“Müasir incəsənətə
sakit yanaşmaq lazımdır”
Tahir Salahov: «Keçən yayda
bağda olarkən «Abşeronun səhəri»ni – parlaq və
qızılı günəşli səhərini çəkmək
istədim»
Azərbaycanın
və Rusiyanın Xalq rəssamı Tahir Salahovun qızı
Aydan Salahova öz qalereyasında atasının 83
yaşını sərgi ilə qeyd edib. “Nezavisimaya
qazeta”nın müxbirinə Tahir Salahovla söhbətləşmək
üçün xüsusi bəhanə lazım olmayıb. O,
Tahir Salahovla Mıstislav Rostropoviç, Robert Rauşenberq,
dövlət sifarişi, müasir incəsənətə və
həyat çətinliklərinə münasibət öyrənib.
Yol dəyişir
-
Sizin «Sərt üslub»un öz qəhrəmanı – cəsur əmək
qəhrəmanı vardı. İndiki zamanda qəhrəman
lazımdırmı? Məsələn, filmdə belə
sifarişlər olur.
-
Sovet dövründə əmək, fəhlə mövzusu
vardı. Buradan da qəhrəmanlar yaranırdı. Bu gün
isə mövzu üçün sərhəd yoxdur. 60-cı
illərin sərtliyi həyatımızdan gedib. O zaman bizə
realizm həqiqəti vacib idi. Zaman ağır idi. Stalin
dövründən sonrakı epoxanın hücumları və
yenidən mülayim hava... Bəzən düşünürəm
ki, bu hücumlar əslində rəssamlara qarşı 1962-ci
ildə başlandı. Bütün şair və
yazıçılar bunları öz üzərinə
götürdülər. Bu, başlanğıc idi. 1990-cı
ildə hamı zamanla hərəkət etməyə
başladı. Burada isə meyllər yarandı. Amma 60-cı
illərin rəssamları sağ idilər. Məsələn,
Nikonov. Söhbət onun Arenadakı “Geoloqlar” əsəri
haqqında idi.
-
Hansı ki, siz onu xilas etdiniz.
-
Şəkili götürdüm və onu məhv olmağa
qoymadım. Onu Rus
Muzeyi almaq istəyirdi. Amma mən vermədim və xahiş
etdim ki, Tretyakov qalereyası şəkli alsın və istəyirdim
ki, bu əsər orada saxlanılsın. Əvvəla, Nikonov
Moskva rəssamı idi. İkincisi, Moskva Rəssamlar
İttifaqının 30 illik tarixi var idi. Mən bu işə
bütün ömrümü daşımışdım və
dostlarım da mənə kömək etmişdilər.
MK-nın ikinci katibi Yelistratov əsəri özündə
saxladı və Saranska gələndə də özü ilə
apardı. O, incəsənəti başa düşürdü
və çox kömək edirdi. Sonra onu vəzifəsindən
kənarlaşdırdılar. O da 8 il Əfqanıstanda işlədi.
Beləcə Tretyakov muzeyi əsəri alanda mən Nikonovdan
xahiş etdim ki, pulu Yelistratovla bölsün. Çünki
onun ehtiyacı var idi.
- Sizin 2000-ci illərdəki işləriniz
çox fərqlənir. «Sərt üslub»dan sonrakı
dövrlər yaradıcılığınızda daha
dekorativdir. Yeni zamanın yeni dili və rəngi var?
- Həyat
hərəkətdədir. Yol dəyişir. Bu, bir tərəfdən
daxili vəziyyətdən asılıdır və insan sadəcə
qarşısına müxtəlif vəzifələr qoyur. Məsələn,
«Abşeron qadınları» əsəri qəhrəmancasına
çalışan, ərləri balıqçı və
neftçi olan qadınların həyatı haqqındadır.
Əslində bu, faciəli mövzudur. Xəzərdə
fırtına olanda, burulğanlar baş verəndə bu, insanlara
narahatlıq gətirir. Onlar səbirsizliklə
fırtınanın sakitləşməsini gözləyirlər,
intizarla dənizə boylanırlar... Keçən yayda isə
bağda olarkən «Abşeronun səhəri»ni – parlaq və
qızılı günəşli səhərini çəkmək
istədim.
Ağır günlərin izi
- Siz
çox şeylərə nail olmusunuz. Amma aydındır ki, həyatda
özünüzə pis anketlə
yol açmaq çətin olub.
- Mən
Leninqradda Repin adına instituta qəbul imtahanlarını pis
vermədim. Ancaq daxil ola bilmədim. Çünki tərcümeyi-halımda
olduğu kimi yazmışdım ki, atam həbs olunub və
repressiyaya məruz qalıb. Yadımdadır, mən çox kədərləndim.
İnstitutdan çıxarkən kimsə mənə dedi ki,
sabah Muxin adına məktəbdə imtahandır və iki
vakant yer var. Orada təhsil 8 il idi. Müsabiqədə isə
cəmi 40 nəfər iştirak edirdi. Özümü
sınamaq qərarına gəldim. Mənim anketimin rektor
üçün əhəmiyyəti yox idi. Mən həmin məktəbdə
bir il oxudum, sonra isə səhhətimlə əlaqədar
Moskvaya getdim və yenidən Surikov İnstitutuna daxil oldum.
Bununla belə, bütün bunlar «xalq düşməni»nin
övladları kimi bizim hamımızın həyatında
izini qoyurdu.
- Bu hissdən uzaqlaşmağa cəhd
edirdiniz?
- Biz
atamızın adını təmizə çıxarmağa,
ona bəraət almağa çalışırdıq.
Atamı həbs edəndə anamın 5 övladı
vardı. Böyüyü 11 yaşında, kiçiyi 2
aylıq idi. Çox ağır günlər
yaşayırdıq. Bizimlə heç kim
görüşmürdü, heç kim
danışmırdı. Sanki biz artıq bu həyatdan deyildik.
Amma o bizi qeyzlənmiş halda böyütmədi. 1956-cı
ildə atamın ölümündən sonra bəraət
alması haqqında arayış aldım.
Ən yaxşı cavab susmaqdır
- Sizin monumental əsərlərinizdən
biri – kosmosdan bəhs edən «Sənə, bəşəriyyət»
əsəridir. Bu əsəri niyə qiymətli hesab edirsiniz?
-
Bütün bunlar yeni doğulma kimidir, bu yaradıcılıq
vəziyyətidir. Mən bu əsərdən 3 il
çıxa bilmədim. Mənim Bakıdakı emalatxanamda hətta
işləmək üçün yer yox idi - 6x2 kv.metr sahəsi
vardı. 1961-ci ilin 12 aprelində mən əsəri Respublika
Sərgisində nümayiş etdirdim və hələ təsadüf
baş verəcəyini bilmirdim. Düzdür, müəyyən
əks fikirlər vardı: “Qaqarin heç cür
uçmayıb” və s. Məndə isə tamamlanmış
obrazlar idi. Sonra əsəri kosmosa uçuşun 53 illiyi
münasibəti ilə YUNESKO-da sərgiləyəndə mən
Tereşkova ilə görüşdüm və dedim:
«Görünür, mən onda sizin haqqınızda
düşünmüşəm və hiss etmişəm ki,
qadın da uça bilər”.
- 1961-ci ildən sonra əsərin
taleyi necə oldu?
- Əsər
Azərbaycan muzeyinə məxsusdur. Amma muzeydə yer yox idi,
ona görə də onu çardaqda saxladılar. Qızım
onu nümayiş etdirmək məqsədilə Moskvaya gətirdi
və əsəri restavrasiya etdirib yenidən Bakıya
qaytardı. Mən həmin əsərin xalçasını
toxutdurdum. Keçən il Azərbaycanda Qaqarin və başqa
kosmonavtların bir yerdə olduğu rəsmin markaları
buraxıldı.
- Böyük muzeylərin sərgilərindən
sonra, qızınızın Sərab zavodundakı
qalereyasında sərginizi təşkil edib. Təzyiqlər
yoxdur ki?
- Demək
olar ki, yox. Mənim ümumiyyətlə, bir əsərim və
ya hazırlıq dövrünü yaşayan eskizi
nümayişini keçirmək xoşuma gəlir.
- Qızınız artıq
böyükdür. Siz ona hər hansı məsləhətləri,
tövsiyələri verirsiniz?
-
Yaradıcılıq baxımından mən bunu etmirəm. O,
öz yolunu bilir. Əgər həyat məsləhətlərini
nəzərdə tutursunuzsa, əlbəttə, hansısa xoşagəlməz vəziyyət
yaranıbsa, həmişə ona deyirəm ki, qınaq və
böhtana ən yaxşı cavab susmaqdır, həyat hər
şeyi yoluna qoyacaq.
- Bəs
Aydanın və ya dostunuzun, ya da şagirdinizin işində
hansısa çatışmazlıq olarsa...
- Bu barədə
həmişə danışıram.
- Bəs müasir incəsənəti
necə, ümumiyyətlə, izləyirsinizmi?
- Bir tərəfdən
mənim şagirdim Yevgeniy Mitta, digər tərəfdən,
bir çox tələbələrim Qrekovun studiyasında
çalışırlar. Onlar Xilaskar Məsihin məbədinin
tərtibatını hazırlayıblar. Mən bütün sənət
növlərini xoşlayıram. Payızda Moskva Biennalisinə
getdim. 5 il əvvəl isə Aydanla birgə Dubayda və Parisdəki
Biennalilərdə iştirak etdik. Parisdə Erik Blatovla
rastlaşdıq, Oskar Ravenlə tanış olduq. 1962-ci ildə
isə Sovet İttifaqından Venesiya Blennalisində iştirak
etmişəm. Sonra isə mən sərgilərə getməyə
başlayanda incəsənətə yeni axınlar
müşahidə etməyə başladım. Mən
Rauşenberqlə tanış olmuşdum.
- Bu necə baş verdi?
- 1987-ci
ildə mənə Mədəniyyət Nazirliyindən zəng
vuraraq «Tahir, amerikalı rəsam Rauşenberqi qəbul edə
bilərsən» - deyə soruşdular. O, bizə müxtəlif
məsələlərlə bağlı müraciət edib,
biz onu həll edə bilmirik». Rauşenberq demişdi ki, Moskvada
sərgi təşkil etmək istəyir. Ancaq bundan əvvəl
isə ölkəni gəzmək arzusundaydı. Biz plan tərtib
etdik. Sonra birlikdə Gürcüstana uçduq. Necə oldusa,
Berlində onun sərgisinə də getdim. Qəbul zamanı
o, elə hey viski içdi, heç nə yemədi. Mən ona
“bəlkə nəsə yeyəsiniz” deyəndə, bilirsiniz nə
cavab verdi? «Ağız bizə yemək üçün verilməyib».
O vaxtdan bu sözləri unutmuram. Ölümündən 15 dəqiqə
qabaq onunla danışmışdıq. Baxmayaraq ki, o rus dilini,
mənsə ingilis dilini bilmirdik, amma bir-birimizi başa
düşürdük. Rauşenberqin sərgisindən
başqa mənə Rozenkvistin, Uorxolun, Casper Consun, Yanes
Konelisin, Corc Morandinin, Rufino Tomayonun sərgilərində olmaq
da qismət olub.
İnsan sivilizasiyası
- Yenidən
müasirliyə qayıdaq. «Müharibə qrupu»na necə
yanaşırsınız. Keçən il “İnnovasiya”
mükafatına təqdim
olunublar.
- Bununla
çox maraqlanmıram. Amma əgər Mexiko və ya Peruda
quşların uçuşuna baxırıqsa... Bu nədir?
İnsan sivilizasiyası. Ona görə də sakit yanaşmaq
lazımdır.
- Nəsə yaratmaq
üçün rəssam mütləq azad olmalıdır?
Azadlığın sərhədi varmı?
-
İncəsənət tarixinə nəzər salın. Əgər Mikelancelo
sifarişdən azad olsaydı Sikstin toplusu olmazdı.
- Siz
dövlət sifarişləri haqqında
danışırsınız.
- Fikrimcə,
Mikelancelo, Belaskes və ya Qoya buna mane olmazdı. Axı onlar
özünürealizənin üsullarını
tapmışdılar.
- Sizin 2000-ci ildə Rostropoviçin
portretini çəkmisiniz. Onunla necə
dostlaşmışdınız?
- Onu
Fransanın İncəsənət Akademiyasına
seçmişdilər və biz 1995-ci ildə akademiyanın
200 illik yubileyində görüşdük. Onda mən onun
portretini yaratmaq istədim. 1998-ci ildə o, Bakıya gəldi və
o, görüşü səhər 7.15-ə təyin etdi. Elə
həmin gün də çıxıb getdi. Rostropoviç
hökumət rezidensiyasında yaşayırdı. Məni
onun yanına 15 dəqiqə buraxmadılar. Ancaq o mənə
gecikməyimi xatırlatdı. Sonra oturdu və çalmağa
başladı. Mən ilk cizgiləri götürdüm.
Yarım saatdan sonra o, qalxdı, nəsə axtarmağa
başladı və o artıq poza almağı
düşünmürdü. Şirakdan gələn faks
itmişdi. Axtardı, axtardı tapa bilmədi. İki saatdan
sonra tapdı. Sən demə, xadimə səhvən onu
tullamışdı. Sonra o, bu faksla Heydər Əliyevin
yanına getdi. Mən onda yalnız ilk eskizləri götürə
bildim.
- Portretdə rakurs qeyri-adidir.
Başının mənalı dönüşü...
- Mən onu Fransada konsertdə gördüm. Bəstəkar sanki göydən gələn musiqini dinləyirdi. 2006-cı ildə o, xahiş etdi ki, Şestokoviçin Peterburqdakı ev muzeyi üçün bəstəkarın portretini çəkim. Rostropoviçlə sonuncu dəfə Kremldə mükafata təqdim olunma mərasimində görüşdük. Bir ay sonra isə o, dünyadan köçdü. Onda bir anda olsun kimsəyə imkan verməmişdi ki, onun xəstəliyi haqqında düşünsünlər. Çox güclü adam idi.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2012.-17-19 mart.- S.8.