«Ulduzlar da hər axşam səndən
danışır»
Əgər Ramiz Mirişli
yaradıcılığının mühüm qolu yallı
ruhlu əsərlərdisə, ikinci, heç də az əhəmiyyəti
olmayan hissəsini lirik, təkrarolunmaz melodiyalarla zəngin
mahnılar təşkil edir
Ulduzun
məntiqi mənası-uca səmada, Allaha daha yaxın məqamda
olan azad, işıqlı, parlaq bir varlıqdır. Göylərdə
sənət ulduzları kimi qısa müddətli parlayıb
sönən ulduzlarla yanaşı daima yanan, nur saçan
ulduzlar da var. Bu ulduzlar Yeri dinləyərkən özləri
kimi sönməyən Ramiz Mirişli musiqisini duyub, hər
axşam ondan danışırlar. Maraqlıdır nə
danışırlar?
Ramiz
sözünün ilk hecası Ra- (Günəş)
tanrısını tərənnüm edir. Mirişli
sözünün ilk hecası isə Mir-(Əhlibeyt) soyundan gələn
seyidlər mənasını verir. Seyidlərin qüvvəsi
onların cəddindədir. «Cədd» bir qüvvə olaraq əhlibeyt
nümayəndələrinin özləri ilə yanaşı
ətraf mühiti də şər qüvvələrdən
qoruyur. Eyni zamanda şər qüvvələrinin təsir
qüvvəsi «Cad»udadır. Diqqət yetirsək müsbət
qoruyucu enerji olan “cədd” sözünün kökü ilə
mənfi, dağıdıcı qüvvə olan “cadu”
sözünün kökü arasında bir hərf fərqi
var. Sanki fiziki qanunun müsbət və mənfi tərəfləri,
gecə və gündüz, nifrət və sevgi kimi.
XX əsrdə
Muxtariyyət statusu Naxçıvanı ətraf dövrlərdən,
hətta Quzey Azərbaycandan təcrid etmişdi. Belə halda
Naxçıvandan çıxıb Bakıda tanınmaq, (ələlxüsus
sənətkarlar üçün) hər kişinin işi
deyildi. Bunun üçün insanda güclü özünə
inam, qeyrət, düşüncə və ən
başlıcası isə istedad lazım idi. Ramiz Mir Aqil
oğlu Mirişli «qədim» naxçıvanlılardan olaraq,
tanınmış ziyalı ailəsində anadan olmuşdur.
Atası-Aqil Mirişli, anası – Adilə xanım Mirişli
Muxtar Respublikanın əməkdar müəllimlərindən
idilər.
Mirişlilər
tayfasında görkəmli maarifçilərlə
yanaşı, təbiblər də çoxdur.
Maraqlıdır ki, Peyğəmbər nəslindən olan
Miriş ağanın 4 nəsil nümayəndələri də
hər iki qolu davam etdirirlər.
Mənim
fikrimcə yalnız belə soykökü olan insan Azərbaycanın
xalq artisti, professor Ramiz Mirişli səviyyəsinə ucala bilərdi.
Yalnız belə genetik irsi olan sənətkar Bakıda dərin
kök salmış Qarabağ musiqi korifeylərinə «sinə
gər»ə bilərdi. Təsadüfi deyil ki, paytaxtın
musiqi aləmi Ramiz müəllimə «Ağa» titulu veribdir.
Azərbaycanın
musiqi tarixində hər bölgə özünəməxsus
musiqi emblemi ilə tanınır, yəni həmin bölgədə
müəyyən musiqi janrı insanların musiqi düşüncəsinə
çevrilir.
Naxçıvanın musiqi emblemi «Yallı»dır. Bu emblemi
bildiyimiz kimi etnoqrafiyada yaşadan Muxtar Respublikanın Şərur
rayonu, onun əhalisi və müxtəlif heyətli yallı
kollektivləridir. Bu tarixin bir tərəfidir.
Tarixin ikinci tərəfi isə insanların
yallı düşüncəsinin professional səviyyədə
əks olunması onun klassik əsərlərə həkk
olunması və yazılı musiqi ədəbiyyatında
qalmasıdır. Bu missiyanı Azərbaycanda
Üzeyir Hacıbəyovdan sonra bəstəkar Ramiz Mirişli
öz üzərinə götürmüşdür.
Xatırladım ki, dünya musiqi tarixində belə
hallara çox rast gəlmək olar. Məsələn, bəşəriyyət
Polşa musiqisini bəstəkar Fridrix Şopenin
yazdığı mazurkalar, krakovyaklar ilə tanıyır,
yaxud macar musiqisini isə bəstəkar Ferens Listin macar
rəqsləri ilə yada salır.
Ramiz Mirişli tərəfindən bəstələnmiş
çoxsaylı əsərlər sırasında yallı
ruhlu nümunələr bu gün daha çox ifa olunur, yadda
qalır. Deməli, onun musiqisi artıq Naxçıvanın
peşəkar musiqi embleminə çevrilmişdir və Azərbaycan
Naxçıvan musiqisini yallı ruhlu Ramiz Mirişli musiqisi ilə
tanıyır. Bu fakt təsadüf ola
bilərmi? Düşünürəm yox. Məsələn Ramiz Mirişlidən də
başqa Azərbaycanda naxçıvanlı bəstəkarlar
var. Ancaq heç birində onun qədər yallı ruhuna
uyğun ritmlər və motivlər yoxdur.
Qeyd etmək lazımdır ki, yallı musiqisini təyin
edən əsas amil ritmdir. Ritm səslərin
zamanda müxtəlif sürətlərdə bölünməsidir.
Fərqli bölünmə insanların ruhi istəyinə
bağlıdır. Klassik yallılarda
mütləq lad və ritm dəyişikliyi var. Bu isə
onların ayin olmasından irəli gəlir. Belə ki
“yallı” sözü “ Ya Allah”
sözünü tərənnüm etdiyindən vahid Qüvvəyə
bağlıdır. Həqiqətən də
klassik yallı ifa edənlər saylarından asılı
olmayaraq tək bir enerji üzərində köklənirlər.
Bu enerji Allahın varlığına, bərəkətinə
olan inancdır. Deməli insanın daxilində,
soyunda olan inanc yallı ruhuna, motivlərinə keçir.
R.Mirişli genlərində olan inanc da onun
musiqisinə sızmışdır.
Qeyd etdiyimiz kimi Mirişli soyunun nümayəndələri
əsasən maarif, tibb, incəsənət nümayəndələridirlər. Həsən Mirişli Azərbaycanın
görkəmli teatr xadimi, Faiq Mirişli fizika elm xadimi, Mir Cəfərağa
Mirişli, Xalidə Mirişli, Arif Mirişli isə
tanınmış müəllimlər olmuşlar. Uşaq həkimi, tibb elm xadimi Adil Mirişlinin şəfalı
əlləri isə muxtar respublikanın bir çox körpələrini
xəstəliklərdən qurtara bilmişdi. Bu gün bu insanların övladları
ata-babalarının ənənəsinə uyğun olaraq
aydınlatma missiyalarını nəyinki Azərbaycanda
başqa ölkələrdə də davam etdirirlər.
Maraqlı faktlardan birisi də odur ki, bu nəslin nümayəndələrini
dəfələrlə müxtəlif vəzifələrə
dəvət etmişlər. Ancaq onlar bu vəzifələrdən
ya imtina etmiş, ya da qısa müddətli
çalışmışlar. Bu onu
göstərir ki, halal zəhmətlə çalışmaq
Mirişlilərin qanındadır.
Əgər
bəstəkar Ramiz Mirişli
yaradıcılığının mühüm qolu yallı
ruhlu əsərlərdisə, ikinci, heç də az əhəmiyyəti olmayan hissəsini lirik, təkrarolunmaz
melodiyalarla zəngin mahnılar təşkil edir. Bu fakt da təsadüfi deyil. Ramiz
Mirişli ilk musiqi təhsilini kamançada
almışdır. Kamança isə
skripka kimi dünyada ən zərif, gözəl və özəl
melodiyaları ifa edən alət olaraq tanınmışlar.
Ramiz Mirişli həm də Azərbaycan musiqi təhsilinə
kamança alətinin dərsliyini bəxş etmişdir.
Artıq uzun illər musiqi təhsil
ocaqlarında tədris olunan bu qiymətli dərs vəsaiti
musiqi ictimaiyyətinə kamança alətinin
ifaçılarının sayını (ələlxüsus
qızların) qat-qat artırmışdır. Bununla da bəstəkar Azərbaycanın qədim
musiqi aləti olan kamançanı erməni qəsbkarlarının
əlindən sözdə yox, əməldə ala
bilmişdir.
Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra bəstəkar
Ramiz Mirişlinin yaradıcılığında daha
maraqlı bir qol daxil olur. Bu dini-dünyəvi
mahnılardır. Böyük əzəmət,
fəlsəfi düşüncə daşıyan bu
mahnılar insanı orta əsrlər mühitinə, Azərbaycanın
intibah dövrünə aparır və sanki İslam mənəvi
dəyərlərinə qovuşdurur. İnsan
özünü Nizami, Nəsimi, Füzuli dövrlərində,
Nəiminin Naxçıvanda intişar
tapan hürufilər məktəbində hiss edir. Belə musiqi insanı düşündürür,
onun milli-mənəvi dəyərlərini qabardır. Bəstəkarın dahi Nizami Gəncəvinin
sözlərinə bəstələdiyi «Məhəmməd
Peyğəmbər» əsərində təqdim etdiyi xor
çox önəmli bir dövr səsləşir. Belə
ki, 2000 (iki min) il bundan əvvəl mərkəzi
Naxçıvanda, bölmələri isə bütün
Qafqazda yerləşən təkallahlıq məbədlərində
oxunan xorlarla uzlaşır. Bu məlumat bir
çoxlarının təəccübləndirsə də,
artıq danılmaz faktdır. Ona görə
də Azərbaycana xor mədəniyyətinin yad olması
boş Sovet xülyasıdır.
Bu gün Naxçıvanda bəstəkarın ulu
babası Miriş ağanın ocağı üzərində
ucaldılmış çox dəbdəbəli və
yaraşıqlı məscid tədricən elm, təhsil mərkəzinə
çevrilir.
Bu məbədin yaradılması maraqlı hadisəyə
bağlıdır. Belə ki, uzun illər
məscidin ərazisində müxtəlif məqsədli
obyektlər (məktəb, tikinti idarəsi, fabrik) tikilməsi
nəzərdə tutulmuşdur. Ancaq
onların əsası belə dözməyib, uçub
dağılırdı. Hətta ərazi vətəndaşlara
belə satılmırdı. Yalnız ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü
və qərarı ilə ucaldılan Came (məscid) tikilib
başa çata bildi. Burada yaradılmış
ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin və Mir Cəfər
Mirişlinin xatirə otaqları insanları özünə cəlb
edir. Qeyd edim ki, Mirişli soyunun cədd
qüvvəsi bir çox hadisələrdə
özünü büruzə vermişdir. Hələ 19 əsrdə
Naxçıvanın Şərur rayonunun
Qarabağlar kəndində Mir Tağı ağa Mirişlinin
adı ilə bağlı məscid salınmışdır. Kənd sakinlərinin dediklərinə görə
Pir kimi pak olan bu insan kafir rusların əlinə düşməsin
deyə Allahdan kömək istəmiş, Allah da onu qeybə
aparmışdır. Mən inanıram ki,
gələcəkdə bu qiymətli məbədlər, nəinki
Naxçıvanda, hətta Yaxın Şərqdə ən
möhtəşəm mənəvi ocaqlardan birinə
çevriləcəklər. İnsanların
bu ocaqlara inamı artdıqca, onların dini elmi
düşüncələri də zənginləşəcək,
maarifləşəcək və İslam dəyərlərini
düzgün qəbul edəcəklər. Necə
ki, Mirişli ocağından törənən insanlar qəbul
edirlər.
Sonda bəstəkar Ramiz Mirişlinin
yaradıcılıq irsinə qayıdaraq vurğulamaq istərdim
ki, qeyd etdiyim hər üç istiqamət birlikdə Azərbaycanın
bütöv tarixi-ənənəvi dəyərlərini
özündə cəmləşdirir. Bir tərəfdən
yallı ruhu, ikinci tərəfdən sevgi-məhəbbət
dolu lirik ruh, üçüncü tərəfdən isə
dini-mənəvi, səmavi ruh. Bu ruhlar
birlikdə Ramiz Mirişli dünyasını, qəlbini təşkil
edir.
Ramiz
Mirişlinin Naxçıvana hər gəlişi çox təvazökar,
nəslinə xas olan şan-şöhrəti sevməmək
üslubunda keçir. O öncə ata-baba qəbirlərini, «Əshabü-kəhf»i
ziyarət edər, sonra Naxçıvanın ziyalıları
ilə Naxçıvan Dövlət Televiziyasında, Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Naxçıvan bölməsində,
Dövlət teatrında, Filarmoniyada görüşlər
keçirir. Naxçıvanın musiqiçilərinə və
bəstəkarlarına
təhsil ocaqlarında qiymətli məsləhətlər
verir. O, sanki öz həlim, «ağa» münasibətini
doğma yurduna bəxş edir, çıxışlarında
bu torpağın musiqisinə qiymət verir.
Əgər Ramiz Mirişli
yaradıcılığından başqa Azərbaycana Aqil kimi
tanınmış rəssam, Nazim, Yusif Mirişlilər kimi bəstəkarlar
veribsə, Naxçıvana qəlbini, ruhunu verib. Bu qəlbin və
ruhun özəyini isə onun dəyişilməz Əqidəsi,
tükənməz Vətən sevgisi və cəddi doldurur.
Əqidə Ələkbərli,
Əməkdar İncəsənət
xadimi,
sənətşünas
Kaspi.-2012.-25-27 fevral.- S.8.