Gələcək görmək istədiyim
keçmişdi
Vahid Qazi: «Qorxum isə toplum olaraq,
Qarabağ duyğusunu itirməkdən yanadı»
Qəribə
bir xasiyyətimiz var, vallah. Adamları gedəndən sonra
axtarırıq. Vahid Qazi də ölkəni tərk edəndən
sonra müsahibə almaq eşqinə düşdüm. Olsun
ki, bu bir qədər də canımızda-qanımızda
az-çox olan “gizli mazoxistlik”dən qaynaqlanır. Biz
özümüz də bilmədən əzab çəkən,
sürgün, mühacir, siyasi dustaq olan adamları sevirik. Belə
görünür ki, biz onlardan daha çox onların əzab
və dərdlərini sevirik. Düzü, V.Qazinin “Ruhlar şəhəri”
kitabını oxumuşdum, amma digər iki kitabını
“Çamayra – Kuba dəftəri” və “Yaddaş ləpirləri”ni
4 gün ərzində oxudum, bu mütaliə həm də
müsahibəyə hazırlaşmaq üçün idi. Hər
üç kitabda cilalı və zəngin dil, hissə
qapılmadan, “vətənbazlıq”dan uzaq memuar stilistikası
və səfər təəssüratlarını
yerli-yataqlı bölüşmək bacarığı
xoşuma gəldi.
Vahid
müəllimlə görüşmək imkanımız
olmasa da (yəqin nə vaxtsa o da olar), danışmaq
mümkün oldu. Bu müsahibə söhbət səmimiyyətini
bacardığımızca qorumağa
çalışmışıq, amma doğru-dürüst
qiymətin “sahibkarı” bu məqamda ancaq və ancaq oxucular ola
bilər.
- Azərbaycanda səfər təəssüratlarını
bölüşə bilən yazıçı demək olar
ki, yoxdur. Bizdə ya təəssüratlar heyranlıqla olur, ya
da sadəcə gördükləri mənzərəni alababad
adlandırmaqla. Amma sizin səfər təəssüratlarınız
və münasibətiniz mənə çox maraqlı
göründü. Sizcə, bizim yazarlarda səfərnamələr
niyə yaxşı alınmır?
-
Maraqla oxunan səfər yazıları yazmış çoxlu
yazıçı, publisistimiz var. Başqaları adından danışa
bilmərəm. Özüm haqda onu deyim ki, səfər
yazıları yazmaqdan xoşum gəlir. Tənbəl yazar
üçün bu asandı, çünki xüsusi süjetlər
qurmağa ehtiyac olmur, olana yüngül əl gəzdirirsən,
bəs edir. Səfər yazılarının uğuru həm də
ondadı ki, burada hərəkət, dinamika var. Bu
yazıları “oturaq” mətnlərdən oxunaqlı edən də
budu. Əgər oxucunu səfər
iştirakçısına çevirə bilirsənsə,
deməli onunla təmasın baş tutub. O biri yazıları
bilmirəm, deyirlər ki, Kuba təəssüratlarında
oxucuyla təmas qurmağım alınıb. Bu sözləri
eşitmək çox xoş idi.
- “Ruhlar şəhəri”
kitabınızın ön sözünü Ramiz Rövşən
yazıb. “Mümkünsüz qayıdış”dan bəhs
edir. Sizdəmi belə düşünürsünüz, bu
qayıdış mümkünsüzdürmü?
-
Ön sözdə şair cəmiyyətin bugünkü
ovqatından çıxış edərək Qarabağa
qayıdışı mümkünsüz sayır. “Bəlkə
bu ölkədə “əzab çəkməyin” yeni
növü icad olunub: zurna-balabanla, çalıb-oxumaqla,
oynamaqla və beləcə, gündən-günə
arzıslığın, abırsızlığın
girdabına batmaqla...” Mən onun bu fikirlərini
bölüşürəm. Bu ovqatla o qayıdışı mən
də mümkünsüz sayıram.
- “Ruhlar şəhəri”
kitabını çox rahatlıqla roman kimi də yaza bilərdiniz,
amma nədənsə hadisələri esse
ardıcıllığı ilə əks etdirmisiniz. Xatirələrinizi
esse kimi yazmaq publisistik meyildən irəli gəlir, yoxsa?
- Mən
yazıçı deyiləm. Məsuliyyətsizlik olar belə
düşünməyim, ayıb olardı bunu deməyim. Sadəcə
könül qeydləri edirəm hərdən, vəssalam.
Suala gəldikdə isə, janr bölgüsünə ciddi
önəm vermirəm. Əsas odu ki, yazı anında səmimi
ol. Hüqonun “Səfilləri”ni sən roman, mən də insan
portretlərindən ibarət esselər toplusu
adlandırım, heç nə dəyişməyəcək,
biz yenə də bir şeydən – insanlığın
sözlərlə çəkilmiş mükəmməl bir mənzərəsindən
danışmış olacağıq.
- “Xəyal meyarı” essesində
Ağdamı təzədən qurursunuz. Yazıçı
kimi bu qədər götür-qoy eləmək, xəyal qurmaq
sizə əzab vermir ki? Verirsə o əzab nədən ibarətdir?
- Xəyal
olmasa, gələcək də olmaz. Bütün kəşflərin
kökündə insan xəyalları durur. “Uçan
xalçanı” xəyal eləməsəydi, insan təyyarə
yarada bilməzdi. Xaraba qalmış yurdu yenidən qurmaq xəyalı
isə fərqlidi. Birincidə xəyal sevinc havasına
qurulurdusa, ikinci kədər üstə köklənib. Həmin
yazılar yazılan o iki aydakı halım dəm
qazının səssizcə, “sevə-sevə” boğduğu
adamın halı kimiydi. Bəzən kədəri yalnız
düşünməklə yox, elə aldığın nəfəslə
də qəbul edirsən, boğucu qaz kimi. Elə buna görə
“Mağar” və “Bazar” adlı bölmələr
yazılmadı, nəfəs çatmadı buna. Bilmirəm,
dediyiniz o əzabı izah edə bildimmi...
-
Yazılarınızı sevdim, amma bəyənmədiyim bir cəhət
də oldu, olayların hamısına xatirə kontekstində
yanaşırsınız, oxucu kimi mənə belə təsir
bağışladı: sanki bu olayların sizə və sizin
xatirələrinizə birbaşa dəxli var. Münasibətinizi
bilmək maraqlı olardı.
-
Düz tutmusunuz. Yuxarıda adını çəkdiyiniz
ön söz yazısında Ramiz Rövşən Folknerdən
misal çəkir: “hər bir insan öz yaddaşının
məhsuludur”. Yazılarda keçmiş zamanda
özümü daha səmimi hiss edirəm. Çünki
gördüyüm, bildiyimdən yazıram, belə də səhv
eləmək ehtimalı azdı. Bu gün, yaxud gələcək,
sanki, məni azdıra bilər. Mənim üçün gələcək görmək
istədiyim keçmişdi. Gələcək nə qədər ümid
çalarına bələnsə də, keçmiş
kimi əziz ola bilməz,
keçmişimiz başdan-başa
qara geyinsə delə. Dediyiniz
kontesktdən yanaşsaq, xatirənin antonimi fantaziyadı. Yaxın günlərdə
“Əraf” adlı fantasmaqorik hekayəmi
(hekayə artıq dövrü mətbuatda
dərc olunub – F.H.) oxuya biləcəksiniz, bəlkə onda “xatirə konteksti”ndən kənar ilk yazımı oxumuş
olacaqsınız.
- Sizcə, insanın azadlıq
arzusunun tükənməzliyi nədən irəli gəlir?
-
İnsanın mahiyyətindən. Düşünmək
insanın xassəsidi. Azadlıqların təməli, ilki
düşüncə azadlığıdı, insanın hər
azadlığını alarsan, amma bu hələ onu tamamən
ram eləmək anlamına gəlmir. Bunu bildiyi
üçündür ki, ən despotik siyasi sistemlər
insanın fiziki azadlıqlarını məhdudlaşdırmaqla
kifayətlənməyib, onun düşüncəsinə də
müdaxilə etdilər.
Düşüncənin
başqa keyfiyyəti, azadlığı çərçivəyə
salan halı da olur, yəni “düşüncədən xilas
olmaqla azad olmaq”, bu başqa söhbətdi, onu demirəm.
Bir də
mühit əsas şərtdi. Mühit yoxdusa, azad
düşüncə sahibinə dəli kimi baxacaqlar. Şeyx
Nəsrullah mühitində Kefli İsgəndərin azad
düşüncəsi təbii olaraq dəlilik kimi görsənir.
Molla Sadıqlar bolluğunda tənha Rus Əhmədlərin
azad düşüncəsi rahatca məsxərə obyektinə
çevrilir. Sualın cavabı belədi: insanın azadlıq
arzusunun tükənməzliyi onun mahiyyətindən irəli gəlir.
Azadlıqdan
söz düşmüşkən, sizi İran məhbəsindən
çıxıb azadlıq tapmanız, sonra evlənərək
bunu “itirməniz” münasibətiylə təbrik edirəm.
- Qarabağa indi daha uzaqsız, Azərbaycandan
və qürbətdən Qarabağ uzaqlığının
hansı fərqləri var?
-
Duyğunun məkan, zaman ölçüsü yoxdu. İndi insan yolladığı aparatla
Marsı duymağa başlayıb. Qarabağ da beləcə...
onu harda duymağın fərqi yoxdu. Əsas odu, duyasan.
Qorxum isə toplum olaraq, Qarabağ duyğusunu itirməkdən
yanadı.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2012.-17-19 noyabr.-S.15.