“Azərbaycanda heç vaxt məzhəb
qarşıdurması və radikalizm olmayıb”
Dini Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin şöbə müdiri
Gündüz İsmayılov ölkədə dini durumun kifayət
qədər sabit olduğunu düşünür
Son
vaxtlar Azərbaycanda dini ehtirasların
qızışdırılması meyilləri qabarıq şəkildə
hiss olunmaqdadır. Müəyyən qüvvələr orta məktəblərdə
vahid məktəbli geyiminin tətbiqi ilə bağlı verilən
qərarı etirazla qarşılayaraq guya bunun ölkədə
hicabın qadağan edilməsinə yönəldiyini iddia etməyə
başlayıblar. Ümumiyyətlə, son vaxtlar siyasətdə
din pərdəsindən istifadə meyilləri müşahidə
olunur. Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
Dini qurumlarla iş üzrə şöbəsinin müdiri
Gündüz İsmayılovla söhbətimizdə də bu məsələlərə
toxunduq.
-
Gündüz müəllim, hazırda Azərbaycandakı dini
durumu necə qiymətləndirirsiniz? Dövlət vətəndaşların
etiqad azadlığının təmin olunması
üçün hansı addımları atır?
-
Birmənalı şəkildə deyə bilərəm ki,
ölkədə dini durum kifayət qədər sabitdir. Bəzilərinin
iddia etdiyinin əksinə olaraq dini durumda ciddi gərginlik
müşahidə olunmur. Əlbəttə ki, bəziləri
hicab məsələsi ilə bağlı gərginliyi əsas
kimi göstərə bilər. Amma bu məsələnin
ölkədəki dini duruma ciddi təsiri yoxdur. Çünki
bu gün Azərbaycanda vətəndaşların vicdan
azadlığı yüksək səviyyədə təmin
olunur. Hansısa vətəndaşın dininə və əqidəsinə
görə təzyiqlərə məruz qalması barədə
bir dənə də olsun fakt yoxdur. Əgər kimdəsə
belə fakt varsa, bizə təqdim edə bilər.
Bu
gün ölkədəki tarixi tolerantlıq mühitinin, dini
dözümlülüyün qorunub saxlanılması əsas
məsələlərdən biridir. Tolerantlığa, dinlərarası
münasibətlərin qorunub saxlanılmasına ona görə
böyük əhəmiyyət verilir ki, bu, ölkədəki
ümumi atmosferə təsir edəcək məsələdir.
Əgər ölkədə dinlər və məzhəblərarası
münasibətlərdə problem olsa, bu, müəyyən gərginliyə,
son anda qarşıdurmaya yol aça bilər. Bu ziddiyyətlərin
nəticəsində isə ölkədəki ictimai-siyasi
sabitlik pozula bilər. Deməli, tolerantlıq ictimai-siyasi
sabitliyin qorunub saxlanılması baxımından da əhəmiyyətlidir.
Azərbaycan xalqının bu sahədə
gözəl ənənələri var. Təsəvvür edin
ki, yəhudilər Azərbaycanda 2700 ildir yaşayırlar. Bu
müddətdə Azərbaycanda bir yəhudinin belə “burnu
qanamayıb”. Yaxud xristianlıq meydana
çıxdığı birinci əsrdən etibarən Azərbaycanda
yayılmağa başlayıb. Qafqazda ilk kilsə hesab edilən
Şəkidəki Kiş məbədi bugünədək
qorunub saxlanılır. İslam Azərbaycanda
yayıldıqdan sonra həmin məbədin yerləşdiyi ərazidə
xristianlar yaşamayıb. Amma Azərbaycan xalqı o məbədi
qoruyub saxlayıb. Təbii ki, bu cür tolerant mühitin
formalaşmasında islamın da xüsusi rolu var. Amma hər
bir xalqın xarakterik xüsusiyyətlərinin olması yaddan
çıxarılmamalıdır. Diqqət yetirək; islam hər
bir müsəlman ölkəsində eynidir. Ərəb
ölkələrində, qonşu İranda, Türkiyədə,
Pakistanda və digər cəmiyyətlərdə islam dininin
şərtləri dəyişmir. Amma bütün
xalqların, cəmiyyətlərin islama münasibəti eyni
deyil. Azərbaycan xalqının islama münasibəti ilə
digər müsəlman ölkələrinin münasibətində
fərq var. Bu fərq hətta, qardaş Türkiyə ilə
müqayisədə də özünü göstərir. Biz əksər
müsəlman, hətta, xristian ölkələrindən daha
tolerantıq. Fikrimcə, tolerantlığımız bizim
üçün mühüm dəyər olmaqla yanaşı,
həm də gələcəyimizə təminat deməkdir.
-
Amma son vaxtlar ölkədəki dini durumun pozulmasına yönəlik
cəhdlər müşahidə edirik. Gözümüzün
qabağında müxtəlif hadisələr baş verir.
- Azərbaycanda
dinlə bağlı ciddi problem yoxdur. Sadəcə, bəzi
qüvvələr din pərdəsi altında məkirli niyyətlərini
gizlətməyə çalışırlar. Dəfələrlə
bildirmişik ki, Azərbaycanda radikal qruplar var və onlar
müəyyən dairələr tərəfindən, bəzən
də xaricdən idarə olunurlar. Məsələn,
dindarların hökumətə və dövlətə
qarşı qaldırılması cəhdləri var. Əslində
bunlar dini məsələlər deyil, əksinə, müəyyən
dairələrin ideyalarının həyata keçirilməsində
din amilindən istifadədir. Təbii ki, belə halların
qarşısı alınır və alınmalıdır da.
Heç bir halda imkan vermək olmaz ki, din siyasiləşsin və
müəyyən məsələlər din pərdəsi
altında şişirdilsin.
-
Bizdə dindən siyasi məqsədlər üçün
istifadə meyilləri var. Məsələn, dövlət
qeydiyyatına alınmasa da, Azərbaycan İslam Partiyası
mövcuddur. Buna necə yanaşırsınız?
- Bu,
maraqlı məsələdir. Platformasında dini meyarları əsas
tutan siyasi təşkilatların olması mümkündür.
Məsələn, Avropada xristian demokratlar mövcuddurlar. Amma
demokratik, dünyəvi dövlətdə hansısa dinin
adına ayrıca partiya yaratmağa məntiqi cəhətdən
izah tapmaq çox çətindir. Məsələn, İslam
Partiyasının üzvləri müsəlmandırlar. Bəs
onda bu partiyanın üzvü olmayan müsəlmanlar necə?
Və yaxud müsəlman olmayan vətəndaşlarımız
necə? Ölkə əhalisinin hamısı müsəlman
deyil axı. Üstəlik nəzərə almaq
lazımdır ki, Azərbaycan dünyəvi dövlətdir.
Azərbaycan Respublikası hər hansı bir şəriət
dövləti ilə müqayisə oluna bilməz.
-
Sizcə Azərbaycanda radikal islamın yayılması
üçün baza varmı?
-
Bayaq qeyd etdiyim kimi, Azərbaycan cəmiyyəti digər
müsəlman ölkələri ilə müqayisədə
daha tolerant və dünyəvidir. Əgər belə
olmasaydı, Şərqdə ilk demokratik cümhuriyyət
ölkəmizdə qurulmazdı. Dünyəvilik,
tolerantlıq bizə haradansa ixrac olunmayıb, bu, xalqımızın
və cəmiyyətimizin xüsusiyyətidir. Tarixə baxsaq,
görərik ki, Azərbaycanda heç vaxt məzhəb
qarşıdurması və
radikalizm olmayıb. Bu, onu deməyə imkan verir ki, gələcəkdə
də Azərbaycanda dini radikalizmin yayılması
mümkünsüzdür. Amma bunu yaratmağa çalışan,
bu istiqamətdə planlar quran müəyyən qrupların
olması fikri ilə razıyam. Bunun elementlərini də
görmək mümkündür. Ümumilikdə Azərbaycan
xalqının keçmişi, dinə münasibəti onu deməyə
əsas verir ki, cəmiyyətimizi hansısa
radikallaşmış cəmiyyətlə müqayisə etmək
olmaz. Bizdə hansısa radikallaşmış cəmiyyətə
oxşar cəmiyyətin qurulması da mümkün deyil.
Unutmaq olmaz ki, bu xalq Mirzə Fətəli Axundov kimi, Cəlil
Məmmədquluzadə kimi, Mirzə Ələkbər Sabir
kimi dühalar yetişdirib. Bu cür şəxsiyyətlər
yetişdirən cəmiyyətin radikallaşması məntiqli
və inandırıcı görünmür. Önəmli
olan bu cür cəhdlərin qarşısını almaq,
insanları xurafatdan uzaq tutmaqdır. Harada elm varsa, orada xurafat,
harada xurafat varsa, orada elm ola bilməz.
-
Ölkənin dindar əhalisi bəzən paytaxt Bakıda məscidlərin
az olmasından şikayətlənir və yeni məscidlərin
tikilməsinə icazə verilməməsini mənfi
qarşılayırlar. Dövlət Komitəsinin mövqeyi
necədir – Bakı şəhərindəki məscidlərin
sayı əhalinin sayına mütənasibdirmi?
- Bu
gün Azərbaycanda 1800-dən artıq məscid var. Onlardan təxminən
mini fəaliyyətdədir. Fəaliyyət göstərməyən
məscidlər də bağlanmayıb. Sadəcə,
onların bəziləri öz istiqamətləri üzrə
fəaliyyət göstərmirlər, bəziləri isə
mövsümi fəaliyyət göstərirlər. Yəni
müəyyən dini bayramlarda əhalini qəbul edirlər.
Bakıya
gəlincə, paytaxtımızda 119 məscid var. Bu məscidlərdən
95-i gündəlik fəaliyyət göstərir. Əminliklə
demək olar ki, bu gün Bakının mərkəzində
kifayət qədər məscid mövcuddur. Problem məscidlərin
sayının azlığında deyil, insanların daha
çox bir neçə məscidə üz
tutmasındadır. Məsələn, cümə günləri
Bakıdakı bir neçə məscidin hətta, həyətlərində
də namaz qılanlar olur. Digər məscidlərdə isə
cümə namazı vaxtı 5-10 nəfər tapa bilməzsiniz.
Bu isə həm də onunla əlaqədardır ki, məscidlərin
imamlarının hamısı eyni səviyyədə deyil.
Digər
tərəfdən, yeni məscidlərin tikilməsinə
heç bir qadağa qoyulmayıb. Son illər ərzində
ölkədə məscid tikintisi davam edib. Eyni zamanda, məscidlərin
yenidən qurulması, təmiri də aparılır. Bu iş
təkcə Bakını deyil, bölgələri də əhatə
edib. Bu gün respublikada təmir və tikintisi davam edən məscidlər
var.
-
Bizdəki dini problemlərdən söz düşəndə əhalinin
dini savadının yüksək səviyyədə
olmaması gündəmə gəlir. Dövlət Komitəsi
bu problemin həlli üçün hansı işlər
görür?
- Bu
gün ölkə vətəndaşlarının dini bilikləri
arzu olunan səviyyədə deyil. Təbii ki, bunun da müxtəlif
səbəbləri var. Əsas səbəblərdən biri
odur ki, sovet imperiyasının tərkibində olduğumuz 71
il ərzində bu sahədə böyük boşluq olub.
Hazırda
dini maarifləndirmə işinin aparılması çox əhəmiyyətlidir.
Dövlət Komitəsi bu sahədə müəyyən
işlər görür. Təkcə onu deyim ki, 2007-ci ilin
iyul ayından bu günə qədər dini maarifləndirmə
istiqamətində 460-a yaxın seminar-treninq
keçirmişik. Bu cür treninqlər rayon icra hakimiyyətlərini,
bələdiyyələri, islah-əmək müəssisələrini,
ali, orta ixtisas və ümumtəhsil məktəblərini və
digər sahələrdə çalışan insanları əhatə
edib. Bu günə qədər keçirdiyimiz seminarlarda
iştirak edənlərin sayı 100 min nəfərdən
artıq olub. Əlbəttə ki, bu, müsbət məqam
olmaqla yanaşı, tam yetərli sayıla bilməz. Yalnız
seminarlar vasitəsilə dini biliklərin
çatdırılması mümkün deyil. Bunlarla
yanaşı, Dövlət Komitəsinin «Dövlət və
Din» ictimai fikir toplusu, həftədə bir dəfə «Cəmiyyət
və Din» qəzeti nəşr olunur. Eyni zamnda, dini sfera ilə
bağlı müxtəlif kitablar nəşr edirik. Təbii
ki, zaman keçdikcə bu sahədə
gördüyümüz işlər keyfiyyət və kəmiyyət
baxımından daha da çoxalır.
İlham Quliyev
Kaspi.- 2011.- 20 yanvar.- S. 5.