“Söz çətin
məsələdir”
Nə olsun, heç yaşım əlli
də yoxdur,
Nuhlarla yol gedən baba dərvişəm...
Bağman Baba
Şair
Bağman Baba: “Mənim üçün ən gözəl
mövzu HAQQA söykənməkdir”.
Gənc
şairlərimizdən biri yanımda birinin adını
çəkdi və söylədi ki, günümüz şairləri
arasında İçi, RUHu olan
adamlardan biridir bu adam. Sözün açığı, elə
gözəl təqdim etdi, elə gözəl şeirlərini
dedi ki, mən öz-özümə təəccübləndim,
necə olub bu adı, bu şairi indiyə kim
tanımamışam? Yaradıcılığı ilə
tanış olandan, ələlxüsus özünü görəndən
sonra bu təəccüb yerini utancla əvəz elədi.
Bu adam elə
şairiydi ki. Başdan-ayağa şeirə bənzəyirdi.
Gördüyüm anda məndə yaranan ilk təəssürat
bu oldu. Bəli, bu adam SÖZ adamıydı, üzündə
sözün nuru vardı.
Bu
söhbətimiz şairin qırx beş illik yubileyinə hədiyyəmiz,
eyni zamanda mənim üzrüm olsun. Bu ürəkdə bir
yazarı tanımamaq günahdı...
Müsahibim
“Akif Səməd” mükafatı laureatçısı,
Yazıçılar İttifaqının üzvü, gözəl
şair Bağman Babadır.
-Özünüzü
tanıdarsızmı?
-Çox
çətindir əslində. İnsanın özünü
tanımağı da, tanıtmağı da çətindir. İcazə verin, bunu mənim
oxuyanlar desin. Sadəcə olaraq Yazıçılar Birliyinin
üzvü, şair Bağman Baba.
-İnsanın dünyaya
baxışı necə olmalıdır?
-Səmimi
olmalıdır, dürüst olmalıdır, hər şeyin
üstündən ötəri keçməməlidir. Hətta
bir nöqtəyə də fikir verməlidir insan,
çünki, o nöqtə olmasa çox şey dəyişə
bilər.
-Dərindən
baxanda da adamı dərin ağrıdır axı...
-Ağrımaq
lazımdır, əslində. Ağrımasan
yaşamırsan. Bəzən altmış yaşlı bir
adamın gileyini duyursan, ömrünün altı
saatını belə yaxşı yaşamayıb. Elə məhz
buna görə dərinə getməlisən. Hər şey
buna xidmət eləməlidir.
-Azərbaycanda şair olmaq necə
bir işdir?
-Çox
çətindir. Bizim xalq ədəbiyyatçı
xalqdır. İÇi olan, sözə qiymət verən, dəyər
verən xalqdır. SÖZü dərindən bilən
insanlarımız çoxdur. Bu da bizim xalqın
psixologiyasının ədəbiyyata çox yaxın
olmasından qaynaqlanır. Elə şairlər var ki, onlardan
şair olmayan insanlar daha çox bilir. Ona görə də
şairəm deyən nə yazdığını dərindən
fikirləşməlidir, nöqtəni hara vurduğunu, getdiyi
yolun təkrar olub-olmadığını, dediyi sözün
artıq deyilib-deyilmədiyini düşünməlidir. Elə-belə
yazmaq olmaz heç vaxt.
-Düşünərək
yazılan şeir də güclü olmaz, axı...
-Rifah
olmalıdır, özü gəlməlidir şeirin. O gələn
məqamdan istifadə edib öz yolunu yaratmağı bacarmalısan.
Əlinə qələm götürən adam yeni,
yazılmayan nə isə yaratmalıdır,
başqasını təkrar etməli deyil. Demirəm ki,
özündən fəlsəfə yaratsın, xeyr, şeir
şeirdir. Amma hər ard-arda sadalanan misralara da şeir demək
olmaz.
-Bir şair üçün
ŞEİR nədir?
-Mən
özümdən götürüm, şeir əslində məni
rahatladan bir hissiyyatdır. Nə
vaxt yazıram, yüngülləşdiyimi hiss edirəm.
Cavanlaşıram elə bil, içim rahat olur. İçim
rahat olanda daha yaxşı oluram. Neçə ki, o İÇ
rahat deyil, ordakı müəyyən düşüncələri
ifadə edə bilmirəmsə deməli rahatlığım
yoxdur. Bu halda da yaşamaq olmur. İnsan rahat nəfəs
almalıdır. Çox təəssüfər olsun ki, bizim
insanlar buna adət etməyiblər. Hamı narahatdır, harasa
tələsir. Buna yaşayış demək olmaz.
-Şairin azad olduğu yer haradır?
-Yazı
masası. Şair o zaman azad olur ki, azad düşüncələrini
azad şəkildə öz yazı masasının
arxasında ifadə eləyir.
-Azad yaza bilirmi?
-Əlbəttə.
Azad yazmaq lazımdır. Mən bu fikrimi televiziyada da səsləndirdim,
insan boş xəyallardan çəkinməlidir.
İnsanları məhv eləyən, əlçatmayan boş
xəyallardır. Reallığa söykənməlidir, HAQQdan
yazmalıdır, şairin əqidəsi haqqa qulluq eləməlidir.
Bu halda onun özü üçün də yaxşı olur.
-Şeriyyatda HAQQA çatmaq
mümkün olurmu?
- Bir
şair üçün o halda haqqa çatmaq mümkün
olur ki , Yunis İmrə qədər olmasa da onun onda biri qədər
İÇi təmiz olsun.
-İrfanilik nədir?
-İrfanilik
elə HAQQA söykənməkdir, Allahın digər adı
olan HAQQA. Gərək bunu həmişə düşünəsən.
-Şair olub sazı sevməmək
mümkündürmü?
-Türk
xalqının beşiyi sazdır. Mən bir maraqlı məqam
deyim, bir yaxın dostuma hədiyyə seçməliydim,
xüsusilə axtarıb qılıınc hədiyyə etdim.
Bütün torpaqları istila edən, bizi qoruyan bu
qılınc olub. Bu qılıncı unutmaq olmaz.
Qılıncı, SAZı, bir də SÖZü bunların
üçünü də unutmaq mümkün deyil,
çünki, hər biri müqəddəsdir!
Külli-aləm,
canlı varlıq,
Torpaq
şehlə nəfəs alır.
Dəniz,
dalğa, hava, iqlim,
Əsən
mehlə nəfəs alır.
Gələn-gedən
küləklərdi,
Qəm
dağıdan fələklərdi.
İnsanları
mələklərdi,
Göylər
RUHla nəfəs alır.
Yağış
adlı şeh göndərir,
Külək
adlı meh göndərir.
Nur
paylayır, ruh göndərir,
Tanrı
Ahla nəfəs alır...
Demə,
Adəm tez yaranıb,
Həvva
adlı qız yaranıb,
OL
söyləyib, söz yaranıb,
SÖZ
Allahla nəfəs alır...
SÖZ həmişə
Tanrıyla nəfəs almalıdır. Küfr
sözünü yəqin ki, bilirsiz, bu, bizim dini kitablarda da
var, ədəbiyyatda da var, deyir, filankəs küfürlü
insandır. Küfr birbaşa vicdanın üstünə
yorğan çəkmək deməkdir. Vicdanın səsi
Allahın səsidir. Əgər vicdanını susdurursansa demək
ki, sən Allahın səsinə sus demiş olursan.
-Haqqa çatmaq, sözdə azad olmaq
Azərbaycanda bütün şairlərə nəsib olubmu?
-Əslində
kimsəni qınamaq lazım deyil, çünki qul haqqı
deyilən bir anlam var, mən heç kimin haqqına girə
bilmərəm. Hər kəs bacardığı kimi,
düşündüyü kimi, yaşayır, yazır,
yaradır. Onu mən dəyişə bilmərəm, hətta
dəyişdirmək istəsəm də buna gücüm
çatmaz, çünki insanın qabındakı nədirsə
onu qoyacaq ortaya. Zamanla da ələnib ələkdən
keçiriləcək. Ola bilər, müvəqqəti bir
zaman çərçivəsində insanlara xoş təsir
edə bilər, ancaq zaman-zaman Yunus İmrə, Movlana kimi
müqəddəs övliyalar səviyyəsinə çatmaq
çox çətin bir işdir. İndiki zamanda bunlardan
danışmağa belə ürək eləmək
üçün insanın özünün içində təmizlik
olmalıdır. Təmiz olmasan təmiz yazı yaza bilməzsən.
Ruhən az da olsa o övliyaların yoluna yaxın olmalısan.
-Niyə Tovuz əhli sazı fərqli
sevir?
-Pofessor
Qara Namazov kitablarının birində yazıb ki, “Tovuz
Oğuz yurdunun köküdür, sazın da beşiyidir”. Elə
məhz buna görədir ki, Tovuzda kimi dindirsən evində
saz var, sazı sevməyən insan yoxdur. Sazı sevmirsə deməli,
nəsə qarışığı var. O ki, qaldı,
bölgələrdə fərqli sevilməsinə biz buna
bölgələrdə ləhcələrlə
danışmağımız kimi baxmalıyıq. Bu da
tayfalarla bağlı olan bir şeydir. Avşarlar, Oğuzlar,
Boyatlar və digər tayfaların kökü ilə
bağlıdır bu ləhcələr. Elə sazın
havaları da o tayfaların ləhcələrinə köklənir.
Biz isə hamısına eyni baxmalı, bacarıb eyni sevməliyik.
-Elə vaxt olurmu ki, bəzən bir
kitablıq şeirinizdə bircə cümlə də istədiyinizi
deyə bilməyəsiniz?
-Mən
istəmirəm bir kitablıq yazam, bu, çox təmənnalı
bir işdir. Az yaz, gözəl olsun, üçcə bənd
bir şeirdə belə ürəyini boşaltmaq olar.
Yamaca
çən gəlir,
Dağları
duman alır.
Gözəl
gözəl ha qalmır,
Əlindən
zaman alır.
Keçirdim
yazı budur,
Söz
budur, yazı budur.
Qismət
bu, yazı budur,
Yaxşını
yaman alır.
Alan
ürək ha almır,
Ömrü
fələk ha almır,
Canı mələk
ha almır,
Qaşları
kaman alır.
Baxın,
üç bənd yeddilik. Heç buna müxəmməs də
lazım deyil. Mən az yazıb, xoşagələn
olmasının tərəfdarıyam. Belə köklənmişəm,
başqasını deyə bilmərəm.
-Elə bir şeir
yazdınızmı ki, özünüzü belə səcdəyə
gətirsin o şeir öz qarşısında?
-Mən həmişə
zəif yazdığımı düşünürəm,
heç vaxt öz şeirlərimə səcdə eləmirəm.
Daha dərinliklərə enməyə
çalışıram. Bir fikir verin, görün neçə
milyon ildir insan yaranıb və hansı vəziyyətdən
hansı vəziyyətə gəlib. Mənə görə
insan şüuru zəif inkişaf edib. Gəlin, ən qədim
olduğuna görə sazı götürüb ondan bir misal
çəkək. Bizim
aşıqlarımız o zaman mədrəsə təhsili
görürdülər. Siz onların yazdığı
şeirlərlə indikiləri müqayisə edin. Ələsgər,
Hüseyn Bozalqanlı və s, bütün o ayələri on
birliyə yerləşdirib, belə yazarlarımız indi
hardadı?
-Niyə
elə şairlər, yazarlar var ki, onu heç tanımadan, kənardan
görəndə hiss edə bilirsən ki, bax, bu, söz
adamıdır. Söz adamı kənardan özünü hiss
etdirir. Bunun xüsusu bir səbəbi varmı?
-Bu, əslində,
ilk görüntüdən daha çox, bir az ünsiyyətdən
sonra daha aydın olur. Çünki, söz adamı
özü də hiss olunur, danışığından da
hiss etdirir. Bu, artıq Tanrının işidir. Nur
Tanrının verdiyi insanlarda olur, heç kəsin bunu dəyişdirməyə
cürəti çatmaz. Kimə bir az, kimə bir az
çox...
-Sizə görə ən gözəl
mövzu nədir?
-Mənimçün
ən gözəl mövzu, əlbəttə ki, indi gənclik
yaşını keşmiş sayılsam da bunu deməliyəm,
məhəbbət mövzusudur, bu mövzu daim var. Bu, yaşa
baxmır. Ancaq şəxsən mənim üçün ən
gözəl mövzu haqqa söykənmək, haqqla nəfəs
almadır. Haqqa qullu eləmək, o yolu tutmaqdır. Məsələn:
Babam, bizə
yol ayırdın,
İmanından
can doyurdum,
Ol
söylədi, mən buyurdum,
Müntəzirəm
əmrə qulam.
Nurdan
verdi od ərini,
Özü
cızdı qədərini,
Gülə-gülə
kədərini,
Yaşayıram,
ömrə qulam.
Bu yol
Mövlamın yoludu,
Yol gedən
Adəm oğludu,
Ustad
tapdığım, uludu,
Mən də
Yunis Əmrə, qulam.
Mən
haqqı düşünməsəm, heç buna nail ola bilmərəm.
-Şairmi sözə vurğun,
sözmü şairə?
-Şair
nə qədər ömrü varsa sözə quldur. Dərindən
düşünəndə hər kəs ağzından
çıxan sözə quldur, çıxdısa sənin
deyil artıq, hara götürürsə arxasınca getməlisən.
Gərək buna əvvəldən diqqət edəsən,
dediyin söz bir kəsi incitməsin, könlünü
qırmasın. Söz çətin məsələdir.
Gözüm
bir içim yuxun var,
Qoymaram
başın altına.
Gözəl,
gözünün oxu var,
Çəkilib
qaşın altına.
Gözəlliyin
yaş oynadar,
Ağıl
alar, baş oynadar,
Ürək
olsa daş, oynadar,
Baxmazsan
daşın altına.
Könül,
demə gördüm bəhər,
Ağı
dedin, şamü-səhər,
Gözəl,
səndə badə zəhər
Tökərsən
aşın altına.
Göz
danışar, göz ağlayar,
Ocaq
sönər, köz ağlayar,
Gözəl,
məndə söz ağlayar,
Bənzər
yağışın altına.
Sevənlərdən
kim yarıyıb,
Babam
yaralar sarıyıb.
Qara
sevdalar qarıyıb,
Gizlənib
yaşın altına.
Yaş
öz işini görür. Şair də qocalır.
İnsanların
dostu olmalıdır, bölüşəndə, paylaşanda
yaşamaq bir az da asan olur.
Mənə
can-can deyən, dostum,
İçimdən
xəbərin varmı?
Ömür
ötür, an gözləmir,
Köçümdən
xəbərin varmı?
Sahibi var,
lal daşın da,
Fərman
verir hər yaşında.
Qəbirqazan
iş başında,
İçimdən
xəbərin varmı?
Xeyir-şərimdə
olmadın,
Öldüm,
yerimdə olmadın.
Dünən
birimdə olmadın,
Üçümdən
xəbərin varmı?
Səhər
haqqı, axşam haqqı,
O əriyən
ağ şam haqqı.
Ölüm
də bir yaşamaqdı,
Seçimdən
xəbərin varmı?
Olum iynə
sapındadı,
Ölüm
tapatapındadı.
Ruhum hər
gün qapındadı,
Elçimdən
xəbərin varmı?
-Şairə yenilik
lazımdırmı? Yoxsa o elə öz keçmişində
qalıb ancaq ordanmı çıxış etməlidir?
-Xeyr,
şair ümumiyyətlə yeniliklə nəfəs alır.
Necə ki, torpaq suyla nəfəs alır, şair də eləcə.
Yenilik olmasa şair yaşamaz, əlində imkan ola hər
gün bir yenilik eləyər. İstər xalqımız
üçün, insanlarımız, Vətənimiz
üçün, hərbi xidmətdə olanlarımız
üçün. Çünki, şairin duyğuları
birbaşa Vətənlə, xalqın taleyiylə
bağlıdır. Ona mal-mülk lazım deyil, şairi ancaq millətin taleyi
və bu Vətənin gələcəyi maraqlandırır.
Şairin əlində nə var ki, şeirindən başqa.
-Qarşıdan
yubiləyiniz gəlir...
-Nə
olsun, heç yaşım əlli də yoxdur,
Nuhlarla
yol gedən baba dərvişəm...
Bu ömür yolu mənə elə
gəlir ki, elə bir göz qırpımında keçib. Əslində
bəlkə də mən özüm üçün vaxt
tapmamışam. Ona görə vaxtın necə gəlib
keçdiyini hiss etməmişəm. Qırx beş yaş nədir
ki?
2003-cü
ildə bir kitabım çap olunub “deyin, vüqarını əyməsin,
atam”, 2007-ci ildə isə “dərdin, qəmin gəmisiyəm”
adlı daha bir kitabım işıq üzü görüb.
Böyük təqdimatla qeyd olundu. Bu kitabdan sonra mən Tovuzun
dünyasını dəyişmiş
aşıqlarının və şairlərinin
yaradıcılığını topladım. Hər birinin
ayrı-ayrılıqda kitablarını nəşr etdirdik. Hər
kitab da təqdim olundu. Yeni kitabımı çapa
hazırlayıram. Arzular çoxdur.
-Yeni yaşdan nə gözləyirsiz?
-Eləmədiklərim
məsələlər var. Nəsr ədəbiyyatında qeydlərim
olacaq. 1982-ci ildən üzübəri gördüyüm,
şahidi olduğum, olmuş hadisələr var ki, bunlar öz
təsdiqini tapmalıdır.
-Gəlin,
sonluğu elə bir şeirlə möhür vuraq ki, o
şeir izinə düşənləri sizin
kitablarınıza gətirsin...
Könül,
səhər gün doğacaq,
Doğacaq,
Mövlam eşqinə,
Üzümüzə
nur yağacaq
Yağacaq,
Mövlam eşqinə.
Yar
yarı seyrə çıxacaq,
Gözlər
doyunca baxacaq,
Gül əllər
güllər yığacaq,
Yığacaq,
Mövlam eşqinə.
Könül səhər
gün doğacaq,
Üzümüzə
nur yağacaq,
Gur yanacaq
yanar ocaq
Yanacaq,
Mövlam eşqinə.
Ocaqlarınız həmişə yanar olsun!
Söhbətləşdi: Nigar İsfəndiyarqızı
Kaspi.-2012.-29 iyun.-S.15.