Şah İsmayıl Xətaisiz Azərbaycan
xalqı varmı?
Akademik Yaqub Mahmudov: «Bu, «Möhtəşəm
yüzil» yox, «möhtəşəm» zəhərdir»
Azərbaycanın Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin Səfəvi hökmdarı Şah İsmayıl Xətainin siyasi fəaliyyəti ilə bağlı məqaləsi böyük əks-səda doğurub. Səfəvilər dövlətinin yaradılması tarixinin heç də həmişə düzgün və ciddi elmi meyarlarla təqdim edilmədiyini qeyd edən PA rəhbəri eyni zamanda, bəzi müəlliflərin Şah İsmayıla münasibətdə qərəzli mövqe nümayiş etdirdiklərini vurğulayıb.
Geniş müzakirəyə səbəb olan məqalə
ətrafında AMEA-nın Tarix İnstitutunun direktoru, akademik,
millət vəkili Yaqub Mahmudovla söhbətləşdik.
Tarixi şəxsiyyətlər haqqında
danışarkən...
- Bu yaxınlarda akademik Ramiz Mehdiyevin Şah İsmayıl Xətainin siyasi fəaliyyəti və Səfəvilər dövləti haqqında işıq üzü görən məqaləsində qeyd olunub ki, Səfəvilərin tarixi düzgün və ciddi elmi meyarlarla təqdim edilməyib. Sizcə Azərbaycan tarixinin təhrif olunması məlumat kasadlığından irəli gəlir, yoxsa burada hansısa məqsədlər ola bilər?
- Görkəmli dövlət xadimi və
akademikin Azərbaycan tarixinin son dərəcə aktual bir məsələsinə
münasibət bildirməsi təqdirəlayiq haldır. Ramiz
Mehdiyev son dərəcə gərəkli bir məsələ
barədə aktual elmi məzmunu olan məqalə yazaraq Azərbaycan
ictimaiyyətinə təqdim edib. Elmi, ilk mənbələrə
əsaslanan, son dərəcə dərin məna tutumlu məqalənin
ən böyük əhəmiyyəti odur ki, məqamında
yazılıb. Çox təəssüf ki, həm ölkəmizin
daxilində, həm də xaricdə Azərbaycan Səfəvilər
dövləti ilə əlaqədar elmi həqiqəti əks
etdirməyən, çox hallarda
saxtalaşdırılmış, təhrif edilmiş materiallar
gedir. Bu, olduqca təhlükəli bir haldır. Bu məsələdə
düzgün mövqe tutulması Azərbaycanın elmi ictimaiyəti
üçün son dərəcə zəruridir. Digər tərəfdən,
bu məqalə görkəmli alimimizin məqaləsi olmaqla bərabər,
eyni zamanda, Azərbaycan dövlətinin mövqeyidir.
AMEA-nın
Tarix İnstitutunun adından bildirmək istəyirəm ki, biz
elmi şuramızda akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi ətrafında
fikir mübadiləsi apardıq. Biz yenə də məqaləni
geniş müzakirə edəcəyik. Ramiz müəllimin
Milli Elmlər Akademiyasının prezidentinə
yazdığı məktubunu da elmi şuranın üzvlərinin
diqqətinə çatdırdım. Bu material bütün Azərbaycan
ictimaiyyətinə, əli qələm tutanlara başa
salır ki, biz öz tarixi şəxsiyyətlərimizə
münasibətdə son dərəcə həssas
olmalıyıq. Mən demirəm ki, tarixi şəxsiyyətlərlə
bağlı subyektiv baxışlarımız olmalıdır.
Xeyir. Biz tarixi şəxsiyyətlərlə
bağlı obyektiv elmi araşdırmalar aparmalıyıq.
Çox təəssüf ki, bu sahəni tədqiq etməyə-etməyə,
sözün əsl mənasında bu sahədən
başı çıxmaya-çıxmaya, mənbələrdən
məlumatı olmaya-olmaya bir çoxları – öz sahələrində
uğur qazana bilməyənlər tarixçi olmaq
üçün həvəsinə düşüblər.
Onlar kitablar yazılır, fikirlər söylənilir. Bir də
görürsən kütləvi informasiya vasitələri Səfəvilər
dövlətinə qiymət verir, eradan qabaqkı Azərbaycan
tarixindən danışır. Axı, tariximizi öyrənmək
üçün dövlətin bir strukturu var – AMEA-nın
Tarix İnstitutu. Dövlət başçısı bu
struktura yüksək qiymət verib: Tarix İnstitutu ölkədə
tarix sahəsində elmi araşdırmalar aparan mərkəzidir.
Bunların hamısı ilə hesablaşmaq lazımdır.
Ən azı məsləhətlər alınmalıdır, ən
azı burdan rəyçilər olmalıdır, ən azı
əsərlər burada müzakirə olunmalıdır. Kimin
ağlına nə gəlirsə, gedib qalaq-qalaq kitablar
yazır və ya yazdırır. Birisi özünün etnik mənşəyini
Azərbaycan tarixinə dartır, birisi tariximizi
özünün məhdud dünyagörüşünə
uyğunlaşdırır və s. Tarixi şəxsiyyətə
qiymət verərkən isti kabinetlərdə oturub fikir
yürütmək olmaz, çünki, hər bir tarixi şəxsiyyət
öz zamanının öğludur, öz zamanının tələblərinə
uyğun olaraq hərəkət edib, öz zamanında öz
millətinə kömək edib, öz zamanında xalqının
problemlərini həll edib. Biz bu gün oturub Şah
İsmayılın hər hansı addımını
müzakirə edə bilmərik. Şah İsmayıl öz
dövrünün tələblərinə uyğun olaraq
problemləri həll edib. Biz görkəmli tarixi şəxsiyyətlərimiz
haqqında yazarkən, onlara qiymət verərkən onların
həll etdiyi problemləri, xalq üçün gördükləri
tutarlı işləri önə çəkməliyik. Tarixi
şəxsiyyətdə kiçik qüsurlar axtarıb
onları qabartmamalıyıq.
Hünərin var Bismarkın eleyhinə
yazı yaz
-Yaqub müəllim, konkret olaraq Azərbaycan
tarixində Şah İsmayılın yerini müəyyənləşdirərkən
nələri nəzər almaq lazımdır?
-Şah İsmayıla tarixi şəxsiyyət
kimi qiymət veriləndə, onun əsas
ölçüsü ondan ibarət olmalıdır ki, Şah
İsmayıl Xətai öz xalqından ötrü mərkəzləşmiş,
vahid dövlət yaratmış tarixi şəxsiyyətdir. Gəlin
dünya təcrübəsinə nəzər salaq, əgər
Rusiyanın tarixinə baxsaq görərik ki, IV İvanın
yaratdığı dövlət mərkəzləşdirilmiş
dövlət adlanır. IV İvan o dövləti yaratmaq
üçün nə qədər qan töküb. İndi
onun tökdüyü qanları önə çəkib IV
İvanı qaniçən, cəllad kimi qiymətləndirmək
də olar. Amma rus tarix elmində onu ideallaşdırıb
Rusiyanın ən məşhur qəhrəmanları
sırasına qaldırırlar ki, o, Rusiya üçün mərkəzləşmiş
dövlət yaradıb. Və yaxud İngiltərənin,
Fransanın təcrübəsini götürək. Mərkəzləşmiş
dövlətlər yaratmaqdan ötrü demək olar ki, tarixin
bütün üsullarına əl atılıb. Hünəri
var bizim tarixçilərin gedib Almaniyada oturub Bismarkın əleyhinə
yazı yazsınlar. Bismark Almaniyanı «dəmir və qanla»
birləşdirib, ölkəni xalqı üçün vahid
dövlətə çevirib. Biz indi durub Şah
İsmayılı qınayaq ki, nə üçün gəlib
Bakını, Şamaxını aldı? Nə
üçün şiyəliyi, sufiliyi dövlət səviyyəsinə
qaldırdı? Ancaq məsələyə elə
yanaşılmalıdır ki, o, gənc yaşında Azərbaycanın
tarixi ərazilərini birləşdirə bildi. Azərbaycan dövlətinin ərazilərini daha da
genişləndirdi və Azərbaycan dövlətinin tarixində
bir imperiya da yaratdı. Digər tərəfdən Şah
İsmayıl doğma xalqının dilini dövlət dili səviyyəsinə
qaldırdı. Səfəvilər kimi böyük bir
imperiyanın fars dili ilə yanaşı,
dövlət dili Azərbaycan dili oldu. Şah İsmayıl
XVII əsrdə Azərbaycan dilində baldan da şirin «Dəhnamə»sini
yaratdı. Şah İsmayıla bu cəhətdən
yanaşanda hər bir azərbaycanlıda qürur hissi
yaranır. İndi Xətainin bütün bu
uğurlarını kölgədə qoyub yazmağa
başla ki, «o niyə Türkiyəyə müharibə elan
etdi?».
- Elə
Səfəvi-Osmanlı münasibətlərinin gərginləşməsi
və müharibə həddinə çatması Xətaiyə
qarşı «hücuma» keçənlərin əsas arqumentlərindən
biridir…
-Şah İsmayıl Türkiyəyə
müharibə elan etməyə bilməzdi. Çünki
Osmanlı imperiyası ilə Səfəvilər dövləti
Yaxın Şərqdəki karvan yollarına hökmranlıq
uğrunda rəqabət aparırdı. Hökmranlıq kimin əlində
olsaydı, o dövlət iqtisadi cəhətdən daha da
inkişaf edəcəkdi. İslamın müqəddəs
mərkəzlərinin kimin əlində olması uğrunda rəqabət
aparırdılar. Məkkə, Mədinə kimin əlində
olacaqdısa, islam dünyasının vahid lideri o olacaqdı.
Osmanlılar da buna çalışırdı, Səfəvilər
də. Bu, iki dövlət arasında böyük tarixi rəqabət
idi. Ancaq bunun bir tərəfin üzərinə
qoymaq, «niyə Şah İsmayıl Osmanlılarla müharibə
etdi» və ya «niyə Osmanlı sultanları Səfəvilərlə
müharibəyə başladı?» demək sözün əsl
mənasında uşaq düşüncəsidir, elmi
düşüncə, tarixi dərk edilərək edilən təhlil
deyil. Nə səbəbə Osmanlı imperiyasından, Səfəvilər
dövləti haqqında yazan adamlar bu iki böyük
imperiyanı toqquşduran qüvvələrdən
yazmırlar? Biz indi tarixi şəxsiyyətlər
haqqında danışarkən onların xalq üçün
gördüyü böyük işləri bir kənara qoyub,
hərədə bir nöqsan axtarmağa başlayaq. Əgər
Azərbaycan xalqını, bu torpağı qoruyan kişilərə
bizim verdiyimiz qiymət budursa, onda necə oldu bu xalq
yaşadı, necə oldu bugünə gəlib
çıxdı? Füzulisiz Azərbaycan xalqı varmı?
Şah İsmayıl Xətaisiz Azərbaycan xalqı varmı?
Bunları düşünmək və həqiqəti olduğu
kimi vermək lazımdır. Tarixi həqiqət tarixi aspektdə
– zaman və məkan daxilində araşdırılıb təqdim
olunmalıdır. O dövrü öyrənməkdən
ötrü təzədən heç kim o dövrə
qayıdıb gedə bilməz. O dövrün mənbələrinin
içinə enmək lazımdır.
Ramiz
Mehdiyev qarşımızda üç məsələ qoyub
- Fikirlər var ki, Azərbaycanda bu
istiqamətdə sanballı tədqiqatlar
aparılmadığı üçün kasad məlumatlı
əsərlər meydana gəlir.
- Mən bu fikirlə qətiyyən razı
deyiləm. Azərbaycanda bu istiqamətdə çox qiymətli
tədqiqatlar aparılıb. Mən sizə yüzlərlə
kitabımı, yazımı göstərə bilərəm.
Mən bu tədqiqatları xətirələri ilə birlikdə
Londonda, Nyu-Yorkda, Los-Ancelesdə çap etdirmişəm. Sadəcə,
bizim içərimizdə elə qüvvələr var ki,
onları Şah İsmayıl Xətainin Azərbaycan dövlətinin
tarixindəki rolu haqqında prinsipial mövqeyimiz təmin
etmir. Elələri var ki, öz etnik mənşəyinə,
öz kökünə xidmət edərək Şah
İsmayılı aparıb azərbaycançılıqdan
çıxarmaq, onun türk mənşəyini unutdurmaq istəyir.
Bizim elmi materiallarımız o qədər kasad deyil. Amma sadəcə
olaraq bu, kimlərəsə sərf eləmir. Xaricdə də,
daxildə də vəziyyət belədir.
Biz Tarix İnstitutunda gördüyümüz işlərlə bağlı ölkə KİV-inə məlumat veririk. Burada hansı işlərin görüldüyünü çox yaxşı bilirlər. Yaxşı bilirlər ki, bu yaxınlarda Tarix İnstitutu Oksfordda Avropanın “Ən yaxşı elmi-tədqiqat müəssisəsi” elan olunub. Buna görə instituta sertifikat, prizlər göndərilib. Tarix İnstitutunun direktorunun adını XXI əsrin alimləri siyahısına yazıblar. Nəyə görə? Bütün bu tədqiqatlara görə. Yeni tipli, Azərbaycanın dövlətçilik tarixinə yönəlmiş əsərlərimizə görə. Bunu daxildə də, xaricdə də bilirlər. Bu, sadəcə yanılma deyil. Belə diletant kitabların yazılmasında elmi yox ideoloji və siyasi məqsəd güdülür. Tarix də heç vaxt siyasətdən kənarda inkişaf etməyib. Əlbəttə, elə hallar olub ki, məsələn, Rusiya tərkibində olduğumuz dövrdə, yalançı konsepsiyalarla bizə tariximizi zorla unutdurublar. Biz indi öz yolumuza çıxmışıq. İndi içəridə keçmiş konsepsiyanın tərəfdarları qıcıqlanır. Biz müxtəlif ölkələrdən qalaq-qalaq sənədlər gətirmişik. Azərbaycanda elə qüvvələr var ki, onlar bizim tariximizin doğru-düzgün yazılmasını istəmirlər. Ona görə də tariximiz məlumat kasadlığından yox, xüsusi məqsədlərlə təhrif olunur. Ramiz müəllimin AMEA-nın prezidentinə ünvanladığı məktubunda 3 ciddi məsələ qoyub: Vikipediyada işlərimizi canlandırmalıyıq, ensiklopediyaların xaricdə nəşr işlərini gücləndirməliyik və tariximizə dair yığcam, aydın arayışlar hazırlayıb yaxın zamanlarda başa çatdırmalıyıq.
Mən
dövlətimizi əmin edirəm, biz gələcəkdə
də tarix elmimizin inkişafı üçün əlimizdən
gələni edəcəyik. Biz dövlətçiliyimizi,
tariximizi, tarixi şəxsiyyətlərimizi müdafiə etməkdən,
itirilmiş torpaqlarımızın tarixini yazıb ortaya
qoymaqdan, tariximizin təhrif olunan səhifələrini
xalqımıza olduğu kimi çatdırmaqdan ötrü əlimizdən
gələni edəcəyik.
Hər kəs öz işi ilə
məşğul olmalıdır
- Tədqiqatlar
aparılır, dərsliklər yazılır. Ancaq ictimaiyyət
bütün bu elmi araşdırmalardan o qədər də xəbərdar
deyil. Nəticədə ortaya ziddiyyətli fikirlər
çıxır. Bəlkə bu istiqamətdə təbliğatı
gücləndirmək, filmlər çəkmək,
telekanallarda verilişlər təşkil etmək, bədii əsərlər
yazmaq və s. də lazımdır?
- Bu fikirlə razıyam ki, təbliğatı
genişləndirmək lazımdır. Bu sahədə sistemli iş getməlidir.
Bu iş kampaniya xarakterli olmamalıdır. Əvvəla,
ölkəmizin daxilində bir problemi xüsusi olaraq həll
etmək lazımdır: ağzımızı açıb
bir problemlə bağlı məsələ qaldıranda, yazdığımız
bir əsərlə bağlı ölkədə fikrimizi
bildirəndə dərhal həmin məsələdən xəbərdar
olmayan birisi böyürdən çıxıb deyir ki, sizin
bu məsələləriniz Biləcəridən o tərəfə
keçməyib və çalışmaq lazımdır ki,
bunların hamısı xaricdə yayılsın. O
adamların içərisində akademiki də, yüksək
vəzifəlisi də olur. Belələrinə
bildirmək istəyirəm ki, bu cür məsələ
qaldıranlar zəhmət çəksinlər Tarix
İnstitutunda yazılan əsərləri oxusunlar. Yazılan əsərlərimiz oxunmur axı. Bizim çap etdirdiyimiz sənədlərə baxan
yoxdur. Biz prezidentin
tapşırığı ilə İrəvan
xanlığının tarixini yazdıq. İngilis
və rus dillərinə tərcümə etdik və yenə
də dövlət başçısının Xarici
İşlər Nazirliyinə tapşırığı əsasında
bütün dünyada yayıldı. Həmin
əsəri Azərbaycan dilində ölkənin hər tərəfinə
göndərmişik. Eləcə də
Naxçıvanın, Qarabağın tarixi, «Tarixi adlara
qarşı soyqırımı», «Azərbaycan tarixi atlas»ı
da bu qəbildəndir. Bunları oxumadan
deyirsiniz ki, «Tarixçilərin yazdığı Biləcəridən
o tərəfə getmir». Biləcəridən o yana necə getmir ki, Tarix İnstitutunu
Avropanın ən qabaqcıl elmi müəssisəsi hesab edirlər?
Bundan Avropa necə xəbər tutdu? Ona görə bildi ki, biz yazdıqlarımızı
dünyanın hər yerinə yayırıq. Ona görə ki, biz yazdıqlarımızı
dünyanın bütün ölkələrində çap
etdiririk. Alimlərimizi göndərib Britaniya
kitabxanasından, Fransadan sənədlər gətizdiririk.
Bütün bunları xaricdə bilirlər.
Təəssüf edirəm ki, bizim əsərlərimiz
haqqında xaricdə bildikləri qədər ölkənin
daxilində bilmirlər. Ona görə də
birinci arzum odur ki, yazdıqlarımız ilk növbədə
ölkənin daxilində təbliğ olunmalıdır.
Fikrim belədir ki, tarixini bilməyən xalq onu
müdafiə edə bilməz. Tarixinə
sahib çıxmayan xalq xalqlar arasında uzun müddət
yaşaya bilməz. Xalq kimliyini bilməlidir.
Kimliyini biləndə isə onu müdafiə edəcək.
Mən Füzuliyə, Şah İsmayıla
sahib çıxmalıyam, Uzun Həsənlə fəxr etməliyəm,
Şəmsəddin Eldənizlə qürur hissi keçirməliyəm,
tarixi abidələrimi sevməliyəm və onun sahibi
olduğumu bilməliyəm. Bunları biləndən
sonra heç kəs məni məğlub edə bilməz.
Ona görə tarixi xaricdə yox, ilk növbədə,
ölkənin içində yaymaq lazımdır.
-Yaqub müəllim, belə başa
düşdüm ki, tariximizin öyrənilməsi istiqamətində
iş gedir, amma onun təbliğatı, tanıdılması zəyifdir.
Bu baxımdan siz nə təklif edərdiniz?
-Konsepsiya
qurulmalı və bunun üstündə iş getməlidir. Biz hazırda 3 cildlik Azərbaycan tarixi üzərində
işə başlamışıq. Yaxın
zamanlarda 2 cildlik Naxçıvan tarixini təqdim edəcəyik.
Məqsədimiz odur ki, yazdığımız
bu əsərlər ilk olaraq ölkənin içərisində
öyrənilsin. Əsas da odur ki, Azərbaycanda
hər yetən tarixlə məşğul olmamalıdır.
Hər kəs öz işi ilə məşğul
olsa yaxışıdır. Əgər
biri memardırsa, bu da gəlib tarixdən yazır,
riyaziyyatçı gəlib tarixçiyə dərs
keçir. Əgər xüsusi
istedadın varsa elə öz sahəndə parla. Tarix sahəsinin bir xüsusiyyəti var ki, məşhurlaşmaq
üçün şirnikləşdirici sahədir. Ona görə də hamı bu sahədə söz
demək istəyir. Söz demək istəyən
də bu sahəni bilməyərəkdən deyir. Ona görə ölkə daxilində tarixdən nə
qədər əsərlər yazılırsa, hamısı bu
institutda ekspertizadan keçməlidir. Bu
istiqamətdə vahid xətt olmalıdır. Elə televiziya kanalları var ki, müxtəlif
tok-şoular düzəldərək cürbəcür
adamları ora yığırlar. Biz ilk
növbədə verilişə baxan bütün insanların
tarixi bilgilər səviyyəsini qaldırmalıyıq.
Maarifçiliyi inkişaf etdirmək
lazımdır. «Dahilərin divanı»nı
düzəldərək camaatı yığıb Füzuliyə
lağ edirdilər. Üzeyir bəydə səhv
axtarırdılar. Bununla milləti ancaq
çaşdırmaq olar. Millətin müqəddəs
şəxsiyyətləri var. Hünərin varsa, o müqəddəsi
bir az da müqəddəsləşdir. Qoy xalq öz övladlarına onların
adlarını qoysun. Telekanallarda ciddi
verilişlər olmalıdır. Hər yetəni
verilişə çağırmamalıdırlar. Məsələn, «səfəvişünas» kimi iki
millət vəkili və başqa bir sahənin adamını dəvət
edərək efirdə bir-birləri ilə cəngə
başlayırlar. Camaatı da
çaşdırırlar. Azərbaycanda
bir neçə tanınmış səfəvişünas
var. Həmin verilişə o insanları dəvət etməli
və müzakirələri də onlarla keçirməlisən.
Mənim mövqeyim budur ki, televiziyaların
hamısına istiqamət verilməlidir. Demokratiyadır
deyə, kim necə istədi millətin
kökünü təhqir etməli deyil. Demokratiya odur ki, elmi,
ağlı olan hər kəs qoy öz fikrini desin. Bu baxımdan telekanallara dəvət edəndə də
ziyalılıq sahəsində adı çıxan, xalqın
hörmət etdiyi, milli ruhu, təəssübkeşliyi olan,
azərbaycançılığı, dövlətçiliyi
sevən adamları çağırmaq lazımdır. Veriliş xatirinə insanları yığmaq və
ictimaiyyəti çaşdırmaq olmaz. Vahid
Azərbaycan idealı ilə yaşamaq, Azərbaycançılıq
düşüncəsini gücləndirmək lazımdır.
Möhtəşəm zəhər
- Türkiyənin baş naziri Rəcəb
Tayyib Ərdoğan «Star» telekanalında yayımlanan «Möhtəşəm
yüzil» serialı ilə bağlı iradlarını bildirərək
türk tarixinin təhrif olunduğunu diqqətə
çatdırıb. Yeri gəlmişkən, siz
özünüz də bu seriala bağlı
iradlarınızı bildirmisiniz. Sizi ən çox
narahat edən məqamlar hansılardır?
- Film Azərbaycan telekanalında nümayiş etdirilərkən öz fikrimi dedim. Bu barədə Türkiyə qəzetləri də yazdı. Bundan əlavə, Türkiyədə TRT və TRT Avaz kanallarında bir saat çıxış edərək öz fikrimi bildirmişəm. Çox şadam ki, Azərbaycan alimlərinin səsi Türkiyədə eşidilir. Bugünlərdə ortaq türk tarixinin yazılması ilə əlaqədar Türkiyəyə səfərim də olub. Biz qarşılıqlı surətdə razılaşdığımız ortaq tariximizin yazılması ilə məşğul olacağıq. «Möhtəşəm yüzil»ə gəlincə, bu, son dərəcə «möhtəşəm» zəhərdir. Bu işlər araşdırıldıqda çox şeylər üzə çıxa bilər. Hər şeydən əvvəl «Möhtəşəm yüzil» müasir türk gənclərində Osmanlı tarixinin, türk tarixinin ən şanlı səhifələrinə nifrət hissi aşılayır. Sultan Süleyman kimi qanunçu, dünya tarixinin böyük şəxsiyyəti filmdə saray intriqalarının əlində bir oyuncaq kimi təqdim olunur. Amma onun heç sarayda yaşamağa vaxtı olmayıb. 40 ilə qədər at belində olub. 13 hərbi səfər təşkil edib, Vyana, Macarıstan meşələrindən tutmuş İsfahana qədər mübarizə aparıb. Onun hərbi dəniz donanması Aralıq dənizini nəzarət altında saxlayıb. Osmanlı imperiyasının dəniz qüvvələri portuqaliyalılara qarşı Hindistan sahillərində vuruşub və s. Film çəkmək ayrı şeydir. Qadın məkri, saray intriqaları haqqında ayrıca çəkə bilərdilər. Ancaq dünyanın böyük tarixi şəxsiyyətini heçə endirib türk gəncinə öz tarixinə qarşı nifrət hissi aşılamaq olmaz. Bu baxımdan bu film zəhərdir. Tarix filmdə təhrif olunur. Digər tərəfdən, bizim ölkələr arasında yaxınlaşma gedir, xüsusi münasibətlərimiz var, belə vəziyyətdə bizim aramızı vurmaq üçün tarixə əl atırlar. Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin ən görkəmli nümayəndələrini heçə endirirlər. Şah İsmayılı təhqir etməklə, Şah Təhmasibi təhqiramiz bir obrazda verməklə iki qardaş xalqın arasına nifaq salmaq və bu yaxınlaşmanın qarşısını almağa cəhd edirlər. Tarixi yaxınlıq bizim üçün nə qədər müqəddəsdirsə buna qarşı məkrli qüvvələr də öz işini görür. Ona görə də «Möhtəşəm yüzil» türk tarixinə qarşı bu cür məkrli qüvvələrin hazırladığı bir zəhərdir. Bu ümumi türk dünyasındakı dirçəlişə zidd olan, onu pozmağa çalışan qüvvələrin işidir. Türkiyənin içində də, öz içərimizdə də bu cür qüvvələr var. Tarixi şəxsiyyətlərə qarşı sevgi olmalıdır. Eyni dərəcədə sevgi olsa, biz eyni dərəcədə türk xalqlarının yaxınlaşması prosesini təmin edə bilərik.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2012.-12 dekabr.-S.6.