Alim ömrünün
salnaməsindən
Ömrünün 76-cı baharını haqlayan filosof-alim Əsədulla
Qurbanovun portret cizgilərinə
nəzər salarkən
1936-cı ilin 28 aprelində
Azərbaycanın dilbər guşələrindən birində
– Balakən rayonunun Katex
(Gədik) kəndində yoxsul kəndli ailəsində
bir oğlan
uşağı – Əsədulla Qurbanov bu işıqlı dünyaya
göz açır.
Katex
kəndi Şimaldan enli «kürəklərini», məğrur
«başını» zərvəsi daim ağappaq qarla, pənbə
buludlarla örtülmüş Baş Qafqaz sıra
dağlarına söykənmişdir. Bu kənd «sağ əlini»
həmin dağın cənub ətəyində
aşıb-daşan bulağa «uzatmışdır» … Katex kəndi «bükülməz dizləri»
ilə birlikdə «ayaqlarını» qonşu Gürcüstanla
sərhəddən axıb gedən Qanıq və Alazan
çaylarına «sallanmışdır».
Sıx
ormanlarla əhatə olunmuş Katex
kəndinin maddi nemətlərinin sırasında bal kimi
şipşirin xurma, alyanaq alma, əzgil, min dərdin dərmanı
fındıq, qoz, şabalıd… və s. dadlı meyvələrdirsə,
mənəvi sərvətləri – əsasən oğuz
türkləri, milli-etnik qruplar – avarlardır.
İş
elə gətirmişdir ki,
hörmətli professor Əsədulla Qurbanovun anadan
olmasının 60, 70, 75, elmi-pedaqoji və ictimai-siyasi fəaliyyətinin
55 illiyi münasibətilə yazı-oçerk yazmaq da, vətəndaş,
islamşünas alimin, görkəmli ictimai-siyasi xadimin anadan
olmasının 75, səmərəli elmi-pedaqoji və
ictimai-siyasi fəaliyyətinin 55 illiyi haqqında söz
söyləmək onun tələbəsi, yetirməsinə –
siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru, Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının bölmə
müdiri Qafar Əliyevə nəsib olmuşdur.
Respublikamızın
hüdudlarından çox-çox
uzaqlarda, Rusiya Federasiyasında, İran İslam
Respublikasında, Səudiyyə Ərəbistanı
Krallığında, Bolqarıstanda, Orta Asiya
Respublikalarında, Dağı standa… da yaxşı tanınan
islamşünas alim Əsədulla Qurbanovun ömür səlnaməsindən
bəzi epizodları qələmə
almaq bu sətirlərin müəllifinə qismət
olmuşdur.
Müstəqil
respublikamızın müxtəlif ictimai-siyasi təşkilatlarının,
görkəmli, tanınmış, məşhur şəxslərini,
elmi-tədqiqat institutlarının, tədris ocaqları rəhbərlərini,
həmkarlarının, keçmiş şagird tələbə
yoldaşlarının, tanışlarının, uzaq-yaxın
qohumlarının, layiqli, ləyaqnətli
övladlarının, şirin-şəkər nəvələrinin
ömrünün 76 baharını yaşayan dəyərli ziyalımız, fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Əsədulla Qurbanova göndərdikləri
təbrik məktubları, teleqramları, etdikləri telefon zəngləri,
açığını deyək ki, böyük vətəndaş
alimin şərəfli əməyinə, xalqımızın
ziyalısının səmərəli fəaliyyətinə
verilən obyektiv, dəyərli qiymət kimi bizi sevindirməyə
bilməz.
Tanınmış
islamşünas-filosof alim fəal ictimai-siyasi xadim kimi fəaliyyətinin
xüsusi qeyd edilməsi hamımızın ürəyindən
oldu. Ömrünün 76 illərində enişli-yoxuşlu,
paradoksal, ziq-zaqlı həyatın bərkində-boşunda, xəzri-gilavarında,
dolambaclarında yaxından tanıdığımız, mənalı ömür salnaməsini
müşahidə etdiyimiz, dostumuz, əqidə, məslək
yoldaşımız, həmkarımız kimi biz də onu elə
tanıyırıq -Ana Vətəninin, əziz
xalqının, müstəqil dövlətinin mənafeyini hər
şeydən uca tutan vətəndaş alim, görkəmli
ictimai-siyasi xadim kimi.
1956-cı ildə sənədlərini Bakı Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə verir. O zaman ali məktəbə 5-6 fəndən qəbul imtahanları götürülürdü. İş elə gətirir ki, Əsədulla Qurbanov 5 fəndən ən yüksək qiymətlər alsa da, sonuncu rus dili fənnindən kəsilir. Belə olan halda Əsədulla Qurbanov universitetin rektoru, dünya şöhrətli kimyaçı alim, akademik Yusif Məmmədəliyevə müraciət edir. Rektor onu çox diqqətlə dinləyir. Əsədulla Qurbanovun tərcümeyi-halını və onun ali təhsil almaq üçün hədsiz həvəs və istəyini nəzərə alan çox humanist İNSAN olan rektor istisna hal kimi qəbul komissiyasına göstəriş verir ki, Əsədulla Qurbanov yenidən müsabiqədən keçsin. Akademik Yusif Məmmədəliyevin yüksək atalıq qayğısı sayəsində Əsədulla Qurbanov 1956-ci ildə Bakı Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinin kitabxanaşünaslıq və biblioqrafiya şöbəsinə daxil olur. O, təhsil almaqla yanaşı Bakı Şəhər Nizami adına kütləvi kitabxananın səyyar şöbəsində müdir vəzifəsində də çalışır.
Məsul
inzibati işlərdə çalışmasına baxmayaraq, Əsədulla
Qurbanov elmi-fəlsəfi dinşünaslıq və
islamşünaslıq sahələri üzrə elmi
axtarışlarından, tədqiqat işlərindən də
qalmırdı. Bu dərin, hədsiz maraq və həvəs
onu 1972-ci ildə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının fəlsəfə,
sosiologiya və hüquq institutuna gətirir. Əsədulla
Qurbanov burada işləməklə universitetə dissertant qəbul
olunur, orada ixtisası üzrə dərs deyir. O, burada
respublika ali məktəbləri üzrə istinad kafedrası
olan «Dinin tarixi və nəzəriyyəsi» (sonralar bu kafedra
«Dinşünaslıq, hazırda isə «Fəlsəfə
tarixi və mədəniyyətşünaslıq») adlanır.
O, burada əvvəlcə dissertant, sonra isə qiyabi aspirant
olur, özünə elmi-tədqiqat mövzusu seçir.
1976-cı ildə Əsədulla Qurbanov Bakı Dövlət
Universitetinin fəlsəfə üzrə, elmi şurasında
«Azərbaycan kəndlisinin mənəvi həyatında
sekulyarlaşmanın xarakterik xüsusiyyətləri»
mövzusunda dissertasiya müdafiə edərək fəlsəfə
elmləri namizədi, dossent olur.
Əsədulla
Qurbanov Pedaqoji fəaliyyətlə yanaşı dövrü mətbuatda
siyasi, elmi-publisistik məqalələr dərc etdirir, radio və
televiziyalarda bir sıra maraqlı verilişlərlə
çıxış edir. Əsədulla Qurbanov yüksək
nitq mədəniyyətinə malikdir. Mühazirəçilik
bacarığı və məharəti onun tələbələri,
dinləyicilər tərəfindən daim böyük maraqla
qarşılanır.
Görkəmli
alim- filosof, şair, mərhum akademik Aslan Aslanov 1978-ci ildə Əsədulla
Qurbanovu rektoru olduğu Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinə islam fəlsəfəsi,
islam mədəniyyəti və
incəsənəti fənlərini tədris etməyə dəvət
edir. Əsədulla Qurbanov həmin universitetdə dosent vəzifəsində
çalışarkən əvvəllər respublika Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyində uzun illər topladığı zəngin
təcrübəsini pedaqoji fəaliyyətlə əlaqələndirir,
mədəni-maarif, rəssamlıq, teatr, bədii özfəaliyyət, muzeyşünaslıq, mədəniyyətşünaslıq,
kulturologiya məsələlərini tələbələrə
gənclərə öyrədir.
Əsədulla
Qurbanov 1984-cü ildə təhsil nazirinin əmri ilə
Bakı Dövlət Universitetinə
köçürülür. Bu, Əsədulla Qurbanova
dövlət səviyyəsində göstərilən
böyük və yüksək
etimad idi. Respublikamızın ali məktəblərinin flaqmanı sayılan
Bakı Dövlət Universitetində, bu elm məbədində Əsədulla Qurbanov unudulmaz müəllimləri,
korifey pedaqoqlar, dünya şöhrətli Yusif Məmmədəliyev,
Şəfahət Mehdiyev (akademik
rektorlar), Həmid Araslı, Məmmədcəfər
Cəfərov, Cəfər Cəfərov,
Cəfər Xəndan, Aslan Aslanov, Feyzulla Qısamzadə,
Ağamusa Axundov, professor, yazıçı Mircəlal Paşayev, ƏLi Sultanlı, Əlövsət
Abdullayev, Abbas Zamanov, Səlim Cəfərov, Xəlil Əlimirzəyev,
Abuzər Xələfov və başqalarını özünə
örnək hesab edib.
Yorulmaz
pedaqoq, tədqiqatçı alim, o cümlədən Şərq,
eləcə də Azərbaycan
fəlsəfəsinin ayrılmaz tərkib hissələrindən,
istiqamətlərindən olan dinşünaslığa,
xüsusi ilə də islamşünaslığa dərindən
bələd olan və bu sahədə çox qiymətli
axtarışların müəllifi sayılan Əsədulla
Qurbanovun 500-dən çox elmi, bədii-publisistik əsərləri,
məqalələri, dərslik, metodik vəsaitləri,
monoqrafiyaları çapdan çıxmışdır. Bu əsərlər
içərisində «Mübariz insan – Məmməd Səid
Ordubadi», «Gənclərin mənəvi tərbiyəsi», «Nəzəri
dinşünaslıq», «Nəzəri
İslamşünaslığa giriş», «Azərbaycanda
sekulyarlaşmanın xarakterik xüsusiyyətlərir», «Beynəlxalq
münasibətlərdə din-islam amili»,
«İslamşünaslığın Azərbaycan
konsepsiyası», «İslamşünaslığın aktual
problemləri», «İslam və Heydər Əliyev fenomini», «Din
və ictimai təhlükəsizliyin aktual problemləri», «Beynəlxalq
terrorçuluq sosial bəladır», «İslam kontekstində Azərbaycan
- İran münasibətləri yeni şərhlər», «Azərbaycan-Bolqarıstan
münasibətləri yeni mərhələdə» və s. əsərləri
elm ictimaiyyətində hədsiz maraq doğurmuşdur.
Əsədulla
Qurbanovun vaxtı ilə M.V.Lomonosov adına Dövlət Universitetində,
Daşkənd Dövlət Universitetində, Səmərqənd,
Aşqabad, Mahaçqala Dövlət universitetlərində,
İran İslam Respublikasının Tehran Universitetində,
Rusiya Federasiyasının Rostov Dövlət Universitetində,
Naxçıvan Dövlət Universitetində, Azərbaycan Dövlət
Texniki Universitetində, Azərbaycan Bədən Tərbiyəsi
və İdman Akademiyasında, Qərb Universitetində, Asiya
Universiteti, Mahaçqala Dövlət Universitetinin Bakı
Filialında Kiyev Dövlət Universitetinin Bakı
Filialında, Azərbaycan Dövlət Xarici Dillər Universitetində,
Azərbaycan Dövlət Slavyan
Universitetində, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universitetində AMEA-nın İnsan hüquqları
İnstitutunda, habelə digər
Ali məktəblərdə oxuduğu mühazirələrə
dinləyicilərdə həmişə böyük maraq
doğurub.
Əsədulla
Qurbanov respublikamızın ictimai, siyasi, mədəni və mənəvi
həyatında yaxından iştirak edib. O, məşhur «91»lərdən
biridir. Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev
məşhur «91»lər haqqında belə demişdir: «…91»lər
Yeni Azərbaycan
Partiyasının Qızıl fondudur… Onlar çox cəsarətli,
qorxmaz, zəsur, vətənpərvər insanlardır, … hər
cür yüksək qiymətə layiqdir, … bütün
qapılar, …onların üzünə açıq
olmalıdır…».
Görkəmli
islamşünas alimin elmi-tədqiqat işlərinin məntiqi
nəticələri hazırda respublikamızın ali məktəblərində,
siyasi, ideoloji sahədəki mühazirə və tövsiyə
xarakterli təklifləri milli-məfkürə sahəsində
müvəffəqiyyətlə həyata keçirilir. Əsədulla
Qubanovun 56 ildən çox bir müddət ərzində
elmi-fəlsəfi, eləcə də onun hazırda rəhbəri
olduğu Bakı Dövlət Universitetinin
İslamşünaslıq Elmi-Tədqiqat Mərkəzindəki
fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilmişdir.
Əsədulla
müəllim eyni zamanda AMEA-nın İnsan Hüquqları
İnstitutunda «Din və ictimai təhlükəsizlik»
şöbəsinin yaradılmasına müvəffəq
olmuşdur. Əsədulla
Qurbanovun yaxından təşkilatçılığı ilə
həmin şöbə tərəfindən «Din və ictimai təhlükəsizliyin
aktual problemləri» mövzusunda respublika elmi-nəzəri
konfrans keçirilmişdir.
Fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Əsədulla Qurbanov neçə-neçə
elmlər doktoru, elmlər namizədi yetişdirmişdir. Hazırda
onun yetişdirmələri respublikamızın müxtəlif
rəhbər orqanlarında çox məsul vəzifələrdə
çalışırlar.
Əsədulla
Qurbanov gözəl ailə başçısıdır. O,
dörd övlad atası, səkkiz nəvə
babasıdır. Övladlarının ikisi V.Lomonosov adına
Moskva Dövlət Universitetini,
digəri Bakı Dövlət Universitetini bitirmişdir. Nəvələrindən
biri Bakı Dövlət Universitetində dünya
iqtisadiyyatı ixtisası üzrə əla qiymətlərlə
oxuyur. Əsədulla Qurbanovun ömür-gün yoldaşı
da müəllimədir. O, hazırda təqaüdlüdür.
Əsədulla
Qurbanovun anadan olmasının 76, elmi –pedaqoji və ictimai fəaliyyətinin
56 ili tamam olur. Bu, onun mənalı ömrünün müdrik
çağı, yaradıcılığının daha da məhsuldar
dövrüdür.
Ömrə
şöhrət olan illər görkəmli alim,
tanınmış ictimai-siyasi xadim Əsədulla Qurbanovun
ömrünə işıq salır. Onun mənalı həyatı,
elmi-pedaqoji, ictimai-siyasi fəaliyyəti gənc nəslə
layiqli örnəkdir.
Oqtay ƏLİYEV,
Yazıçı-publisist
Kaspi.-2012.-5-7 may.- S.8.