SİZ HƏMİŞƏ
BİZİMLƏSİZ
Bu
danılmaz faktdır ki, ədəbiyyatımızda elə
yaradıcı şəxsiyyətlər var ki, ədəbiyyata
gəlişləri ilə dönüş yaradılar. Ötən əsrin
altmışıncı illərində özünəməxsus
yazı tərzi ilə ədəbiyyatımızda tanınan,
həm dramaturq taleyində, həm də teatr sənətində lirik-psixoloji
janrın əsasını qoymaqla kəskin
dönüş edən İlyas
Əfəndiyev ədəbi mühitdə çox
tez sevildi.
Filologiya elmləri doktoru
Məhərrəm Qasımlının təbirincə desək;
“İlyas Əfəndiyev
dramaturgiyamızda, bütövlükdə ədəbiyyatda lirik-psixoloji üslubun
yaradıcısı idi”.
Bu gün uzun illərdir,
yüzlərlə insanın qəlbində, yaddaşında xalq yazıçısı, görkəmli nasir, dramaturq, əməkdar
incəsənət xadimi, xeyirxah
insan İlyas Əfəndiyevin
xatirəsi yaşayır. Çünki,
İ.Əfəndiyevin sözündə bir
ümid, bir
işıq, insanı yaşadan, ona rahatlıq verən bir ecazkarlıq var
idi. Bəlkə də elə buna görə görkəmli alim,
Qəzənfər Kazımov İlyas Əfəndiyevin
əsərlərini “həyat dərsliyi, onun
özünü isə həyat müəllimi
adlandırırdı”.
...1996-cı ilin 3 oktyabrı. Bu böyük və sevimli sənətkarın
haqq dünyasına qovuşduğu
gün. 16 ildir ədəbiyyatımızda,
səhnəmizdə İlyas müəllimin
yeri görünür.
Lakin bu gün bizlərə təsəlli
onun miras qoyub getdiyi zəngin irsi, xeyirxah əməlləri,
xoş xatirələridir. İ.Əfəndiyev
yaradıcılığa istər ədəbiyyatın, istər
dövrün çətin, mürəkkəb,
ziddiyyətli bir anında gəlib. Gərgin
tarixi mərhələdə İ.Əfəndiyev
beş hekayədən ibarət “Kənddən
məktublar” adlı birinci kitabını çap etdirib. Kitab haqda Yaqub
İsmayılov “İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılıq yolu” adlı əsərində
yazır: “...Kənddən məktublar” müəllifin
yaradıcılığında sanki bir dayaq nöqtəsi və
təməl daşı rolunu oynadı, ədəbi
mühitdə sağlam bünövrə qoyudu. Elə bünövrə ki, sonra yaranan
bir sıra digər əsərlər də
məhz bu əsas üzərində
ucalmış, onun bir
çox kəsişən, ayrılan və
birləşən xətləri, bəzən bir-birinə keçib qovuşan, bəzən
də müstəqil ədəbi janrlar
üzrə yanaşı, öz mayasını
bu ilk nümunədən
götürmüşdür”.
Ədəbiyyatımızda,
nəsrimizdə dövrün “özünəməxsusliğu”nu
cəsarətlə öz acıq fikirliliyi və yeniliyi ilə
“pozan”, yarım əsrdən çox yazıb-yaradan İ.Əfəndiyevin ilk addımı onun parlaq istedad sahibi olduğundan xəbər
verirdi. Bunu onun tədqiqatçıları dönə-dönə
qeyd edirdilər. Əslində İ.Əfəndiyev
yaradıcılığında dövrün
sosial və siyasi
problemlərini senzuranın diqqətindən yayındırmaq üçün çox zaman məhəbbət mövzusu
fonunda verirdi. Məsələn,
onun “Büllur sarayda”, “Sən həmişə mənimləsən”
əsərlərində sovet cəmiyyətində
baş verən sosial-mənəvi
haqsızlıqları ifşa edən
maraqlı faktlar var. Bu faktlar sovet
cəmiyyətinin çirkinliklərini üzə
çıxaran faktlar idi.
Lakin ədib bunları məhəbbətin
fonunda elə ustalıqla verirdi
ki, senzuranın diqqətini cəlb etməsin.
Əslində İ.Əfəndiyevin əsərlərində
rastlaşdığımız hadisələr, faktlar o zaman
hər an, hər birimizin
rastlaşdığı faktlardır. Onun
“Büllur sarayda” əsərində
sovet dövrünə xas
olan əksər müəlliflərin əsərlərindəki
kimi hər şey ideal, gözəl təsvir edilmir.
Müəllif bu “ideal”lığın,
“gözəlliyin arxasındakı cirkabları faş
edərək quruluşun
simasızlığını, riyakarlığını,
rüşvətxorluğunu tənqid edirdi.
1970-80-ci illərin
sözüdür. Rayonumuzda
(Qəbələdə) polis (o zaman milis
adlandırırdılar) rəisinin oğlu
maşınla bir uşağı vurub öldürmüş
və hadisə yerindən qcmışdır. Sonra
bu polis rəyisi cinayəti
çox kasıb bir
oğlanın üzərinə ataraq həbs
etdirmişdir. Əslində bu yalnız bizim rayonda baş verən qeyri-adi hadisə deyildi.
Belə haqsızlıqlar sovet dönəmində
yüzlərlə, minlərlə idi. Bəlkə
də elə sovet hökumətini bu haqsızlıqların naləsi
yıxdı. Yoxsa sayı-hesabı bilinməyən
silahı-sursatı olan ölkə niyə
dağıldı?! Demək Tanrı qəzəbi ən dəhşətli
silahdan da güclüdür...
İ.Əfəndiyevin
bir yazar kimi böyüklüyü
də onda idi ki, bu
haqsızlıqları, bu cinayətləri
çox ustalıqla, ifşa
edərək onları xalqın, ictimaiyyətin qınaq mənbəyinə
çevrir və onları vicdanının,
Tanrısının mühakiməsinə verirdi.
(Əslində insana ən böyük
cəzanı
Tanrı verir. Onun cəzasından
isə heç kim, heç vaxt, heç yerə qacıb qurtara
bilmir. Bir az vicdanı olan,
bunu dərk edən insan
Tanrı xatirinə bu haqsızlıqlardan
uzaq olar).
Elə bütün bunlara görə
istər sağlığında, istər ölümündən
sonra İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığı hər an ədəbi
mühitin diqqətində olub.
Bir-birindən maraqlı, orijinal, dəyərli
fikirlər söylənilib. Doğrudur
kimlərə isə xoş gəlmək üçün ədibi tənqid edənlərdə
olub, ona haqq qazandıranlarda. Bir dəfə
onun 60 illik yubileyində
Məmməd Arif demişdi:
“Elə yazıçılar var ki, onların yaradıcılıq siması, bədii
üslubu, sənətkarlıq fərdiyyəti
birdən-birə yox, zaman
keçdikcə müəyyənləşib sabitləşir.
Bunun əksinə olaraq,
elə yazıçılar da var ki, onlar
elə ilk əsərlərindən öz yaradıcılıq mənliklərini,
xüsusiyyətlərini aşkara
çıxarırlar, ilk əsərlərindən
başlayaraq biz
onların təkrarolunmaz fərdi simaları ilə
tanış oluruq. Söz
yox ki, bu
yazıçılar da illər
keçdikcə inkişaf edir,
yetkinləşirlər, istedadlar getdikcə
parlayır, sənətkarlıq cilalanır. Bununla
belə, bu yazıçılarda ilk istedad rüşeymi
o qədər qüvvətli olur ki, zaman
onu nə qədər cilalayıb parlatsa da, ilk
təbiətini, özünə-məxsus
yaradıcılıq mayasını, onun
mahiyyətini dəyişdirmir”.
Oxucu İ.Əfəndiyevi və onun əsərlərini
ona görə sevdi ki, o, hadisələrin
içində həyatın nəbzini tuta
bilmiş və onun
inkişafı ilə ayaqlaşmağı bacaran
yaradıcı şəxsiyyət olmuşdur.
Şübhəsiz ki, həyatla, onun inkişaf prosesilə ayaqlaşmadan, yüksək və parlaq ideyalarla yaşamadan böyük sənətkar olmaq
qeyri-mümkündür. İ.Əfəndiyev
bu yüksək keyfiyyətləri
özündə yaşadan bir sənətkar olduğu
üçün sənətin zirvəsinə
yüksələ bilmişdir.
Bildiyimiz kimi, İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığa hekayə janrı ilə
başlamışdır. Sonralar isə yazıçı
povest, roman, dram əsərlərinin müəllifi kimi oxucularının qəlbinə yol tapmaqla yanaşı
onların ən sevimli yazarına çevrilirdi. Elə ona
görə də onu əsərləri hələ
sağlığında həmişəyaşar statusu almışdır. Bu
gün də onun zəngin
və maraqlı irsi geniş
oxucu kütləsi ilə bərabər tədqiqatçıların
dönə-dönə müraciət etdikləri ədəbi
sərvətdir. Bu sərvət ədibin ilk əsərlərindən
sonuncu əsərinə kimi
insan qəlbini, mənəviyyatını
zənginləşdirən, saflaşdıran, yüksəldən
ülvi hisslər vətənə, xalqa, torpağa, insana, ailəyə, yurda olan məhəbbət ədəbi mövzusuna çevrilmişdir.
Müəllif bədii sözün gücü ilə qəhrəmanının pak məhəbbətini yalnız xoş günlərdə deyil,
ağlar, çətin günlərdə
də sınaqdan keçirirdi. Belə əsərlərindən
biri də “Sarıköynəklə Valehin nağılı”dır. Burada
əsasən gəncliyin qayğılı həyatı, əxlaqi
gözəlliyin qüdrəti, cəmiyyətdəki neqativ hallara qarşı
mübarizə ön plana
çəkilib. “Söyüdlü
arx”, “Körpü salanlar”, “Dağlar
arxasında üç dost”
romanında olduğu kimi,
burada da müasir həyatımızın vacib problemlərinə toxunmuşdur.
İ.Əfəndiyev “Sarıköynəklə Valehin nağılı” əsərində bədii
təhkiyənin nağıl formasına, yəni folklor poetikası ilə şərtlənən
ifadə tərzinə müraciət etmişdir.
Bu isə təsadüfi deyil.
Bu, İ.Əfəndiyev
yaradıcılığında folklor
poetikasının, folklor ənənə
və motivlərinin mühüm rol oynamasından irəli gəlir.
Ümumiyyətlə
İ.Əfəndiyevin yaradıcılığında milli mənlik hissi, milli qürur hissi onun formalaşması
prosesi güclüdür.
Xalqına, onun adət-ənənəsinə
bütün varlığı ilə
bağlı olan müəllif bunu dönə-dönə əsərlərində
təbliğ etmiş və “Nağıl üslub”lu əsərlərində
xalqın gen yaddaşına, tarixinə daha çox müraciət
edərək onu dünənini, keçmişini unutmamağa
səsləyirdi. Bu haqda ədəbiyyatşünas
alim, professor Kamal Talıbzadə ədibin “nağıl üslubu”na müraciətində
qanunauyğunluq görərək
yazırdı: “İlyas realizminin
lirik-romantik üslubu düşünülmüş mövzunu nağıl strukturunda
işləməyə imkan verir, müəllif romanın ideyası ilə
strukturu, üslubu
arasında vəhdətin yaranmasına nail
ola bilmişdir”.
1980-ci
illərdə teatrlarımızın səhnələrində
dəfələrlə tamaşaya qoyulan, televiziya
ekranlarından əks etdirilən bu əsər
gənclərin daha çox
sevdiyi bir əsər oldu. Əsərdə Valeh,
Sarıköynək, Sərvər, Muradzadə, Ceyran və b. surətlər
ancaq müsbət, Məcidov, Rövşən, Cavanşir,
Balaşov, Salmanov və
b. surətlər isə ancaq
mənfi planda verilmişdir.
Tədqiqatçıların fikrincə müasirlik
keyfiyyətlərinə görə əsər ədəbiyyatımızda,
öz yeri olan bir əsərdir və
diqqətə layiq hadisədir. Müəllif çox
ustalıqla əsərdə qəhrəmanların daxili aləmini, əxlaqını, həyata
baxışlarını, dünya
görüşlərini, arzu və istəklərini
əks etdirə bilmişdir. Əsərin
baş qəhrəmanları
Sarıköynəklə Valehi bir-birinə
bağlayan yalnız ömür
yollarındakı oxşarlıq deyil,
onların dünya görüşü,
həyata baxışları, xasiyyətlərindəki
oxşarlıq, saf, ülvi
məhəbbətləri, arzularındakı uyğunluqdur.
Hər birimizə
bəllidir ki, uşaqların cəmiyyətdə
düzgün və təmiz mövqe tutmasında, ailə tərbiyəsinin
böyük rolu var. Amma o
da sirr deyil
ki, bəzən çox
tərbiyəli ailədə, ailənin adına-sanına layiq olmayan övlad
böyüyür. Deməli ailədən
başqa ətraf mühitində bu prosesdə mühüm yeri var. Sarıköynək
və Valeh valideynlərini erkən itirmiş, uşaq evində
böyümüşlər. Lakin xoşbəxtlikdən
onların ətrafında olan insanlar, baş verən
hadisələr onları düz yola istiqamətləndirə bilmiş.
Deməli, hər iki gəncin tərbiyəsində,
ərsəyə çatmasında ətraflarındakı mühitin də rolu böyükdür.
Soy-kökünə,
keçmişinə bağlı olan
müəllif “Geriyə baxma, qoca” romanında uzaq-yaxın keçmişə
sadəcə olaraq müraciət etmir. Gənc nəsili dünəni ilə bağlamağa, yaxşıdan bəhrələnməyə,
pisdən uzaq olmağa
çalışır. Keçmişimizdən,
tarixi-milli mənliyindən odu-alovu axtarır, keçmişimizlə bu günümüz
arasında mənəvi körpü
yaradır. Əsərdə ağsaqqal,
ağbirçək sözünə müəyyən yer verilsə də, kiçik
yaşlarından insan mənliyini alçaldan hər şeydən inciyir. Bununla yanaşı, əsərdə biz
yalnız Muradın özünəməxsus psixikası, aləmi,
mənəvi varlığı ilə deyil,
həm də mühit haqqında bədii
təsəvvür əldə edirik. Ədib
balaca qəhrəmanı elə bir mühitdə, elə bir
insanlar əhatəsində göstərir
ki, nəticədə tərəkəmə obalarının məişəti,
güzəranı ilə tanış oluruq.
Əsərlə tanış olduqda bizə
bəlli olur ki, ədib
o dövrün kənd
həyatını, məişətini, milli
adət-ənənələrini yaxşı bilirdi
və bu yaxşıları
yaşatmağı, qoruyub saxlamağı
tövsiyə edirdi.
Bu günlərdə İ.Əfəndiyev
yaradıcılığı ilə bağlı bir neçə əsərləri gözdən
keçirərkən “Sən həmişə bizimləsən”
(tərtibçilər: Abid Tahirli və şair
Dilsuz) adlı xatirələr toplusu diqqətimi cəlb etdi.
“Gənclik” nəşriyyatı tərəfindən 2000-ci ildə
nəfis tərtibatda çap olunan bu toplu
İlyas Əfəndiyevin həyat və
yaradıcılığından bəhs edən ən
sanballı əsərlərdən biridir
desək məncə yanılmarıq. Doğrudan
da nə qədər ki,
qədir bilən, sənətə və sənətkara qiymət
verən Azərbaycan xalqı var, Siz həmişə bizimləsiz. Ruhunuz şad, qəbriniz nurla dolu olsun,
İlyas müəllim!
Qərənfil Dünyamin
qızı,
BDU-nun Mətbuat tarixi kafedrasının
müəllimi, fəlsəfə doktoru
Kaspi.- 2012.- 4 oktyabr.-
S.11.