“Sarı gəlin”
filmi bir sualdır
Sənədli film erməni kimliyini
tamamilə yeni müstəvidə araşdırmağı təklif
edir
Dünən
Beynəlxalq Muğam Mərkəzində “Ankaf” şirkətinin
istehsal etdiyi “Sarı gəlin” sənədli filminin təqdimatı
keçirilib. Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, TÜRKSOY və “Güven Klinik”in dəstəyi
ilə təşkil olunan tədbir zamanı filmin müəllifləri
tamaşaçıların diqqətinə mədəni
irsimizin nümunələrindən olan qədim mahnını
elmi araşdırmalar baxımından təqdim edib. Eyni
zamanda, təqdimatda Azərbaycan, Qazaxıstan,
Qırğızıstan, Başqırdıstan, Xakas
Respublikası və Qaqauz Yerini (Moldova) təmsil edən folklor
kollektivləri “Sarı gəlin” mahnısını öz dillərində,
hər xalqın özünə məxsus musiqi alətində
ifa ediblər.
Layihənin
rəhbəri Nazim Abdullayevin sponsorluğu və təşəbbüsü
ilə çəkilən filmin ssenari müəllifi İdris
Heydərli, rejissoru Rövşən Nicatdır. İdris Heydərli
qəzetimizə müsahibəsində filmin elmi müzakirələrə
səbəb olacağını istisna etmədi.
- «Sarı
gəlin» filminin ideyası necə yarandı?
- Əslində burada
ssenari söhbəti yoxdur, araşdırma var. Azərbaycanın tarixi konsepsiyası uzun illər yanlış bir pəncərədə
olub. Bu konsepsiyaya uzun illər rus pəncərəsindən
yazılan metodologiya üzərindən baxılıb.
Bu da yanlışdır.
Biz sadəcə olaraq müstəqillik dövrümüzdə tarixi
konsepsiyamızı dəyişməli
idik. Bizim üçün tarix hazırlayanların konsepsiyası yox, özümüzün tarixi
konsepsiyamız olmalı
idi. Təəssüf ki, bu konsepsiya hələ mövcud deyil. Ona görə də Azərbaycan tarixi yalnız parçalardan ibarətdir. «Sarı gəlin» və ya «dolma
bizimdir» söhbətlərinə
son qoymaqdan ötrü
əslində Azərbaycanın
tarix konsepsiyası işlənilməlidir. Biz
də «Sarı gəlin»ə bu mövqedən yanaşdıq.
Onuncu yüz illə iyirminci yüzilin müqayisəli təhlili
gedir. Onuncu yüz ildə
- Xəzər dövlətinin
dağıldığı ərəfədə hansı
proseslər baş vermişdisə, iyirminci yüz ilin əvvəlində
hansı proseslər baş verdisə, müqayisəli bir mövqe qoyulur. Onuncu yüz illə iyirminci yüz ilin əvvəllərinin
müqayisəsi Qafqazlarda
baş verən proseslərə güzgü
ola bilər.
Çünki biz onuncu
yüz ili
tanımadan iyirminci yüz ildən danışa bilmərik. O
zaman bəlli edə bilərik ki, erməni kimliyinin mahiyyətində
nə dayanır. Erməni bir camaatdırmı, yoxsa etnik kimlikdir?
Azərbaycan tarix müstəvisi
erməniyə etnik kimlik mövqeyindən baxır. Bu da
doğru deyil. Onlara daima qondarma erməni tarixi deyirik. Amma anlada bilmirik
ki, bu qondarmaçılıq
nədən ibarətdir.
Bununla da əslində erməni tarixini qəbul etmiş oluruq. Bu da
ondan yaranır ki, biz onları etnik kimlik kimi
qəbul edirik və erməni tarixini qəbul etmək məcburiyyətindəyik.
Əgər ermənini etnik
kimlik kimi qəbul etmiriksə, o zaman araşdırmalıyıq
ki, bu prosesin
kökündə nələr
var. Əgər xristian
məzhəbləri içərisində
gedən savaşların
konturlarını bilsək,
o zaman müəyyən
edə biləcəyik
ki, bu, nədən
ötrüdür. Pavlikyanların, süryanilərin, yaqubilərin
məhv edilməsi, onların yaşadığı
ərazilərdə erməni
kimliyinin yaradılması
hansı xristian məkanına xidmət edir? Biz də
bu tarixlərə Qıpçaq üzərindən
baxdıq. Yəni Azərbaycan
tarixində mövcud olmayan, amma publisistikasında
mövcud olan Qıpçaq faktorunu tarix faktoruna gətirdik və yoxladıq. Tarixi müstəvidə qıpçaqların nə
əldə etdiyini və ya itirdiklərinə,
hansı izlər buraxdıqlarına baxmağa
çalışdıq. Yəni əslində «Sarı gəlin»in mahiyyətində «bu kimindir?» fikri
yoxdur. Bu, dahi
Üzeyir bəyin
1909-cu ildə bəstələdiyi
və «Şeyx Sənan» operasında istifadə etdiyi bir mahnıdır. Bu operanın da
üzə çıxması
onuncu yüz ildə baş verən proseslərlə bağlıdır. Mahnı o dövrdə
səsləndi. Əslində mahnı bizim üçün elə bir mahiyyət daşımır. Yəni söhbət
mahnının bizim və ya kimin
olmasından getmir.
Biz tarixlərə doğru və düzgün işıqların
qoyulmasının tərəfdarıyıq.
Burada söhbət tariximizdə
olan qaranlıq dəhlizlərin işıqlanmasından
gedir. Azərbaycan tarixi yalnız
qaranlıq dəhlizlərdən
ibarətdir.
- Mədəniyyət
və turizm naziri Əbülfəs Qarayev filmin təqdimatı zamanı çıxışında deyib
ki, “bundan sonra mədəniyyətimizi
oğurlayanlara deyiləsi
sözümüz olacaq”.
Sizcə
«Sarı gəlin» filmi bu kontekstdə
ermənilərə ən
tutarlı cavabdır?
- Ermənilər bütün
mövqelərdə elə
bir şərait yaradıblar ki, biz onların arxasınca gedib onlara cavab
vermək məcburiyyətində
qalmışıq. Son illərin bütün yazışmalarında, mübahisə
müstəvilərində ermənilər nəsə
deyirlər və biz də onlara cavab veririk. İlk dəfədir ki, Azərbaycan tarixində və teleməkanında bir müstəvi yaranır ki, erməni kimliyi məsələsinə fərqli
bir baxış bucağından baxılır.
Bu baxış da artıq sırf
Ermənistanın dini
kimliyi üzərindən
araşdırmadır. O zaman artıq söhbət burada «Sarı gəlin»dən getmir, qlobal mənada dünya tarixi müstəvisində
erməni kimliyinin mahiyyətində qoyulan arqumentlər etnik kimliyin mövcud olmamasını və bu din camaatının necə formalaşdığı
faktorlarını üzə
çıxarır. Buna görə də bu araşdırma onların qarşısına
kifayət qədər
problemlər çıxaracaq.
Onu da qeyd edim
ki, ermənilər uzun müddətdir ki, sosial şəbəkələrdə
bu müstəvini qıcıqla qarşılayırlar.
- Yəqin ki, siz bu
araşdırmalarınızı ölkəmizin sərhədlərindən
kənara çıxarmağa
çalışacaqsınız?
- Artıq uzun müddətdir ki, bu araşdırmalar ölkədən kənarda
kifayət qədər
mübahisələr yaradıb.
Film internetdə yayımlanıb və böyük müzakirələr
gedir. Erməni forumlarının çoxunda bu filmlə bağlı kifayət qədər qıcıqlandırıcı ifadələr
yer alıb. Biz artıq bu faktoru
ortaya qoyduq: yəni erməni etnik kimliyi tarixlərdə mövcud olmayıb. Ona baxış nöqtəsi
din kimliyi üzərindən
olmalıdır. Bizim filmimiz
«Sarı gəlin»lə
yola çıxıb
erməni kimliyinə baxmaq cəhdidir.
- Mənbələrinizi
haradan əldə etmisiniz?
- Filmdə Azərbaycan
tarixçisi Kərəm
Məmmədov söz
deyir. Danışan digər tarixçilər
də dünyada tanınan tarixçilərdir.
Rusiya Elmlər Akademiyasının
tarixçiləri, türk
tarixçiləri fikirlərini
bildirirlər. Yəni sırf
tarixi mənbələrə
istinad edən dünyanın tanınmış
tarixçiləri filmdə
danışırlar. Filmdə nağıl
və ya publisistik yanaşma yoxdur. Ekran əsərində tarixi kontekstdən yanaşma var.
- Yəqin ki, filmin festival taleyi də olacaq?
- Bu film festivallardan daha çox elmi konfranslarda müzakirə olunmalıdır. Əslində «Sarı gəlin» filmi bir sualdır.
Bu suallara hər
kəs öz cavabını verəcək
və elm bu sualların alt qatını
öyrənməyə başlayacaq.
Bizim cəhdimiz də bu idi. Biz
tarix üzərindən
bu sualların cavablandırılmasına cəhd
edirdik. Başqa bir məqsədimiz
olmayıb.
- Bəs filmin geniş auditoriya üçün təqdimatı
nəzərdə tutulubmu?
Məsələn, yerli
telekanallarda və ya kinoteatrlarda nümayişi...
- Bu artıq bizim işimiz deyil. Biz öz vəzifəmizi
yerinə yetirdik.
Azərbaycan teleməkanı hələ
nağıllar danışır.
Qoy danışsın. Amma dünya
uşaqlıq zamanını
çoxdan keçib.
Dünya
elmlə savaşır.
Bizsə hələ nağıllarla savaşırıq...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2012.-15 iyun.-S.16.