«Mən Anarın yerində işləyə
bilməzdim…»
...Nərdivanın
pillələrində rastlaşdıq onunla. Mən
qaça-qaça çıxdığım yerdən o
yavaş-yavaş enirdi. Mən onda o qaça-qaça
çıxdığım pillələrin əslində o
adamın endiyi yerdən çox aşağıda olduğunun
fərqində deyildim...
...rastlaşanda
anladım... və dönüb sığındım o
böyüklüyə!
Müsahibim
Nəriman Həsənzadədir. Poylunun bağrından Azərbaycanın
ürəyinə süzülən, dilimizin, şeirimizin, ədəbiyyatımızın
ən doğma şairi.
Nəriman
müəllim məni “çalıquşu qızım”
çağırır, “biz səninlə ata-balayıq, ay
Niyar” deyir. Səadətin böyüklüyünə
baxın...
Danışdıracam
onu. Bütün səmimiyyətilə sizin ixtiyarınıza
buraxacam. Buraxacam ki, mənim yaşadığım o
duruluğu siz də dadasız...
-Ay Nəriman
müəllim, sizinlə sadəcə söhbət eləməkdi
niyyətim. Sizi dinləmək, dinlədiyimi də oxucularla
paylaşmaq. Səmimiyyətinizə,
yaradıcılığınıza
sığınıb sizin xanımınıza münasibətinizi
soruşsam, bizə bundan bəhs edərsizmi?
-Niyar, sənə qurban, qadın
ilahi varlıqdır, əvəzsizdir. Mən televizorda
baxıram, eşidirəm, qadını döyüb-incidirlər.
Bu, məni çox narahat edir. Eyni zamanda bizim məhkəmələrin
qadına münasibəti də çox pisdir. Qadın
kişidən qabaq ölməməlidir. Bu, düzgün deyil
təbiətdə. Kişi əvvəl ölməlidir, belə
halda qadın yaxşı ağlayar.
Şahım,
bağışlayın birtəhər olur
Qadın
zəiflikdən hiyləgər olur...
Yeganə
gücü var göz yaşındadı,
Yenə
tufanları öz başındadır...
Qadın
dərkolunmazdır və onun bu dərkolunmazlığı da
kişiyə görədir. Qızım, sənə qurban,
qadın ayrıdır. Özü də sən qadını
sevəndə o səni səndən artıq sevir.
-Nədir
axı bu bu SEVDA? O nədir ki, insanları belə dəli-divanə
edə bilir?
-O bəlkə
də bir AH-dır. Heç kəs bunu bilə bilməz.
Özü də mən inanmıram ki, iki sevən adamın
sevgisi eyni olsun. İki oğlan danışır, hərəsi
öz sevgisindən ya da iki qız, bunların heç biri
biri-birinin eyni olmur. Çox maraqlı bir şeydir.
-Yaşı
varmı sevginin?
-Sevginin
yaşı ola bilməz. Nizami nə deyir? “mehrabı
EŞQ-dir uca göylərin”. EŞQ yoxsa dünya da yoxdur. Bəzən
deyirlər sevgi, məhəbbət, eşq, anaya olan məhəbbət,
Vətən məhəbbəti - bunların hamısı
düzdür, ancaq qadın
bağlı olanda hamısı yalan olur. Bax elə buna
görə qadın mənim nəzərimdə vətəndir.
Vətən qadına minnətdardır, o eşqdən
övladları törəyir. Bir dəfə evimizdəki
söhbətlərin birində oğlum anasını
müdafiə elədi, dedim oğlum, mən sənə minnətdaram.
Mat qaldı, dedim, axı, səndən qabaq onu mən
sevmişəm, indi sən keçdin onun tərəfinə,
demək sən mənim tərəfimə keçmisən.
Gör nə gözəldi ay Allah, ananı kim istəsə
ata ona minnətdar olur. ...Həsrət qaldım, qızım.
Mən onun qəlbinə dəyməmişdim heç vaxt. Həmişə
görüşlərdən gələndə gül gətirərdim,
ində də bəzən gül aparıram, ona deyirəm ki,
Gül sənindi,
yer sənindi, sən mənim...
Mən
yoldaşıma şeirlər yazanda qələm dostlarımdan
biri istehza eləmişdi. Demişdi ki, “Nəriman ölən
arvadına şeirlər yazır”.
Bu, məni
dəhşətə gətirmişdi. Necə yəni, onun
arvadı yoxdurmu, adam elə deyərmi?
Qızım,
adam dediklərinə də diqqət edər, həmişə
deyirdim ki, təklik istəyirəm, rahat işləyim, indi
deyirəm ki, elə bil Allah eşitdi, dedi di, qal, tək,
işlə. Televiziyada çıxışımda da dedim,
heç vaxt təklik istəməyin, amanın
günüdür, Allah eşidir. Bütün qohumlar
yanındadır amma o yoxdursa, deməli, təksən. Azərbaycanda
adam qadınına dediyini nə övladına deyə bilər
nə də heç kəsə, ancaq qadınına. Heç
demə, o, onsuz da başa düşəcək. Mənə elə
gəlir ki, kişi bəzən Ana qucağından sonra
qadın qucağına düşür, o da anadır, bu da ana
olur. Özü də kişinin anası. Uşağın
anası yoxdur, o böyüdü, getdi, öz ailəsini
quracaq o, ancaq bu uşaq qaldı, get-gedə də qadın
analaşır, kişi uşaqlaşır.
-Sara
xanım neçə ildir vəfat edib?
-İyirmi
beş il...
-İyirmi beş ildir də ancaq odur, eləmi?
-Ümumiyyətlə
götürəndə ancaq odur, qızım. Elə detallar
var ki, mən onları ayaqlaya bilmərəm.
-Əslində
o xanım az yaşayıb, qısa yaşayıb amma
dünyanın ən xoşbəxt qadını olub...
-Deyirdi,
özü də deyirdi. Bir gün dedi ki, mənə bir lama
palto al, qızım dedi, ana onun
dəbi keçib. Qayıtdı ki, Nəriman alacaq, mən də
geyinəcəm, o da təzədən
dəbə düşəcək. Nəriman alan təzədir.
İllər sonra mən İtaliyaya gedəndə o dediyi palto
satılan dükanın qarşısında durdum...
...
-Ümumiyyətlə
götürəndə qadına münasibət necə
olmalıdır?
-Avropa pis
şəkildə gəlir Azərbaycana. Bu yaxında cənab
prezident çıxışında da dedi, axı, biz azərbaycanlıyıq,
Avropada hamı yemək bişirir, kişisi də qadını
da, biz azərbaycanlılar evimizdə xanımımızın
bişirdiyi xörəyi yeməyə adət eləmişik.
Elə xoşum gəldi onun bu sözündən. Ailə
ayrı şeydir, ailədə yeyilən çörək
ayrıdır, bir də var avropalı kimi ayaqüstə
qarın doyurasan. Gəlin, Avropadan yaxşı olanı götürək.
Bax o dünya miqyasında gözəl var da Merilin Manrudu- nədi,
day o necə gözəldir, özün bilirsən, bizim
gözəlimizsə Leylidir, Nüşabədir, bizim gözəl
Həcərdi. Mən eşidəndə ki, Kəlbəcərdə
və digər yerlərdə Azərbaycan gəlinləri erməni
əlinə keçməmək üçün özlərini
qayadan atıblar, dəhşətə gəldim. O
qızların hər birinə heykəl düşür, bu,
Şekspir səhnəsidir, bunlar yazılacaq. Azərbaycan
gözəli, gözəl qızlar. Bütün
nağıllarımızda, dastanlarımızda qəhrəmanın
sevdiyi gözəl var, onun eşqinə qələbə
çalır qəhrəman.
-Azərbaycan
tarixində qadına bir də hökmdar münasibəti var...
-Bax, bunu
düz dedin. Üç Türk sərkərdəsi öz
qadınına heykəl qoyub:
1) Şəmsəddin
Eldəniz – Mömünə Xatun türbəsi. Mömünə
xatun öləndən sonra Əcəmini
çağırıb ona abidə qurdurub, bir il sonra da
özü ölüb, davamını Qızıl Arslan
dövrünə qədər Cahan Pəhləvan
tamamlayıb. O abidə XII əsr abidəsidir. Bir hökmdar
öz sevdiyi qadına abidə qoyub.
2) Cahan
şah - Tac Mahal abidəsi. O abidəni Hindistanda sevdiyi türk
qızına qoydurub. Memarları da türk olub, hamısı Təbrizdən
gedib.
3) Bir də
Heydər Əliyev - Zərifə Əliyevaya abidə. Bu, elə
bir tarixdir ki, deyilməlidir. Özü də Heydər Əliyev
bütün hökmdarların hamısından bir kişi kimi
gözəl olub. Gəl ki, siz onun məhəbbətinə
baxın. Bax qadın budur.Bu münasibəti biz Heydər Əliyevdən
öyrənməliyik. Mənim heç yadımdan
çıxmaz, onun çıxışlarında Zərifə
xanım öndə oturardı, Heydər Əliyev də onu
gördükcə həvəslənərdi. Zərifə
xanım əl çalardı, əslində əl çalan
deyildi o, ruh verəniydi. Mən Heydər Əliyevin
ağladığını gördüm. 1985-ci ildə
Novoderçovo qəbiristanlığında. Zərifə
xanımın qəbriydi, Yeseninin məzarı, bir də Nazim
Hikmətin qəbri. Ziyarətə getmişdim, bir də
gördüm Heydər Əliyev gəlir. O
görüşümüzdə mənim yoldaşımın
xəstəxanada yatdığını öyrəndi. Elə
həmin o görüşdə də mən ona bir şeir
oxudum. Heydər Əliyev o kağızı məndən
alıb saxladı. Düz on iki il sonra Heydər Əliyev “Azərbaycan
qadını” jurnalında o şeiri dərc elətdirdi. Fatma
Abdullazadə jurnalı mənə
göndərdi və dedi ki, Heydər Əliyev səni mərasimə
dəvət eləyir. Mən itirərdim o şeiri amma o
saxlamışdı. Mən orda da bir şeir oxudum, Bəxtiyar
Vahabzadə, Anar, Qabil, Dilbazi, Fikrətiydi bir də məniydim.
Orda da o şeiri götürüb qoydu cibinə. Ondan sonra
eşitdim ki, Klivlend xəstəxanasına
qaldırılıb və tale onu bizim əlimizdən aldı.
Ona demişdim ki, Heydər Əliyev sizin yanınızda adam
özünə oxşayır, olduğu kimi olur. O sözdən
elə xoşu gəlmişdi ki.
Onun tərifə ehtiyacı yoxdur,
inanın mənə, o şair doğulmuşdu. Yeganə
adamıydı ki, deyirdi ki, mən azərbaycanlıyam. Onu
üç dəfə dedi, sizə, mənə yox, tarixə
dedi bu sözü. Kremlə eşitdirdi, yəni azərbaycanlı
budur ha, Azərbaycanı mənimlə müqayisə edin. Mən
o gün “Euronews”da eşidirəm, deyir, Bakı Şərqin
Parisidir. Bu, mənə çox
xoşdur.
-Gəlin,
bir az da Mir Cəlalla
tanışlığınızdan danışaq...
-Hələ
mən əsgər şineliylə Yazıçılar
İttifaqına gələndən, 1954-cü ildən Mircəlal
kömək olub mənə, ilk kitabımı
buraxdırıb. Əsgərliyi bitirib qayıdandan sonra yenə
rastıma o çıxıb. Heç yadımdan
çıxmaz, dedi, Nəriman nə axtarırsan, dedim iş.
Dedi iş axtarma, adam axtar. Mən sonra başa
düşdüm ki, niyə belə deyir, yəni iş
tapacaqsan, amma elə yerdə işləyərsən ki, o adam
səni çərlədər. Mən ona heyranam ki, o, mənə bir dəfə olsun elədiyi
yaxşılıqları xatırlatmadı. Bu
yaşadığım evi də o verib. Həyat yoldaşı
Püstə xanımı (Allah rəhmət eləsin, mənə
ana olmuşdu), məni də yanına alıb apardı Mehdi
Hüseyngilə. Onda Mehdi Hüseyn Yazıçılar
Birliyinin katibi idi. Ona dedi ki, Mehdi, Arifin adını qarala, Nərimanın
adını yaz. Onlar da bərk dost idi, Mehdi soruşdu ki, niyə
qaralayım? Yeni ev tikiləndə Nərimanı siyahıya
alıb mənzil verərik. Mircəlal qayıtdı ki, Nəriman
cavan şairdi, Arifə mən alaram. Püstə xanım da
israr elədi. Özü də Arif müəllimin evlənmək
ərəfəsində. Mir Cəlal müəllim gedib bir gədəbəyli
müəllim dostundan beş min rubl borc alıb Arifin
adını kooperativə yazdırdı. Siz
düşünün, Mehdi Hüseyn də elə o il rəhmətə
getdi. Deməli, əyər onların bu cəhdi olmasaydı mən
ev ala bilməyəcəkdim. Mir Cəlal müəllim adam idi
onda, kafedra müdiri idi. Evimin elə ilk qonağı da Mir Cəlalla
Püstə xanım oldu, heç yadımdan çıxmaz
beş ədəd qızılsuyuna çəkilmiş
qaşıq gətirmişdi Püstə xanım
evgördüsünə.
Bu mənim
taleyimdir, qızım. Sonra aspiranturanı bitirdim, Mətbuat
Nazirliyində işləyirdim elə oldu ki, nazirlik
bağlandı. Qaldıq çöldə, işsiz. Onda Arif
müəllimin kiçik qardaşı Hafiz mənə zəng
vurdu, dedi, Nəriman, bir Arif müəllimin yanına dəy.
Onlar məni doğma qardaş biliblər. Getdim onda Arif müəllim
Milli Aviasiya Akademiyasına yenicə rektor keçmişdi, gedən
kimi də humanitar kafedra müdiri kimi əmrimi yazdı.
Düşünə bilirsizmi. Hələ mən onu demirəm
ki, düz üç dəfə ürəyimdən əməliyyat
olunmuşam hər dəfə də Arif müəllim əməliyyatın
tarixi bilən kimi elə həmin gün də məni göndərib.
O ailə mənimçün ocaqdır. Bu günə qədər
də bu davam edir.
-Belə
demək mümkünsə, o ailə sizi Azərbaycan
üçün qoruyur...
-İnanın,
mən o qədər minnətdaram ki, bəzən irad da
tuturlar bu haqda çox danışmağa. Amma mən
ömrümün sonunacan danışacam çünki bu,
danışılmalıdır. Arif müəllim Axundov
kitabxanasında mənimlə görüşlərin birinə
gəlmişdi, zarafata salıb dedi ki, ay Nəriman o mənim
evimdi, indi də Sovet dövrü deyil ki, qaytar da. Dedim
qurbandı, dedi ki, yox, onu Mircəlal bağışlayıb.
Arif müəllimin bu sözü məni daha da ucaltdı.
Onların yanında adam ucalır, qızım,
böyüyür. Onların sadəliyinə,
mehribançılığına görə.
Məni
müdafiə eləməyə də Mircəlal məcbur elədi.
Bir il səkkiz aya “Azərbaycan-Ukrayna əlaqələri”
mövzusunda müdafiəmi elədim. Özü də mən
sizə çox səmimiyyətlə deyirəm ki, Mircəlalı
tanıyan, Arif müəllimi tanıyan kim varsa onların evində
çörək kəsməyən yoxdur. Kim olursa-olsun
onların evində çörək yeməyəndə pis
baxırlar. Arif müəllim İçərişəhərdə
anadan olub. Mir Möhsün Ağanın evi də ondan bir
küçə yuxarıdadır. Çox maraqlıdır,
elə bil ocaq ruhu çöküb. Mən elə bilirəm
Mircəlal sağdır. Arif müəllim məni kulturologiya
kitabımı yazmağa vadar elədi. O kitab indi də bizim
Akademiyada, universitetdə tədris olunur, Kayseridə
keçilir. Təkrar çap olunmalıdır. Bunu ona görə
deyirəm ki, bu adamlar yaxşılıq eləməkdən zövq
alırlar. Onların həyatı bu missiya üzərində
qurulub. Mən bir yaşında atamı itirmişəm, amma
Mircəlal sayəsində ata necə olduğunu bilmişəm,
tək mənə yox o tələbələrinin
hamısına kömək durub. Mənim yadımdadır,
Hafiz Moskvada oxuyanda Mircəlal onun aspirant yoldaşının
qışda köynəklə dərsə gəldiyini
görür. Gedib ona palto alır və Hafizə də
tapşırır ki, demə. İnanırsız, o rus bilməyib
ki, o paltonu ona kim alıb. Bu cür məqamları çox
olub Mircəlalın. Səməd Vurğunla, Mehdi Hüseynlə,
Hüseyn Cavidlə dost olub.
Cavidgil həbs
olunan günün dünəni onların evində olublar.
Cavidi, Əhməd Cavadı, Müşfiqi elə həmin
günün səhəri tutublar. 1934-cü ilin əvvəlində
Püstə xanımla kəbin kəsdirməyə gedəndə
yolda ona Müşfiq rast olub, soruşub ki, hara gedirsən,
deyib kəbin kəsdirməyə, o da qoşulub ona şahid
olmağa gedib. Mən Şəfayət Mehdiyevi, Şıxəli
Qurbanovu onların evində görmüşəm. Lev Tolstoyun
böyük bir portreti var evlərində. Mircəlal Avropa
maarifçiləri kimi dünyagörüşü fərqli,
həmin bu müstəqilliyi ideoloji hazırlayan yazıçılardan
biridir. Bunlar mütləq deyilməlidir, çünki Sovet
dövründə bizimkilərin təbliğatına
qısqanclıqla yanaşılıb.
O dövr
çətiniydi. Şeirlərdə Stalinin adı olmasa
çap olunmurdu, deməli, sənin nə isə məqsədin
var, dolaşıq adamsan. Osman Sarıvəllinin “Bənövşə”
adlı bir gözəl şeiri varıydı gəlir-gəlir
sonunda deyir,
“...Stalin
dövründə bu yer, bu iqlim,
Sənin
də boynunu düzəldəcəkdir”.
Bənövşənin
boynunu Stalinmi düzəldəcək? İndi
gülürük, qızım, amma şairi gör nə vəziyyətə
salırdıar?” Otuz il bizim ədəbiyyat eləcə də
rus ədəbiyyatında bığ sözü işlənməyib
ki, Stalinin bığı var, düşər-düşməzi
olar. Mərkəzi Komitənin katibi Nazim Hacıyev cavan
şairləri Yazıçılar İttifaqına
yığdı, kimin bığı varıydısa
biyabır elədi. Mənim də bığım,
qırmızı, sarı, ağ çıxırdı,
türk bığı kimi. Qara bığı olanlar,
hansılar ki, kef eləyirdi, hamısı qırxdı.
-İndi
nə işlə məşğulsunuz? Nə kimi yeniliklər
var?
-Əsərlərimdən
ibarət cildlər hazırlayıram. Artıq yeddisi çap
olunub. Daha sonra “İllər, pillələr, talelər”
adlı bir kitabım işıq üzü görüb. O da
Mircəlalla mənim dostluğuma həsr olunub. Mən bunu etməliyəm,
hələ aspirantı olanda o mənim kitabıma müqəddimə
yazırdı. Haqqımda məqalə verirdi. “Ulduz”
jurnalında Səməd Vurğunun “Komsomol” poeması,
Müşfiqin “Əbədiyyət” poeması, bir də mənim
“Nəriman” poemamın hər üçünün müqayisəsini
vermişdi. Mən onun haqda yazmaqdan hələ aspirantı
olduğum vaxtdan o bunu eləmişdi. Qeyri-adi adam idi. Onun
yanına gedirdim, qayıdıb gələndə elə
bilirdim dahiləşmişəm. İndi də Arif müəllimlə
görüşəndə o hissləri keçirirəm.
-Nəriman
müəllim, bugünkü ədəbiyyatı izləyirsizmi?
-Bayaq sən
o gənclərdən elə gözəl dedin lap ürəyim
töküldü. Onlardan misallar çəkdin, çox
xoşum gəldi. Minnətdaram onlara. Ay Allah, nə gözəl
gənclik gəlir, təbiətində, xasiyyətində, mənəviyyatında
təmizlik var. Onlar ədəbiyyatın gələcəyidir,
çünki bu ədəbiyyat Müşfiqin, Cavidin ədəbiyyatıdır,
Rəsul Rzanın eləcə də digərlərinin. Mənə
elə gəlir bu adlarını çəkdiklərimin hərəsi
bir epoxadır, hərəsi bir Yazıçılar
İttifaqıdır. Mehdi Hüseyn, Mircəlal, Cəfər
Cabbarlı özü bir epoxadır, Cavid bir dünyadır.
-Çox
yaxşı bir məqama gəldik. Bu gün Anar Rzayev sizcə
o missiyanı daşıya bilirmi?
-Bu
sualı çoxları verir, mən deyirəm ki, mən
Anarın yerində işləyə bilməzdim. Şübhəniz
olmasın, Anar çox böyük yazıçıdır. Onun
tərcümeyi- halı da keşməkeşlidir.
Babasını güllələyiblər, anası Nigar
xanımı şəxsən tanımışam, atası məni
hərbi tribunaldan alıb. Özü ilə münasibətim
çox yaxşıdır. Ancaq vəzifəyə gəlincə
ordan hamı tələb edir. Bu halda çətinlik
yaranır.
-Bəlkə
onun bu vəzifədə olmağı Anarın daha
böyük bir yazıçı olmağını əngəlləyir?
-Vallah,
camaata da məəttəl qalmışam. Ay balam, bir vəzifədə
bir adam oturar da. Qərəzli olmayan tənqidin mən də tərəfdarıyam.
-Bu
gün Azərbaycan ədəbiyyatında, Bütöv Azərbaycan
anlayışı, Türklük anlayışı sizin istədiyiniz
şəklidə vurğulanırmı?
-Bu əlaqələrlə
möhkəmlənməlidir. Azərbaycan – Türkiyə əlaqələri
inkişaf eləyir. Amma Cənubi Azərbaycanla xeyr. Orda
qırx milyon azərbaycanlı yaşayır, heç nəyə
sahib deyil. Dövlətin başçısı da azərbaycanlıdır,
amma bunun millətə dəxli yoxdur. Bunu mənə səfir
Abbasəli Həsənov dedi. Amma
orda yüz-yüz iyirmi min erməni tam təminatla
yaşayır, çünki onlar qohum millətdir. Bax,
iranlılar, ruslar, yunanlar, intillər, ermənilər-hind-avropa
qəbilələridir. Bunların qohumluğu ordan gəlir,
xristianlıqdan əvvəl. Farslarla erməni qohumdular, yunan da
elədir, hind də, iran da, rus da. Bu mənada onlar
yaxındılar.
Türkiyə
əlaqələri yaxşıdır amma daha çox, daha
geniş olmalıdır. Mən olmuşam Türkiyədə,
bir neçə dəfə. Bu arada da Kayseridə poeziya
günlərində Türkiyəlilərə heyran qaldım.
Türkiyə nəfəs alır Azərbaycanla. Türkiyə
maşınlarına oturanda Azərbaycan mahnıları
çalır. Burdakı kimi. Inanın adama ləzzət eləyir.
Biz həqiqətən “bir millət iki dövlət“ik.
-Bizim həm
də sazımız var...
-Çox
qəribədir, Cənubi Azərbaycanın sazı elə
doğmadır, Türkiyədə o qədər deyil. Bizim
sazımız ayrı şeydir. Dünyanın heç
harasında yoxdur, mənə elə gəlir. Ona görə
bu xalq, Xaqan xalqdır, ali xalqdır. Qaraxanilər
dövründə Balasaqunlunun “Kutadqu-bilik” əsəri, yaxud
Mahmud Kaşğarinin “Lüğəti-Türk” əsəri.
XI əsrdə Balasaqunlu xaqan dilində poema yazıb. Ondan sonra
XII əsr Nizami farsca yazıb. Bir əsr fərq var. Ali dildir,
ruhumuz da ordan gəlir.
-Bəzi
şairlər iddia edirlər ki, oxucunun şairdən nəsə
gözləməyə haqqı çatmır...
-Bunlar
bizim vaxtımızda da var idi. Çox təəssüf ki,
hamısı Fransa ədəbiyyatının müxtəlif cərəyanlarından
irəli gələn düşüncələrdir. Bizim millət
ayrıdır, mən fransız deyiləm.
Kant millətlərə
qiymət verir, deyir ki,”Fransız xalqı elə şeydir ki, ən
vacib, rəsmi şeyə qeyri-adi baxır, mənasız
şeyə isə çox yüksək qiymət verir”. Millətlərin
təbiəti var. Tutaq ki, onlarda çılpaq çəkən
rəssam var, onlar bizə aid deyil, əgər bizdə yenilik
iddiasıyla öz keçmişini öyrənmədən irəli
atılsaq millət manqurtlaşar, bədbəxt olar. Bir nəsil
o biri nəslə öz mədəniyyətini ötürməsə
o zəncir qırılacaq və o qul olacaq, kiminsə
plagiatı olacaq. Bir tələbə yoldaşıma ikinci
kursda müəllim Balzakı tövsiyə edəndə
demişdi ki, mən Balzakı oxumadan öz əsərlərimi
yazıram, Balzak mənə lazım deyil. Biz də
düşünürdük ki, saqqal-zad saxlayır, deyəsən
dahi yetişir. Sonradan eşitdik , Tulada qəzetdə küllənir,
bitib artıq. Sənətkar ayrı şeydir. Pikasso var,
müasir avanqardizm deyirlər müəyyən cərəyandır,
sən də yarat ancaq qəbul olunacaq-olunmayacaq, bilinmir. Caz
var, Avropada gözəl ifaçıları da var, biz bunun əleyhinə
deyilik ki, sən də mənim sazımın əleyhinə
olma da, muğamatıma köhnəlik demə.
Mən
gözümlə gördüm Sovet dövründə Kirpi
jurnalında şəkil vermişdilər ki, filarmoniyaya təcili
yardım gəlir, yandım-öldüm konserti.
Xalqın
mənəviyyatına belə istehza varıydı.
Çünki əlifbamızı üç dəfə dəyişdirib
bizi özümüzdən uzaqlaşdırmışdılar.
Bunu Kreml elədi. Çində heroqliflər üç min
ildir var. Yeni əlifba, yeni sözlə çox ehtiyatlı
olmaq lazımdır. Heydər Əliyevə referendum
keçirdiər, millətimizin adını dəyişirdilər.
O vuruşdu, qoymadı. Onu bu xalqa Allah verdi, gəldi, elədi,
çıxdı, getdi. Mənim haqqımda üç dəfə
sərəncam verib, görüşlərində olmuşam.
Cavan şair idim bizi aparırdı yanında. Klinton öz
prezidentliyi dövründə hələ belə bir fikir
demişdi: “Heydər Əliyev, siz nəinki Azərbaycanı,
Amerikanı, hətta dünyanı da idarə eləməyə
qadirsiz”.
-Bütün
hallarda mənə elə gəlir ki, bizim ədəbiyyatda
kor-kobud sözlərə, fəlsəfəyə, kor-kobud
axınlara yer yoxdur. Bizim ədəbiyyat ruhdan, mənəviyyatdan,
gözəllikdən yaranıb...
-Onu
düz deyirsən, çünki bizim ədəbiyyatı xalq
yaşadır. Qədim Roma misalı var “şairlər anadan
doğulur, natiqlər cəmiyyətdə yetişir”. O
doğulanlar yaxşıdır, doğulmayanlar isə zorla gəlirlər.
Ədəbiyyatımız
bu kobudluqlardan xali deyil lakin narahat olmağa dəyməz.
Çünki bunlar yaşamır. Yaşayan Müşfiqdi ,
Caviddi, Ordubadidi...
Söhbətləşdi: Nigar İsfəndiyarqızı
Kaspi.-2012.-26-28 may.-S.15-21.