Ağ göyərçinin yaşam hekayəsi və ya
iki gəncin manifesti
Ağ
göyərçin sülh quşudur
Ağ
göyərçin məktəb illərinin son günündə
azad etdiyimiz arzulardır
Ağ
göyərçin iki gəncin sevgi, yaşam hekayəsi...
manifestidir
“Mənim
ağ göyərçinim” pyesi Azərbaycan, Bakı müstəvisində
90-ci illər-Vətənimiz və İnsanlarımız
üçün qaranlıq və təlatümlü olan
günlərin güzgüsünə çevrilir. Tamara Vəliyeva
bu pyes vasitəsilə pasifist (müharibə və təcavüzə
qarşı ictimai hərəkat), aqressiv, destruktiv
düşüncəni üsyankar şəkildə bəyan
edir. Elə bu səbəbdən də “Mənim ağ göyərçinim”i
sadəcə pyes adlandırmaq sözün həqiqi mənasında
yəqin ki, mümkün deyil. “Mənim ağ göyərçinim”
– lirik nağıldır, manifestdir, filippikadır
(ifşaedici, qəzəbli söz), eləcə də
monoloqdur, dialoqdur.
“Mənim
ağ göyərçinim” pyesinin müəllifi Tamara Vəliyeva
dünyanın yalnız amansız qorxunc tərəfini
göstərməyi qarşısına məqsəd
qoymayıb. O, mənəviyyatın, ruhun olmadığı
dünyanın qorxulu üzünü açmağa cəhd
göstərir. O, insanlığını itirən
insanların dünyanı məhv etməsindən söz
açır. Pyesdə iki dünya bir-birinə qarşı
qoyulur: həyat və ölüm. Həyatın
daşıyıcıları sevgi ilə dolu olan gənclər,
ölümün daşıyıcısı isə onların
(gənclərin) həyatını məhv edən müharibə
və onun acı nəticəsidir.
Müəllif
pyes vasitəsilə qəti şəkildə anlatmaq və
tamaşaçıya çatdırmaq istəyir ki, müharibə
yalnız və yalnız mənasız, çirkli, insanı
qatilə çevirən bir silahdır. Baxmayaraq ki, əvvəllər
insanları müharibəyə sövq edəndə ona
müxtəlif don geyindirirdilər. Onu istilaedici, xalq naminə,
imperialist, ədalətli, dini və s. adlarla-şüarlarla
möhürləyib, insanlardan müharibənin silahı kimi
istifadə edirdilər.
“Mənim
ağ göyərçinim”də “yeni dram”ın elə bir səciyyəvi
göstəricisi var ki, pyesin əsas qəhrəmanı nə
qəhrəman özüdür, nə insan kütləsidir, hətta
xalq da deyil. Yazıçının dramaturji materialında
leksik konstruksiya “xarakterlərdən” daha vacib, emosiyalar isə
“düşüncə” konstruksiyasından daha önəmlidir.
Pyesdə qəhrəmanlarının düşüncələri
və pyesin strukturu vasitəsilə yazıçı cəmiyyətə
açıq-aydın lövhəvari bir mesaj göndərir:
müharibə-konfliktdir, günahsız insanların qətlidir.
Nəticədə
belə bir qənaətə gəlirik ki: bu pyes bir-birinə
zidd olan iki dünyagörüşün üzərində
qurulub. Bir tərəfdə iki insanın saf sevgisi, digər tərəfdə
isə müharibə və onun çirkli nəticələri
tamaşaçını sarsıdan güclü enerji sahələridir.
Bu
pyes Azərbaycan, Bakı müstəvisində 90-ci illər Vətənimiz
və İnsanlarımız üçün qaranlıq və
təlatümlü olan günlərin güzgüsünə
çevrilir...
Bu
güzgü vasitəsilə Gənc Tamaşaçılar
Teatrının səhnəsində rejissor Cənnət Səlimova
hadisələri özünəməxsus şəkildə
görükdürüb. Burada səhnə parlaq canlanır,
ritmik musiqi işə salınır. Tamaşanın gənc qəhrəmanları
oxuyur və oynayırlar.
Tamaşa
rejissor Cənnət Səlimovanın növbəti maraqlı
səhnə quruluşlarından biridir. Rejissorun bu tamaşada əsas
qəhrəmanı ədəbiyyatdır, onun
yazılmış variantıdır. Daha dəqiq desək, C.Səlimova
pyesə elə səhnə quruluşu verib ki, burada nəsr
özünün stilistik, janr, fərdi-individual (müəllif
materialı) və digər xassələrini itirməyib. Lakin
bu quruluş pyesin sadəcə “oxunması” deyil. Burada pyes tədricən
səhnələşdirilərək teatral dünyaya
transformasiya olunur.
Beləliklə...
gənc iki insanın Turan və Aqilin sevgi və yaşam hekayəsi
başlayır. Onların məhəbbəti
xalqımızın seçim və sınaq dövrünə
təsadüf edir. Bu o dövr idi ki, insanların yeganə məqsəd
və istəyi mənən və fiziki azad olmaq, qurtulmaq...
sağ qalmaq... idi. Nəticədə bütün bu
çapalar şəhidlik zirvəsinin və sonucu azadlıq
iqbalımızın qazanılması ilə tamamlandı.
Rejissorun
quruluşunda dövrün, cəmiyyətin
“panoraması”-çətinlikləri, əzabları ilə
yanaşı gənclərin arzuları ilə dolu olan
dünya qarşı-qarşıya qoyulur. Hipotetik arzular
tamaşa zalında olan seyricini öz hisslərinə, xatirələrinə
qapanmağa məcbur edir.
Rejissorun
ali məqsədi tamaşanın lirik-psixoliji xəttinin məhəbbət,
sevgi eləcədə vətəndaş cəmiyyəti
ideya-xətləti ilə vahid kompozisiyanın yaranması ilə
tamamlanır.
Teatr
o dövrün Bakısı üçün səciyyəvi
olan koloritli tiplərin bütöv bir silsiləsini səhnəyə
çıxarmışdı. Bədii tərtibata da isə
realizmin şərti-konstruktivist ünsürü tam vəhdəti
ilə tapıla bilmişdi.
Rejissor
ailənin müxtəlif özünəməxsus tiplərini
nümunə gətirərək, cəmiyyətin faktı kimi
nümayiş etdirir. Hər bir yaradılmış obraz
yaşadığımız cəmiyyətin real faktı
olaraq problemlər və yaşantılar mövzusunda əsas,
mahiyyət daşıyır.
Səhnədə
sadə azərbaycanlı qadını (Turan (yaşlı), Zəhra
xanım, Valideyn)-qəzəbi ilə, baş verənləri
operativ dəyərləndirməsi ilə, hikkəsi ilə bərabər
baş verən olayların əsas qəhrəmanı kimi təqdim
olunur. Bu qadınlar silsiləsində Zəhra xanım bizim adət
etdiyimiz qayğıkeş ana - çətinliklərdən hətta
tək “baş çıxara” bilən fədakar qadın qəhrəmanını
yaratmış olur.
Hekayə
isə Aqil və Turana məxsusdur.
Sevgi-insan
şəxsiyyətinin ən mühüm cizgisidir.
Sevgi-insan mövcudluğunun
həqiqi əsasıdır.
Bu
pyes-tamaşa məhz iki insanın və müxtəlif insanların
bir-birinə olan sevgisi üzərində qurulub. Burada sevginin hədəfi
müəyyən edilmiş bir insan deyil, sevgi-xarakterlərin
orientasiyası, quruluşu olaraq bütün dünyaya yönəlmişdir.
Pyesdə
və onun əsasında qurulan tamaşada sevgi müxtəlif
müstəvidə nəql edilir.
Məsələn,
valideyn sevgisi: bəzi məqamlarda simbiotik münasibət ilə
kobudlaşan, xüsusilədə tamaşa müddətində
anaların oğullarına və qızlarına münasibətində
bu sevgi tipi özünü göstərir ki, hətta bu sevgidən,
onun nəticəsindən sonucda qəhrəmanlar əziyyət
çəkirlər.
Erotik
sevgi: sevginin ən önəmli və aldadıcı tipidir ki,
bu ancaq bir insanın digərinə olan
yaxınlığıdır. Bu tipi eyforiya kimə də qəbul
etmək olar. Aqil(Mirzə ağa Mirzəyev) və Turanın
(Asya Atakişiyeva) - iki yad insanın bir-birinə təsadüfən
yaxınlaşması və onlar arasında yaranmış
ayrılmaz, əbədi sevgiyə ən gözəl nümunədir.
Özünə
sevgi: bu digərlərinə olan sevginin alternativi deyil, sadəcə
öz şəxsiyyətinin, əhatəsində olan insanlara,
dünyaya böyük bir sevginin də alternativi deyil. Bu
eqoizmdir. Mahiyyətcə, “eqoist insanlar digərlərini sevə
bilmirlər, lakin onlar heç özlərini də sevmirlər”.
Buna misal olaraq, özündə bu streotipləri birləşdirən
nazir və onun xanımını göstərmək olar.
Müasir
cəmiyyətdə iki gəncin sevgisini müxtəlif formada məhv
etmək və yenisini yaratmaq istəyində bulunan valideynlər-yeni
tipli sevgi yaratmış olurlar. Onların təqdim etdiyi forma
bu gün də Azərbaycan reallığında hökm
sürür. Gənc qızı “tələb” əsasında
“məhsul”, “əşya” kimi bazar prinsipləri əsasında
qarşı tərəfin “imkanları”, “səmərəsi” nəzərdən
keçirilərək, “təklif” verilir və bu zaman “mən”
itərək, dəyərdən düşür.
Tamaşada
insanların bazar qanunlarına itaət etməsi onların
“avtomatlaşmasına”, “müəyyənedilmiş” proqram əsasında
yaşamalarına səbəb olur. Lakin... bütün
bunların səbəbi təkcə insanlar deyil, eləcə
də cəmiyyətdir. Qeyri-sağlam cəmiyyət. Söylədiklərimi
sillogizm şəkildə ifadə etsəm, deməli cəmiyyət
məhz “sosial mövcudluq” əsasında deyil, “humanist etika” əsasında
qurulmalıdır.
Məişət
konteksinin, məişət janrının üstünlük təşkil
etdiyi tamaşa əsasən gənclərin-yeniyetmələrin
düzgün tərbiyəsinə, keçmişi-tarixi
unutmayaraq-gələcəyə sağlam düşüncə
və həyat tərzi ilə addımlamağı təlqin
edir. Tamaşa bitir. Gənclərin-gənc
tamaşaçıların məhəbbət dolu həyatı
isə davam etməkdədir...
Aygün Süleymanova
Kaspi.-2012.-8-10 dekabr.-S.11.