“Mənim həmişə pulum
olacaq”
Rejissor Firudin Məhərrəmov:
“Dekabrın 17-dən etibarən Akademik Milli Dram Teatrında 3
gün mənim günümdür”
Ötən həftə Akademik
Milli Dram Teatrında Firudin Məhərrəmovun quruluşunda
Cəlil Məmmədquluzadənin “Anamın kitabı” əsəri
yeni quruluşda nümayiş olunub. Firudin Məhərrəmovun tamaşa
barədə fikirlərini öyrəndik.
Müasir əsərlərə ehtiyac
- “Anamın
kitabı” əsərinin yenidən səhnəyə gəlməsi
hansı zərurətdən yarandı?
- Bu gün
teatrlarımızın repertuarında xarici
əsərlər çoxluq təşkil
edir. İndi müasir əsərlərə böyük ehtiyac var. Bir çox
hallarda teatrlarımız əsər
qıtlığı ilə rastlaşır. Hazırda
teatrlarımızda maraqlı əsərlər
axtarılır. Müasir
yazarlarımız var, ancaq
onlar da azlıq təşkil
edir. Əslində müasir
dramaturqlarımız elə də çox
deyil - Elçin
Əfəndiyev, Əli Əmirli, Firuz
Mustafanın əsərləri səhnələşdirilir. Bunlarla yanaşı, səhnədə klassik əsərlərin yerini
heç nə vermir.
Necə demək olar ki,
Cəlil Məmmədquluzadənin dramaturgiyası bu gün müasir
deyil? Düzdür, bu əsər bir
neçə dəfə səhnəyə qoyulub,
ancaq elə də uğurlu
alınmayıb, sanki o
quruluşlarda bir soyuqluq var idi.
Əsəri oxuyarkən onun içindəki
xırdalıqları gördüm və əsərin
müəyyən qatlarını açaraq
oxudum. Kənardan baxanda
tamaşaçılara elə gələ bilər ki, bu əsər sadəcə,
köhnə vətənpərvərlik ruhunda
yazılmış adi bir
əsərdir. Ancaq əsərin daxili qatlarına vardıqda, orada
bu günlə səsləşən
materialların çoxluğu bir daha öz
əksini tapır. Əsəri oxuduqca da ona vuruldum.
Elə götürək tamaşanın iclas
səhnəsini: iclasda heç
kim heç kimə qulaq asmır, heç kim heç kimi dinləmir. Birinin sözü digərinin boğazından keçmir. Burada Cəlil
Məmmədquluzadənin əsəri ilə
tamaşaçılara çatdırmağa
çalışırdım ki, tənqid
edə-edə həmin insanlara göstərirdik
ki, bu şəkildə
birlik olmaz. Bu baxımdan bu əsər
çox aktualdır. Şükürlər
olsun ki, tamaşa çox uğurla keçdi, hətta
bundan sonrakı 3 tamaşanın da biletləri satılıb. Bunu
bizə iclas zamanı müdiriyyət dedi.
- Bu əsəri səhnələşdirmək
sizin öz təşəbbüsünüz idi?
- Akademik Milli
Dram Teatrının direktoru
İsrafil İsrafilovun
bir siyasəti var: Azərbaycanda
olan rejissorların quruluşunda
olan tamaşaları teatrda
nümayiş etdirmək. Bu
dəfə teatra məni dəvət etdilər.
Buraya gələrkən mənə
söylədilər ki, planımızda
C.Məmmədquluzadənin “Anamın kitabı” əsəri var. Əvvəlcə buna etiraz etdim, düşünürdüm
ki, bu əsər elə
də baxımlı olmayacaq. Amma yaxşı ki, fikrimdən
daşındım və o əsərə
quruluş verdim. Bu gün belə əsərlərə
tamaşaçıların böyük
ehtiyacı var. Əsəri səhnələşdirərkən
onu tam olduğu
kimi də hazırlamaq maraqsız
olardı. Mən əsərdə bəzi artıq hissələri
çıxarıb, müasir elementlər
əlavə etdim. Tamaşanın
müddəti 2 saatdır. Kitablar
yanır, qardaşların anası rəhmətə gedir və həmin an səhnəni
tüstü götürür,
qardaşlar o duman içində bir-birilərini axtarır, ancaq nə yolu tapırlar,
nə də bir-birilərini. Mənim zənnimcə,
hazırladığım bu səhnə çox uğurlu
alındı.
- Tamaşaçılar repertuarda
daim yer alan köhnə əsərlərdən şikayətlənirlər.
Bəs siz necə düşünürsünüz?
- Opera və Balet Teatrında “Leyli və
Məcnun” operası neçə illərdir ki,
sevilə-sevilə baxılır. Bu gün də tamaşaçılar üçün aktual və
maraqlı tamaşalardan hesab
olunur. Gələn il
yenə də aktual olacaq.
Ancaq əsərə
eyni quruluş verilərsə,
təbii ki, tamaşaçı əsərdən
də, tamaşadan da
bezəcək. Əsərə tamam başqa səpkidə, müasir
dövrümüzə uyğun quruluş verilməlidir. Əgər 5 ildən
sonra mənə bu əsəri
yenidən hazırlamaq təklif olunarsa,
tamaşanı tamam başqa
formada və yaşadığımız
dövrə uyğun hazırlayaram. Misal üçün, “Müsyo Jordan və dərviş
Məstəli şah” tamaşası
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrında bir formada, Gəncə
Dövlət Dram Teatrında isə tamam başqa formada qoyulub.
Tamaşaçılar üçün əsas
rejissorun onları cəlb etmə qabiliyyətidir.
Əgər yeni quruluş
olmasa, şübhəsiz ki,
tamaşa izləyicilər üçün
çox maraqsız olar.
Düzdür, tamaşaçıları da qınamaq olmaz, onlar elə köhnə tamaşaları
köhnə quruluşda görüblər,
əsər eynilə səhnəyə köçürülüb.
Ona görə də çox
zaman tamaşaçı əsəri kitabdan oxumağa üstünlük verir.
İnanıram ki, hər bir
rejissor bu tamaşada yeni bir nüans tapıb, indiki dövrdə aktual edə
bilər. Mən tamaşaçıların bu
fikri ilə bəzən razı olmuram.
Zamanım
olsaydı...
- Sizdən
öncə hazırlanan tamaşanı izləmisinizmi?
- 10 il bundan əvvəl Həsən Əbluc Milli Dram Teatrında bu tamaşanı hazırlamışdı. Teatrın səhnəsində cəmi 2 dəfə oynanıldı və elə də çox sevilmədi.
- Belə çıxır ki, öz rejissor yozumunuzdan razısınız.
- Mənim üçün
əsas odur ki, əsərdə
bu gün ən aktual olan məsələləri
tapasan. Rejissor əsəri
oxuyarkən onun açarını
tapmağı bacarmalıdır. Rejissor “mən
bu əsəri necə müasir
edə bilərəm?” deyə düşünməlidir. Bu əsərə əvvəllər quruluş verərkən köhnə evdən,
köhnə əşyalardan istifadə olunurdu.
Ancaq əsəri diqqətlə oxuduqda başa düşmək
olur ki, bu ailə çox
varlı olub. O dövrdə xarici ölkələrdə 4 uşaq
oxutmaq asan məsələ
deyildi. Qoyun
sürüləri tələf olduqdan sonra 150 baş sürüsü qalan bir ailə necə kasıb ola
bilər? Ona görə mən bu ailəni imkanlı bir
ailə kimi təsvir etdim.
Bütün mebelləri bəyaz rəngdə
təqdim etdim. Tamaşaçı
baxdıqda göz oxşayan,
varlı bir ailə gördü.
Səhnəni isə dairəvi şəkildə boş buraxdım, sanki səhnənin
mərkəzi sirk meydançasının
arenasıdır. Rejissor
tamaşaçıların zövqünü
oxşamağı bacarmalıdır. Hər bir
rejissor tamaşaya
çəkdiyi əziyyəti və əl işinin
nə dərəcədə alındığını özü daha
yaxşı bilir. Əsərdə
tapdığım detallardan razıyam. Çünki bu əsərin
üzərində 4 aydan çoxdur
ki, işləyirəm. Zamanım bir az daha
artıq olsaydı, bəlkə bundan daha mükəmməl olardı.
Tamaşanı tez təhvil verməli idim. Çünki
teatrın zalında yeni tamaşaların
məşqi başlanmalı idi. Elə
alındı ki, bir
gündə həm işıq sistemini, montirovka və həm də səhnəni qurdum. Bu baxımdan öz işimdən razı qaldım ki, bu vaxt
ərzində əsəri hazırlamağı bacardım və
öz tapıntılarımı da etdim. Zamanım
olsaydı, aktyorların ifasında bir az təmizlik işləri aparardım. Tamaşa zamanı aktyorların
ifasındakı çatışmazlıqları yalnız mən
hiss edə bilirəm.
Tamaşaçılar bunu hiss
etmir.
- Necə
düşünürsünüz, bu tamaşa repertuarda yer tuta
biləcəkmi?
- Bunu öncədən demək çətindir. Ancaq tamaşanın ilk premyerasından gördük ki, tamaşaçılar çox razıdır. Razı gedən tamaşaçılar teatra daha çox tamaşaçı gətirəcək. Tamaşanın baxılması üçün aktyorlardan da çox şey asılıdır. Bəzən görürük ki, aktyorlar bir tamaşanı 5 dəfə oynadıqdan sonra daha əvvəlki kimi oynamırlar. Çox vaxt da teatr tamaşaçısını ona görə itirir. Ancaq mən ümid edirəm ki, bu tamaşa elə tamaşalar siyahısına düşməyəcək.
- Paytaxtın tələbkar
tamaşaçıları üçün belə əsər
hazırlamaq nə dərəcədə məsuliyyətli
idi?
- Fərqi yoxdur, istər
Sumqayıt teatrın tamaşaçıları, istərsə
də paytaxt tamaşaçıları üçün tamaşa
hazırlayarkən öz işimə məsuliyyətlə
yanaşıram. Nəinki paytaxtda, region teatrlarımızda da
tamaşalar qurmuşam.
Özümə çox əziyyət verən
insanam. Əsəri oxuyarkən,
tamaşanı qurarkən hər bir
xırda detala fikir
verirəm. Sumqayıt Dövlət Teatrında
hazırladığım tamaşalarla paytaxtda və paytaxtdan kənarda
nümayışlərimiz olub və
tamaşaçılar, teatr biliciləri tərəfindən
də sevilib. Hazırda Akademik Milli Dram Teatrında 3 gün mənim günüm hesab olunur.
Kim işləyə bilirsə,
qazanır
- Ötən il
Mirzə Fətəli
Axundovun “Müsyo
Jordan və Dərviş
Məstəli şah”
tamaşasını Amerikada
hazırladınız. Bu il isə həmin komediya ilə Hindistana gedirsiniz. Necə düşünürsünüz,
görkəmli dramaturqun
bu komediyası sizə uğur gətirir?
- Mirzə Fətəli
Axundovun bu komediyası dünyanı
gəzir. Mən bu əsərə
çoxdan vurulmuşam.
Bu əsərə 18 il qabaq da müraciət etmişdim. Komediyada ən əsası odur ki, avropalıların
vətənimizə baxış
nöqtəsi var. Komediyada
Qərb təfəkkürü
ilə Şərq təfəkkürünün toqquşma
nöqtəsi var. Eyni
zamanda, milli adət-ənənələrmiz, milli geyimimiz, muğamımız və
s. təbliğ olunur.
Bu keyfiyyətlər hamısı bu tamaşada toplandığı
üçün Azərbaycanı
daha yaxşı təmsil etmək imkanı var. Tamaşanı
Amerikada hazırlayarkən
əcnəbiləri bizim
milli geyimimiz çox maraqlandırırdı.
İndi Amerikada bu tamaşanın
rus dilində qoyulması planlaşdırılır.
- Bu gün rejissorun işləməsi
üçün şərait
varmı?
- Artıq 30 ildir ki, sənətdəyəm. Bu
gün rejissorlarımızın işləməsi
üçün yaxşı şərait
yaradılıb, ancaq teatrdan
teatra da fərq var. Məsələn, Akademik
Milli Dram Teatrında
işləmək üçün rejissora və aktyora hər
bir şərait yaradılıb. Ancaq şəraitsiz teatrda
işləmək həm rejissor və həm
də aktyor üçün
çox çətindir. Sumqayıt
teatrının baş rejissoruyam,
ancaq 200 manat qonorar alıram. Teatrda məndən
yüksək maaş alan
yaradıcı insan yoxdur.
İndi təsəvvür edin
ki, aktyorlar nə qədər
qonorar alır. Mən başqa
teatrlarda müqavilə ilə tamaşalar hazırlayıram, onun
müqabilində nə qədər qonorar
versələr, onu da
alıram. Kim işləyə bilirsə,
qazanır. Əgər məni digər teatrlara
dəvət edirlərsə, deməli, bu gün mənim quruluş verdiyim tamaşalar az da olsa,
sevilir. Deməli, mənim həmişə
pulum olacaq...
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2012.-18 dekabr.-S.15.