Mənim arzum film
çəkməkdir…
Ayaz Salayev: «Nəhayət,
belə bir təşkilat yarandı. Bu, yeni dövrün təşkilatıdır»
Azərbaycan kinosu yeni durum yaşayır. Azərbaycan
Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqının
yaradılması milli kinonun gələcək inkişafı
ilə bağlı optimist fikirlərə əsas yaradır.
Tanınmış kinorejissor Ayaz Salayev hesab edir ki, təşəbbüs
qrupunun üzvü olduğu yeni təşkilat milli kinoda
öz sözünü deməyə qadir olacaq.
Yeni dövrün təşkilatı
- Azərbaycan Respublikası
Kinematoqrafçılar İttifaqının təsis
iclasında demişdiniz ki, belə bir yaradıcı birliyin
yaranmasına ehtiyac vardı. Bu ehtiyac nədən ibarətdir?
- Mən
bu barədə yalnız öz fikirlərimi söyləyə
bilərəm. Heç
kəsin adından danışa bilmərəm. Onu deyə bilərəm
ki, ümumiyyətlə, bu günə qədər fəaliyyət
göstərən yaradıcı ittifaqların bəziləri Stalin dövründə,
Xruşşovun vaxtında yaradılıb. O quruluşda
hakimiyyətin məqsədi sənət, incəsənət
proseslərinin gedişatını öz əllərində
saxlamaq idi. Məsələn, sovet dövründə Kino
İttifaqının üzvü olmayan ümumiyyətlə,
kinematoqrafçı sayılmırdı. O, kino proseslərindən
kənarda qalırdı. Sonralar vəziyyət xeyli dəyişib.
Yaradıcı ittifaqların sovet dövründə göstərdiyi
fəaliyyət artıq yeni dövrə uyğun deyil. Orada iki
yol var idi: ya tam strukturu dəyişmək, ya da adamları cəlb
etmək. Get-gedə Kino İttifaqda olub-olmamaq
kinematoqrafçının taleyinə heç bir təsir
göstərmirdi. Adamları ora cəlb etmək problemi
vardı. Mən çoxdan fikirləşirdim ki, yeni bir təşkilatın
yaranmasına ehtiyac var. Bu təşkilatın yaranmasından
çox-çox əvvəl bunu söyləmişdim.
90-cı illərin axırlarında bizdə Kinorejissorlar
Gildiyası yarandı. Bu, yeni təşkilatların
yaranmasına ehtiyacla bağlı ilk siqnal idi. Nəhayət,
belə bir təşkilat yarandı. Ehtiyac ondan ibarətdir ki,
bu, yeni dövrün təşkilatıdır. Cəmiyyətdə,
ictimai prosesdə vəziyyət indi tam dəyişib. Bu isə
yeni bir təşkilatın yaranmasına ehtiyac yaradıb.
- Bu təşkilatlar ictimai qurum kimi fəaliyyət
göstərir. Əgər onların böyük maliyyələri
yoxdursa, tutaq ki, kinonun inkişafına hansı təkanları
verə biləcəklər?
-
Heç cür təkan verə bilməzlər. Çünki
müəyyən layihələr həyata keçməlidir.
Milli kinonun inkişaf proqramı, milli inkişafın kino
strategiyası olmalıdır. Mən deyərdim ki, son 5-6 ildə
bu işlə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi məşğul
olur. Mən həmişə deyirdim ki, bizdə ən
yaradıcı insanlar yaradıcı ittifaqlarda yox, Mədəniyyət
Nazirliyində oturan məmurlardır. Bu baxımdan yeni dövrə
uyğun belə bir təşkilatın yaranmasına çox
böyük ehtiyac duyulurdu.
- Necə bilirsiniz, əgər ictimai
təşkilatlar kinonun inkişafına daha çox dəstək
olsaydılar, məsələn, milli kinomuzda hansı
inkişaf baş verə bilərdi?
- Tarixi
nöqteyi-nəzərdən yanaşsaq, min ildən bir belə
fürsət ələ düşür. Məsələn,
neft vasitəsilə biz inkişaf edə bilərdik. Bu fürsətdən
gələcək üçün istifadə etməmək
düz deyil. Belə fürsətdən mütləq istifadə
edib gələcək kinomuzun dünya kinosuna daxil ola biləcək
bünövrəsini qoymaq lazımdır. İnanıram ki,
yeni təşkilat bunu həyata keçirə biləcək.
- Dünya kinosuna birbaşa daxil olmaq
təbii ki, yaxın illər ərzində mümkün deyil.
Bununla belə, marafona qoşulmaq üçün hansı
proseslər baş verməlidir?
- Konkret tələbat
var. Kinematoqrafçıların yaşayışı, beynəlxalq
festivalın keçirilməsi, kinonun inkişafı
baxımından müəyyən təşkilatların
yaradılması və s. Biz hələ təzə başlamışıq.
Hələ təkliflər gəlir, biz onları müzakirə
edirik. Bunlar bir təkliflər paketidir.
- Hər
halda proqnozlarınız deyəsən ümidlidir.
- Bəli.
Bu təşkilat həqiqətən də kinonun
inkişafı üçün yaradılıb. Onun başqa səbəbləri
olsa da, onlar mühüm rol oynamır. Təşkilat kino
üçün bu imkanlardan istifadə etməlidir. Etməsə,
özüm də bu təşkilatdan çıxaram.
- Analoji təşkilat Rusiyada da fəaliyyət
göstərir. Məlumatlarınıza görə, onlar
kinonun inkişafına necə dəstək göstərirlər?
Əgər biz qonşu təcrübədən öyrənmək
istəsək, nələri götürmək istərdik?
- Əlbəttə,
gərək o təcrübədən öyrənək.
Rusiyadakı yaradıcı təşkilatlar elə sovet
dövründən qalan qurumlardır. Biz isə yeni tip təşkilat
haqqında düşünürük. Dünya ölkələrində
bu cür təşkilatların fəaliyyəti müxtəlifdir.
Mənə elə gəlir ki, hər bir ölkədə o
ölkənin xüsusiyyətinə uyğun təşkilat
olmalıdır.
Tədris həmişə problemdir
- Bu
gün Azərbaycan kinosuna sizin gözünüzlə nəzər
salaq.
- Son 5-6
il ərzində Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi kinoya
yeni nəslin gəlməsinə tam imkan yaradıb. Artıq Azərbaycan
kinosunda yeni bir nəsildən söhbət açmaq olar. Sadəcə,
çox istərdim ki, kinoya gələn yeni qüvvələr
kinematoqrafiyaya həqiqi bir yenilik gətirsinlər.
Çünki ətrafımızda həyat çox dəyişib.
Biz tamamilə yeni bir dünyada yaşayırıq. Həyat dəyişir
və bu dəyişikliklər ekranda da əksini
tapmalıdır. Həm həyatın özünün, həm
də filmin bədii ifadə vasitələri əks
olunmalıdır. Yeni kino yaranmalıdır. Hələlik
cavanların addımları çox zəngin deyil. Mən
kinoya təzə adamların gəlişini gözləyirəm.
- Siz gənclərin
addımlarının zəngin olmamasını nə ilə əlaqələndirirsiniz?
Özünüz Moskvada Kinematoqrafiya İnstitutunu bitirmisiniz.
Bu geriliyin tədrislə bir əlaqəsi varmı?
- Gəncləri
xaricdə də oxutdurmaq olar. Tədris həmişə
problemdir və ümumiyyətlə, bunu kənara qoyaq.
Söhbət gerçəklikdə və mədəniyyətdə
gedən proseslərə daha diqqətli olmaq və yenilikdən
qorxmamaqdan gedir. Mən cavanlara, Azərbaycan kinosuna bunu
arzulayardım. İstərdim ki, onlar nuh əyyamından qalan
mövzulardan yapışmasınlar, təzə bir şey fikirləşsinlər.
Ümumiyyətlə, təhsil burada böyük rol
oynayır, amma həlledici rol oynamır. Daha çox sənətkarın
öz mövqeyi, miqyası rol oynayır.
- Müasir kinonun tələbləri
nədir?
-
Yaxşı sualdır. Amma nəzəri bir məqalənin
mövzusudur. Hər şey həqiqətən dəyişir.
Kino isə sürətlə, demək olar ki, hər gün dəyişir.
Cəmiyyətlə, internetlə bağlı hər şey dəyişir
və kino tamamilə ayrı bir sima alır. Bu baxımdan bu
cavabı bir sual çərçivəsində əhatələmək
çətindir.
-
İndicə dediniz ki, internet dövrüdür. Fikirlər
var ki, internet kinonun inkişafına, daha çox reklamına
kömək edir. Hansı ki, əvvəllər «İnternet
yarandısa, kino öləcək» - deyirdilər.
-
İnternet təkcə kinoya deyil, hər şeyə kömək
edir. İnternet həyatımızı dəyişir. Bəli,
belə bir fikir vardı ki, internetin inkişafı ilə
kinoya maraq azalacaq. Amma əslində diqqət daha da
çoxaldı. Yenə peşəkarlıq qalır. İndi
hər kəs kamera ilə film çəkib internetdə yerləşdirə
bilər, bu, çox müsbət prosesdir. Bu, bununla
bağlı peşəkarlığın əhəmiyyətliliyini
artırır.
- Tanınmış rus rejissoru Andrey
Konçalovski dünya kinosunda gedən prosesləri bir
cümlə ilə xarakterizə edib: «Kino ölür, can
üstədir. Ancaq özünü yalandan sağ göstərməyə
çalışır». Sadalanan problemlər fonunda bu sözlərin
bizim kinoya aidiyyatı yoxdur ki?
- Mən
bu fikirlə tam razı deyiləm. Baxın, İranda son illər
kino necə çiçəklənir. Sənət tarixinə
nəzər salsaq, görərik ki, müxtəlif dövrlərdə
ayrı-ayrı millətlərdə bu və ya digər sənət
növləri inkişaf edib. Məsələn, müəyyən
dövrdə Fransada ədəbiyyat və təsviri sənət,
İspaniyada dramaturgiya inkişaf edib. Hər ölkə
üçün kinonun da intibah dövrləri var. İran
intibah dövrünü indi yaşayır. İran kino vasitəsilə
dünyaya tanındı. Hələ bizim bu cür
dövrümüz gəlməyib. Deyə bilərik ki, kino bu
günə qədər ədəbiyyatdan, musiqidən, təsviri
sənətdən geri qalmışdı. İnanırıq
ki, gələcəkdə kinoda da intibah dövrü yaranacaq.
Necə ki, 60-cı illərdə milli rəssamlıqda
dünya səviyyəli adlar yarandı.
- Yəqin
ki, siz içində olduğunuz bu aləm – kinematoqrafiya
haqqında fikirləşəndə qonşu İran və
Türkiyə kinosunda baş verən
sıçrayışın səbəbləri haqqında da
düşünürsünüz. Məsələn, Nuri Bilgə
Ceylan Kann festivalının Qran-prisini Türkiyəyə gətirdi.
İran filmləri də bu festivala qatılır, mükafat
qazanır...
- Bunun
kompleks səbəbləri var. Tarixin gedişatı, ictimai-mədəni
vəziyyət, cəmiyyət, həmin ölkədə
ictimai rəy, siyasi proseslər bəzən gözlənilməyən
nəticə verir. Bu sıçrayış müxtəlif
proseslərin nəticəsində yaranır.
- Azərbaycan Kinematoqrafiya
İttifaqının təsis konfransında səslənən
təkliflərdən biri də xaricdən mütəxəssisləri
dəvət edib ustad dərslərinin keçirilməsi ilə
bağlı olub. Sizcə 10 gün və ya bir ayın içərisində
keçirilən «master-klass»lar gənclərin tam təşəkkülünə
kömək edə bilərmi?
- Mən
ömrümdə iki «master-klass»da iştirak etmişəm. Hər
ikisindən də özümə əhəmiyyətli nəsə
götürmüşəm. Çox mühüm fikirlərə
orada yiyələnmişəm. Bu baxımdan
«master-klass»ların əhəmiyyəti son dərəcə
böyükdür. Başqa bir təfəkkürlə,
başqa bir sənətkarla görüşmək,
toqquşmaq – bu təhsilin bəlkə də ən
mühüm tərəflərindən biridir. Dünya sənətkarları
ilə keçirilən «master-klass»lara ayrılan vəsait
havaya atılan pul deyil.
Mənim 52 yaşım var
- Tanınmış rejissor
Eyzenşteynin belə bir sözü var: «Kiməsə rejissor
olmağa iki gün, kiməsə 200 il vaxt lazım olur». Şəxsən
sizə rejissor olmağa nə qədər vaxt lazım olub?
-
Çox… Çünki mən əvvəlcə
kinoşünaslıq fakültəsinə daxil oldum. Sevinirəm
ki, bu cür olub. Mən bir çox talelərin şahidi oldum.
Orta məktəbdən sonra məzunlar rejissorluq fakültəsinə
daxil olurdular və ondan sonra film çəkə bilmədilər.
Çəkəndə də zəif çəkirdilər.
Çünki bu, insanın içində püxtələşməlidir.
Burada həyat təcrübəsi, düşüncə, sənəti
başa düşmək təcrübəsi çox
böyük rol oynayır. Mən ilk filmimi demək olar ki, 33
yaşımda çəkdim.
-
«Yarasa»nı nəzərdə tutursunuz.
- Bəli.
Mən bilirdim ki, ondan tez fərli bir şey ortaya
çıxara bilmərəm. Yaxşı ki, mən əvvəl
nəzəriyyəni öyrəndim.
- Fikirlər
var ki, rejissorlar ən yaxşı filmlərini 50 yaşına
qədər çəkirlər. Hərçənd,
Polşanın kinometri Ancay Vaydanın timsalında bu fikirlər
özünü o qədər də doğrultmur...
- Mənim
52 yaşım var və mən gələcəyimə
ümidlə baxıram. Bu baxımdan, mən böyük mənəvi
dəstəyi Madriddə “Prado” muzeyində aldım.
Gördüm ki, bir çox rəssamlar şah əsərlərini
70-75 yaşdan sonra yaradıblar. O yaşda ki, artıq o adam bir
çox şeylərdən azaddır. O, artıq qadın istəyindən,
hansısa fiziki tələbatdan azaddır. O, ancaq ruh aləmindədir
və öz işi ilə məşğul olur. Bu baxımdan
isə rejissorlar üç tipə bölünür: birinciləri
şah əsərlərini ilkin dövrlərdə çəkir
və sonralar inkişaf eləmirlər. Rejissorların bir qismi
get-gedə daha kamil əsərlər yaradır. Bəzi
rejissorlarda isə proses eyni səviyyədə gedir. Get-gedə
kamilləşən rejissorlar azdır. Mən sənətkar
da onlara deyərdim.
- Siz özünüzü
hansılardan sayırsınız?
- Mən
bunu deyə bilmərəm. Ümumiyyətlə, adam
öz-özündən danışa bilməz. O adam ki, öz
fəaliyyətini başlayır mənimsəməyə, demək
o, bir sənətkar kimi artıq qurtarıb. Mən bu
baxımdan özüm haqqında fikirləşmirəm. Mən
həmişə başqalarının çəkdiyi filmlərdən
böyük həvəslə danışıram, amma öz
filmlərim haqqında bir kəlmə də deyə bilmirəm.
Baxmayaraq ki, o filmlər mənim içimdə yaşayır,
amma onların haqqında danışa bilmərəm.
- Bu sualı verməyə bilmərəm:
Niyə az çəkirsiniz?
-
Çünki mənim nəfəsim bu qədərə
çatır. Başqa səbəblər yoxdur. Məndə
fikir yarananda həmişə istəyimə nail oluram. Elə
rejissor var ki, ildə bir film, elə rejissor da var ki, on ildən
bir çəkir. Hərəsinin müəyyən bir nəfəsi
var. Mənim imkanlarım budur.
- İndiki dövrü
yaradıcılığınızda fasilə
adlandırırsınız?
-
İndiki vaxtı yox. İndi mən film çəkirəm.
Amma hələlik
Bu barədə
danışmaq istəmirəm.
- “Mənim kino ilə bağlı
arzularım var” Bu sözləri müsahibələrinizin
birində demisiniz. Nədir azularınız?
- Film
çəkmək...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2012.-7-9 iyul.-S.5.