Səhranın rəngi
(hekayə)
«Qırmızı və
Qara Afrika» silsiləsindən
İndi
ətrafda bozluqdur. Heç bir yaşıllıq, həyat əlaməti
görünmür. Əvvəlcə onlar daşlıq,
çınqıllıq sahələrlə irəliləyirdilər.
Hərdənbir yüngül kollarına, bəzi yerlərdə
isə akasiyalara rast gəlirdilər. Avtomobilin qabağına
bir lepard qaçırdı. Deyəsən,
hürkmüşdü. Heyvan çox qısa anda uzun məsafə
qət edirdi. Gillilik pişiyinin bədəni qara xallarla
nöqtələnmişdi.
Cim avtomobili sola döndərdi.
Hara getdiyini bilmirdi. Yolu
azmışdı.
Ketrin yatırdı.
Bəzən titrədir, səksənirdi. Yəqin ki, xəstələnmişdi. Ayıldığı zaman öyüyürdü,
ancaq qusa bilmirdi, bu da onu incidirdi. Sonra
gözləri yenə yumulurdu. Sanki tropik
qızdırmaya tutulmuşdu. Bütpərəstlərin
daxmasındakı üfunətli büt və hava onu belə vəziyyətə
salmışdı.
Cim yavaş-yavaş dərk edirdi ki, yolu
doğrudan da itirib. O, ucsuz-bucaqsız düzənliyin tipik
Afrika yarımsəhrası olduğunu güman edirdi. Lakin amerikalı yanılmışdı. Cim Böyük Səhraya gəlib
çıxmışdı. Yaxşı
ki, hələ maşında ehtiyat benzin vardı.
Daşlı yerlər tədricən qumlu
sahələrlə əvəz olunurdu.
Günəş göydən od ələyirdi.
Gözlərini hələ də açmayan
Ketrin tövşüyür, hərdən də
sayıqlayırdı.
Çilli və qumlu sahələrin
duyunları və barxanlar qurtarır, yenidən həmada deyilən
daşlı zonalar başlayırdı.
Niger çayı uzaqlarda
şırıldayırdı. Çatlaq
torpaqda yayıla-yayıla axan Nigerdə kiçik timsahlar –
kaymanlar qaynaşırdılar. Çayın
yaxınlığında balıqçı qəsəbələri
və kəndlər gözə dəyirdi. Yalnız külək suyun qoxusunu əlçatmazlıqlara
apara bilərdi. Səhradakı quru vadilər
təkcə yağış yağanda su üzü
görürdü. Səhranın içərilərində
qabaran dağların başı Günəşdən qapqara
qaralmışdı. Bu dağların zirvəsindən
baxan olsa, ətrafda yalnız qumlardan ibarət ümman görərdi.
Tarixi çox qədim zamanlara gedib
çıxan dövrlərdə – Paleozoyda, Mezozoyda və
Kaynazovda Böyük Səhrada həqiqətən dəniz
dalğalanmışdı. Odur ki, səhranın
bünövrəsi dəniz çöküntüləri ilə
doludur.
Lakin nə Cim Nİgerin
şırıltısını eşidir, nə də
dağların yamaclarına qalxırdı.
Cim komalardan yüz millərlər aralıda idi.
Cimə elə gəlirdi ki, indicə səhra
qurtaracaq, başa çatacaq. Amma
amerikalı oğlan coğrafi koordinatları, paralel və
enliklərin dərəcəsini, dəqiqəsini
qarışıq salırdı. Yeddi milyon
kvadrat kilometrlik, göz işlədikcə uzanan, tərpənmək
bilməyən, yolçuya quru ümiddən savayı
heç nə verməyən səhralıq necə qurtara bilərdi?
Səhra – səhra həyatını
öz bildiyi kimi, öz qanunları ilə yaşayırdı.
Barxanlar – qum tirələri küləkdən
dağılıb tökülür, süpürülüb
digər yerlərdə toplaşırdı. Külək
çökəkliklərdə vıyıldayırdı.
Küləksiz və qızmar havada ilanlar, əqrəblər,
çayanlar qumun altında gizlənirdilər. Haradasa ot topası və tikanlı kollar ölməmək
naminə köklərini dərinliklərə uzadaraq suya
torpağın lap bağrından sümürürdülər.
Bu mübarizədə dəvətikanı
öz qayğısına hamıdan çox qalırdı.
Səhrada tikanlı kolluqlar və xırda
yarpaqlı bitkilər buxarlanmanı azaltmaq üçün
yarpaqlarını balacalaşdırır, bəzən isə
yarpaq əvəzinə tikan bitirirlər – rütubət onsuz
da azdır, nəmişliyə qənaət etmək
lazımdır. Axı, Böyük Səhrada
havanın temperaturu müsbət qırx dərəcə, hətta
bəzən artıq olur. Səhranın
bir sıra rayonlarında bitkilər yalnız
yağışdan sonra cücərir, sürətlə boy
atır, çiçəkləyir, meyvə verir, sonra da
quruyurlar.
Qabaqda yenə qum tirələri
görünür. İndi nə də həmadarlar
(daşlıq sahələr), nə serirlər
(çaqıllı sahələr), nə də reqlər
(çınqıllı torpaq) yoxdur. Təkcə erqlər
– qapalı çuxurlarda hündür qum
tirələri göz önündə dikəlirdi. Səmum küləkləri bu tirələri sovurub
düzəldirdilər. Bəzi yerlərdə qum axırdı.
Cim qədim karvan yolu olan Fes yolunu
axtarırdı. Eşitmişdi ki, Fes yolu
onları Atlas dağlarından aşıracaq, Afrika səyahətləri
də bununla sona yetəcək. Afrikanı
başa vurarkən Cimlə Ketrin mütləq Böyük Səhradan
keçməli, səhra həyatının təsvirini verməli
idilər. Sonra Ketrin toplanmış
materialları və fotoplyonkaları evə – Nyu-Yorka aparacaq,
Cim isə Nepala gedəcək. Nepalda o, kərgədan
qurbanlıq mərasiminə tamaşa etməli və Katmandudan
da Nyu-Yorka uçmalı idi.
Cim sevindi: hansısa maşın təkərlərinin
izini görürdü. Bu izlə də
maşını sürdü. Ümid
edirdi ki, iz onu harasa aparıb çıxaracaq.
Maşın irəlilədikcə təkərlərin
altından axan qum təkər izini yenidən
örtürdü. Sonra heç bir iz
görünmədi. Maşın qummu eşirdi: təkərlər
yenidən fırlanır, mühərrik güc verirdi. Xoşbəxtlikdən avtomobil qumun çox da dərinliyinə
girməmişdi, batdığı yerdən özü də
çıxdı. Cim birdən fikir verdi
ki, buralar sanki ona tanışdı. Maşını
saxlayıb aşağı düşdü, ətrafı diqqətlə
nəzərdə keçirdi. Qəzəbindən az qaldı ki, ağlasın: demə, bayaqdan bəri
avtomobilə eyni izlərlə, eyni tirələrin arxasına
dolanırmış, «Cip»in izindən başqa heç bir
maşın izi yoxmuş… O, azmışdı, hətta istiqaməti
də itirmişdi, nə Şimalı tanıya bilirdi, nə
Şərqi, nə Cənub məlumdur, nə də Qərb. Hər
yan bozluq, qumluq, qızmar günəş, toz bulududur. Cim anladı ki, gəldiyi yolla geri dönə bilməyəcək.
Oğlan hiyləgər səhranın tələsinə
düşmüşdü.
İstidən nəfəsi təngiyirdi, tər
üz-gözündən su kimi axırdı.
Cim halsızlaşdı. Qumun
üstü ilə bir əqrəb yeriyirdi. Həşərat buğumlu ayaqlarını tərpədə-tərpədə
Cimə doğru gəlirdi. Əqrəbin rəngi
qonur-sarı idi, belində tünd xalları və uzununa
zolaqları var idi. Buğumlu və sanki
hissə-hissə olan quyruğunu qaldırıb ucunu da əymişdi.
Ucluqda neştər görünürdü.
Fikri-zikri bozluqda olan, qızmar günəşin
şüasından qorunmaq üçün əlini alnına
qoyaraq diqqətlə ətrafa baxan Cim qəfildən
ayaqqabısının üstünə çıxan əqrəbi
gördü və qorxaraq onu kənara tulladı. Əqrəb yarım metr aralıda arxası
üstü düşdü, ayaqlarını havada yellədə-yellədə
çabalamağa başladı. Cim əqrəbi
ayağı ilə qumun içinə soxdu.
Ketrin yuxuda tövşəyirdi.
Oğlan fikrə daldı: səhrada gecələmək
heç də xoşagələn iş deyil. Kim
nə bilir ki, nələr baş verəcək? İndi onlar nə etsinlər? Afrikanın
cənubunda qızmış kərgədandan güclə
canlarını qurtarmışdılar, indi burada
ilan-çayana yem olacaqlar. Amerikalı oğlan təsəvvüründə
bir illüziya, fantasmaqoriya yaratdı: budur, qum
altında gizlənən ilanlar fısıltıyla
maşına doluşurlar, Ketrinin sinəsində,
çılpaq qollarında qıvrılırlar, qızın
başından, kürən saçlarından
sürüşüb boynuna dolanırlar, qorxudan Ketrinin ürəyi
partlayır, Cim isə heç nə edə bilmir. Bu titrək və təşvişli xəyallar
oğlanı üşəndirdi. Ancaq belə getsə,
qorxulu xəyallar həqiqətən də gerçək ola bilərdi. Çünki ərzaq
ehtiyatı azalıb, su tükənir, yanacaq da gec-tez
qurtaracaqdı.
Passatlar quru və qızmar hava kütlələrini
Böyük Səhraya qovurdu.
Şimal-Şərq istiqamətindən harmattan küləyinin
– qum fıotınasının nəfəsi
yavaş-yavaş hiss edilməkdəydi. Ətrafda
toz çoxdu, nəfəs almaq çətindir.
Külək qəfildən başladı.
Səhra bir-birinə qarışdı. Külək qummu maşının ətrafına
toplayırdı. Nə irəli getmək
mümkün idi, nə də geri. Cim istədi ki, qum tirələrinin üstünə
dırmaşıb ins-cins haraylasın. Amma nə
qədər çalışdısa, çıxa bilmədi
– ayağı dizədək qumma batırdı.
Səhra fırtınası qumları
süpürüb altını üstünə çevirirdi.
Harmattan gücləndikcə toz
burulğanları fırın-fırın fırlanır,
boğucu temperatur daha da artırdı. Cim
boğulurdu. Ketrin ayılmırdı.
Cim özünü birtəhər maşına
saldı. İçəri hava keçmədiyinə
görə ikisi də təngənəfəs olmuşdu.
15 dəqiqədən sonra harmattan kəsdi.
Cim halsız vəziyyətdə oturacağa
söykəndi. Maşın bütün
qumla dolmuşdu. Cim maşından enmək
istəyirdi ki, yerində quruyub qaldı. Təqribən
70-80 sm uzunluğunda bozumtul rəngli bir qum
efası – zəhərli gürzə ona baxırdı. İlanın soyuq və zəhmli nəzərləri
adamın canına titrəmə salırdı. İlanın başında uçan quşu
xatırladan açıq rəngli naxış vardı.
Cim bərk qorxdu. İlan
fısıldadı. Soyuq və don
baxışlarını oğlana zilləmiş heyvan gəldiyi
kimi də qumların arasında yox oldu.
Cim həyəcanlı idi.
O, başını qaldıranda… Səhra bu dəfə ona
başqa bir sürpriz göstərdi: - uzaqda dəvə
görünürdü. Oğlan inanmadı.
Gözlərini ovuşdurub bir də baxdı.
Bəli, dəvədir. Yanında da
ağpaltarlı, başıçalmalı adam
gəlirdi. Amma dəvə də, adam da nədənsə
havadan asılı qalmışdılar və tərsinə
baş-ayaq durmuşdular. Cim nəhayət
anladı ki, bu, miraj-ilğımdır. İlğım
yox oldu.
Cim düşüncələr içində
itib-batmışdı. Üfüqü
seyr edəndə həmin ilğımı təkrar
gördü. Yəni ağ
paltarlı, çalmalı və plaşaoxşar çiyinlik
geyinmiş bir kişi dəvənin ovsarından tutaraq uzaqdan
keçirdi. Hiyləgər səhra deyəsən,
Cimin başını hələ çox aldadacaq. Dəvənin
yedəyini alan kişi Cimə doğru gəlirdi
və heç də istidən titrəşən havada mayallaq
durmamışdı. Kişi Cimə
çatmamış dönüb getdi. Nitqi tutulmuş Cim
özünü itirmişdi: «Bu, nədir, axı? Yoxsa fantasmaqoriya? Yeriyən xəyal?.. Lənətə, gələsən səni!..»
- Çağır, onu, çağır!
– Ketrin dedi.
Ketrin indii Cimin yadına düşdü.
Təəccüblə geri döndü:
- Sən də görürsən?
- Hə.
- Mirajdır – Cim dedi.
- Odur, biri də gəlir.
- Doğrudan da kişinin ardınca ikinci dəvə
göründü. Həmin dəvənin belində
15-16 yaşlı uşaq oturmuşdu. Dəvə
qumma bata-bata gedirdi.
- Köçərilərdi – Ketrin sevindi. Görürsən?
- Eheyyy!!! – Cim var gücü ilə
bağırdı. Əlini uşağa sarı
yellədi. Səsi eşidən uşaq əvvəlcə
ora-bura döyükdü, sonra heç kimi görməyib
yoluna davam etdi.
- Eheyyyy!!! – e – e- yyy!!! - Cim və Ketrin eyni
vaxtda çağırdılar. Uşaq yenə səsə
qulaq verdi.
Qum tirələri maşının
qabağını kəsdiyi üçün köçərilər
heç nə görmürdülər.
Ər-arvad hey çağırırdılar.
Cim irəli qaçdı və
yıxıldı. Ayağa durub bir də
qaçdı. O, fitlə səslədi. Xeyli
uzaqlaşmış kişi çevrilib
geri baxdı. Uşaq əlləri ilə
haranısa göstərirdi. Çalmalı kişi dəvənin ovsarını buraxmadan,
heyrətlənmədən, gündən yanıb
qaralmış saqqallı sifətini gizlətmədən
çalmasının ucunu qaldırıb ağzına
yaşmaq tutdu. Bu, ondan ötrü idi ki, nəmli
dodaqları ilə rahat nəfəs alsın. O, tuareqə
də oxşayırdı, bədəviyə də.
Səhra adamları yaxınlaşdılar.
Cim və Ketrin sevinib, uzaqdan köçərilərə
ingilis dilində nəsə deyirdilər, əlləri ilə
haranısa nişan verirdilər. Əlbəttə Cim maşınla, qumu göstərirdi.
Köçərilər sözləri anlamayan
yadellilərin azdıqlarını hərəkətlərindən
başa düşdülər və heç nə demədən
işarə ilə arxalarınca gəlmələrini bildirdilər.
Kişi çox sərt və qaradinməz səhra
adamı təsiri bağışlayırdı. Amma çox parlaq gözləri var idi.
Cim maşını işə saldı.
Köçərilər səhraya yaxşı
bələd olduqları üçün avtomobilin dəhşət,
köçərilər üçün isə adi həyat tərzi
idi. Yolçular bir qədər getdikdən
sonra vahə gördülər. Vahə qumlu
səhranın kənarında, qurumuş bir çayın
yatağında idi. Vahədə qurumuş
xurma palmaları bitmişdi. Ətrafda
çoxlu alaçıqlar qurulmuşdu. Bəzi
yerlərdə damına xurma yarpağı döşənmiş
komalar nəzərə çarpırdı. Alaçıqların üstü və yanları
qaba yun parça, həmçinin qoyun-keçi dərisi ilə
örtülmüşdü. Xurma
palmalarının kölgəsində kiçik əkinlər
gözə dəyirdi. Xurma palması yerlilərin
və köçərilərin ən qiymətli və
insanı aclıqdan qurtaran bitkisi sayılırdı. Odur ki, vahənin sakinləri palmanı hər vəchlə
qoruyurdular. Burada palma kəsilməz,
yalnız xüsusi hallarda – şərait tələb etdikdə,
kəskin ehtiyac zamanı ona əl qaldırardılar. Köçərilər palmanı «kəs» demirlər,
«palmanı öldür» deyirlər. Hündür
xurma palmalarının kölgəsində meyvə
ağacları əkilir və dənli bitkilər becərilirdi.
Xurma (xurnik) ebena fəsiləsindən
tropik və subtropik bitkidir. Həmişəyaşıl və ya
yarpağını tökən ağac və kollardır.
Su tükənəndə vahə də yox
olur. O zaman köçərilər yeni vahə
axtarmaq üçün əşyalarını,
alaçıqlarını qablaşdırıb, sürülərini
də qabaqlarına qatıb yol düşürlər. Dəvələr qızmar səhrada
üç-dörd gün susuz yol gedə bilir.
Köçərilər ailələrini və ev
şeylərini dəvəyə yükləyirlər. Səhra adamları yeni vahələrdə məskən
salarkən qoyun-keçi ilə bərabər, dəvənin də
ətini yeyirlər. Dəvənin dərisindən
geyim və ayaqqabı, südündən pendir
hazırlayır, yunundan isə parça toxuyurlar.
Dəvə əsl səhra və
quru-bozqır (çöl) zonalarının
heyvanlarıdır. Başqa heyvanların pis
yediyi və ya əsla yemədiyi səhra bitkiləri ilə
qidalanır, hətta şor su da içirlər. Dəvələr hərarəti 70 dərəcə
Selsiyə çatan qızmar qumların üzərinə
uzanırlar – döşdə, dirsəkdə və dizdə
olan döyənəklər heyvanın bədəninin
yanmasının qarşısını alır. Dəvə
enli və yumşaq pəncəsinə söykəndiyinə
görə qumda asan gəzir, dörd yüz, beş
yüz kiloqram yüklə gündə doxsan-yüz kilometr yol
gedir. Qalın, uzun yunu dəvəni həm
gündüzün istisindən, həm də gecənin
soyuğundan qoruyur. Axı Böyük Səhra elə
bir yerdir ki, gündüzlər qızmar havada nəfəs
almaq çətindir, yəni bərk istilər olur, gecələr
isə adam və heyvan soyuqdan titrəyir. Köçəri maldarlar səhralarda və
yarımsəhralarda daim hərəkət edirlər –
çünki otlaq sahələr tapılmalıdır. Köçərilər otlaqdan otlağa, suvatdan
suvata köçürlər. Dəvələr
əsasən ikihürküclü və birhürküclü
olurlar. Yetkin kök dəvələr
hürküclərinə yüz-yüz əlli kiloqramadək
piy toplayırlar, odur ki, günlərlə ac və susuz uzun
müddət məsafələr qət edirlər.
Yolçuların gəldiyi vahədə
çoxlu qoyun-keçi mələşir, dəvələr
hörüldəyidi.
Köçərilər qonaqlara
baxırdılar. Bayaqkı dəvəli kişi
uşağa nəsə göstəriş verdi, oda harasa
çıxıb getdi.
Köçəri maldar işarə ilə
müsafirləri alaçıqların birinə dəvət
etdi. Alaçıqda
köçərilik qoxusu duyulurdu. Yerə
küləşdən toxunmuş həsir
salınmışdı.
Süfrəyə dəvə südü,
pendir, xurma qoyuldu. Səhranın kimsəsizliyindən,
boşluğundan, tənhalıq həyəcanından
qurtulsalar da, Ketrin burada yenə özünü narahat hiss
edirdi, bədəviləri arasında sıxılırdı.
Qonaqlardan heç nə soruşmurdular. Bu, köçərilərdə ədəbsizlik
sayılırdı. Yad adamlar istədikləri
qədər burada qalıb dincələ bilərdilər.
Yalnız qonaq özü gedəcəyini
bildirdikdə onu hörmətlə yola salırdılar.
Ketrin tədricən mühitə
alışdı, hətta vahəni və
alaçığı xoşladı. Qonaqların istirahətinə mane olmamaq
üçün qonşu köçəriləri
alaçığa buraxmadılar. Hərdənbir
qapı əvəzinə yarıqdan balaca tumançaq uşaqlar
boylanır, böyük maraqla sarıbəniz müsafirlərə
baxırdılar. Maşın isə vahədəki
uşaqlar arasında cəzbedici maraq doğururdu.
Qonaqlar yeməklərini iştahla yedilər.
Hər halda, qara Afrikanın iyrənc kərgədan
xörəyindən təmiz qoyun pendiri və xurma daha yaxşı
idi.
Qonaqlara yatmaq üçün yer
hazırladılar. Yeməkdən sonra ər-arvad
ikisi də uzandı, tez bir zamanda şirin yuxuya daldılar.
Səhranın qurtaracağı – yox, səhra
qurtaran deyildi, qurtarmayacaqdı, səhra Afrikanın az qala tən yarısını udmuşdu, bəlkə
də hansısa sərhədləri ərəb kəndlərinə
yaxın idi. Köçərilər oturaq həyat
keçirə bilmirdilər, buna
alışmamışdılar. Ancaq oturaq ərəb
kəndləri ilə daim onların əlaqələri
vardı.
Kəndlərin bəzisi təpələrdə
salınmışdı. Yağışlar
yağanda kəndlər su altında qalmasın deyə
hündür yerlərdə tikilirdi. Oturaq ərəb
tayfalarının yaşadıqları kəndlərdə adətən
evlər çiy kərpicdən hörülür, belə evlərin
pəncərəsi olmur, işıq təkcə qapı yerindən
içəriyə düşür. Ərəb
gecələrində qapıya həsir tutulur.
Sübh açılanda bayırda səs-küy
eşidilirdi. Cimlə Ketrin də
oyandılar, bayıra çıxdılar. Vahəyə çoxlu köçəri
toplaşmışdı. Demə, bu
gün bazar günü imiş. Dəvə
dərisindən paltar və ayaqqabı geyinmiş köçərilər
yığışmışdılar ki, bazar
açsınlar. Burada ətraf kəndlərdən
gələnlər də çox idi. Xurma,
dəvə, keçi, qoyun alveri başlamışdı.
Dəvələr nərildəyir,
xırıldayır, qoyun-quzu mələşirdi. Naməlum dildə olan səslər heyvan səslərinə
qarışmışdı.
Qonaqlar səhər yeməyini ötəri
yeyib, isti süd və qəhvə içdilər.
Ayağa durub getmək istədiklərini
bildirdilər və təşəkkür etdilər. Alaçıq sahibi onların dilini anlamasa da, minnətdar
olduqlarını duydu və o da işarə ilə
razılığını çatdırdı. Müsafirlər ağızlarını
açıb deməsələr də, qaradinməz
köçəri anlayırdı ki, qonaqlarını əsas
yola qədər ötürməlidir. Qonaqlardan
«Fes» sözünü eşitdikdə köçəri
başa düşdü ki, onlar qədim karvan yoluna
çıxmaq istəyirlər. Çalmalı
köçəri yenə işarə ilə anlatdı ki, Fes
çox uzaqdadır, Atlas dağlarının ətəklərində.
Onlar maşınla ora gedib çıxa bilməzlər.
Böyük Səhra hələ indi
başlanır. Odur ki, müsafirlər qərara
aldılar ki, avtomobilə Afrika səyahətinin sonuncu
dayanacağı Nuakşot şəhərinə getsinlər və
burada təyyarəyə minsinlər. Nuakşot
Mavritiyanın paytaxtıdır, bərbər dilində «daimi
küləklər məskəni» deməkdir.
**
- Qabaqda iki dəvə, ardınca bir
maşın səhranın dərinliyinə doğru gedirdi. Yəqin ki, «dərinlik» şərti sözdür,
çünki maşın səhranın içərilərinə
gedə bilməz. Yalnız hər tərəf qumla
örtülü olduğu üçün Cimlə Ketrin
özlərini səhranın dərinlərində hiss edirdilər.
Palmalar daha görünmürdü. Köçərilərin vahəsi arxada
qalmışdı. Vahədə alver yəqin
ki, hələ də davam edir. Müsafirlərin
vahəyə gəlib çıxması rezonansa səbəb
olmadı. Görünür, Böyük Səhrada
azanlar təkcə onlar deyil.
**
… Afrika aeroportlarının
birindən havaya iki təyyarə müxtəlif istiqamətlərə
–Nyu-Yorka və Nepala doğru uçdu. Ketrin
hazır materialları şirkətə apardı. Nepala gedən isə Cim idi. Cim
Katmandudan Çitovan vadisinə – kərgədanlar yaşayan dərəyə
getməliydi. O, buradakı kərgədanların
qurbanlıq ritualından və hakimiyyət rəmzindən –
taxtaçıxma mərasimindən yazı yazacaqdı.
Rövşən
QƏRİBLİ
Kaspi.-
2012.- 29 sentyabr – 1 oktyabr.- S.16-17.