Beləliklə
...
Bəli,
beləliklə, biz bu xoşbəxt yaşamımızda
mühüm iki gün də yaşadıq. 5-6 noyabr. Azərbaycan
teatr tarixində mühüm hadisə kimi yadda qalacaq: II Beynəlxalq
Teatr Konfransı...
Beləliklə,
Azərbaycan Respublikasının Prezdentinin Sərəncamından
irəli gələn bu konfrans Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin həyata keçirdiyi mühüm işlərdən
biri kimi təstiqini tapdı.
Beləliklə,
nə baş verdi?...
Çox
hazırlıqdan sonra konfrans işinə başladı. Rəsmi
açılışdan sonra Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin sifarişi ilə hazırlanmış “Dünən,
bu gün, sabah” Azərbaycan milli teatr sənətinin elektron
bazasının təqdimatı oldu. Təqdimatdan sonra müxtəlif
ölkələri təmsil edən qonaqlar öz mühüm
çıxışlarını edərək, konfransın
işinə qoşuldular.
Beləliklə,
konfransın bu quru hissəsi (çıxışları nəzərdə
tuturam) mənə heç bir şey təqdim və təbliğ
etmədiyi üçün günün sonunu səbirsizliklə
sizin diqqətinizə çatdırmaq istəyirəm.
Beləliklə,
Qadın intizarı...
Monotamaşa.
Bir qadının hekayəsi. Mən görməsəydim,
inanmazdım ki, başqa bir kəsin hekayəsi mənim
üçün bu dərəcə də maraqlı ola bilər.
Mən
bu tamaşadan çox mühüm faktları diqqətinizə
çatdırmaq istəyirəm. Ancaq qəribədir ki, yaza
bilmirəm. Qadının səhnədə
yaşamını, hisslərini sizə o səviyyədə
çatdıra bilməyib, vicdan əzabı çəkmək
istəmirəm.
Bu səhnə oyunu Rus Dram Teatrının səhnəsində böyük istedada malik aktrisa Tembi Mtşalinin ifasında gerçəkləşib, tamaşaçılara təqdim olundu. Tamaşa “Farber Foundry production” sənət qurumunun istehsalıdır.
Qısa olaraq qurumun mahiyyəti haqqında. “Farber Foundry”, “Farberin
emalatxanası” 2004-cü ildə
təşkil olunub.
Yael Farber özü həm
dramaturqdur, həm aktrisadır, həm də rejissor. Bu xanımın emalatxanası,
ilk növbədə, dramaturqlar
üçün nəzərdə
tutulmuşdu. Lakin emalatxana bir qurum olaraq bu
gün özündə
Yael Farberin Cənubi Afrika və dünyanın digər sənətçilərilə birlikdə hazırladığı
tamaşaları birləşdirir.
“Farberin emalatxanası”
Monreal (Kanada) ilə Yohannesburq (Cənubi Afrika) arasında bir sənət körpüsü
rolunu oynayaraq sərhədlərə “yox”
deyir. Yael Farberin tamaşaları elə tamaşalardır ki, onlar yer kürəsinin
hər bir guşəsini dolaşıb.
Post-aparteid dövründə
Cənubi Afrikanın teatr həyatında onun çox uğurlu işləri sənət bilicilərinin
və prodüserlərin
diqqətini özünə
çəkir. Məhz
bu məqamda “Farberin emalatxanası” bir qurum kimi
təşkilatlanmaq imkanı
qazanır. Yael Farberin
tamaşaları ya şəxsi şahidlik yaşantılarının təcəssümüdür,
ya klassikanın mövzü və plastika qatında yeni həllidir. Lakin hər iki halda onun
tamaşaları seyrçiyə
şans verir ki, bu səhnə
oyunları vasitəsilə
Cənubi Afrikanın aparteiddən əvvəl və sonrakı sosial-siyasi həyatının
olaylarına nüfuz edə bilsin.
“Qadın intizarı” tamaşası Tembi Mtşalinin həyat faktlarına söykənən
pyesinin səhnə təcəssümüdür. Dramaturq
və rejissor Yael
Farber burada da öz düşüncə
və iş üslubuna sadiq qalıb şəxsi şahidlik yaşantılarını
səhnə dilinə
uyğunlaşdırıb.
Tamaşa
bir həyat sərgüzəştinə əsaslanır,
dəhşətli hadisələrdən
boy atıb böyüyür
və bir Zulus qızının tarixçəsini
danışır: bu qız hələ uşaqlıqdan valideynlərindən
ayrı düşüb,
müxtəlif səbəblər
ucbatından hər gecə qorxa-qorxa da olsa, qəsəbəyə
reydlər eləyib və 1976-cı ildə Souyetoda uşaqların ölüm düşərgəsində
olub və... bu qaniçən rejimdən, ehtimal etmək olar ki, qaçıb...
Beləliklə, ağır günlərin,
pulsuzluğun, kasıblığın,
bir parça çörəyin acısını
yaşayan qadının
hər addımın da bədbəxtliyin bir nişanəsi var. Akrisa (Tembi Mtşali)
bu prosesi matəm kimi deyil, sevgi ilə
yaşayır. Tamaşa
müddətində uşaqlıq
dövründən başlanan
həyat hadisəsi onun özünün analıq dönəminə
qədər maraqlı
gerçəkliyi əhatə
edir. Cənubi Afrikanın ümumi görüntüsünü bir
qadının həyatında,
bir günlük işində xırdalıqlarına
qədər həssas
görükdürən rejissor
əsərin mahiyyətini
dəqiq seyrçiyə
çatdırır. Zəif
məxluq kimi dəyərləndirilən qadın
övladını təmin
etmək üçün
hər əzabı göz önünə alır. Alçalır, əyilir, əzilir, buna baxmayaraq analıq hissi Qadının varlığında
hər bir zaman yüksək pillədə cəsarətlə
dayanır.
Mən bu tamaşaya baxdıqca, çox bəsit bir fikri anladım. Dünyanın bütün
anaları eynidir. Analar milliyətindən, mənsubiyyətindən, dilindən
asılı olmayaraq fərqlənmirlər. Lakin
tərəddüd etdim...
Daha doğrusu, bəlkə bütün qadınlar eynidirlər. Yerə-görə sığmayan
sevgiləri, heç kəsə bənzəməyən
nuru, qarşılarında
heç bir qüvvənin dayana bilməyəcəyi cəsarətləri
ilə.
“Qadın intizarı” tamaşası bir qızın kədərli
yaşantılarından danışsa
da, Cənubi Afrikaya olan sevgiylə
dolu idi. Tamaşa boyu Afrika folklorundan, rəqs və nəğmələrindən yararlanan
yaradıcı heyətin
vasitəsilə biz Rus
Dram Teatrının səhnəsindən
Cənubi Afrikaya səyahət etdik. İçimizdə
sevgi və minnətdarlıq hissi ilə.
Beləliklə,
konfransın ikinci günü. Seminarlar,
çıxışlar, müzakirələr və...
Tamaşa:
“Vağzal heç yerə getmir”.
Əslində səhnə tərtibatında
vağzal işarələnibsə,
demək orada miskin, yazıq bir insanın həyat tarixçəsi
var. Demək orada bizə bir və
ya iki aktyorun
vasitəsilə cəmiyyətdən
ayrılmış, qopmuş,
bəlkə də qoparılmış bəndələrin
vağzala qədər
sürüklənmiş kədərli
yaşam hekayəti
var.
Əgər dayanacaq tərk
edilmirsə, demək,
ora heç dayanacaq deyil, bəlkə də... Nədir? Sığınacaqdır,
tənhalıqdır. Dəmir
yolunun köhnə, miskin bir dayanacağı.
Bu dayanacağa gələnlər
daha heç yerə gedə bilmirlər, eləcə oraya bağlanıb qalırlar. Lap yaxından isə qatarlar sanki miskin stansiyanı
fitə basıb əlçatmaz arzular kimi, ilğım kimi uzaqlarda “əriyirlər”. Bu stansiya
xəyal dayanacağıdır:
xəyallarda hara desən getmək mümkündür, kiminlə
istəsən rəqs
etmək mümkündür.
Gerçəklikdə isə
qadağalar və imkansızlıqlar.
Bu pyes janr etibarilə
absurddur və ekzistensional Avropa dramının ən yaxşı nümunələri
üslubunda yazılıb.
Bir gün bu miskin dayanacağa
elə dayanacağın
özü qədər
miskin və kasıb, zavallı və tənha iki sərnişin gəlir. Və onlar bir-birinə nağıl kimi ümid qanadlarında qatarlardan, qatarla gəzintidən, işıqlı
dayanacaqlardan, dayanacaqlardakı
adamlardan danışırlar:
danışırlar və
təsəvvürlərini romantik bir ovqata
kökləyirdilər. Gerçəklikdə
isə bu miskin dayancaqdan heç bir tərəfə yol yoxdur. Sən demə, bu miskin
dayanacaq, əslində,
kimsəsiz tənhaların,
yurdsuz-yuvasız insanların
bir sığınacağıdır...
Əlini həyatdan üzmüş zavallılar
üçün acı
bir yalandır...
“Vağzal heç yerə getmir” tamaşası fransız ekzistensionalizminə bir reveransdır. Təsadüfi
deyil ki, tamaşanın partiturasında
tanınmış fransız
bəstəkarı Yan Työsenin
“Ameli” kinofilminə yazdığı saundtrek bir refren kimi
səsləndirilir. Työsenin
musiqisi bu tamaşada sanki sosial təminatdan məhrum, özünə
yer tapa bilməyən, vağzallarda,
dayanacaqlarda gecələyən
miskin və zavallıların himninə
və bəlkə də özünəməxsus
lirik “Marselyeza”sına
çevrilir. Työsenin
musiqisi şanson ənənələrinə söykəndiyi
üçün tamaşaya
səmimiyyət, sərbəstlik,
küçə romantikası
gətirir. Tamaşa “canlı teatr” estetikasının prinsiplərində
bir ərəb coşqusu ilə oynanılır. Və...
Beləliklə, bu tamaşadan mənalı bir fikir almadan, vağzaldan boşluğa yuvarlanıb, Gənc Tamaşaçılar Teatrının
tamaşa zalından çıxaraq foyesi vasitəsilə yenidən
qayıdıram konfransa...
Yəqin
ki, çox sadə və bəsit bir sual var: bu
konfransın Azərbaycan
teatr düşüncəsində
və reallığında
əhəmiyyəti nədir?
Yəqin
ki, bu suala
sadə və bəsit bir cavab da var:
böyük vəsaitlər
və zəhmətlər
hesabına başa gələn konfransda danışdılar, biz eşitdik.
Lakin biz sadəcə eşitmək istəmirik,
həm də danışmaq istəyirik.
Dünyaya, xalqlara, içimizdən kənara
olan hər bir nöqtəyə... İnanıram ki, bizi eşitmək istəyənlərin sayı
az deyildir...
Aygün Süleymanova,
teatrşünas
Kaspi.-2012.-17-19 noyabr.-S.9-11.