Sənətşünaslıq
elminə yeni töhfələr
və yaxud “Sənətin Məcnunu”, “Cizgilərə
hopan ömür” və
“Tənha döyüşçü”
kitabları haqqında...
Azərbaycan
təsviri sənətinin son bir qərinəlik mənzərəsini
səciyyələndirən bədii - estetik xüsusiyyətlərin
ictimailəşdirilməsində, bir-birini əvəzləyən
bədii proseslərin şərh olunmasında ölkə sənətşünaslarının
rolu kifayət qədər böyükdür, desək,
yanılmarıq. Onların arasında Əməkdar incəsənət
xadimi Ziyadxan Əliyevin fəaliyyəti xüsusilə diqqət
çəkəndir.
Bunu
heç şübhəsiz ilk növbədə sənətşünasın
baş verən proseslərə özünəməxsus, ən
başlıcası isə ədalətli münasibəti
şərtləndirmişdir. Onun bu cür qərəzsiz və
inandırıcı qənaətlərinə yəqin ki, ilk
olaraq Bakıdakı məşhur “Əzimzadə məktəbi”nin
rəngkarlıq şöbəsini fərqlənmə diplomu
ilə bitirməsi, daha sonra İ.Y.Repin adına Sankt-Peterburq Rəngkarlıq,
Heykəltəraşlıq və Memarlıq İnstitutunun sənətşünaslıq
fakültəsində təhsil alması, uzun müddət
respublikanın baş sənət saxlancı olan R.Mustafayev
adına Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyində
elmi şöbəyə rəhbərlik etməsi zəmin
yaratmışdır. Yaradıcılıq fəaliyyətini əhatə
edən son otuz ildən çox bir müddətdə onun yerli
və xarici mətbuatda yüzlərlə elmi - publisistik məqalələri
çap olunmuş, dəyərli monoqrafiyaları, kitabları
və kataloqları işıq üzü
görmüşdür. Bir sənətşünas kimi
apardığı atribusiyalar nəticəsində neçə-neçə
əsərin müəllifinin müəyyən olunması da
onun yüksək peşəkarlığını təsdiqləyən
xüsusiyyətdir.
Bu
gün onun qələmindən çıxan çox tutumlu
kitablar mövcud olsa da, nədənsə bizə onun
1990-cı ildə Moskvada çap etdirdiyi bir məqaləsi bir
çox səbəblərə görə çox önəmli
görünür. Xalq rəssamı Səttar Bəhlulzadəyə
həsr olunmuş həmin “Bakılı nağılbaz” məqaləsi
sovetlər dönəmində çox nüfuzlu sayılan
“Tvorçestvo” jurnalının 1-ci sayında işıq
üzü görmüşdü. Yaşlı nəsil
1990-cı ilin yanvarının bütün təzadlarını,
o cümlədən SSRİ miqyasında Kreml
ideoloqlarının Azərbaycan xalqı haqqında hansı
xoşagəlməz fikirlər
formalaşdırdıqlarını
yaxşı xatırlayırlar. Bizim üçün
çox ağrılı olan həmin günlərdə
Moskvadakı mötəbər orqanın birinci səhifəsində
Azərbaycan rəssamı haqqında gözəl bir məqalənin
çap olunması mərkəzdən səslənən təbliğatla
təzad təşkil etməklə, xalqımızın
hansı yüksək bəşəri dəyərlər
daşıyıcısı olduğunu sərgiləyirdi...
Z.Əliyevin
Səttar Bəhlulzadə yaradıcılığına olan
bu sevgisi sonrakı illərdə də səngimədi. Onun
2009-cu ildə ərsəyə gətirdiyi “Sənətin Məcnunu”
kitabı da bunun əyani görüntüsüdür. Bu
kitabda sənətşünasın dahi fırça
ustası barəsində 40 il ərzində
topladığı materiallar öz əksini tapıb. Ona
görə də S.Bəhlulzadənin YUNESKO tərəfindən
100 illik yubileyinin qeyd olunması ilə əlaqədar
işıq üzü görən bu monoqrafiya sənətsevərlər
və mütəxəssislər arasında böyük
marağa səbəb oldu. Əgər sənətsevərləri
bu kitabda cəlb edən orada toplanan materialların duyulası
dərəcədə zənginliyi idisə, mütəxəssisləri
maraqlandıran müəllifin rəssamın
yaradıcılığına çox yeni və fərqli
münasibət göstərməsi idi. Doğrudan da
kitabın çoxsaylı bölmələrində rəssam
haqqında istənilən məlumatı almaq, rəngkarlıq
və qrafika əsərləri ilə tanış olmaq
mümkündür. Ensiklopedik tutumlu bu tədqiqat əsərində
sənətşünas rəssamın zəngin
yaradıcılıq yolunu izləməklə, onun əsərlərinə
xas olan poetikanı, fəlsəfəni və tarixiliyin
qaynaqlarını şərh etmiş, bədii - estetik məziyyətlərini
göstərə bilmişdi. S.Bəhlulzadə sənətkarlığına
gətirilən inandırıcı aydınlıq isə demək
olar ki, Azərbaycan sənətşünaslığında
müəllifin yaradıcılığına ilk dəfə
göstərilən çox fərqli münasibətin
görüntüsü idi. Rəssam
haqqında kövrək xatirələrin, qiymətli fikirlərin,
ona həsr olunmuş ədəbiyyat və təsviri sənət
nümunələrinin də kitaba daxil edilməsinin
qarşılığında, onu heç vaxt görməyən
oxucuya bənzərsiz ömür yoluna və
yaradıcılıq xüsusiyyətlərinə malik S.Bəhlulzadəninin
obrazını göz önündə canlandırmağa imkan
verir, desək, yanılmarıq. Bütün ömrü boyu ərsəyə
gətirdiyi əsəri təmənnasız olaraq
dost-tanışlarına ərməğan edən rəssamın
bədii irsinin kataloqunun bu kitabda yer alması da həmin nəşrin
dəyərli xüsusiyyətlərindəndir.
Sənətşünasın
bu günlərdə “Sənətin Məcnunu”
kitabındakı zəngin və yeni qənaətlərini daha
da genişləndirməklə elmi tədqiqat əsərinə
çevirməsini də onun böyük rəssamın şəxsiyyətinə
olan ölçüyəgəlməz sevgisinin və
ehtiramının ifadəsi hesab etmək olar...
Sənətşünasın
xalq rəssamı Cəmil Müfidzadəyə həsr
olunmuş “Cizgilərə hopan ömür” kitabında da XX əsr
Azərbaycan qrafika sənətinin inkişafında müstəsna
xidmətləri olan sənətkarın həyat və
yaradıcılığına əhatəli nəzər
salınıb.
Milli
təsviri sənətimizin altmışıncı illər nəslinə
məxsus olan Cəmil Müfidzadənin keçdiyi çox
maraqlı yaradıcılıq yolu bu kitabda obyektə yeni
yanaşma ilə tədqiq olunub. Bütün
yaradıcılığı boyu doğma Azərbaycanı
qarış-qarış gəzən rəssam, müxtəlif
xarici səfərlərdə olmaqla
həmin yerlərdən aldığı təəssüratlarını
da maraqlı silsilələrdə əbədiləşdirməyə
nail olmuşdur. Odur ki, müəllif kitabı tərtib edərkən
bunu əsas götürmüş və ayrı-ayrı
bölmələri həmin silsilələrə aid
etmişdir. Bu mənada rəssamın Azərbaycanın
memarlıq abidələrinə və onun təbii sərvətlərinə,
qədim Xınalığa, eləcə də Rusiyanın şimalına,
Monqolustan və Misir torpağına həsr etdiyi qrafik silsilələrin adını
çəkmək olar. Öz yaradıcılığında
həyata real baxışlarını ənənə və
müsirliyin qovşağından yaranan bədii biçimdə
təqdim edən C.Müfidzadə bütün əsərlərində
çox orijinaldır. Bu özünəməxsusluğa
inandırıcı elmi şərh verən sənətşünas
bütünlükdə onun
yaradıcılığının səciyyəvi cəhətlərini
qabartmağa nail olmuş, müxtəlif rəsm
texnikalarında ərsəyə gətirilən lövhələrin
bədii fərqli xüsusiyyətlərini dəyərləndirmişdir.
Kitaba özündə rəssamın həyat və
yaradıcılığını əks etdirən fotoşəkillərin
daxil edilməsi də oxucuya C.Müfidzadə
dünyasının zənginliyini duymağa imkan vermişdir,
desək, yanılmarıq. Digər kitablarında olduğu kimi
bu tədqiqat əsərinə də Ziyadxan Əliyev rəssamla
bağlı oxucunun maraq dairəsində ola biləcək
informasiyaları daxil etməklə onun məzmun tutumunun əhatəliliyinə
nail olmuşdur.
Azərbaycan
təsviri sənətinin müstəqillik mərhələsi
çox təzadlı şəkildə inkişaf etməkdədir.
Əgər ötən əsrin 40-50-ci illərində
yaradıcılığa başlayan milli kadrlar çox tezliklə
Azərbaycan rəssamlığının özünəməxsus
simasının yaranmasına nail olmuşdularsa, artıq iyirmi
ili əhatə edən müstəqillik rəssamlığımızın
onu səciyyələndirəcək ümumi bədii
xüsusiyyətlərə malik olmaması danılmazdır.
Belə ki, yaradıcıların çoxu Qərbdən ixrac
olunan bədii meyllərə tapındıqlarını
nümayiş etdirirlərsə də, çoxəsrlik milli bədii
ənənələrə müraciət edən rəssamlarımız
da az deyil. Cəmisi 49 il
ömür sürmüş istedadlı rəngkar Zakir
Hüseynov da ikincilərdəndir. Özünəməxsus
yaradıcılıq potensialını cəmisi on ildə
nümayiş etdirməyə nail olan bu rəssam sonda Azərbaycan
təsviri sənətində özünəməxsus və
yaddaqalan bədii iz qoya bildi. Rəssamın
yaradıcılığındakı bu evolyusiyanı öz
kitabında açmağı qarşısına məqsəd
qoymuş sənətşünas məzmun və tutumca
çox əhatəli bir tədqiqat ərsəyə gətirdiyini
sərgiləmişdir.
Ziyadxan
Əliyevin rəssamın yaradıcılığına
kompleks münasibətində onun həyata
baxışlarının məğzini açıqlamaqla
yanaşı, həm də rəngkarın ayrı-ayrı
janrlara münasibətinin kökündə hifz olunan
özünəməxsusluğu göstərmək, ona elmi
şərh vermək başlıca yer tutur. Elə kitabda belə
yanaşmanın aparıcı rol oynaması onun
oxunaqlığını təmin etmişdir. Zakir
Hüseynovun insani və yaradıcı məziyyətlərində
səmimiliyin önəmli yer aldığını qeyd edən
müəllif, sonda elə bu bəşəri dəyərin
onun bədxahlarının əhatəsində keçən
ömrünün yarımçıq qırılmasında təsirli
rol oynadığını vurğulamışdır. Ziyadxan Əliyevin
rəssamın öz yaradıcılığında ənənə və müasirlik
probleminin uğurlu həllinə nail olmasını təsdiqləyən
fikirləri də elmi müddəalara əsaslandığından
kitabın oxunaqlığını şərtləndirmişdir.
Bütünlükdə
yuxarıda dilə gətirən müsbət cəhətlərə
rəğmən demək olar ki, əməkdar incəsənət
xadimi Ziyadxan Əliyevin “Sənətin Məcnunu”, “Cəmil
Müfidzadə. Cizgilərə hopan ömür” və “Zakir
Hüseynov, Tənha döyüşçü”
kitablarını çox tutumlu
dəyərinə görə Azərbaycan sənətşünaslığını
zənginləşdirən elmi tədqiqatlar hesab etmək olar.
Elturan Avalov,
əməkdar incəsənət
xadimi, professor
Samir Sadıoqv,
sənətşünas
Kaspi.-2012.-10-12 mart.- S.11.