«Mən xahiş etdim ki, utandırıcı əməllər
olmasın…»
«O
zaman mən «arzuolunmaz şəxs» elan olunanda heç kəs
çıxıb demədi ki, niyə belə deyirsiniz, Oqtay
müəllim o qədər də pis insan, geridə
qalmış ziyalı və istedadsız rejissor deyil»
Yeni
yaradılan Azərbaycan Respublikası Kinematoqrafçılar
İttifaqının təşəbbüs qrupunun və
İdarə Heyətinin üzvü, Xalq artisti Oqtay
Mirqasımov milli kinematoqrafiyanın durumu ilə bağlı
çıxışlarında daha çox
kinoşünaslıq ənənələrinin itirilməsindən
gileylənir. Kinorejissor problemdən çıxış
yolunu birlikdə çalışmaqda görməklə yeni
yaradılan qurumun fəaliyyətinə inamını da gizlətmir.
Təklikdə
mübarizə
-
Heç şübhəsiz, ilk sualım kino ictimaiyyəti
üçün də, oxucular üçün də
maraqlı olan mövzu ilə bağlı olacaq: yeni Azərbaycan
Kinematoqrafiya İttifaqının yaradılması ilə
bağlı. Siz hələ bir neçə il əvvəl digər
eyniadlı qurumun fəaliyyətini tənqid edənlərdən
biri kimi demişdiniz ki, aparılan işlərin prinsipial
istiqaməti dəyişməlidir. Belə demək olarmı: ənənəvi
qurumun fəaliyyətsizliyi yeni qurumun yaradılmasını zəruri
etdi?
-
Fakt belədir ki, Kino İttifaqın fəaliyyətini tənqid
edənlərdən biri yox, yeganə adam olmuşam. Beş il
bundan əvvəl öz mövqeyimi çox kəskin şəkildə
bildirmişəm. Bunun üçün təklikdə də
qaldım. Mənim üçün o vəziyyət
dözülməz idi. Əsasən maliyyə və
daşınmaz əmlak, festivalların keçirilməsi sahəsində
çox ekzotik və narahatlıq yaradan qərarlar qəbul
olunurdu. Mən xahiş etdim ki, ciddi məsələ olaraq buna
nəzarət edilsin və bəzi qəribə və
utandırıcı əməllər olmasın. Demirəm ki,
mən əvvəldən bir inqilab etmək istəyirdim. Və
ya mənim məqsədim kiminləsə dava etmək deyildi. Mən
bu fikirləri səsləndirəndən sonra sevilməyən,
qəbul edilməyən, az qala düşmən bir insana
çevrildim. Deyirdim ki, gəlin, diqqətlə yanaşaq və
əlinizi qaldıranda onun (Kino İttifaqın sədri
Rüstəm İbrahimbəyov nəzərdə tutulur-T.M.)
gözünün içinə baxın. Kimsə bunu etmədi.
Mən onun əleyhinə təklikdə əlimi
qaldırdım. Mən düşünməyə
çağırırdım. Mən Kino İttifaqdan mənə
lazım olan bir işdən çıxdım. Bilirdim ki, son
bir ildə ənənəvi ittifaqın fəaliyyətində
siyasi baxımdan qəribə addımlar atılır. Mən
1967-ci ildən həmin ittifaqın üzvüyəm, uzun zaman
İdarə Heyətinin, katibliyinin üzvü olmuşam. Ta o
zamana qədər ki, mən artıq boğaza
yığıldım və sözümü dedim. O zaman mən
«arzuolunmaz şəxs» elan olunanda heç kəs
çıxıb demədi ki, niyə belə deyirsiniz, Oqtay
müəllim o qədər də pis insan, geridə
qalmış ziyalı və istedadsız rejissor deyil. Amma mənə
heç kimin sözü lazım deyildi, mənə Tanrı tərəfindən
qiymət verilməlidir.
- Bu illər ərzində ənənəvi
dediyimiz Kino İttifaq hansı işlərlə məşğul
olub?
-
Kino İttifaq əsasən iqtisadi fəaliyyətlə məşğul
olurdu. Ona görə də iş düzgün
qurulmamışdı. Mən dərinə getmək istəmirəm.
Atalar deyib ki, «Daldan atılan daş topuğa dəyər». Ona
heyfsilənirəm ki, hamı bunu görürdü, amma
susurdu. Bir də ona təəsüf edirəm ki, mən
yanılırdım, İbrahimbəyov mənim gözümdə
çox böyük idi. Mən hətta fəxr edirdim ki, elə
bir azərbaycanlı ilə eyni ittifaqda üzvəm. Ancaq
yavaş-yavaş həqiqət açılmağa
başladı. İbrahimbyov bir kinematoqrafçı kimi
böyük iz qoyub. Sonradan nə üçünsə onun
maraqları işgüzar sahəyə - bizneslə əlaqəli,
daşınmaz əmlakla əlaqəli işlərə
yönəldi. Rusiyada da hansısa dartışmalar, məhkəmələr
baş verdi. Bunu özü bilər. Çünki son illər
biznesi leqal bir sahəyə döndərmişik və burada hər
kəsin öz marağı var. Amma bu, ictimai təşkilatın
hesabına olmaz. Bizim mübahisəmizin əsasları da bundan
ibarətdir. Heyfsilənirəm ki, o ittifaqda xeyli üzvlər,
idarə heyəti, katiblər, istedadlı və niyyəti pis
olmayan insanlar var. Onlar çaşdılar və bu vəziyyətdə
qaldılar. Onlar özlərini çox böyük gərginliyə
saldılar. Kimə lazım idi ki, bir ittifaqı qoyub digər
ittifaq yaradasan? Ancaq əlac nə idi? O istiqamət qəbul
olunmazdır, dağıdıcıdır. O sistemlə ki,
ittifaqın işi idarə olunur, o, qəbul olunmazdır. Nəticə
də yoxdur. Festival hansısa xırda və şəxsi
maraqlara qulluq edən festivala çevrilib. Ancaq xalqa,
kinematoqrafçılara, gənclərə böyük
miqyaslı festivallar lazımdır. Burada kadr problemi, məsləhət
və məşvərət məsələsi var. Hökumət
orqanı Mədəniyyət və Turizm Nazirliyidir. Bizdən
tələb olunurdu ki, təkliflərimizi verək. Onlar bunu
gözləyirdi, umurdu. Ancaq hansısa konkret şəxsi
maraqlara aid olan məsələləri həll edirdilər. Mən
bunu tam məsuliyyətimlə deyirəm.
Dağıdıcı istiqamət
- Rüstəm İbrahimbəyov
1990-cı ildən Kino İttifaqının sədri vəzifəsini
daşıyır. Ancaq bu illər ərzində kinomuzda
heç bir inqilabi dəyişiklik baş verməyib. Bir kino
adamı kimi deyə bilərsinizmi, bu sahədə daha
çox nələri itirdik?
-
Sahibi olduğumuz əmlakın hamısını demək olar
ki, itirmişik. Mən çox istərdim ki, bunu sənədli
formada araşdırasınız. Bu, qəbul olunmuş
formadır. Mən sizə bəzi materialları təqdim edə
bilərəm. Amma əsas materialların hamısı Kino
İttifaqdadır. Bilirsinizmi, biz azərbaycanlıyıq. Bəzi
sözləri demək etikadan kənardır. Qeyrət, namus,
ailə məsələlərinə aid nəsə varsa onu
danışmırıq. Çox formal və düzgün
araşdırmalar aparılmalıdır. Bəzi şeylər
saxtakarlıqla həll oluna bilər. Buna görə mən
cavab vermirəm. Bəlkə yanılıram. Mən mühasib
deyiləm. Mən sadəcə, ailə arasında bu məsələni
qaldırdım və xahiş etdim ki, gəlin, bir az
abırlı yollar seçək ki, işimizi görək. Və
alınmadı...
- Nəhayət, alındı. Siz
yeni Kinematoqrafiya İttifaqının təsis iclasında da
demisiniz ki, iş üçün yalnız birlik
lazımdır. Belə deyək, bu birlikdən nə gözləyirsiniz?
-
İngilislərdə belə bir deyim var: “Körpüyə
çatmamış körpünü keçməyə
çalışmayın”. Biz əvvəlcə körpüyə
çatmalı və sonra ilk addımımızı
atmalıyıq. Biz hələ ki, təsis olunmuşuq. Hər
kəs bilir ki, qarşımızda hansı problemlər durur.
Ancaq hansı cədvəllə, hansı ardıcıllıq
və proqramla bunu həll etməyə
çalışacağıq – bu, bir qədər sonranın
işidir. Bir də ki, məsuliyyət də var. Mən sanki
kiçicik bir qurumun üzvüyəm. Biz hələ
strategiyamızı rəsmən müzakirə etməmişik.
- Hər halda kiçicik
adlandırdığınız qurumda kifayət qədər
görkəmli kino xadimləri birləşib. Ümidlər
var ki, kino ilə bağlı böyük işlər
görüləcək.
- Bu,
real bir işdir. İctimai qurum əsasən təmənnasız
fəaliyyət göstərməlidir. Amma bəzən
başqa cür də olur. Burada işlər entuziazim üzərində
qurulmalıdır. Nə qədər ki, mən o biri ittifaqda
çalışmışam, bir qəpik də maaş
görməmişəm. Ancaq bütün
yığıncaqlarda nizam-intizamla iştirak etmişəm.
Konfranslarda fikrimi söyləmişəm, yazılarımı
yazmışam, proqramların hazırlanmasında iştirak
etmişəm, tədbirlərdə məruzələr
etmişəm, komissiyaların sədri də, üzvü də
olmuşam. Amma maaş almamışam. Sistem budur – əsas
üzvlər bu qayda ilə işləyir. Amma konkret iş
görməkdən ötrü, məsələn, festival təşkili,
tədbir keçirilməsi və s. maliyyə ilə
bağlı işlərdir. Festivalın təşkili ən
aktual məsələlərdəndir. Festival öz fəaliyyətini
maddi baza olmadan göstərə bilməyəcək.
Kadrların hazırlıq proqramı - hansısa kursların təşkili,
ustad dərsləri, xaricdən kino mütəxəssislərinin
dəvət olunması və s. də maliyyə tələb
edən işlərdir. Kütləni, xüsusən gənc nəsli
kino-teatrlara qaytarmaq məsələsi var. Əgər bu fəaliyyəti
həyata keçirmək üçün bizə maddi köməklik
olunarsa, biz işləyə bilərik. Yəni baza
olmalıdır. Mən heç də demirəm ki, vəsait
İttifaqa verilməlidir. Əsas proqramı tərtib etmək,
onu müzakirəyə çıxarmaq və büdcəni
müəyyənləşdirməkdən ibarətdir.
Büdcə olmasa, onun uğrunda mübarizə aparmaq
lazımdır.
- Sponsorların köməyinə
ümidiniz yoxdur?
-
Sponsorların köməyinə ümid etmirəm - birmənalı
şəkildə. Bizim yeganə sponsorumuz var – o da dövlətdir. Bu gün kinoya aid bütün qurumlar dövlətin hesabına fəaliyyət göstərir.
Dövlət milli mədəniyyətin inkişafında
maraqlıdır. O cümlədən,
milli kinematoqrafiyanın
inkişafında maraqlıdır.
Milli kinematoqrafiya sənayedir. İncəsənət
sahəsində bundan daha bahalı bir proses yoxdur.
Düzdür, film çəkilişi
zamanı ayrı-ayrı qurumlara, banklara, şəxslərə
müraciətlər edirik.
Bu, çox ağır
məsələdir. Bunun
analizini nə etmək iqtidarındayam, nə də ki, buna lüzum
var. Sadəcə, vəziyyət
belədir. Biz əvvəlcə
proqram tərtib etməliyik. Hesab edirəm ki, yaxın zamanlarda proqramımız təqdim
olunacaq, ona baxılacaq və qiymət də veriləcək.
Mənəviyyat uduzur...
- Yaradıcılığınızdan
danışaq. Hazırda
hansı film üzərində
işləyirsiniz?
- Hazırda şərti adı «Qisas almadan ölmə. Keçmişdən məktublar»
filmi üzərində
işləyirik. Çəkilişlər
və montaj yekunlaşır. Hazırda
səsləndirmə mərhələsindəyik.
Mətn dəqiqləşdirilir,
sonra dialoqlar, musiqi, fon səslər,
sinxron səslər və s. işlər həyata keçiriləcək.
İşimiz çox
mürəkkəbdir. Film bir
neçə dildədir.
Əlbəttə, əsas
olan Azərbaycan dilidir. Alman dili Almaniyada, gürcü dili Gürcüstanda yazılmalıdır.
Ona görə də bir qədər
çətindir. Çox
güman ki, filmin adı dəyişdiriləcək. Mən
belə bir ad da düşünmüşəm:
«İcraçı».
- Hazırda dünya kinosunda maraqlı proseslər gedirmi?
- Bu suala cavabım subyektiv olacaq: kino fəaliyyəti həmişə industrial olub.
Kinematoqrafiya həmişə
maliyyə ilə bağlı olub. Başqa sənət növlərinə nisbətən
kino həmişə daha çox bazarın qanunları ilə tənzimlənib. Teatr isə daha yığcam, daha muxtar bir
sahədir. Ancaq nədənsə son zamanlar
belə düşünürəm
ki, kino sahəsində mənəviyyat
bir qədər iqtisadiyyata, daha doğrusu, proqmatizmə uduzur. Bu, bütün dünyada belədir. Allah eləsin, bu, müvəqqəti olsun!
Bu o demək deyil ki, mənəvi filmlər yoxdur. Bu, səhv fikirdir. Dünya tənqidçiləri
də vurğulayır
ki, effektlər bir qədər dramatizmi üstələyir.
Effekt ön plana çıxmağa başlayır. Bu, insanı
o qədər çaşdırır
ki, daha mənəviyyat axtarmırlar.
Bəşəriyyətə mənəvi dəyərlər
həmişə lazımdır.
Düzdür, indi ritmlər, hansısa normativlər zaman-zaman dəyişir. Ekranda nələr göstərilmir?
Təkcə Hollandiyanın
deyil, Azərbaycanın
ekranında da göstərilir. Bu, normativlərin
artıq genişlənməsi
deməkdir. Amma abır, həya, mənəviyyat həmişə
olub, həmişə
də olacaq.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2012.30 iyun-2 iyul.-S.5.