Azərbaycan filmlərinin ən çox çəkildiyi məkan
Bakı – filmlərin çəkiliş meydançası
Kino yarandığı gündən filmlər
müxtəlif məkanlarda - küçələrdə,
bağ-bağçalarda, dənizdə, çay kənarında,
binalarda, hətta binaların damlarında, interyer və
eksteryerlərdə lentə alınırdı.
Elə
şəhərlər var ki, təkrarolunmaz koloritə malikdir.
Bu kolorit həmin şəhərlərin özünəməxsus
memarlıq simasını, psixoloji ab-havasını,
mühitini, mənzərəsini, hətta günəşin
parlaqlığını və qürub etməsini təyin
edir.
Bakı
məhz belə nadir şəhərlərdəndir. Bakının
ürəyi- İçərişəhər, əsrlərin
xatirəsini özündə yaşadan tarixi məkan.
Artıq 114 ildir ki, bu yerlər kinematoqrafçıların
ziyarət yerinə çevrilib. Orta Əsrlər Bakı
qalasının təkrarolunmaz dar küçələri,
miniatür həyətləri, şəhər əhalisini
xarici qəsbkarlardan müdafiə edən qala divarları indi
açıq səma altında möhtəşəm
kinopavilyon rolunu oynayır.
İçərişəhərin
kino tərcümeyi-halı öz tarixini 1898-ci ildən
götürür. O vaxtı indiki
filarmoniya bağında «Şəhər bağında xalq gəzintisi»
sənədli filmi (rej.-oper. A.M.Mişon)
çəkilmişdi. O vaxtdan İçərişəhər
bir çox sənədli və elmi-kütləvi filmlər
üçün mövzu olmuşdur. Burada
müxtəlif illərdə «Bakı SSRİ-nin incisidir»
(1925), «Küləklər şəhəri» (1928), «Bakı bu
gün» (1958), «Bakı və bakılılar» (1958), «Bakı
haqqında 10 dəqiqə» (1956), «İçəri Şəhər»
(1978), «Bakı. Portretə yeni ştrixlər» (1979), «Bakıda
«Mosfilm» günləri» (1981), «Bakı eyvanları» (1986),
«Bakı Sovet Azərbaycanının paytaxtıdır»
(1987), «Neft Daşları» (1990), «Bakıda insan ovu» (1991),
«Bakı metrosu» (1992) və s. filmlər
yaradılmışdır. Bu sənədli və elmi-kütləvi
filmləri rejissorlardan L.Səfərov, R.Ocaqov, Y.Əfəndiyev,
N.Bəkirzadə, R.Nağıyev, M.Dadaşov, Z.Məhərrəmov
kimi tanınmış sənətkarlar lentə
almışlar.
Bədii kinoda isə Azərbaycan paytaxtının qədim hissəsi ilk dəfə 1924-cü ildə istehsal olunmuş iki seriyalı «Qız qalası» bədii filmində öz əksini tapmışdır. Filmin rejissoru V.Ballyuzekdir. Film qədim memarlıq abidəsi olan «Qız qalası» ilə bağlı Azərbaycan xalq əfsanəsinin motivləri əsasında çəkilmişdir. Filmin ssenarisini N.Breslav-Lure yazmışdır. «Bakinskiy raboçiy» qəzeti filmə münasibətini belə bildirmişdir: «Qız qalası» filminin çəkilişi kino sənətinin ilk inkişaf dövrü üçün səciyyəvidir və o Sovet Azərbaycanının birinci tammetrajlı bədii filmidir».
Bakı və Bakı qalası demək olar ki, hər il filmlərin çəkiliş meydançasına çevrilir. Məhz belə çəkilişlərin sayəsində Bakıda heç vaxt olmayan və Azərbaycan haqqında az məlumatlı milyonlarla tamaşaçı bizim qədim və gözəl paytaxtımız barədə lazımi bilikləri əldə edə bilir.
Rejissor M.Mikayılovun öz ssenarisi üzrə
yaratdığı «İsmət» filminin (1934) bir hissəsi
İçəri Şəhərdə çəkilmişdir.
Filmdə baş qəhrəman olan İsmət obrazında
qadın taleyi öz əksini tapmışdır. Burada qədim
şəhərin ensiz küçələri, eyvanları
bir-birinə baxan binaları operator F.Novitski tərəfindən
lentə alınmışdır.
İçəri Şəhərdən söhbət açarkən tamaşaçılar arasında çox populyar olan «Brilyant əl» filmi yada düşür. 1968-ci ildə «Mosfilm» kinostudiyasında (Rusiya) çəkilmiş bu ekssentrik komediyanın qəhrəmanları teploxodda hansısa şərq ölkələrindən birinə gəlib çıxırlar. Əlbəttə, bu ölkənin şəhəri -şərti olaraq İçəri Şəhər ekranda canlanır. Təbii olaraq, bakılılar, hər şeydən əvvəl, şəhərin qədim guşəsinin sakinləri rejissor L.Qaydayın burada, İçəri Şəhərin «fakturasından» istifadə etməyi qərara aldığından ilk dəfə xəbər tutdular. Sakinlər yaradıcı qrupun hay-küy salmalarına və vurnuxmalarına alışandan sonra doğma məhəllənin ekzotik küçələrində aparılan çəkilişlərə maraqla tamaşa edirdilər. Daha sonra bu işin yekunu olaraq burada baş verənlərə, SSRİ xalq artistləri Y.Nikulinin və A.Mironovun küçənin ortasında bilərəkdən yerə yıxılıb «çort poberi!», yəni «Lənət şeytana!» demələrinə kinoteatrların ekranlarında heyranlıqla baxırdılar.
Sonralar da İçəri Şəhər kino
əsərlərində parlaq şəkildə
özünü təqdim etmişdir. Bu, «Azadlıq şirin
sözdür!» filminə də aiddir. «Mosfilm» (Rusiya)
kinostudiyasında istehsal olunmuş bu filmdəki hadisələr
Latın Amerikasında cərəyan edir. Həmin ölkənin
özünəməxsus koloritini müəlliflər Bakı
«fakturasında» yarada bildilər. Bunu kubalı
qızın taleyi haqqında danışan «Qara qağayı»
filmi (1962, «Lenfilm». Rusiya) barədə də
demək olar.
Bir müddətdən sonra Orta Əsrlər Bakı qalası sanki sehrli çubuğun hökmü ilə tamaşaçıları Azərbaycan xalqının görkəmli şair və filosofu, hürufi təriqətinin nəğməkarı, insan zəkasının, istedadının və hisslərinin gözəlliyinin tərənnümçüsü İmadəddin Nəsiminin (1973, «Nəsimi» filmi) həyat və yaradıcılıq dövrünə aparıb çıxarır. Azərbaycan kinematoqrafçılarının bu işi məhz İçəri Şəhərin iştirakına görə istər yerli, istərsə də xarici mətbuatda yüksək rəylər almışdır.
İri meqapolis miqyasına qədər genişlənib böyümüş müasir Bakıda İçəri Şəhər çox kiçik sahəni tutur. Onu bir saatın ərzində başdan-başa gəzmək olar. Buna baxmayaraq sahəsinə görə bu kiçik şəhər guşəsində kinematoqrafçılar «Çili zülmət içində» və Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi Hüseynzadəyə həsr edilmiş «Uzaq sahillərdə» filmləri üçün lazımi natura axtarıb tapa bilmişdilər.
Azərbaycan
kinosunun tanınmış rejissoru Arif Babayev İçəri
Şəhərdə doğulub böyümüşdür. O,
içərişəhərli kimi onun hər küçəsinə,
hətta hər daşına- kəsəyinə yaxşı bələd
idi. Deyildiyinə görə Arif adətən
şəhəri tək gəzərdi. Şəhər evlərinin
hansı saatda hansı çalarlarla bərq vurduğunu və
kölgələrə büründüyünü öyrənmişdi.
İçəri Şəhərin bütün dar keçidlərinə,
əsrlərin sərt və çətin sınaqlarına
dözmüş darvaza və qapılarına, evlərin
hər tininə bələd idi. Bütün bunlar ona gələcəkdə
zəngin həyat materialı kimi lazım oldu.
Həqiqətən də rejissorun filmlərində Bakı, xüsusilə İçəri Şəhər, Qoşa qala qapısı böyük məhəbbətlə tərənnüm olunmuşdur. «Uşaqlığın son gecəsi» filmi (1968) ekranlara buraxılandan sonra o vaxt mərkəzi mətbuat yazmışdı: «Rejissor hər şeydən əvvəl, köhnə estetik ölçülərdən uzaqlaşmağa çalışmışdır. Filmdə xüsusi, səliqəli mizanlar yoxdur. Rejissor sanki İçəri Şəhərin çoxsaylı həyətlərinin birində səyyar televiziya kamerası üçün uğurlu bir nöqtə seçmiş və bu həyətin sakinlərinə mane olmadan onların güzəranını, münasibətlərini lentə almışdır».
Təsadüfi deyil ki, bu film
1969-cu ildə Kiyevdə keçirilən Zaqafqaziya və
Ukrayna respublikalarının III zona kinofestivalında gənclik
üçün ən yaxşı filmə görə
mükafata layiq görülmüş, filmin musiqisinə
görə bəstəkar Polad Bülbüloğluna Ukrayna Bəstəkarlar
İttifaqının xüsusi diplomu verilmişdir.
Rejissor
digər filmində – «Gün keçdi» lirik kinopovestində
iki gəncin uğursuz məhəbbət tarixçəsindən
söhbət açmaqla yanaşı İçəri Şəhərlə
bağlı problem məsələlərə də
toxunmuşdur. A.Babayev İçəri Şəhərdə
aparılan tikinti işləri ilə, köhnə evlərin
sökülüb, yeni binaların tikilməsi ilə heç
cürə barışa bilmirdi. Hətta «Gün keçdi»
filminin çəkilişləri vaxtı binalardan birinin necə
uçurulduğunu görüb ürək ağrısı
ilə lentə köçürmüşdü. O,
gördüklərini, duyduqlarını yalnız əks
etdirmirdi, poetikləşdirirdi, ekran şeirinə
çevirirdi.
Filmdə İçəri Şəhərin gələcəyi üçün sənətkar narahatçılığı, vətəndaşlıq mövqeyi ifadə olunur. Rejissor filmin qəhrəmanı Oqtayın vasitəsilə İçəri Şəhərin dolanbac döngələrinə, hər daşına, qala divarlarına sanki obyekt kimi baxırdı. Biz bunu filmdə hiss edirik, duyuruq, görürük.
İstedadlı sənətkar boya-başa
çatdığı şəhəri, bu şəhərdə
yaşayan insanları qəlbdən sevirdi. Hələ
indiyə qədər heç bir Azərbaycan rejissoru filmlərində
izdihamlı Bakı küçələrini, İçəri
Şəhərin əzəmətini, Dənizkənarı
bulvarın gözəlliyini belə ardıcıllıqla və
səylə təsvir etməyə müvəffəq
olmamışdır. Bütün bunlar onun
üçün təkcə mühit deyil, məhz Bakıya
xas olan hisslərini özündə əks etdirən kino əsərlərinin
baş qəhrəmanları idi.
Milli
kinomuzun klassik əsərləri də
ekranlaşdırılarkən İçəri Şəhərin
dar küçələrindən, tarixi və memarlıq abidələrinin
fonundan bolluca istifadə olunmuşdur. «Arşın
mal alan» musiqili kinokomediyasının 1945-ci (rej. R.Təhmasib
və N.Leşşenko) və 1965-ci (rej. T.Tağızadə)
illərdə çəkilmiş hər iki variantına və
1956-cı ildə yaradılmış «O olmasın, bu olsun»
musiqili kinokomediyasına (rej. H.Seyidzadə)
ekranda baxarkən hiss olunur ki, Bakı qalasında bu filmlərin
çəkilişləri necə də maraqlı və şən
keçmişdir. Həmin filmlərin kütləvi səhnələrində
İçəri Şəhərin müxtəlif
küçələrində yaşayan əhali iştirak
etmişlər.
İçəri Şəhərdə «Amfibiya adam» filminin (Rusiya) çəkilişləri, filmin qəhrəmanı İxtiyandırın rolunu ifa edən aktyor V.Korenevin maraqlı oyunu yaşlı nəslin yaxşı yadındadır. İxtiyandır onu təqib edənlərin əlindən qurtulmaq üçün bir binanın damından o birinə tullanır və qaçıb aradan çıxır.
İçəri Şəhərin dar küçələri ilə vaxtilə Don Kixot və Sanço Pansa («Dulsineya Tabosskaya» müzikli, 1980, «Mosfilm», rej. S.Drujinina) addımlamışlar. Bu şəhərdə məşhur rus kinoaktyorlarından N.Beloxvostikova və İ.Kostolevski «Qanuni nigah» lirik kinokomediyasında (1985, «Mosfilm») çəkilmişlər. Hətta bu aktyorlar boş vaxtlarında çəkiliş üçün ilk dəfə Bakıya gələn yoldaşlarına şəhərlə tanışlıqda bələdçiliyi öz üzərlərinə götürürdülər. Çünki onlar İçəri Şəhərin bütün guşələrini əla tanıyırdılar. Hər iki aktyor bundan əvvəl SSRİ-İsveçrə- Fransa ölkələrinin istehsalı olan məşhur «Tehran- 43» siyasi detektivində (1980) baş rolları ifa etmişdilər. Bu filmin çəkilişlərinin böyük hissəsi 1979-1980-ci illərdə İçəri Şəhərdə aparılmışdır.
Azərbaycanın
əməkdar rəssamı Fikrət Ələkbərovun
xatirələrindən: «1957-ci ilin yay ayları idi. Şıx
çimərliyindən qayıdırdım. İçəri
Şəhəri çox sevdiyim üçün yolumu oradan
saldım. Qız qalasının yanından keçəndə
gözlərimə inanmadım. Burada bir neçə dəvə
vardı. Yer torpaqla dolu idi. Ərəb geyimində adamlar gəzişirdilər.
Sən demə «Axırıncı düym» bədii filminin
(«Lenfilm») epizodlarından biri çəkilirdi. Xeyli dayanıb
çəkilişlərə tamaşa etdim. Çəkiliş
qrupundan bir qadın mənə yaxınlaşıb soruşdu:
«Adın nədir?» Sonra ünvanımı xəbər
aldı. Mən evə qayıdanda fikrim çəkiliş
meydançasında idi.
İki
gündən sonra həmin qadın, yanında da milis nəfəri
həyətimizdə peyda oldular. Milis nəfəri «Fikrət
kimdir?» soruşanda atam «yenə nə oyun
çıxarmısan?» deyib üstümə gəldi.
Qadın özünü irəli verməsəydi bir-iki
kötük yeyəcəkdim.
Məlum
oldu ki, filmin balaca qəhrəmanı Devini oynayan aktyor xəstələnib.
Onu əvəz etmək üçün qadın mənim
dalımca gəlibmiş. Sevincimin həddi-hüdudu yox idi. Məni
orta və ümumi planlarda lentə aldılar. Sonra ay yarım
Bilgəhdə çəkiliş qrupuna xırda işlərdə
köməklik edirdim.
1960-cı
ildə daha bir əhvalatla qarşılaşdım. Respublika
Pionerlər evinə gedərkən yenə də yolumu
İçəri Şəhərin dar küçələrindən
saldım. Küçələrin birində xeyli adam toplaşdığını
gördüm. Bu dəfə İçəri Şəhərdə
məşhur «Amfibiya adam» bədii filminin çəkilişləri
gedirdi. Bu dəfə də çəkiliş məni o qədər
tutmuşdu ki, mən dərsin yerinə qaçıb çəkiliş
meydançasına gəlir, yaradıcı heyətin
qulluğunda dururdum. Nəticədə dərslərdən
geri qaldım. Və məni yeddinci sinifdə ikinci ilə
saxladılar. Amma bu xoşagəlməz hadisə mənim
kinoya olan məhəbbətimi azalda bilmədi.
Çəkilişlə
bağlı daha bir əhvalat. 1969-cu ildə Bakıda «Brilyant əl»
filmi çəkilirdi. Yenə də çəkiliş
qrupu ilə qaynayıb qarışmağa başladım.
Çəkiliş üçün dəvələr
lazım olur. Həmin filmdə N.Axundov
inzibatçı işləyirdi. Dəvələrin
saxlandığı yeri mən yaxşı bilirdim. Qobustanla Şamaxı arasında dəvə
ferması var idi. Nərimanla ora getdik,
üç dəvə ilə geri qayıtdıq. Düz
on beş gün qrupda dekorator assistenti kimi
çalışdım. Bütün burada
gördüklərim məni sonradan kinoya həmişəlik
bağladı».
İçəri Şəhər qədim Bakının
ab-havasını bizim günlərə qədər gətirib
çıxarmışdır. Məhz bununla
bağlı rejissor G.Əzimzadə xüsusi olaraq uşaqlar
üçün «Qaladan tapılan mücrü» macəra
filmini (1982) çəkmişdir. Bu film
1983-1984-cü illərdə digər Azərbaycan kinolentləri
arasında Sovet İttifaqında tamaşaçı sayına
görə (4 milyon 80 min nəfər) I yeri tutmuşdur.
Burada rejissorlardan Ə.S.Atakişiyev «Bir qalanın sirri»
(1959), H.Seyidzadə «Koroğlu» (1960), Ş.Mahmudbəyov «Şərikli
çörək» (1969), A.Babayev «Birisigün, gecəyarısı»
(1981), E.Quliyev «Ən vacib müsahibə» (1971), C.Mirzəyev
«İşarəni dənizdən gözləyin» (1986),
R.Almuradlı «Yük» (1995) bədii filmlərinin bəzi
epizodlarını lentə almışlar.
İçərişəhərli rejissor M.Mikayılov
gözləri tutulandan sonra öz mənzilində rejissor
M.Dadaşovun kəskin süjetli «Bakıda küləklər əsir»
filmində (1974) epizodik rolda (Həsənzadə) çəkilmişdir. Rejissor V.Qorriker isə
«Sevil» film-operanı (1970) çəkərkən Bakı
qalasının kvartallarından və Qız qalasından fon kimi istifadə etmiş və monumental kino əsəri
yaratmışdır.
1989-cu ildə kinorejissor S.Paracanov (Tbilisidə
doğulmuşdur, milləti ermənidir, Ukraynada yaşayıb
yaratmışdır) Bakı qalasındakı Karvansarada Azərbaycan
dastanının motivləri əsasında eyni adlı
«Aşıq Qərib» filmini çəkmişdir. Filmdə azərbaycanlı
aktyorlar da çıxış etmişlər.
Rejissor jurnalistlərlə, o cümlədən Moskva
müxbirləri ilə söhbətində Qarabağ problemini
siyasi oyunların nəticəsi adlandırmış və o
vaxtın Ermənistan rəhbərlərinin hərəkəti
barədə istehza ilə fikir söyləmişdir.
Kinoşünas
T.Cuvarlı Bakıda çəkilişlərlə
bağlı «Bakının əbədi dəyişkən «səhnəsi»
məqaləsində yazmışdır: «Bəzi filmlərdə
bizə yaxşı tanış olan Bakı fantastik xarakter
almışdır. Yazıçı Anarın
«Əlaqə» əsərini oxumuşdum. Bakının
hündür yerindən köhnə evlərin bir-birinə
yapışıq damlarını dəfələrlə
görmüşdüm. Rejissor C.Zeynallının çəkdiyi
«Əlaqə» fantastik filminin (1989)
başlanğıcındakı heyrətamiz plan indiyə kimi
yadımdadır: kamera lap aşağıdan sanki damlara
toxunaraq, köhnə evlərin üstü ilə uçur. Bu, qəhrəmanın yuxusudur. Və
yaxud «Zirzəmi» bədii filmində (1990. rej. D.İmanov) küləkli gündə küçənin
gözlənilməz planını xatırlayıram. Film özü yadımdan çıxıb, amma
küləkli küçə nəyə görəsə
xatirimdə qalıb. Ümumiyyətlə, bədii kinoda
küləkli Bakıya rast gəlmək nadir hadisədir….»
Bakının qədim guşəsinin ərazisində
«Ömrün səhifələri» kinoalmanaxı (1974)
üçün rejissor T.Bəkirzadə «Rəqiblər»
adlı kinonovella çəkmişdir. Novellada
küçəyə qoyulmuş iki pivə
köşkünün satıcıları arasındakı
çəkişmələrin və rəqiblər
arasında bu çəkişmələrin xeyirxah hisslər
doğurmasından danışılır. Rejissor C.Mehdiyevin «Evlənmək istəyirəm»
satirik kinokomediyasındakı (1983) hadisələr də
kiçik bir şəhərdə, yəni İçəri
Şəhərdə cərəyan edir. Burada
XX əsrin əvvəlində Azərbaycan cəmiyyətinin həyatı
və adətləri öz əksini tapmışdır.
«Özgə ömür» psixoloji filminin də
(1987, rej. R.Ocaqov) müəyyən
epizodları İçəri Şəhərin dar
küçələrində lentə
alınmışdır. «Özgə
ömür»də diqqəti çəkən səhnələr
çoxdur. Onlardan biri İçəri
Şəhərlə bağlıdır. İnstitut
rektoru Fariz Rzayev anadan olub böyüdüyü evi tapmaq
üçün İçəri Şəhərə gedir.
Onda bu istək birdən –birə yaranmayıb.
O öz keçmişinə, öz cavanlığına
qayıtmaq arzusundadır. Bu, filmin çox vacib
səhnələrindən biridir. Həmin
səhnədə görkəmli rus aktyoru A.Kalyagin öz oyunu
ilə əsl ustalıq nümayiş etdirir.
Filmin həmin səhnə ilə bağlı
çəkilişləri İçəri Şəhərdə
aparılmışdır. Rektor İçəri Şəhərin
dar küçələrindən keçir, labirintdə
azır, evini tapa bilmir. Bütün bu vaxt ərzində o
lal-dinməz hərəkət edir. Onun oyunu aktyor plastikası
üstündə qurulub. Onun köhnə evlərin
arasında, dar küçələrin tinində
vurnuxması, özünü gah sağa, gah da sola vurması,
nəhayət itib yolun ortasında qalması filmdə məcazi
məna daşıyır.
Əslində
müəlliflər bu səhnə vasitəsilə Fariz
Rzayevin bir insan kimi özünü itirməsini göstərmək
istəmişlər. Həmin səhnədə o
özünü axtarıb tapmağa çalışır.
Bir
çox ölkələrdə nümayiş etdirilmiş və
onlarla beynəlxalq festivallara layiq görülmüş
«Yarasa» bədii filmi də (1995) Bakı qalasında lentə
alınmışdır. Rejissor A.Salayev bu işində
bir-birindən əks qütblərdə olan dünyaları
birləşdirməyə nail olmuşdur. Almaniyanın «Frank
Furter Rundşau» qəzeti yazmışdır ki, «Yarasa» filminin
quruluşçu rejissoru A.Salayev postmodernizm cərəyanında
yeni bir üslubun banisidir. O, postmodernizmdə yeni
cığır açmışdır. Bu filmdə biz
İçəri Şəhəri yeni rənglərdə, adi
olmayan rakursda görürük. Qarşımızda cərəyan
edən hadisələrdə Bakı qalası artıq fon kimi
deyil, iştirakçı kimi çıxış edir.
Bakı günü-gündən gözəlləşir, şəhər tanınmaz dərəcədə simasını dəyişir. Bakı, İçəri Şəhər bu gün də kinoya çəkilir. Müasir Bakı, qədim İçəri Şəhər, şəhər daşlarında həkk olunmuş tarix əvvəlki kimi həm Azərbaycan, həm də xarici kinematoqrafçıların diqqətini daim cəlb edir.
Aydın
Kazımzadə,
Əməkdar
İncəsənət Xadimi
Kaspi.-2012.-8-10 dekabr.-S.22-23.