TƏMAS
və ya
Tbilisi Festivalı haqqında qeydlər
Mədəniyyət
və incəsənət aləmində beynəlxalq təmasların
ən azından üç mənası, üç əhəmiyyəti
və, demək ki, üç faydası var. Uzunçuluqdan
vaz keçib də qısaca söyləyim: beynəlxalq təmaslar
istənilən milli mədəniyyət və incəsənətdən
ötrü informasiya (bilgi), kommunikasiya (rabitə, əlaqə)
və adaptasiya (uyğunlaşma, alışma)
imkanlarını yaradan güclü vasitədir, aracdır.
Dünya teatr prosesini təmin və təyin edən
festival siyasəti çağdaş dünya mədəniyyətinin,
bəlkə də, ən mürəkkəb və eyni zamanda ən
effektiv mexanizmlərindən biridir. Belə ki, bu gün Avropa, Amerika və
Asiyada fəaliyyət göstərən teatr festivalları mərkəzləri
dünya «teatr xəritəsi»nin
panoramasını təşkil edir. Uzun illər
bəlli səbəblərdən dünya teatr festivalı hərəkatından
kənarlaşdırılmış Azərbaycan milli
teatrı, təbii olaraq, öz inkişafında dünya
teatrının nailiyyətlərindən faydalanmaqdan məhrum
idi. Düzdür, Sovetlər Birliyinin unitar
dövlət mədəniyyətinin tərkib hissəsi olan
teatr sənətinin daxilində baş verən proseslər bu
və ya digər şəkildə Azərbaycan milli teatr
prosesinə də öz təsirini göstərirdi. Amma o vaxtların hakim ideologiyası teatr prosesini bir
sıra özəl, bənzərsiz amillərdən
düşünüşlü olaraq məhrum edirdi. Bu, tam məsuliyyətlə deyə bilərik,
acınacaqlı vəziyyətdən milli teatrımız
müstəqillik qazandığımız ilk illərdən
qismən çıxa bilmişdir. Ötən əsrin
90-cı illərində Milli Akademik Dram Teatrının ilk dəfə
olaraq Türkiyəyə qastrol səfəri
teatrımızı gen dünyadan ayıran «dəmir pərdə»ni
sökdü və o gündən teatrlarımız dünya
teatr festivallarına qovuşmaq imkanını tapdı.
Teatrlarımızın çıxış etdiyi Türkiyə,
İran, Gürcüstan, Rusiya, Finlandiya, Moldova, Serbiya və
başqa ölkələrdə təşkil olunmuş teatr
festivallarında sözügedən tədbirlərin məğzini
təşkil edən üç tərkib hissəsi – şənlik,
yarışma, mübadilə – yetərincə
aydınlanmışdır.
İndi isə keçək
konkretikaya.
Xəbər verdiyimiz kimi, ötən həftə, daha dəqiq
desək, 25-29 sentyabr tarixlərində Akademik Milli Dram
Teatrı IV Tbilisi Beynəlxalq Teatr Festivalında iştirak
edib. Mən də kollektivlə birgə festivalda
iştirak etmək üçün Gürcüstanda oldum və
festivalın bir qisminin canlı şahidinə çevrilmək
imkanını qazandım. İndi bəzi
təəssüratlarımı və qənaətlərimi
Sizlərlə bölüşmək istəyirəm.
Əvvəla,
onu deyim ki, Tbilisi Beynəlxalq Teatr Festivalı 2009-cu ildən
etibarən hər il mütəmadi şəkildə
keçirilir və böyük tamaşaçı
marağına səbəb olur. Statistik məlumatlara
görə, bu günə qədər festival 30 minə
yaxın tamaşaçı auditoriyası toplaya bilib.
Festivalda dünyanın müxtəlif ölkələrindən
teatr kollektivləri iştirak edir. Bu ilki festivalda İsveç,
Böyük Britaniya, Polşa, Belarus, Almaniya, Çin, Fransa,
Rusiya, Litva, İsrail, Meksika, Moldova kimi ölkələrin
nüfuzlu teatr kollektivləri ilə yanaşı, Azərbaycan
teatrının da iştirakını şəxsən mən
Azərbaycan teatrının beynəlxalq əlaqələrin
qurulması və inkişaf etdirilməsi, milli teatr sənətimizin
dünya teatr məkanına inteqrasiyası istiqamətində
atılan uğurlu addımların məntiqi davamı kimi dəyərləndirirəm.
Bu gün Gürcüstan teatrı yüksək
inkişaf mərhələsindədir. Gürcüstanın
bir neçə rejissoru – Robert Strua, Levan Tsuladze kimi
rejissorları Avropanın bir çox ölkələrində
tamaşalar hazırlayır. Bu mənada,
Avropa məkanında kifayət qədər tanınan və qəbul
edilən Gürcüstan teatrı ilə ikitərəfli əməkdaşlıq
münasibətlərinin, beynəlxalq əlaqələrin
qurulması milli teatrımız üçün böyük
uğur hesab oluna bilər.
Festival
çərçivəsində tamaşalar Ş.Rustavelli
adına Dövlət Dram Teatrının, K.Marcanişvili
adına Dövlət Dram Teatrının, V.Abaşidze
adına Musiqi və Dram Teatrının, A.Qriboyedov adına
Tbilisi Dövlət Rus Dram Teatrının, Azad Teatrın, və
digər teatrların səhnəsində nümayiş olundu.
Akademik Milli Dram Teatrı festivalda Xalq
yazıçısı Elçinin “Şekspir” əsəri əsasında
hazırlanmış eyniadlı tamaşa ilə
çıxış etdi. Moldovalı rejissor Petru Vutkereunun
quruluş verdiyi “Şekspir” tamaşası K.Marcanişvili adına Gürcüstan Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində, yerli vaxtla saat 20.00-da
nümayiş olundu. Ötən il Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
dəstəyi, Akademik Milli Dram Teatrının təşəbbüsü
ilə həyata keçirilən “GUAM-ın teatr məkanı”
layihəsi çərçivəsində hazırlanan
tamaşa, teatral oxucularımıza tanışdır. Ona görə də əsərin süjeti
haqqında qısa məlumat verməklə kifayətlənəcəyəm.
Deməli
belə:
Səhnə əsərində hadisələr ruhi-əsəb
klinikasında cərəyan edir. Pasientlərin hər
biri öz xəyalında qurduğu dünyasında xoşbəxt
yaşayır. Baş həkim xəstələrin
xəyali dünyasını dərk etməyə
çalışsa da, anlayır ki, o, buna qadir deyildir. Xəstə kimi müalicə olunan insanlar öz xəyal
aləmlərində xoşbəxtdirlər. Bu şəraitdə onları yaşadan da budur.
Xəstələrin ərzaqlarına əl
uzatmaqdan belə çəkinməyən xəstəxana
personalının hər cür təzyiq göstərdiyi,
simasızlaşdırmağa çalışdığı
pasientləri Şekspirin dühası öz ətrafına
birləşdirir.
Xəstəxanaya Drob-13–ün gətirilməsi ilə hər
kəs bir daha həyata münasibəti haqqında
düşünməli olur. Şekspirin
kitabını oxuyan Drob-13 də onun əsərlərindəki
insan hisslərinin böyüklüyünə, gözəlliyinə
heyran qalır və təəssüflə etiraf edir ki, onun
planetində yaşayanlar çox dərin biliklərə malik
olsalar da, onlarda teatr yoxdur. Söz verir ki,
öz planetinə qayıdan kimi, oradakılara Şekspirin
kitabını göstərəcək.
Bir neçə söz də
yaradıcı heyət haqqında.
Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Kişinyovda Ejen İonesko adına
Teatrın yaradıcısı və rəhbəri,
Avropanın bir çox teatrlarında tamaşalar
hazırlamış rejissor Petru Vutkereu, tərtibat rəhbəri
Xalq Rəssamı, Dövlət Mükafatı laureatı Nazim
Bəykişiyev, quruluşçu rəssamı Ramin Bəykişiyev,
musiqi tərtibatçısı Həmid Kazımzadə,
rejissor assistenti Dilbər İsmayılovadır. Tamaşada Əməkdar
Artistlər Pərviz Bağırov (Stalin), Ayşad Məmmədov
(Baş Həkim), Mətanət Atakişiyeva (Sara Bernar),
Elşən Cəbrayılov (Veneralı), Şəlalə
Şahvələdqızı (Ər-arvad), aktyorlar Nigar Güləhmədova
(Həkim), Aslan Şirinov (Sanitar) və Anar Heybətov (Drob 13)
çıxış etdilər.
Azərbaycan teatr məkanında hadisəyə
çevrilən, milli teatrımızın
yaradıcılıq potensialını aşkarlayan
“Şekspir” tamaşası Gürcüstan
tamaşaçıları tərəfindən də maraqla
qarşılandı. Gürcüstanın mətbuat
orqanlarında tamaşamız haqqında bir neçə
resenziya dərc edildi.
Çox təəssüf edirəm ki, festival boyu
nümayiş olunan tamaşaların çoxuna baxmaq
imkanımız olmadı. Amma 3 gün ərzində
öz tamaşamızdan əlavə müxtəlif ölkələrin
teatr kollektivlərinin təqdim etdiyi daha üç
tamaşaya baxa bildim.
Bunlardan biri – Oleq Tabakov Teatrının A.Ostrovskinin
«Müdrik olan bir kəsə kifayətdir sadəlik» əsəri
əsasında hazırladığı tamaşa oldu. Bu tamaşa
haqqında danışmayacağım. Çünki
qəzetimizin ötən saylarında bu tamaşa haqqında
bir qədər məlumat vermişəm. Əgər
yadınızdadırsa, yazımın sonunda növbəti
tamaşaya baxmaq üçün təcili mehmanxanadan
ayrılmalı olduğumu qeyd etmişdim. Söz verdiyim
kimi, növbəti tamaşaya baxdım və yazımı, az qala, yarımçıq qoyub, bu tamaşaya
baxdığım üçün zərrəcə
peşman deyiləm.
Meksikadan festivala təşrif buyurmuş Kloun teatrı
tamaşası ilə bütün seyrçilərin rəğbətini
və gurultulu alqışlarını qazandı.
Bir nəfər
ifaçının üzərində qurulmuş «Bəlkə…
bəlkə…» («Perhaps, perhaps, guizas») adlı tamaşanın
süjeti aşağıdakı kimidir: Səhnə əsərinin
qəhrəmanı - Greta özünü yalnız hiss edir,
gözləyir və axtardığı insanın gələcəyinə
ümid edir. O, heç nəyin fərqində deyil, sadəcə
həqiqi sevginin axtarışındadır. Greta
yalnız qadındır və o yalnızlığın
ağrısı, əzabı ilə sublimasiya edir. İnsan tənhalığının tükürpədici
faciəsini anladan tək ifaçının klounadası
pantomima üzərində qurulduğundan tamaşanın qəbul
olunması üçün dil baryeri də yox idi. Tamaşanın rejissoru və yeganə
ifaçısı Qabriela Munoz bir saat boyunca bütün
zalın diqqətini OYUNa cəlb etməyə, hətta
açıq sistem içində bulunaraq, seyrçiləri
zaman-zaman bu oyuna qoşmağa müyəssər oldu.
Tamaşaya baxa-baxa düşünürdüm ki, ey dili
qafil, nədir bu aktrisanı bu qədər maraqlı edən? Bu rolu
hansısa Azərbaycan aktrisası ifa edə bilərdimi?
Həməncə özüm özümə
inkar cavabı verdim. Daha bir sual yarandı və beynimi gəmirməyə
başladı: Niyə? Məgər bizim
aktrisaların peşəkar vərdişləri və
yaradıcı potensialı meksikali aktrisanınkından
azdır? Yenə də cavabım eyni oldu.
Əsla! Şəxsən mən, hər cür
üzgörənlikdən uzaq, qətiyyətlə deyə bilərəm
ki, Azərbaycan aktyor sənəti həmişə
güclü olub, elə bu gün də zəif deyil. Sadəcə, məsələ burasındadır ki,
bizim əksər aktrisalar səhnədə gülməli
görünməkdən çəkinirlər.
Şekspir demişkən, budur məsələ! Hörmətli
oxucum, yəqin ki, sən də mənim kimi Azərbaycan
teatrlarının səhnəsində dilənçi rolunu
kraliça ədaları ilə oynayan aktrisaları az görməmisən. Nə isə…
deyəsən, mövzudan yayınıram axı?! Həm də bu sırf milli psixologiya ilə, Azərbaycan
teatrının necəliyini təyin edən sosio-psixoloji amillərlə
bağlı bir məsələdir və bu barədə
söhbəti başqa vaxta saxlasaq, heç fəna olmaz.
Hələliksə, onu deyim ki, Tbilisi ilə Bakı bir
çox səciyyələrə görə köklü surətdə
fərqlidir, bənzərsizdir. Elə Azərbaycan
teatrı ilə Gürcüstan teatrı da. Həm də, elə hesab edirəm ki, Azərbaycan
teatrı potensial imkanlar baxımından Gürcüstan
teatrından heç də zəif deyil. Biz
Gürcüstanlı həmkarlarımıza daha çox
başqa məsələlərdə uduzuruq. Məsələn,
təşkilati məsələlərdə… sənət təfəkküründə…
entuziazmda… Bir də ki, kreativlikdə!
Amma sənətkar hər yerdə sənətkardır,
mədəniyyət və incəsənətin isə sərhəddi
yoxdur. Odur ki,
gürcü şərabı ilə dolu sonuncu badəni
qaldırıram sənətin və sənətkarların
sağlığına!
Elçin Cəfərov,
Teatrşünas
Kaspi.- 2012.- 6-8
oktyabr.- S.22.