Tanış səs,
təzə nəfəs
Qəfildən
dalğalanan musiqinin ləzifliyinə bürünmüş
bir səsin ahəngindəki qeyri-adi məlahət ruhumu
çox uzaqlara apardı. Dərbədər olmuş ellərimizin,
düşmən tapdağı altında inildəyən
torpaqlarımızın harayından sanki qəhərlənən
müğənninin avazındakı qəribə xallar, cazibə,
təsir adamın iliyinə işləyirdi. Elə bil bu səs
minilliklərin o tayından qanadlanırdı. Səslə
sözün məlhəmliyi taleyimizin qəmli bir hekayətini
musiqin sehrinə bələyərək
ağılanırdı:
Ağlama,
torpaq sərindi,
Ovudar,
kiridər dərdi.
Torpaq
qurban diləmişdi,
Tanrı
sevdiyin göndərdi.
Bu səsin
ünyetməzliyi bulaq kimi qaynayırdı. Muğamlar, xalq
mahnıları, bəstəkar nəğmələri bir-birinə
bağlandıqca gözlərimiz önündə qəribə
mənzərələr açılırdı. Xəyalımıza
kimlərin doğma siması gəlmirdi? Sara Qədimova,
Rübabə Muradova, Şövkət Ələkbərova, Nəzakət
Məmmədova, Nərminə Məmmədova kimi sənətkarların
unudulmaz ifaları yaddaşımızı tərpətdi.
Ustadlarına bənzəyən və o tanış səsləri
bizə yenidən xatırladan gənc müğənni
xanım bu köhnə təzəliyin içində yeni nəfəs
və təravətlə, məhz özünəməxsus bir
üslubda oxuyurdu:
Yoluna
güllər düzərəm, sevgilim,
Ay
eşqimizi mən bəzərəm, sevgilim!
Yolunda
candan keçərəm, sevgilim,
Ay
eşqimizə and içərəm, sevgilim!
«Sevgilim»
adlanan bu xalq mahnısı var olan gündən onu kimlər
oxumayıb? Son illərdə ən yaxşı
ifaçısı əməkdar artist Yaqut Abdullayeva
sayılır. Qəribədir ki, bu qədim nəğmənin
yeni ifaçısı tamamilə fərqli ahəng və nəfəsdə
ona həyat verirdi. Əla bir şeiri əla bir nəğməyə
çevirən nəğməkar xanımın nəfəsindən
od tökülürdü. Hərdən mənə elə gəlirdi
ki, o, özünü eşitmir. Bütün
varlığı ilə nəğmənin çiliklənən
sədalarına qarışaraq harasa uzaqlara
qanadlanırdı…
Həm
ifaçılıq sənətində, həm də qəlblərdə
öz yerini tapan Bəyimxanım Vəliyeva çox gənc
olmasına baxmayaraq zəngin bioqrafiyaya malik, nailiyyətlər
qazanmış istedadlı müğənnidir. O, Bakıda
anadan olub. Hələ kiçik yaşlarından musiqiyə
böyük maraq göstərib. Doqquz yaşında İslam
Rzayev və Əlibaba Məmmədovun məsləhəti ilə
Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbinin
üçüncü sinfində muğam ustadı Ağaxan
Abdullayevin xanəndəlik bölməsinə daxil olub. 2007-ci
ildə həmin məktəbi bitirdikdən sonra Azərbaycan
Dövlət Milli Konservatoriyasının solo oxuma fakültəsində
yenidən xalq artisti Ağaxan Abdullayevin sinfində təhsilini
davam etdirib.
Azərbaycan
Dövlət Televiziyasında «Bənövşə» mahnı
və rəqs ansamblının solisti kimi «Nargilə»
mahnısını ifa edəndə Bəyimxanımın
üç yaşı vardı. Respublika üzrə
keçirilən bağçalar və məktəblərarası
müsabiqədə «Ananın səsi» mahnısına görə
birinci yerə layiq görüləndə dörd yaşlı
qızcığazın gələcək uğurlarına
hamı əmin idi. Sonralar müxtəlif müsabiqələrin,
məsələn, «Yeddi on yeddi»nin qalibi, «Pöhrə-97»
müsabiqəsinin laureatı olub. Maraqlısı odur ki, Bəyimxanım
səkkiz yaşında indiki Heydər Əliyev Sarayında
(1997-ci ildə) keçirilən dövlət tədbirində
muğam ustadları Ağaxan Abdullayev, Səfa Qəhrəmanov,
Qəndab Quliyeva ilə birlikdə «Heyratı» ritmik
muğamını ifa edib. Elə həmin ili də
«İstedadlar axtarırıq» müsabiqəsinin fəxri
diplomuna layiq görülüb. Məktəbli qızın
muğama marağı, xalq mahnılarını xüsusi
şövqlə oxuması sənətkarların diqqətini
cəlb edirdi. Həm də Bəyimxanım hansı müsabiqədə,
yarışmada iştirak edirdisə, mütləq qalib olurdu.
1998-ci ildə «Kainat» Gənclik Mərkəzinin təşkil
etdiyi II uşaq muğam festivalında Bəyimxanım yenidən
diploma layiq görüldü və illər sonra da onun
ünvanını tanıyan belə təltiflərin sayı
artmaqda davam etdi.
Heydər
Əliyev Fondunun təşkil etdiyi müğam müsabiqələrində
müxtəlif dərəcə və diplomlara layiq
görülən Bəyimxanım Vəliyeva nəhayət,
2002-ci ildə respublika muğam müsabiqəsinin «Qran-pri»
mükafatını aldı. Demək olar ki, hansı
müsabiqədə iştirak edirdisə, qələbə
onun adı ilə bağlanırdı.
2009-cu ildə
keçirilən beynəlxalq müsabiqənin diplomunu alan gənc
xanəndə on ildən çoxdur ki, Azərbaycan
muğamını vətəndən kənarda, Avropa ölkələrində
də uğurla təmsil edir. Fransa və Almaniyada keçirilən
silsilə konsert proqramlarında avropalılar onun səsinə
valeh oldular. Bəyimxanım oxuyanda onu ayaqüstü
alqışlayırdılar. Xarici ölkələrdə
keçirilən Azərbaycan Mədəniyyət günlərində
ölkəmizi layiqincə təmsil edən Bəyimxanımın
2007-ci ildə səsi Kanadada düzənlənən «Niaqara»
festivalından gəldi. O, 2009-cu ildə Qüds şəhərində
keçirilən İsrail muğamı ilə Azərbaycan
muğamının sintez konsertində təkbaşına
İsrail musiqiçiləri ilə iki saatlıq muğam
konserti verib. Tamaşaçılar böyük həvəslə
və yorulmadan birnəfəsə muğamları belə
ustalıq və məharətlə ifa edən azərbaycanlı
qıza sürəkli alqışlarla öz məmnunluqlarını
çatdırırdlar.
Beş il
Azərbaycan Dövlət Muğam Teatrının solisti olan Bəyimxanım
Vəliyeva 2011-ci ildə Zirvədəkilər mükafatı
üzrə «Xalq musiqisi janrında ilin qadın müğənnisi»,
«İncilər» media qrupunun təşkil etdiyi
mükafatlandırmada «İlin muğam incisi» nominasiyaları
ilə təltif edildi. Bu il isə «Yaxşıların
yaxşısı» milli mükafatında «Xalq musiqisi
janrında ən yaxşı gənc ifaçı» kimi dəyərləndirildi.
Üç albomu işıq üzü görüb. Ailəlidir.
Oxuduğu nəğmələrin içində ən gözəli
gecələr qızı Aylaya zümzümə etdiyi
laylalardı.
Bu
söylədiklərimiz gənc müğənninin həyatındakı
rəqəmlərlə ifadə edilən mühüm məqamlardır.
Xalq şairi Məmməd Araza məxsus fikirdir: «Nəğmə
oxunacaq musiqi də, mətn də bir növ
«ölüdür». Elə ki müğənninin dilindən
qopur, o, artıq eşidənin, dinləyənin var-dövlətinə,
sənətinə, sərvətinə çevrilir». Bu fikirlərdən
gələn bir məqamdır ki, Bəyimxanım Vəliyeva
oxuyanda onun sinəsindən qanadlanan avaz ürəyindən su
içir. Səs səni saxlayır, onu dinləməyə
sövq edir. Əlində yağın daşsa da belə,
dayanmağa məcbur olursan. Bu, hər oxuyana nəsib olan sənət
qüdrəti deyil. Onun üç albomuna da qulaq asdım,
kliplərinə baxdım. Muğamlarımızı da, xalq
mahnılarımızı da gözəl ifa edir. Neçə
tanış səsi yadına salır. Məftunluqla qulaq
asırsan. Bəlkə də ilk baxışda qeyri-adi bir
şey duya bilmirsən. Minillərdir yol gələn, dəfələrlə
səslənən bu mahnılar artıq həyatımızın,
duyğularımızın içinə hopub. Amma o bəstəkar
mahnıları var ki, ilk dəfə məhz Bəyimxanım Vəliyeva
oxuyur, başqa aləmdir. Sanki müğənni bütün
ürəyini, hisslərini, duyğularını o şərqinin
ahəngində dilə gətirir:
Sənsiz
bu dünyanın dadı, duzu yox,
Sənsiz
fəsillərin qışı, yazı yox.
Sənsiz
həyatımın inan, özü yox,
Qaytar bu
dünyamı, nolar qayıt gəl.
Bu
çağırışın ahəngindəki
yalvarışın özü də səsin qəribəliyinə
qoşularaq dinləyəni düşüncələr aləminə
aparır. Dünya nə qədər köhnə olsa da, onun
sevgiləri həmişə təzədir. Oxuduğu nəğmələrin
mətninə fikir verəndə duyulur ki, Bəyimxanım
musiqi ilə yanaşı, sözə də həssas və tələbkardır.
Elə bu səbəbdən də onu dinləyəndə adama
elə gəlir ki, müğənninin dodağından qopan səslərin
ahəngində rüzkara köklənmiş alov dilimləri
sayrışır. Nəğmələri çoxdur. Yəqin
ki, pərəstişkarları da təsdiqləyərlər
ki, onun yaradıcılığında «Sarı çiçək»
mahnısı zirvədir. Vaxtilə cənublu Ququşun (Faiqə
Atəşi) oxuduğu «Ayrılıq» mahnısı cəmiyyətdə
hansı rezonansı doğurmuşdusa, Bəyimxanımın
«Sarı çiçək»i də eyni ahəngdə səsləndi:
Sevda
yolçusuyuq, yolu bitməyən,
Sevgisin mələklər
göydən gətirən.
İçimdə
göyərən, içimdə bitən,
Solan
sevdaların sarı çiçəyi.
Bu nəğməni
sakit bir ürəklə dinləmək mümkün deyil.
Sanki bir qürbət qasırğası
üstümüzü kəsdirir. Qəribə bir nur var onun
üzündə. Hələ ömrünün yaz
çağındadır. Könlünün
işığı mahnılarına da hopub. Silsilə zirvələr
isə qarşıdadır. Səsində İlahinin
bağışladığı sehr, əfsun var. Ovqatın
bütün məqamlarında onu dinləmək istəyirsən.
Kövrələ-kövrələ saflaşırsan, təzələşirsən,
dincəlirsən, hissinə, duyğuna sanki bir həmdəm
tapırsan:
Bitdi, hər
şey bitdi,
Mən
ölüncə əmanətdi,
Əlini
mənə verib getdi,
Balamı
əzizləyim.
«Anamın
əlləri» adlanan bu mahnı anasını itirmiş hər
kəsin ruhunu dara çəkir. Xəyallar bizi
yırğalayır. O kövrək səs nəyəsə
toxunmuş kimi çiliklənir: «Öz əlim quruyan budaq,
anamın əllərin verin». Açığı, Bəyimxanımın
bu nəğməsi çox yanıqlı bir nalədir. Nə
ona qulaq asmaq mümkündür, nə ondan doymaq!
Bəyimxanım
Vəliyevanın çox dərin xiffətlə ifa etdiyi bir
nisgilli mahnısı da var:
Gəl
gedək, gedək bu şəhərdən,
Bu
payız mənlik deyil.
Ruhum
saralan, saralan yarpaq,
Ayrılığın
əl eləyir…
Həm
sözlər, həm səsin ahəngi ürəyə köz
kimi basılır, dinləyəni için-için
odlandırır, əriyib yox olmaq istəyirsən. Hərdən
heyrətlənirəm ki, bu cavan, gözəl xanımın
sinəsində qərar tutan tonqalın mənbəyi
hardandır? Bir dəfə söhbətinə qulaq
asmışdım: «Anamı erkən itirmişəm» -
söyləyirdi. Sonra da fikirləşirəm: bəs bu
dağılan ellərin fərağı, işğal
altında olan torpaqların dərdi, azdır ki?! Xalq artisti
Arif Babayevin bir haqlı deyimi var: «Əzəldən belədir,
muğam oxuyanlar ağırtaxtalı olurlar». Sanki bu
düşüncələrin içində vurnuxarkən Bəyimxanım
Vəliyevanın şövq və həvəslə ifa etdiyi
«Barama» xalq mahnısının şən notları tamam
başqa bir məqamı düşünməyə məcbur
etdi:
Əzizinəm
barama,
Qara telin
darama.
Sənə
qurban olaram,
Yara vurma
yarama.
Ədalı
yar, nisgilli yar,
Onu burax
bana gəl,
Olurmu,
yar?
İki
sevda çəkənlərin
Cəzası
var.
Vaxtilə
bu mahnını ustad Hacıbaba Hüseynov oxuyardı. Məzəli
təsir bağışlayırdı. Bəyimxanım isə
tamam başqa avazda, amma adamın ürəyinə yağ kimi
yayılan bir şirinliklə ifa edir. Sanki bütün dərdlərin
üstündən xətt çəkilir. Demək, səsin ruhu
sözün ahənginə görə dəyişir. Bu da bir
istedaddır. Mahnı mətnini onu tələb edən səviyyədə
tamaşaçıya çatdırmaq ifaçıdan sənət
qüdrəti və qeyri-adi səs məlahəti, ən
başlıcası isə ürək tələb edir.
…Üç
yaşından səhnəyə gələn, «Nargilə»
mahnısı ilə mütəxəssislərdə ümid
oyadan Bəyimxanım Vəliyeva bu gün möhtəşəm
səhnələrdə böyük sənətkarlarla birlikdə
ən çətin muğamları ustalıq və məharətlə
ifa edərək öz müəllimləri ilə bir
sırada – halal yerində dayanır!
Flora XƏLİLZADƏ,
yazıçı-publisist
Kaspi.-2012.-7-9 iyul.-S.12.