İndi publisistika ədəbiyyatı
üstələyib
İlyas Tapdıq: Bəzən heç şairə yox, orden-medala görə adama
hörmət edirlər. Ona görə də
mənim tərcümələrim və kitablarıma baxan yoxdur
İlyas Tapdıq 1934-cü il noyabrın 30-da Gədəbəy rayonunun Əli İsmayıllı kəndində doğulub. Gədəbəyin Kiçik Qaramurad kəndində orta məktəbi bitirdikdən sonra Pedaqoji Universitetin dil və ədəbiyyat fakültəsində təhsil alıb.
Ədəbi yaradıcılığa tələbəlik
dövründə "Azərbaycan" jurnalında dərc olunan "Bakının gecəsi" şerilə
başlayıb. “Uşaqgəncnəşr”də
redaktor (1957-1962), “Azərnəşr”də
redaktor, böyük redaktor (1962-1968), "Gənclik" nəşriyyatında
böyük redaktor, redaksiya müdiri, baş redaktor (1968-1976), Azərbaycan
Baş Mətbuat Müvəkkilliyində qrup rəhbəri (1976-1978), Azərbaycan Televiziya və Radio
Verilişləri Komitəsində televiziya
gənclər baş
redaksiyasının baş redaktoru (1978-1983), “Azərnəşr”də bədii
ədəbiyyat şöbəsinin müdiri
(1989-1992), Türkiyənin Ankara şəhərində
Türk Standartları İnstitutunda
və Xarici İşlər Nazirliyi və kalkınma ajansında müəllim,
"Azərbaycan" qəzetinin Türkiyə üzrə xüsusi müxbiri
(1992-1995) vəzifələrində işləyib. Onun uşaq şeirləri
dünyanın bir çox
dillərinə tərcümə edilib. İlyas müəllimin 50-yə qədər kitabları çap olunub.
– İlyas müəllim,
böyük ömür yolu keçəndən sonra
olanları xatırlamaq sizə yaddaş ağrısı kimi
görünmür ki?
–
İndi elə bir yaşdayam ki, bəzən elədiklərimə
baxıram ki, yadıma düşsün. Həyatım
başdan-başa xatirələrə
çevrilib. Bizim elə bir günümüz olmayıb ki,
xalqdan, ədəbiyyatdan ayrı qalaq. Komsomol mükafatı
almışam, onlarla şeirlər həsr olunub mənə,
saysıs-hesabsız tədbirlərdə iştirak etmişəm.
İndi olanları xatırlayanda özüm də dəhşətə
gəlirəm, ömür çox tez keçdi.
–
Sizin ən uğurlu və şöhrət gətirən “Gədəbəydədi”
və “Palıd” şeiri barədə danışaq. İndi də
adınız gələndə ilk ağla gələn bu
şerilər olur.
– “Gədəbəydədi”
şeiri ölkəmizin dilbər guşələrindən
birinin adı ilə bağlıdır. Mənim Ağsu,
Sumqayıt, Kəlbəcər, Sabirabad haqqında da şeirlərim
var. Həmişə gəzdiyim
yerlər barədə mənim fərqli təssüratlarım
olurdu, sonralar o təssüratlar şeirə çevrilirdi. Mən
torpağı hiss edirdim, ayağım toxunan kimi
duyğularım dilə gəlirdi. Görünür, Gədəbəyi
yaxından tanıdığıma, bələd olduğuma
görə o şeir yaxşı alınıb. Şəkidə
olanda mənə dedilər ki, Şəki haqqında da
şeir yazmalısan, yoxsa səni burdan getməyə
qoymayacağıq (gülür). Mən də dedim ki, bir dəfə
Şəkini görməklə şeir yazmaq olmaz, gərək
Şəkiyə, Şəki insanının həyatına,
bu yerlərin təbiətinə bələd olam ki, nəsə
yazam. Məni apardılar, “Gələrsən Görərsən”
qalasına, Kiş kəndinə, Şəki Xan Sarayına,
Marxala və s. Xeyli gəzəndən sonra “Şəki”
şeirini yazdım. Bizim ədəbiyyatımızda təbiət
təsvirləri zəifdir və monotondur. Amma mənim
yazdığım şeirlər vətənpərvərliyimin
nəticəsidir, həm də fərqlidir. “Kəlbəcər”
adlı şeirim də var. O şeir “Gədəbəydədi”
şeirimdən heç də geri qalmır. Aşıq Şəmşir
mənə dedi ki, İlyas “Gədəbəydədi”
şeirinlə üzbəüz oxuna bilən başqa bir
şeir yaz ki, aşıqlar onu üzbəüz oxuya bilsinlər.
Kəlbəcər aşıqları belədir ki, daha
çox öz aşıqlarından oxuyurlar. Azərbaycanın
hər qarışı mənim üçün əzizdir.
“Palıd” şeiri Azərbaycanın simvoludur. “Palıd”
şeirində ictimia fikirlər deməyə
çalışmışam, o vaxtı elə şeirlər
yazmırdılar. O, şeirdə o dövrdə bəzi
sındırılan, bəzi məğrur qala bilən
insanların siması var. O şeirlər həm də
böyük bir sistemi ehtiva edirdi. İndi elə ictimai
şeirlər yazan yoxdu. Palıdı qırmaq istəyən
çox olur, qurd yeyə bilmir deyə, hamı palıdın
ağaclarının paxıllığını çəkir.
Mən ağaclara həmişə təkcə meyvə
ağacı kimi yox, uzun ömürlü qocalar kimi baxmışam.
– O dövürdə ədəbiyyata
böyük bir maraq var idi, indi isə vəziyyət çox
da ürək açan deyil. O qayğı ilə, indiki
qayğısızlıq sizə çətin gəlmir ki?
–
İndi diqqət var, amma o qayğını, diqqəti
başa düşən adam yoxdur. İndi poeziya ilə nəfəs
alan insan tapılmaz olub. İndi publisistika ədəbiyyatı
üstələyib, hamı asan yazıla bilən
yazıların arxasınca qaçır. Şeir böyük
dözüm, böyük ürək istəyir. İndi
böyük ürəkli insanlar azdı. Ona görə də
Azərbaycanda uzun müddət böyük ideyalı əsərlər
yaranmayacaq. Məsələn, Rəsul Rzanın, Səməd
Vurğunun elə şeirləri
var idi ki, o şeirləri indi yazıla bilmir və bilməz də.
İndi yazılan şeirlər, qafiyəsiz, vəzinsiz, yadda
qalmayan elə-belə şeylərdi. Adamın o əsrlərə
şeir deyəməyə dili də gəlmir. Bugünün
şeiri günümüzün, zamanın dərdlərini
aça bilmir, taleyini verə bilmir. İndi söz hadisələri
ifadə etmək imkanında deyil. Bu böyük bir faciəyə
nişandır. Ən ali nemət olan söz belə acizləşib.
S.Vurğun şeirlərində dünyanın böyük
insanlarına qiymət verirdi, tarixi yenidən şərh
edirdi. Məsələn, Qacara, Napaleona və s. O dövrün
haqsızlığının səbəblərini
açıb-göstərirdi. Özü də poetik şəkildə,
çox gözəl bir poetik dillə. Ona görə də dərhal
həmin şeirlər dillərə düşürdü,
hamı görürdü ki, haqsızlıq nədir.
İnsanlar böyük şəxsiyyətlərin simasında
dərk edirdilər ki, haqsızlıq dünyanı
uçura, məhv edə bilər.
Sovet
realizmində mən klassik qəhrəmanların,
şahların təmsil olunmasına ədəbi biclik kimi
baxıram, çünki o haqsızlıqları görən
S.Vurğun həm də Stalini tərifləyirdi, amma Qacarı
pisləyirdi. Qacar Səməd Vurğun üçün təhlükə
deyildi deyə, onun haqsızlığını faş edirdi,
amma Stalinə mədhiyyə yazırdı. Sonra da bəzi tənqidçilər
deyir ki, Səməd Stalinə demək istədiyini Napelonun
adına yazırdı. Məncə, bu məqam bir qədər
də S.Vurğunu bağışlamaq eşşqindən doğur,
ciddi ədəbiyyat münasibəti kimi isə, məncə,
qəbul olunmazdır.
Oxucu
bilirdi ki, S.Vurğun sözü kimə deyir. 20-25 il əvvəl
dövrdə sovet pastortu ilə dünyanı gəzmək
olurdu, amma indiki pasportla hara getsən yadsan. Sovet
dövürün gözəlliklərini unutmaq olmaz. O
dövürdə ədəbiyyatımız böyük
inkişaf edirdi, ədəbiyyat
coşub-çağlayırdı. İnkişaf indiki kimi birtərəfli,
müəyyən adamlar üçün deyildi.
İnkişafın bəhrəsi
hamı üçün idi. İndi daha çox əziyyət
çəkənlər qıraqda qalır. Azərbaycan
müstəqilliyi bizim ən böyük nemətimizdir, amma bu
gün ikitərəflilik var. S.Vurğun Sovet rejimi ilə
xoşbəxt idi. Elə bir
rejim yaratmaq lazımdır ki, hamı hiss eləsinki, onun əli
hər yerə çatır. İndi
biri Ayı, Ulduzu göydən endirmək istəyir, digər
isə özünü yerdən güclə qaldırır.
– Sizə
Xalq Şairi adı verilməməyi ilə bağlı
narazılığınız yoxdur ki?
–
Yox, Xalq Şairi adını almaq üçün gərək
yuxarılara müraciət edəsən, mən bu barədə
hələ heç kəsə bir kəlmə deməmişəm,
nə də demərəm. Bu saat Xalq Şairi olmağın
heç bir üstünlüyü yoxdur. O ad Sovet
dövrünün həvəsləndirici bir vasitəsi idi.
Şairin əgər vətəndaşlıq mövqeyi varsa,
qələmi varsa, istedadı varsa, o adam şairdir, özü
də xalqın şairidir.
Xalqın əleyhinə olan şair anlayışı yoxdur,
ona görə də bütün əsl şairlər, Xalq
Şairidirlər. Ad müəyyən şeylərə
görə verilir. Mənim Xalq
Şairi adına ehtiyacım yoxdur, heç vaxt da olmayıb.
Heç vaxt Xalq Şairi olmaq kimi məqsədim olmayıb,
heç bir şeirimi o adın eşqi ilə
yazmamışam.
–
Nazim Hikmətlə də görüşmüsünüz.
– Hə,
o vaxt Bakıya gələndə görüşmüşük.
Nəriman Həsənzadə və mən Nazimin də
qatıldığı tədbirdə şeir oxumuşduq, bizdən
çox razı qalmışdı, şeirlərimizi bəyənmişdi.
N.Hikmətiin şeirləri dünyəvi şeirlərdir, təəssüf
ki, o dövürdə Nazimi sevmirdilər. 1989-cu ildə
Türkiyədə olanda müsahibə verəndə onun
adını çəkdim,
çap eləyəndə baxdım ki, adını
çıxarıblar.
– Sərdar
Əsəd sizinlə yaxın dost olub, onu özünü
öldürməsində maddi əsasların da olduğu
istisna edilmir. Amma siz isə Sovet dövrünün
böyük qayğılarından danışırsız.
Görünür, o dövürdə də hamıya
münasibət eyni olmayıb, “ögey övladlar” həmişə
olub.
–
İntihar hər bir ölkədə olur. Sərdarın
şeirləri də, kitabları da çap olunurdu, məncə,
onun intiharı təkcə maddi təminatla bağlı deyil,
başqa səbəblərdən olub.
–
Sovet dövründə təbliğat da birmənalı
xarakter daşımayıb, məncə.
O
dövürdə heç nə elə-belə olmurdu. Müxtəlif
dillərdə şeirlərim çox çap olunub. Çap
olunmağım mənim xüsusi nüfuzum sayəsində
olmayıb. Dostluq cəmiyyətinin xətti ilə çox
kitablarım yayılıb. O dövürdə də bu tip şeylər hər adama olmurdu,
müəyyən münasibətlərə görə olurdu.
Yevgeni Yevtişenkonun əsərləri Cabir Novruz qədər
yayılmırdı, daha çox yayılırdı.
Çünki onu Moskva mühiti təbliğ edirdi. İndi bəzi
adamlar tanınmalarını az qalırlar öz ad-sanları
ilə bağlasınlar. Mənim “Meşədə hadisə” əsərim
1 milyon tirajdan çox çap olunub. Amma çap olunan,
tirajlanan əsər anlayışının böyük əhəmiyyəti
yoxdur, əsas odur ki əsərin öz dəyəri olsun. Dəyəri
olan əsər 10-15 tirajla cap olunsa da gec-tez öz dəyərini
tapacaq.
– Bizim ədəbiyyatımızda
müharibə ancaq “qurban vermək” faktı kimi yadda
qaldı. Niyə ədəbiyyatımızda
müharibə yad mövzu kimi işlənilib?
– Ümumiyyətlə müharibə
bizim əxlaqımıza yaddır. Biz nə qədər
vuruşsaq da öldürməyi öyrənməmişik, biz
sülh xalqıyıq. Ona görə də daim təcavüzlər
daha çox bizə olunub. İndiki ailələr
uşaqlarını müharibədən kənarda
saxlayırlar. Biz amma müharibənin dəhşətini
öz el-obamızda yaşamışdıq. Ona görədə
indiki gənclər müharibəyə yad amil kimi baxırlar,
elə yazıçılar da. O vaxt pambıq yığanda
pambığını müharibə üçün
yığırdı. Amma indi bir yanda müharibədi, bir
yanda toy-bayram. Yəni xalq müharibəni bütöv dərk
edə bilmədi. Bədəbəxtliyin
içində xoşbəxt yaşayırıq.
Başımıza gələnlərlə,
davranışımız arasında ziddiyyət var. Bu ziddiyyətdən
isə əsl ədəbiyyat nümunəsi yarana bilməz.
– Gənc yazarların
yazdıqlarına münasibətiniz necədir?
–
İndiki gənclər özlərindən çox
razıdır. Elə bilirlər ki, Füzulidirlər. Biz
Nizamiyə, Füzuliyə doğru yol gedirik, onlardan kənar
heç nə yazmamışıq. Bizdən əvvəlki nəsil
böyük işlər görüblər, əsl dəyər
onlar idi. Orta yaşlılardan Elçin Hüseynbəylinin
yolunu, üsulunu bəyənirəm.
– Siz ədəbiyyata gələndə
sizə böyük
qayğı olubmu?
–
Olub, amma həmin qayğı boş yerə deyildi,
istedadımın ilkin işartısını duymuşdular. Osman
Sarıvəlli mənim haqda məqalə yazıb. Nə Rəsul
Rza, nə Səməd Vurğun
gənclərə pislik eləməyiblər, əksinə
böyük qayğı göstəriblər. Lazım olanda
isə haqlı tənqid ediblər. İndi tənqid yoxdur,
hamı təriflə məşğuldur. Ədəbiyyatı
tənqid yetişdirir. İndi ki tənqidçilər tənqid
dəftərini qatlayıb qoyublar qırağa, hamısı təriflə
məşğuldurlar. İndi Yaşar Qarayev, Məmməd
Arif kimi tənqidçilər yoxdur. Yaşar Qarayevin
yanında şeir oxuyanda qorxardıq. Şeir deyən kimi həmin
şeirin necə yarandığını, bu fikirlərin
hardasa işlənib-işlənməməyini deyərdi. Ona
görə də biz bu cür adamlardan öyrənərdik.
İndi hamı bir-birinə oxşar şeirlər yazır,
amma dinən yoxdur. Ədəbiyyat hətta ədəbiyyat
adamı üçün də ögeyləşib,
sözün təəssübünü çəkən
adamlar qeybə çəkilib.
– Tərcümələrinizdən
xəbərim var. Amma nədənsə tərcümələrinizi
kitab kimi çap etdirməmisiniz?
–
Çap eləməyə imkanım yoxdur. Tutçevdən,
Robert Bönündən elədiyin tərcümələr
qalıb. Müstəqillik dövründə mənim dövlət
dəstəyi ilə kitabım çıxmayıb. Müstəqillik
dövründə ancaq Xalq şairi olanların kitabını
çıxardılar. Mənimsə örden-medalım,
xüsusi adım yoxdu. O dövürdə M.Rahimi hamı təbrik
edirdi ki, Məmməd müəllim sizi təbrik edirik,
axır ki, orden aldınız. Çünki o
vuruşa-vuruşa alırdı. Amma S.Vurğuna dövlət
özü o adı, medalları verdi. Görünür, əsrlərə
qiyməti də orden-medalla verirlər. Bəzən heç
şairə yox, orden-medala görə adama hörmət edirlər.
Ona görə də mənim tərcümələrim və
kitablarım hələ diqqətdən kənarda qalıb,
baxan yoxdur
– İndiki şeirimizdə ahəng yoxdur, sizcə
bu nəylə əlaqədardır?
–
İndiki şeiri səsdən ayrı salıblar, şeirlər
səslənmir. İnanmırsızsa gedin istənilən
jurnalda çap oluan şeirlər baxın. Buna görə də
şeirləri oxucular oxumurlar. N.Hikmətin şeirləri
başdan-başa havadır, intonasiyadır, ahəngdir.
Bugün yazılan şeirlərin intonasiyası yoxdur, ona görə
də nə ağıza uyur, nə də dilə yatır.
Axırda da heç kəsin olmur. Şeir gərək öz
intonasiyasın, öz səs tonun yaratmış olsun.
– Bu gün uşaq şeirin bu qədər
zəif olması, sizcə, nəyələ
bağlıdır?
– Uşaq şeiri dərin idrak şeir deyil, uşaq şeiri öyrədici şeirdir. O şeirlərdə gərək həyat həqiqətlərini güclü əks etdirə biləsən. İndi uşaq şeiri yazan adamların çoxu həyat detallarını bilmirlər. Mən beş yaşımdan işləmişəm. Həyat detallarını çox yaxşı bilirəm. Dumana düşməyən, qara düşməyən adamlar uşaqlar üçün təbiət şeirləri yazırlar. İndi texnika hər şeyi üstələyib, o vaxt uşaq əyləncələri yox idi. İndi uşaqlar əyləncələrə inanırlar, şeirlərə yox.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2012.-10-12 mart.-S.15.