Tar qalmaqalında erməni izi
«Azərbaycan tarı»nın
YUNESKO-nun siyahısına daxil edilməsinin
qarşısını ala bilməyən Ermənistan tərəfi
İranı qızışdırmaq yolunu tutub
YUNESKO-nun Qeyri-maddi mədəni irsin qorunması üzrə Hökumətlərarası
Komitəsinin 7-ci sessiyasında təşkilatın Bəşəriyyətin
Qeyri-maddi mədəni irs
üzrə Reprezentativ
siyahısının müzakirəsindən və Azərbaycan
tar ifaçılıq sənətinin bu siyahıya daxil edilməsindən
sonra qonşu
İranın narazılığı eşidildi.
Belə ki, İran Musiqi Evi tar
musiqi alətinin YUNESCO-da
Azərbaycanın musiqi irsi
kimi qeydiyyatdan
keçməsinə etiraz edib.
Belə ki, təşkilatın
mətbuat katibi Dariuş
Pinyakan bildirib ki, artıq İranın YUNESCO-dakı
nümayəndəsi bu məsələ
ilə bağlı etirazını rəsmiləşdirib. İran tərəfinin iddiasına görə,
tar İranın cənubunda
yaradılıb. İran tərəfi
tarın YUNESCO-da İran
və Azərbaycan musiqi aləti kimi qeydiyyatdan keçirilməsini
istəyir.
“Tehran
Times”ın yazdığına görə, İran Musiqi Evinin
direktoru Məhəmməd Sarir məsələ ilə
bağlı ekspertlərdən ibarət tədqiqat qrupunun
yaradılmasını təklif edib. “Bu,
beynəlxalq problemdir və məsələni
köklü araşdırmalar olmadan müzakirə etmək olmaz”.
Azərbaycanın
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi öz növbəsində
İran tərəfinin etirazını cavablandırıb. Belə
ki, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin beynəlxalq
əlaqələr şöbəsinin müdiri
Vasif Eyvazzadə APA-ya
İran tərəfinin tarla
bağlı istədiyi vaxt UNESCO-ya müraciət edə biləcəyini
açıqlayıb:
“Qeyri
Maddi-Mədəni İrs üzrə Konvensiyanın şərtlərindən
biri də ondan ibarətdir ki, əgər hər hansı bir mədəni
elementi bir ölkə təqdim edirsə, bu element həmin
ölkənin adından daxil olursa, həmin element və mədəni
irsin daşıyıcıları digər ölkələrdə
varsa, həmin ölkələr gələcəkdə
UNESCO-ya bununla bağlı müraciət edə bilərlər.
Təbii ki, ilk təqdim
edən ölkə Azərbaycan olduğu üçün onlar bunu Azərbaycan tərəfi ilə müzakirə
etməlidirlər. Bu hər bir ölkənin öz suveren hüququdur.
Azərbaycan
tərəfi Azərbaycan tar ifaçılıq sənətini
UNESCO-ya təqdim etməklə, həm beynəlxalq hüququn
bütün normalarına, həm də Qeyri-Maddi Mədəni
İrsin Qorunmasına dair Konvensiyanın bütün şərtlərinə
riayət edib. Bu şərtlər
daxilində xüsusi fayl
hazırlanıb UNESCO-ya təqdim olunub”. V. Eyvazzadə bildirib
ki, Azərbaycan tərəfinin təqdim etdiyi fayllar, film və digər məlumatlar sırf Azərbaycanın
beynəlxalq hüquq çərçivəsində
tanınmış ərazisi daxilində göstərilən fəaliyyətlərlə
bağlıdır: “Yəni burada hər
hansı bir ölkəyə iddia göstərilmir. Faylın özündə
də hətta qeyd olunub
ki, tar sənəti - İran, Türkiyə, İraq
kimi ölkələrdə var. Amma Azərbaycan tarı
spesifik xüsusiyyətlərə malikdir”.
Dünyəvi alət
Məsələyə münasibət bildirən ayrı-ayrı sənət adamlarının fikirləri də nazirlik rəsmisinin fikirləri ilə üst-üstə düşür. Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin dosenti, tarzən Vamiq Məmmədəliyevin sözlərinə görə, Azərbaycan tarının min ildən də artıq tarixi var: «Tar cürbəcür formalarda yaranıb - diz üstə, sinə üstə çalınıb. Yavaş-yavaş təkmilləşərək indiki formasına gəlib çatıb». Tarzənin sözlərinə görə, İranın da öz tarı var: «Mən gözümü açandan İranın tar alətini görmüşəm. Onlar diz üstə, biz isə sinə üstə çalmışıq. Əgər onlar tar alətinin yalnız İranın musiqi aləti olmasına iddia edirlərsə, bunu sübut etməlidirlər. Məsələn, tarın hansı əsrdən ifasına başlanılıb, ifaçılar kimlər olub deyə sənədlər ortaya qoymalıdırlar», V.Məmmədəliyev bildirib ki, əvvəllər bizdə tar aləti muğam ifaçılığı üçün yalnız üçlüyün tərkibində çalınıb:
“Amma
bu gün tarın 22 pərdəsi elə qurulub ki, dünya
musiqisini bizim tarda ifa etmək olar. Qərb ölkələrinin
bəstəkarlarının, o cümlədən
Rusiya bəstəkarlarının əsərlərini
Azərbaycan tarında ifa etmək mümkündür. Bizdə simfonik
orkestr üçün
tar konsertləri yazılır. Biz tardan yalnız muğam çalmaq üçün deyil, musiqinin bütün
janrları üçün istifadə edərək
alətin imkanlarını bütün dünyaya çatdırmışıq”.
V.Məmmədəliyevin
sözlərinə görə, İranda tar alətində bu
gün də yalnız muğam ifa olunur: «Biz tarı təbliğ
etmişik. Ona görə
ixtiyarımız var deyək ki, tar Azərbaycan alətidir.
Yəni bu alət təkmilləşib və
biz onu dünyaya
bu formada təqdim etmişik. Tarın inkişafı Azərbaycanla
bağlıdır. Çünki onu biz inkişaf
etdirmişik. Biz
yerimizdə oturmamışıq ki, tarda yalnız muğam çalaq, biz onu dünyəvi alətə çevirmişik».
Biz onları qabaqladıq
Sənətşünaslıq
namizədi, YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs üzrə
eksperti Sənubər Bağırova qeyd edib ki, tarın qədim
forması Azərbaycana İrandan gəlib. Belə ki, XVIII əsrin sonu XIX əsrin
əvvəllərində İran tarı
Azərbaycanda çalınıb. Qarabağlı tar ustası Mirzə Sadıq Əsədoğlu
aləti təkmilləşdirib. Hazırkı Azərbaycan
tarı tam fərqli bir
alətdir: «Tar sözü
bir neçə alətə şamil edilə bilər. Tarın müxtəlif formaları
olub. Tar «sim» deməkdir.
Onun iki və üçsimli
formaları da olub. İran tarı isə
beşsimli tardır.
Bu gün də
dəyişməyib, yenə
də beşsimli tardır. Azərbaycan tarı isə
«Sadıqcan» tarıdır.
Sadıqcan tarı dizdən
sinəyə qaldırıb,
pərdələr əlavə
edib. Azərbaycan tarı 11 simli,
22 pərdəlidir». S.Bağırovanın sözlərinə görə,
həm İran tarının, həm də Azərbaycan tarının öz ölkələrində yeri
fərqlidir. Belə
ki, Azərbaycanda alətlərin şahı
tar sayılır: “Bizim
muğamda lad sistemimiz
tara bağlıdır.
İranda isə əsas alətlər tar və santurdur. Hər bir alətin
musiqidə öz yeri var. Azərbaycan mədəniyyətində tar üçün
çoxlu musiqilər
yazılıb. «Tar» deyəndə
iranlılar yalnız öz tarlarını fikirləşirlər. Biz tarı YUNESKO-nun siyahısına
salmaqla onları qabaqladıq».
Ekspertin
sözlərinə görə,
Azərbaycan tarı siyahıya salınarkən
İran tərəfi heç bir etiraz etməyib: «Bu barədə əvvəlcədən
danışıqlar gedəndə
onların heç bir etirazını eşitməmişdik. Hətta, iclasda
«bizim də tarımız var» deyə dillənmədilər.
Sonradan onların bu məsələni qabartması bir az anlaşılan
deyil. Heç kəs də
onların öz tarlarının YUNESKO-nun siyahısına
salınmasına etiraz
etmir. Biz əgər «Sadıqcan» tarından danışırıqsa,
qoy onlar da İran tarından
danışsınlar. Məncə ortada hansısa ziddiyyət olmamalıdır».
İran
tərəfinin «Tar musiqi
alətinin YUNESKO-nun siyahısına
Azərbaycanın və
İranın birgə
aləti kimi salınmalıdır» iddiasına
gəlincə, ekspert bildirib ki, bu
barədə məsələni
YUNESKO-nun sessiyasında Ermənistan
tərəfi qaldırıb:
«Ermənistanın sessiyada
çıxış etməyə
hüququ yoxdur. Çünki dövlətlərarası komitənin 24 üzvü var və Azərbaycan
da həmin komitənin üzvüdür.
Dörd ildən bir həmin üzvlər dəyişir. Bizim də
artıq 2014-cü ildə
üzvlüyümüzün vaxtı bitir və biz müşahidəçi
qismində iştirak edəcəyik. Ermənistan isə
hələ komitənin
üzvü deyil.
Ona görə də bu fikirləri özlərinin səsləndirməyə
ixtiyarı yox idi. Onlar həmin fikirləri
Latviya və Uruqvay kimi dövlətlərin
dilindən səsləndirib
dedilər ki, Ermənistanın da tarı var».
Ekspertin
sözlərinə görə,
o, hələ iki il bundan
əvvəl Azərbaycan
tarının YUNESKO-nun siyahısına
salınması üçün
təklif irəli sürüb: «Çünki
mən ayrı-ayrı
saytlarda «erməni tarı» fikirlərinə rast gəlirdim. Əslində isə onlarda olan alət,
o cümlədən bir
çox yerlərdə
– Cənubi Qafqazda, Orta Asiyada çalınan
tar aləti Azərbaycan
tarıdır, bizim tarımızın modelidir».
S.Bağırovanın sözlərinə
görə, sessiyada
tar alətinin «çoxmillətli
nominasiya» kimi təqdim olunması ilə bağlı təkliflər də səslənib:
«Bizim YUNESKO-dakı
nümayəndəmiz də
bildirdi ki, biz İranla da danışmışıq, amma
belə bir təklif eşitməmişik. Həmçinin başqa ölkələr tərəfindən
də belə bir iddia
yoxdur». Gələcəkdə belə bir iddianın olub-olmamasına gəlincə, ekspert qeyd edib
ki, bütün hallarda bu iddiaya
bulunan dövlətlər Azərbaycandan
icazə almalıdırlar». S.Bağırova hesab edir ki,
əgər musiqi alətini sadəcə
«Azərbaycan tarı» kimi yox,
«Sadıqcan tarı» kimi siyahıya daxil etdirsəydik, onda
ayrı iddialar da meydana çıxmazdı: «Çoxmillətli»
iddiası gündəmə gələrsə, Azərbaycan tərəfinin
də razılığı olmalıdır. Ancaq bir artıq öz alətimizi siyahıya daxil
etdirmişik. İnanmıram ki, təzədən nəyisə dəyişək».
«İran sübut
etməlidir»
Milli
Konservatoriyanın prorektoru, «Azərbaycan tarı»
kitabının müəllifi Vaqif Əbdülqasımov hesab
edir ki, bu iddianı İran tərəfi yox, elə
özümüzünkülər qaldırır: «İran
tarı» adlı bir ifadə yoxdur. Mən «Azərbaycan
tarı» adlı kitab yazmışam. Bu kitab ingilis
dilinə tərcümə edilərək YUNESKO-ya
gedib çıxıb. Fars
dilində İranda çap
olunub. Mən kitabda
tarın Azərbaycana məxsus olduğunu
sübut etmişəm. Hətta, İran musiqişünasları özləri də
yazırlar ki, tar
İranın deyil. Onlar
bildirirlər ki, tarın mənşəyini
İranda yox, Azərbaycanda
axtarmaq lazımdır. Bunun
müqabilində isə bizimkilər səhnəyə
çıxıb «İran tarı» ifadəsini
işlədirlər. Bu ifadələri
yığışdırmaq lazımdır».
V.Əbdülqasımovun
sözlərinə görə, İranda çalınan
beşsimli tarın özü də Azərbaycan - Şiraz
tarıdır. «Tar bizim
alətimiz ola-ola biz
niyə əl-ayağa düşməliyik? Əgər
kitabım İranda çap
olunanda onların etirazı olsaydı, bu barədə mənə yazardılar.
Tarımızın min ildən artıq tarixi var. Bu
tarixi saxtalaşdırmaq olmaz».
V.Əbdülqasımov bu mövzunun
gündəmə gəlməsində erməni barmağı olduğuna şübhə etmir:
«1984-cü ildə Moskvada Attestasiya
Komissiyasında tarın Azərbaycan aləti olmasını öz dissertasiyamla sübut etmişəm. Komissiyanın elmi katibi erməni idi. O, dedi ki,
tarı Orta Asiya, İran da çalır, bu, Azərbaycan aləti deyil.
Mən sənədlərlə Amerika,
fransız, rus və İran
alimlərinin yazdıqlarını ortaya qoydum. Dedim ki,
bu ölkələrin alimləri tarın
Azərbaycan aləti olmasını bildirirlər.
Komissiyanın sədri məni təbrik etdi.
Buna görə də İran
tərəfi bu iddiasını sübut etməlidir».
Məsələnin daha da qabardılıb beynəlxalq səviyyəyə qalxacağı təqdirdə təbii ki, sübut və dəlillərə, dərin araşdırmalara ehtiyac yaranacaq. Azərbaycan tarının yoxsa İran tarının daha qədim olmasının tədqiqatlarını isə zamanın ixtiyarına buraxmaq olmaz. Konkret iş və fəaliyyət lazımdır. Ən azı «Sarı gəlin»in aqibəti kimi nümunəmiz var.
Təranə Məhərrəmova
İkaspi.-2012.-14 dekabr.-S.11.