Ədəbiyyatımızın
boyçiçəyi
İlyas Əfəndiyev və Şuşa
XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının böyük bir mərhələsi
unudulmaz yazıçımız İlyas Əfəndiyevin
adı ilə bağlıdır. 1914-cü il mayın 28-də
Qaryagin (indiki Füzuli) şəhərində anadan olan
İlyas Əfəndiyev 3 oktyabr 1996-cı ildə Bakıda
dünyasını dəyişdi. Əbədi
ayrılığın bu 16 ildəki ağır qüssəsi
və sınaqlı məqamları bir daha sübut etdi ki,
İlyas Əfəndiyev həmişə bizimlədir.
Böyük nasir və dramaturqun övladı Elçinin bir
fikrini xatırlamaq yerinə düşür: «1996-cı il. 3
oktyabr… Bu tarixdən sonra İlyas Əfəndiyevin ikinci
ömrü başlayır…»
İlyas
Əfəndiyev sözün həqiqi mənasında ədəbiyyatımızın
klassikidir. O, bir tərəfdən gözəl romanlar, povestlər,
hekayələr yazırdısa, digər tərəfdən də
Azərbaycan teatrına bir-birindən maraqlı səhnə əsərləri
bəxş etdi. Bununla yanaşı, ədibin
yaradıcılığı ilə maraqlandıqca heyrətlənməyə
bilmirsən. İlyas Əfəndiyev nasirliyi, dramaturqluğu ilə
yanaşı, ədəbi görüşləri ilə
seçilən çox obyektiv bir tənqidçi idi. Əmək
fəaliyyətinə müəllimliklə (Füzulidə)
başlasa da, Bakıda ilk iş yeri qəzet redaksiyası olub.
Bu mənada ədibin publisistikası da öz mükəmməlliyi
ilə seçilir və bu gün də aktualdır. Orta məktəbdən
üzübəri İlyas Əfəndiyevi müntəzəm
oxuyuram. Elə əsəri var ki, dəfələrlə
mütaliyə etmişəm, həmişə də yeni bir
ştrixlə, pünhan bir mətləblə
rastlaşmışam.
İlyas
Əfəndiyev quruluşların təpkisini, zillətini
görən, həyatın ziddiyyətləri içərisində
yazıçı mənini qoruya bilən, kişi qətiyyətini
gözləyən, əyilməyən, sözünü dəyişməyən,
gündə bir əqidə libası geyinməyən, həm
həyat, həm də öz həqiqətinə sadiqliyi və
qəlb böyüklüyü ilə seçilən bir şəxsiyyət
olub. Təsəvvür edin ki, keçmiş SSRİ dövlətinin
yazıçıya verə biləcəyi yüksək
mükafatların, fəxri adların, orden və medalların əksəriyyətini
istedadına görə alan İlyas Əfəndiyev nəinki
Azərbaycanda, bəlkə də ittifaqda yeganə ədiblərdən
idi ki, Kommunist Partiyasının üzvü deyildi.
Türk
dünyasının böyük yazıçısı
Çingiz Aytmatova məxsus fikirdir: «İnsanın vətəni
uşaqlığıdı». Həqiqətən də insan
uşaqlığı keçən, beşiyi yellənən
yerləri heç vaxt unuda bilmir. İlyas Əfəndiyevin
uşaqlığı isə… Ömrünün sonuna kimi bu
illərin acı və şirin xatirələri onun içində
idi. Hekayələrə, dramlara, povest və romanlara
köçürülürdü, amma bitib-tükənmirdi.
İlyas Əfəndiyevin əsərlərində biz də
vaxtilə onun gəzib-dolaşdığı Ağdam
bağlarının, İsa bulağının, Xankəndinin,
Ağa körpüsünün çiçəklərinin ətrini
duyuruq.
Tənqidçi
Yaşar Qarayev yazırdı: «Azərbaycan tarixi barədə
klassik sənədlər – yeddi «Qarabağnamə» var.
Bütünlükdə İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığını mən səkkizinci
«Qarabağnamə» hesab edirəm». Yaşar Qarayev çox
haqlıdır. İlyas Əfəndiyevin əsərlərini
diqqətlə oxuduqda onu həm yazıçı, həm də
bir tarixçi, coğrafiyaçı, salnaməçi kimi də
dəyərləndirmək olur. Mənim düşüncəmə
görə isə, Qarabağ canlı bir varlıqdır. Onun
düşünən beyni Füzuli, vuran əli Ağdam,
döyünən ürəyi Şuşadır. Bu mənada
Qarabağ İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığında baş mövzudur.
Qarabağın ötən günlərini vərəqləmək
üçün bu müəllifi diqqətlə oxumaq kifayət
edər ki, sən bir çox mətləblərdən hali
olasan. Bütün müqəddəs hissləri, könül
titrədən xatirələri, həyəcanları
Qarabağla bağlı idi. Şuşa isə ürəyinin
sarı simiydi.
İlyas
Əfəndiyevin ulu babası Xoca Əhməd Əfəndi
XVIII əsrin sonlarında Ərzurumun Kars mahalından
Qarabağa, indiki Füzuliyə (o zaman Qarabulaq, sonralar isə
orada öldürülmüş çar polkovniki Karyaginin
şərəfinə «Qaryagin» adlandırılıb) gələrək
yurd salıb, orada evlənib. Görkəmli din xadimi,
ilahiyyatçı alim kimi məşhurlaşıb. Bu nəsil
nəinki Qarabağda, ətraf bölgələrdə,
ümumən Azərbaycanda və qonşu ölkələrdə
«Əfəndi uşağı» kimi hörmət və
nüfuz qazanıb. XIX əsrin sonlarında bu nəslin bir
nümayəndəsi tamam başqa bir sahədə parlayıb.
Ailə ənənəsindən uzaqlaşaraq məşhur
tacir olan Məhəmməd bəy bacarığı,
işgüzarlığı, ziyalılığı,
geniş dünyagörüşü ilə fərqlənərək
bir çox məziyyətlərinə görə Qarabağ
elatının çox hörmətli şəxsiyyətindən
olub. O, şuşalı Bayram bəyin qızı Bilqeyis
xanımla ailə qurmuşdu (Şuşadakı rus
gimnaziyasını bitirmiş Bayram bəy yalnız
Şuşada, Füzulidə deyil, bütün Qarabağın
ehtiramla yanaşdığı, sayılıb-seçilən
adamlarından idi. Elə bu nüfuzuna görə də
Demokratik Cümhuriyyət yarandıqda onu Ağdam qəzasının
rəisi təyin ediblər). Bu izdivacdan onların yeddi
övladı olub: İlyas, Məhbub, Mustafa, Tofiq, Məhluqə,
Arif, Nəzihə. Tacir Məhəmmədin Füzulidə
müxtəlif mallar satılan doqquz dükanı,
Şuşada, Ağdamda, Bərdədə, Yevlaxda, Tərtərdə,
Ağcabədidə qumaş dükanları, Bakıda, Həştərxanda,
Vladiqafqazda, Tehran, Təbrizdə şərikləri vardı.
Təəssüf ki, XI ordu Azərbaycanı işğal edəndə
Məhəmmədin mağazalarını, bütün
varidatını, daşdan tikilmiş ikimərtəbəli
mülkünü də əlindən aldılar.
Bolşeviklərin
gəlişindən sonra bu ailənin düçar olduğu məşəqqətlər,
zillətlər barəsində İlyas Əfəndiyevin bir
çox əsərlərində, müsahibələrində
söz açılıb. Məlum olur ki, babası Bayram bəyi
zəhərləyib, atası Məhəmmədi 46
yaşında çərlədib öldürən
bolşeviklər onlara çox zülm ediblər. Hakimiyyət
tərəfindən vətəndaş hüquqlarından məhrum
edilmiş ailənin bütün ağırlığı bəy
qızı Bilqeyis xanımın çiyinlərinə düşdü.
O, aristokrat bir xanım idi. Üç əlifbada – ərəb,
fars və kirildə yazıb-oxumağı bacarırdı. O,
geniş dünyagörüşüna malik idi. İlyas Əfəndiyevin
dayısı Cəlil bəy Bağdadbəyov ötən əsrin
30-cu illərində tanınmış mədəniyyət
xadimi və bir sıra pyeslərin müəllifi idi. Bu
şuşalı balası Azərbaycanın ilk sənətşünası
və etnoqrafı olub. Həm maddi, həm də mənəvi
cəhətdən zəngin olan bu məşhur nəsillər
– İlyas Əfəndiyevin ata, ana tərəfi, yaxın
qohumları sovet hakimiyyətinin hər cür
acılıqlarını yaşadılar.
İlyas
Əfəndiyevin vəfatından sonra çapdan
çıxmış «Seçilmiş əsərləri»nin
yeddi cildliyini bu günlərdə yenidən vərəqlədim.
Hətta bəzi roman və hekayələrini, xatirələrini,
təkrar oxumaqdan böyük zövq aldım. Həqiqətən
də o, elə əsərlərə imza atıb ki, əbədiyaşardır.
Zamanın və quruluşun diktəsinə boyun əyməyib.
Xüsusilə də Şuşa ilə bağlı xatirələri
məni çox kövrəltdi. Uşaqlıq illərinə,
soyuna, kökünə dərindən bağlı olan
yazıçının qeyri-adi yaddaşına bir daha heyran
oldum. Bu yerdə xalq yazıçısı Mirzə
İbrahimovun səlis söylədiyi fikirləri ürəyimdən
xəbər verdi: «Azərbaycan ədəbiyyatı mənim nəzərimdə
böyük və rəngarəng gülüstan isə
İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığı bu
gülüstanda öz gözəlliyi, ətri və təravəti
ilə dərhal diqqəti cəlb edən cazibədar toplu və
dolğun bir çiçəklikdir».
Bu
gülüstana ətir və əbədi zümrüd rəngi
gətirən də Şuşada bitən boyçiçəyi,
Xarı bülbül, Kirs dağı, Topxana meşəsi,
Cıdır düzünün kəklikotu,
Daşaltının nəğməsi, Üçmıxın
gözəlliyi, Molla Nəsrəddin yolunun qeyri-adiliyi və
bir də yazıçının ömrü boyu içində
yaşatdığı xatirələridir.
İlyas
Əfəndiyev ədəbiyyata «Kənddən məktublar»
(1939) adlı hekayələr kitabı ilə gəldi. 57 illik
yaradıcılığı ərzində 6 roman, 47 hekayə,
sayı hələ də dəqiqləşməyən,
oçerk, məqalə, rəy və xatirələr
yazdı. Yarım əsrdən artıq bir zaman kəsiyində
Akademik Milli Dram Teatrının repertuar
ağırlığını üzərinə
götürdü. Onun bu teatrın səhnəsində 19 pyesi
tamaşaya qoyulub. 1944-cü ildə «İntizar»la başlanan
debüt 1996-cı ildə «Hökmdar və qızı» pyesi
ilə tarixə çevrildi. Lakin sonuncu əsər səhnəyə
qoyulanda İlyas Əfəndiyev onun tamaşasında
iştirak etmədi. Bütün bu illər ərzində
yuxarıda dediyimiz kimi, Qarabağ onun
yaradıcılığının nəqəratı idi…
1942-ci
ildə «Ədəbiyyat qəzeti»ndə çap edilən «Natəvan»
adlı məqaləsində yazırdı: «Çar
istilası Azərbaycan xalqının həyatındakı əzab
və məşəqqətləri qat-qat artırmış,
ölkədə yeni faciələr yaratmışdı. Natəvanın
tərənnümündəki iniltilər məhz bu iztirab və
əzabların ifadəsi idi». 1978-ci ildə yazdığı
«Natəvan» pyesində Xan qızının son sözləri
belədir: «…Bu uçurumlu yolların sonunda bizi milli birliyini,
azadlığını tapmış azad Azərbaycan gözləyir!..»
İndiki kimi yadımdadır. Biz bu pyesin tamaşasına
baxanda Natəvan rolunun yaradıcısı xalq artisti Amaliya Pənahovanın
üzünü salona tutaraq xüsusi pafos və daxili harayla bu
monoloqu necə təsirli söyləməsi hər birimizdə
vahimə yaratdı. O gecə İlyas Əfəndiyevin həbs
ediləcəyini düşündük. Nə yaxşı ki
ümummilli lider Heydər Əliyev o zaman salonda idi və
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığını
çox yüksək qiymətləndirərək sevirdi…
İlyas
Əfəndiyev Şuşanın bütün toponimlərini,
görməli yerlərini, küçə və məhəllələrinin
adlarını əzbər bilirdi. Məşhur
adamlarını, dağını, dərəsini, adicə
cığırını belə yaxşı
tanıyırdı. Həmişə də qəribə həsrət
və nisgillə Şuşanın obrazını əsərlərinə
gətirirdi. Onun xiffətinin ahəngində Şuşanın
bəxtəvər günlərinin həsrəti dil
açırdı. «Şuşa yollarında» adlı yol qeydləri
belə başlayır: «Qarabağda Qaryagin, Ağdam və
Şuşa şəhərlərinin arası böyük bir
üçbucaq təşkil edir. Qaryagindən Şuşaya
iki yol gedir. Bunlardan biri Ağdamdan keçən qədim yoldur
ki uzaq keçmişlərdə Qarabağın iqtisadi həyatında
çox mühüm rol oynamışdı. Bu yolun
üstündəki «Yelli gədik»də çox karvanlar
çovğuna düşmüş, isti «Pirağbulaq» dərəsində
çox karvanların qabağı kəsilmişdi… Qaryagindən
Şuşaya gedən ikinci yol – bəzən
sıldırım dağların döşündən
keçən, bəzən suların
şırıltısı ilə dolu meşələr
arasında gözdən itən, gözəl və qorxulu mənzərələri,
vahiməli əfsanələri ilə bütün Qarabağda
məşhur olan Molla Nəsrəddin yoludur».
Dramaturqun
1971-ci ildə yazdığı «Mahnı dağlarda qaldı»
pyesinin əsas surəti Böyük bəy şuşalı
Bayram bəyin protipidir. Pyesin birinci pərdəsi belə
başlayır: «Cıdır düzü, Xəzinə
qayası. Daha o yandan isə şərqə doğru karvan
çəkən buludlar altında Topxana meşəsi
görünür. Bu mənzərənin fonunda sanki uzaq əsrlərdən
gələn bir mahnı eşidilir:
Deyirlər,
Qarabağ bir cənnət imiş,
Bəslərmiş
qoynunda mələklərini.
Məndə
qüdrət hanı qələm çalmağa,
Tərif
etməyə ancaq birini…»
Müəllifin
«Hacı Axund Molla Şükürün cənnət
bağı necə oldu?» adlı xatirə-hekayəsini sakit
ürəklə oxumaq mümkün deyil. Yazıçı əvvəlcə
9-10 yaşlarında gördüyü Şuşanı,
anasının xalası Bəyaz xanımgildə, Hacı Axund
Molla Şükürün malikanəsində keçirdiyi
günləri, uşaqlıq dostlarını, xüsusilə də
Səriyyə adlı bir qızın məsumluğunu yada
salır. Təsvir etdiyi bağın gözəlliyindən
adamın ruhu vəcdə gəlir: «Bu bağda dünyanın ən
gözəl qızılgülləri, sənubərləri,
Xan qızı Natəvanın tərənnüm etdiyi qərənfillər,
hündür alma, armud, gilas ağacları bitmişdi… Yer
üzərindəki bu cənnət bağını
Şuşa qalasındakı Təzəpir məscidinin baş
ruhanisi Hacı Axund Molla Şükür öz əli ilə əkib-becərmişdi».
İllər
keçir. Ailə repressiyaya tuş gəldiyindən uzun
müddət Qarabağa dönə bilməyən İlyas Əfəndiyev
xatirənin bir yerində öz duyğularını belə qələmə
alır: «Biz uşaqlar aclığa, yoxsulluğa baxmayaraq
böyüdük… Şuşada Hacı Axund Molla
Şükürün o cənnət bağını isə
heç unuda bilmədim. Həmişə dost-aşna ilə
Şuşa haqqında söhbət edəndə… mən o
bağı görürdüm. Hər biri tabaq boyda
açılmış qızılgüllərin
budaqlarına qonaraq sevinclə oxuyan bülbüllərin səsini
eşidirdim. Həqiqətən eşidirdim. Sən demə,
gözəl səslərin də insan xəyalında… insan
yaddaşında səssiz əks-sədası var imiş. Mən
o zaman Xanın Cıdır düzündə oxuduğu
«Segah»ı indi Səriyyəni xatırlayanda eşidirəm. Səssiz
eşidirəm…»
İllər
gəlib keçəndən sonra yazıçı 1950-ci ildə
Şuşaya yenidən gedə bilib. O zaman Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının Şuşada
Cıdır düzünün yaxınlığında qədim
böyük binaların birində Yazıçılar Evi var
idi. Ədiblər yayda buraya istirahətə gələrdilər.
İlyas Əfəndiyevin ilk axtaracağı yer
uşaqlığı ilə bağlı olan Hacı Axund
Molla Şükürün bağı olub, amma xarabazarlıq
görüb: «O cənnət bağının, o halal zəhmətin
gözəlliyi yox idi, göyə çəkilmişdi».
Bəlkə
də buna görə İlyas Əfəndiyev Sara Qədimova
haqqında qələmə aldığı bir məqalədə
iç dünyasının nisgillərini dilə gətirərək
deyirdi: «Sara Qədimova oxuyanda özümü
qırmızı laləli dağ yollarında hiss edirəm.
Sanki Şuşaya və Kirs, Ziyarət, Salvartı
dağlarına qalxıram. Qarabağ təbiətinin
bütün gözəlliyi ruhuma dolur, Şuşanın,
İsa bulağının, Şəkili bulağın nəfəsini
hiss edirəm. Sara oxuyanda onun səsi məni İsa
bulağına, Qırxqız yaylağına
çağırır…»
Məşhur
tarzən Qurban Pirimov haqqında yazdığı bir məqalədə
də yenə Qarabağın gözəlliyindən söz
açır: «Şuşanın şimal-qərbindəki
meşəli dərədə, çayın cənub sahillərində
tağ kimi irəli əyilmiş qayanın altından bir bulaq
qaynayıb çıxır. Buna «Şəkili bulaq» deyirlər…
Altından bulaq çıxan qayanın üstündə qoca
palıd, ulas, yemişan ağacları bitmişdir». Bu
yazının başqa bir yerində isə onun
üçün müqəddəs sayılan bir ünvanı
nişan verir: «Şuşada kilsənin (indiki teatr
binasının) dal tərəfində Üzeyirgilin balaca evi
var». Sonra da Qurban Pirimov tarının möcüzəsini, qəlbə
təsiretmə səbəbini İsa bulağının,
Turşsuyun, Daşaltının, Məlik Şahnəzərin
kahasının, Xəzinə qayasının ətrafındakı
kəklikotunun bihuşedici ətrinə bağlayırdı.
İlyas
Əfəndiyev ötən əsrin 40-cı illərinin
sonlarından başlayaraq Fikrət Əmirovla birlikdə yay
aylarını həmişə Şuşada –
yazıçıların Yaradıcılıq Evində
keçirərmiş. O. məqalələrinin birində
yazırdı: «Həqiqi gözəllik üçün vicdan
rahatlığı, vicdan saflığı lazımdır.
Gözəllik həyatın ahəngidir, o, saxtakarlıqla
uyuşa bilməz».
Qəribə
bir rəng çəkirdi Şuşa dağlarından
İlyas Əfəndiyev. Sonra da onu əsərlərində
özünəməxsus sözlərlə naxışlayırdı.
Unutqanlığa nifrət edirdi. Böyük vətəndaş
idi. Əsl sevgisi də, məramı da, məqsədi də vətənin
ağ günlərini görmək idi… 1964-cü ildə
yazdığı «Sən həmişə mənimləsən»
pyesinin müzakirəsi zamanı belə bir nitq söyləmişdir:
«Qarabağ dağlarında qəribə ətri olan bir
çiçək görmüşdüm. Onu qoxlayanda adama elə
gəlirdi ki, üfüqlər nəhayətsiz dərəcədə
genişlənir. Mavi səma, ucu-bucağı olmayan əsrarəngiz
bir ümmana çevrilir… O günün ətrində zərif
bir sərtlik də var idi. Mən çiçəyin
adını soruşdum. Öyrəndim ki, buna bəzi yerlərdə
«boyçiçəyi», bəzi yerlərdə də
«boxçagülü» deyirlər. Boyçiçəyini gəlinlər
dərib toy paltarlarının arasına qoyurlar. İllər
keçir, çiçək qupquru quruyur, amma yenə də
öz ətrini itirmir. Elə bil indicə dərmisən». Nə
qəribədir… Bu sözləri sanki böyük
yazıçı öz yaradıcılığı
üçün deyib. Həqiqətən də İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığı Azərbaycan ədəbiyyatının
boyçiçəyidir. Həmişə ətirli, həmişə
solmaz və bihüşedici…
İlyas
Əfəndiyev müstəqil Azərbaycanın dövlət
ordenini – «Şöhrət»ini alan ilk yazıçıdır.
Sovet dövründə mükafatları çox olmuşdu.
Amma onun ən çox dəyərləndirdiyi, sevə-sevə
qarşıladığı, əzizlədiyi mükafat məhz
«Şöhrət» oldu. İllər boyu qəlbini əzən,
duyğularını pərən-pərən edən,
yaradıcılığında əks olunan həsrətinə
son qoyuldu. Varlığı qədər sevdiyi məmləkəti
hürriyyətinə qovuşdu. Verdiyi son müsahibələrində
bir fikri özünəməxsus müdrikliklə dilə gətirmişdi:
«Bütün ömrüm boyu yazılarımda ədəbi həqiqətin
deyilməsinə çalışdım. Elə əsər
yazmağın bir mənası da həqiqət axtarmaq deməkdir.
Bir növ avtobioqrafik xarakter daşıyan «Geriyə baxma, qoca»
əsərində mənim məqsədim o olmayıb
uşaqlığımı təsvir eləyəm,
çalışmışam ki, Azərbaycan xalqının
taleyi, keçmişi, mərdliyi, alicənablığı,
yüksək mədəniyyəti haqqında söz deyim. Mənim
üçün həmişə ağır idi ki, işğalçı
çar mayoru Lisaneviçin Şuşadan bir qədər
aşağıda, Ağa körpüsünün yanında
dincələn İbrahim xanı uşaqdan tutmuş qadına
kimi bütün ailə üzvləri ilə heç bir səbəb
olmadan rus əsgərlərinə doğratdılar. Biz isə
onları tərənnüm etməliydik. Mən bunu bacarmadım».
1989-cu ildə Qarabağa Xalq Yardım Komitəsinin orqanı
kimi nəşrə başlayan «Azərbaycan» qəzetinin yenidən
işıq üzü görməsi ilə əlaqədər
İlyas Əfəndiyev öz qürurunu, istəklərini belə
dilə gətirirdi: «Azərbaycan xalqının azadlıq
uğrunda apardığı mübarizə tarixi barədə
düşünərkən Qarabağ igidlərinin, Gəncə
qəhrəmanlarının, Təbriz fədailərinin,
Naxçıvan mübarizlərinin xəyalları sanki uzaq,
romantik bir aləmdə gözlərimin qarşısından gəlib
keçir və mən Xəzinə qayasının
sıldırımları üzərində Şuşa
qalasının yaradılmasına hökm verən Pənah
xanı görürəm, baltagirməz qalın meşələr
arasından Şuşa qalasına şirin su çəkdirən
dərdli şair Xurşudbanu Natəvanın nəcib xəyalını
görürəm və fikirləşirəm ki, indi
Qarabağa yiyə çıxmaq sərsəmliyinə
tutulmuş erməni ekstremistləri – qarıyıb əldən
düşmüş daşnaklar o zaman harada idilər?»
Çox
təəssüf ki, doğulduğu Füzuli şəhəri
də, bütün varlığı ilə bağlı
olduğu Şuşa, Ağdam bu gün erməni
tapdağı altında inildəməkdədir. Bu dərdlərin
onun sinəsində necə yara açdığını,
tez-tez şuşalı Ağabəyim Ağadan dilə gətirdiyi
bayatıda da duymaq olurdu:
Mən
aşiqəm Qarabağ,
Şəki,
Şirvan, Qarabağ.
Tehran
cənnətə dönsə,
Yaddan
çıxmaz Qarabağ!
Və
bir də İlyas Əfəndiyev deyirdi: «Həyatımda o
çatmır ki, niyə Azərbaycan bütöv deyil?» Elə
bu nisgillə də dünyasını dəyişdi. O qalibiyyət
gününün var olacağına inanırıq.
İnanırıq ki, İlyas Əfəndiyevin doğma
Füzulisində də, Şuşasında da onun ev-muzeyi,
adını yaşadacaq ünvanlar yaradılacaq. Bir vaxt
yazılarında dönə-dönə deyərdi ki, yay
vaxtı Qarabağın Füzuli, Ağdam, Ağcabəçdi,
Beyləqan, Cəbrayıl, Bərdə, Tərtər, Yevlax
kimi aran yerlərində yaşayan ailələr Şuşa
qalasına yaylağa gedərdilər. O karvanın yenə də
yola düzüləcəyi gün mütləq olacaq!..
Flora
XƏLİLZADƏ
Kaspi.- 2012.- 3 oktyabr.-
S.11-12