Axundovun «reabilitasiyası» 

 

 «Sübhün səfiri»nə iki fərqli baxış

 

Redaksiyadan: Noyabrın 28-də görkəmli Azərbaycan mütəfəkkiri Mirzə Fətəli Axundzadənin 200 illik yubileyi ilə bağlı çəkilmiş «Sübhün səfiri» filminin təqdimatı oldu. Mərasimdə iştirak edən «Kaspi»nin əməkdaşlarının film barədə fərqli fikirləri formalaşmışdı. Filmə iki fərqli baxış rakursundan nəzər salaraq əməkdaşlarımızın təəssüratlarını təqdim edirik.

 

Axundovun «reabilitasiyası»

 

“Nizami” kinoteatrının yolunu tanıyandan belə qələbəlik görməmişdim. Xüsusən bərpadan sonra. Hiss olunurdu ki, tamaşaçılar ölkədə istehsal olunan filmə tamarzıdırlar. İstehsalatda olan filmlər arasında təqdimatı qabaqlayan isə “Sübhün səfiri” ekran əsəri idi. Rejissor Ramiz Həsənoğlunun quruluşunda, Xalq yazıçısı Anarın ssenari müəllifliyi ilə.

Təbii ki, zal dolu idi, həttayaruslarda. Elə qabaqcadan yazıçının nüfuzuna güvənib zalın dolu olacağına əminlik şəksiz idi. Rəsmi dövlət adamları da vardı, incəsənətin ayrı-ayrı sahələrini təmsil edənlər , jurnalistlər , tələbələr . Mədəniyyət turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev film haqqında danışaraq hansı zərurətdən çəkildiyini s. məziyyətlərini izah etdi. Səhnəyə dəvət olunan ssenari müəllifi Anarla rejissor Ramiz Həsənoğlu da ürək sözlərini dilə gətirdilər. Yaradıcı heyət adından isə baş rolunMirzə Fətəli Axundzadə rolunun ifaçısı Xalq artisti Rasim Balayev danışdı. Bir qədər kövrəkliklə, bir qədər incikliklə, bir qədər sevinclə. Elə yığcam çıxışı ilə həm kinomuzun durumuna nəzər saldı, həm gedən proseslərə toxundu, həm filmin hansı çətinliklərlə ərsəyə gəldiyini ifadə etdi. Heç şübhəsiz, çəkilişlərə vərdiş edən, amma hələm-hələm əlinə yaxşı imkan düşməyən aktyorlar üçün kinoda çəkilməməyin sudan kənara atılan balıq kimi yaşamağa bərabər olduğunu onların özlərindən yaxşı heç kəs bilə bilməz. O üzdən yaradıcı heyətin üzündə sevinc vardı.

Təbii ki, filmi Azərbaycan kinosunda hadisə adlandıranlar olacaq. Ya M.F.Axundzadənin 200 illiyi ilə əlaqədar çəkilməsi, ya klassikaya müraciət olunması baxımından, ya çoxdan ciddi bir filmin tamaşaçılara təqdim olunmaması ilə əlaqədar olaraq.

Filmdə M.F.Axundzadənin həyat yaradıcılıq yoluna artıq qocalmış ölüm yatağında olan dramaturqun yaddaşı ilə nəzər salınır. Anarın başqa ssenarilərində olduğu kimi. Belə ki, Axundzadənin həyatıuşaqlılıq illərindən tutmuş dünyasını dəyişənə qədər dönəmlər ekrana gəlir.

Axundzadənin sükutu

Filmdə bəzi təhriflərə yol verilib. Bu detal hər şeydən əvvəl Azərbaycan xalqının həyatında böyük işlər görən, ancaqateistkimi tanınan mütəfəkkirin üzərindənAllahsızdamğasının götürülməsinə cəhdlə bağlıdır. Məsələn, rus canişinləri Axundzadənin harada dəfn olunacağını müzakirə etdikləri, dramaturqun özünün müsəlman qəbiristanlığında dəfn olunmaması ilə bağlı vəsiyyəti olduğu halda görüşünə gələn şeyx ömrünün son anlarını yaşayan mütəfəkkirləbu dünya “o dünyabarədə moizə oxuyur. Hər şeyi Yaradan bilirdeyən şeyxin sözlərinə Axundzadənin cavabı yalnız sükut olur. Bununla da ssenari müəllifi böyük dramaturqun üzərindənateistdamğasını sanki silməyə çalışır.

Bundan əlavə, gənc Fətəli (Nicat Həbibov) müəllimi Mirzə Şəfi Vazehəmən ruhani olmaq istəyirəmdeyə cavab verəndə, müəllimindənÖzünü bu cahillərin arasında pis eləməcavabını alır. Amma dərsliklərdə görkəmli dramaturqun tərcümeyi-halında Mirzə Şəfinin cavabısən ikiüzlü olmaq istəyirsən?” sözləri olub.

Axundzadənin yaşadığı dövrün ab-havasında mühüm rol oynayan maarifçilər qabaqcıl düşüncəli insanlarAbbasqulu ağa Bakıxanov, Həsən bəy Zərdabi, Bestujev Marlinski, M.V.Lermontov s. şəxsiyyətlərə filmdə çox az kadrlar həsr olunub. Rejissorun seçimindəki yanlışlıq Axundzadənin əsərlərinin mayasını təşkil edən - həyat səhnələrini yaradan aktyorların ifasında üzə çıxır. Dilarə Əliyeva, Qorxmaz Əlili b. aktyorların epizodik rolları süni ifalarla yadda qalır.

Gözdənqaçanqüsurlar

Baş rolun ifaçısına gəlincə, elə təkcə Rasim Balayev sanki bütün səhnələri öz ardınca çəkib aparırdı. Mübaliğəsiz deyirəm, əgər bu obrazı Rasim Balayev oynamasaydı, bəlkə ekran əsəri baxımlı olmazdı. Abbasqulu ağa Bakıxanovun obrazını yaradan Fəxrəddin Manafovun rolu isə filmdə yalnız epizodik səhnələri təşkil edir. Bu günə qədər bir-birindən gözəl rollar oynayan aktyor sanki bu filməxala xətrin qalmasındeyə çəkilib. Axundzadənin həyatında mühüm rol oynayan Mirzə Şəfi Vazeh (Ayşad Məmmədov) rolunun ifaçısı da obrazda səmimi görünmür. Həmçinin Həsən bəy Zərdabi rolunu oynayan Məmməd Səfanın ifası görkəmli maarifçinin obrazını tamamlamır. Bunu da rejissorun tələsik seçimi kimi dəyərləndirmək olar. Axundzadənin həyat yoldaşını- Tubu xanım obrazını yaradan aktrisa isə siması hamıya tanış Məlahət Abbasovadır. Rejissor onu çəkilişlərə Türkiyədən dəvət edib. Aktrisanı qocaldıb Tubu xanımın obrazına salmaq əməliyyatı isə o qədər uğurlu alınmayıb. Hərçənd aktrisa bütün imkanlarından istifadə edərək rolu canlandırmağa çalışır, fəqət, “səsqrimbuna mane olur.

Ekran əsəri bədii bioqrafik janrdadır. Hiss olunur ki, filmin çəkilişində kinostudiyanın mümkün texniki imkanlarından istifadə olunub. Müxtəlif məkan səhnələriAzərbaycan, Gürcüstan Türkiyədəki çəkilişlər Axundzadənin həyat fəaliyyətinin zənginliyini özündə əks etdirməsi baxımından maraq doğurur. Filmin musiqisinə söz ola bilməz. Bəstəkar Cavanşir Quliyev elə filmin məzmunu ruhu ilə tam səsləşən musiqi yazıb.

Filmdə rejissorun gözündənqaçanqüsurlar çoxdur. Vazalardakı GMO edilən ya butafor meyvələr, Bestujov Marlinskiyə təqdim olunan İsmayıl bəy Qutqaşınlınınyeniçapdan çıxan, amma vərəqləri sapsarıRəşid bəy Səadət xanımkitabı, “Axundovsoyadının bir epizoddaAxundzadəkimi işlənməsi s.

Reabilitasiya filmi?

Film barədə tamaşaçılardan birinin fikri belə oldu ki, bu, reabilitasiya filmidir. Yəni ən yaxşı halda ekran əsəri müəllif filmi ola bilərdi. O mənada ki, həyat yolu hamıya bəlli olan bir şəxsiyyət haqqında yenidən eyni dəyişməyəcək həyatı yazmağa ehtiyac? Yəni böyük mütəfəkkirin həyatı haqqında ayrıca bir ssenari yazmağa onun müəllifi kimi təqdim olunmağa ehtiyac yox idi. O mənada ki, Axundzadənin həyat yaradıcılığı haqqında bilgilər xüsusən, sovet dövründə oxuyan insanlar üçün əlifbanı bilməyə bərabərdir. Digər tərəfdənUzun ömrün akkordlarıQəm pəncərəsi”nin şinelindən çıxanSübhün səfiri məhz bu qəlibdə, eyni süjet xəttində təqdim oluna bilərdi. Həm daha çox televiziya tamaşalarının peşəkar rejissoru kimi tanınan Ramiz HəsənoğlununCavid ömrüfilmində olduğu kimi qüsurlar burda da yox deyil. Bu, bir daha televiziya rejissorluğunun ayrı format olmasını təsdiqləyir.

Deyildi ki, film TURKSOY-un xətti ilə Türkiyədə göstəriləcək M.F.Axundzadə ilinə bu ekran əsəri ilə yekun vurulacaq. Filmin uzaqgedən əlaqələrlə başqa festivallara da gedə biləcəyini təxmin etmək olar. Əsas budur ki, nəticə olsun.

Heç şübhəsiz, son söz tamaşaçınındır. Əlbəttə, əgər tamaşaçı filmi görə bilsə. Yəni ki, bu film digər çəkilən filmlər kimi bircə təqdimatdan sonra yığışdırılıb rəflərə qoyulmasa.

 

 

Təranə Məhərrəmova

 

Kaspi.-2012.-30 noyabr.-S.6.