsər bu
Roman müzakirələrinə gecikə, ya təsadüfən
kənarda da qala bilər; alternativ layihələrə nə gəlib?
Azadlıq radiosu eləməz, Kultaz, ya ANN irəli sürər,
“Kulis.az” Tənqid istəməz, Tənqidçilərin
“vicdanını tərpətmək” üçün həmincə
“Kaspi” (Natiq Məmmədlinin vurğuladığı kimi:) “hələ
bir dəfə də kəlmə kəsib hal-əhval
tutmadığı müəllif(lər) haqqında” silsilə
yazılar sifariş verər və s. Bax, buna deyərəm
Sifariş, ictimai sifariş, Cəmiyyətin sifarişi!; yoxsa
ki, olmayan yerdən Tənqidə həqarət nə
lazım?!
Əslində,
bu yazını mən müzakirə təriqi ilə
yazdım. Ədəbi Tənqid geniş anlayışdır,
problemləri də çox. Amma konkret halda dəqiq bir
ünvan: “tənqidçilər” anılmışdır deyə,
öz-özümə sual etdim, axı kimdir bu “tənqidçilər”?
Adətən sırf tənqidçilərdən söhbət
gedəndə ədəbi dairələrdə yalnız bir
neçə adlar hallanır: Vaqif Yusifli, Rüstəm Kamal,
Cavanşir Yusifli, Tehran Əlişanoğlu, Əsəd
Cahangir…; hərçənd roman müzakirələri əvvəllər
fəal xanım tənqidçilərin sırasına (Nərgiz Cabbarlı, Bəsti Əlibəyli,
Elnarə Akimova) daha ikisini artırdı: Elnarə
Tofiqqızı, İradə Musayeva… (Daha kimlər var, e-heyy, səslənsinlər!).
Yəni qələti qarışdıran bunlarmı?
Rüstəm
Kamal deyir: Şairlərə deyirəm, siz çoxsuz biz az, Vətən
torpağı həmişə Tənqidçi yetirmir, qədrimizi
bilin… Qədir ağacı gərəkməz, təki hər
fürsətdə Tənqidçi adını-məramını-missiyasını
aşağılamağa səylər olmaya… Və ilk
sırada Tənqidçilərdən səsimə səs,
opponentlərə cavab istəyirəm; axı bu adı hər
kəsə yaraşdırmırlar!
Tehran Əlişanoğlu.
Kaspi.- 2011.- 3-5 sentyabr.- S.17.