Dostoyevskinin
sevdiyi qadın
Dostoyevskinin
adı çəkiləndə qarşımızda rus ədəbiyyatının ayrı bir səhifəsi açılır. Psixoloji məqamları
əsərlərində yüksək sənətkarlıqla sərgiləyən
yazıçını Azərbaycan oxucusu
“Cinayət və Cəza”, “İdiot”, “Karamazov qardaşları”, “Ölü
evdən qeydlər”, “Bəyaz gecələr”, “Yoxsul
insanlar” romanları ilə tanıyır. Özü ayrıca bir ədəbiyyat
olan Dostoyevski hər zaman çağdaş, hər zaman yenidir.
Bu yazıda isə əsərlərindən
deyil, yazıçının
özündən danışılır. Onun
həyatından götürülmüş
kiçik parça Dostoyevskinin bir fikrini, doğrudan da, təsdiqləyir: “Həyatı olduğu kimi yazmaqda acizik, bu yazılsa belə, həyat qədər
ağır təsvir etmək mümkün
olmayacaq”.
İstedadlı
uşaq
Polina Suslova
– Dostoyevskinin sevdiyi qadın kəndli ailəsində anadan olub. Uşaq vaxtından içindəki
adını bilmədiyi
istedadı araşdıran
Polina, Dostoyevskinin əsərlərinin vurğunu
idi. Nə rəsm çəkmək,
nə də mahnı oxumaq artıq onluq deyildi. Polina anladı ki,
Dostoyevksini ona bağlayan içindəki
yazmaq hissidir. Bəli, Polinanın istedadı yazmaqla üzə çıxmışdı. Qadın hər dəfə vərəqdə cızma-qara
eləyəndə hərflərin
oradakı düzülüşündən
zövq alardı.
Yazmaq onun həm istedadını üzə çıxardı,
həm də sevgiyə gedən bir yol açdı...
Tanışlıq...
1860-cı illər idi. Artıq onda Feodor Mixayloviç
Dostoyevski məşhur
bir yazıçı
kimi tanınırdı.
Həmin
dönəmdə Polina
“Ölü evdən qeydlər” romanını oxuyub böyük təsirə düşür
və qərara alır ki, yazıçı
ilə görüşsün.
Boyu-buxunu, əndamı,
iri qonur gözləri, eləcə
də, hördüyü
kürən saçları
ilə diqqəti çəkən qadın,
gözəlliyi ilə
hər şeyə
nail olacağını düşünürdü...
Onda qadının 22, Dostoyevskinin isə 40 yaşı olardı.
Bu, yazıçının
həyatında qarşılaşdığı
ilk sevgi hadisəsi sayılsa da, onun xəstə arvadı vardı. Lakin tez-tez özünün də dediyi kimi, xanımı ona kiçik bir sevgi işartısı
belə bəxş edə bilmirdi. Halbuki Dostoyevski kimi nəhəng birisi böyük və uzun sürəcək, içini didib-dağıdacaq
bir sevgi axtarırdı.
Polina ilə görüşdükdən sonra
qadının cazibəsindən
çıxa bilməyən
yazıçı ona
qəribə bir məktub yazır.
Öz hisslərini ifadə edən yazıçının
məktubu bərbad gündə deyildi. Hər şey bu yazılanlarda
aydın və eləcə də, obrazlı təsvir olunmuşdu. Yazıçının məktubu qadına təsir eləyir, sonradan isə onlar bir-birini dəlicəsinə sevən
iki sevgili adı qazanırlar. Dostoyevski, həmin anlarda anlayır ki, onun hal-hazırdakı həyat yoldaşı, Mariya İsaeva artıq yazıçıya
heç bir romantik hisslər yaşatmır.
Bu, Polina idi. Özünə güvənən, indakar, ehtiraslı... İstedadlımı? Bu, elə də
vacib deyil, əsas odur ki, qadın Dostoyevskini sevirdi...
Hər şeydə günahkar Dostoyevskidir
İki il boyunca
Dostoyevski həmin qadınla tez-tez görüşür, ehtiraslı
etirafları ilə qadını bihuş edir. Onların odlu-alovlu sevgisi
özlərini belə
çaş-baş salır.
Bütün bunlardan sonra
isə bir gün Polina Suslova Parisi gəzmək üçün
yola düşür.
Qadın,
yazıçının da
onunla bərabər gəlməyini arzu edir. Ancaq Dostoyevski bunu
edə bilməzdi.
İşləri, pulunun azlığı
qadının arzusunu puça çıxardır.
Dostoyevski Parisə yalnız
üç aydan sonra gələ bilərdi. Artıq onlar birgəliklərinin
son günlərini yaşayırdılar.
Suslova
Paris küçələrində bir ispan gənci
ilə qarşılaşır
və aradan xeyli vaxt keçdikdən
sonra onu sevdiyini anlayır. Birdən-birə azadlığın
qollarına atılan cavan qız hələ də başa düşmürdü
ki, 40 yaşlı bir qoca kişi ilə necə sevgi əlaqəsi yaradıb. Ancaq bununla belə, Suslova düşünürdü
ki, olub-bitən hər şeyin günahkarı Dostoyevskidir.
Uzun müddət düşüncələrə daldıqdan, düşdüyü
situasiyadan xilas olmaq istəyən qız axır ki, Dostoyevskiyə öz içini boşaldır: “Bizim aramızdakı hər şey artıq bitib. Sən özün günahkarsan.
Nəyə görə sən
məni bu qədər vaxt tək buraxdın?”
Yazıçının düşündüyü
kimi olur...
Dostoyevski bu məktubdan
sarsılır. Onun düşüncəsinə görə,
üç ay elə də böyük bir zaman kəsimi
deyil. Bu vaxt ərzində dəyişən nə olmuşdu, görəsən?
Dostoyevski bu cür fikirlərlə hər gün başını daşdan-daşa döyür,
ancaq bir nəticəyə gələ
bilmirdi.
Sonradan məlum oldu ki, Fransada,
Paris küçələrinin birində qarşılaşıb
sevdiyi gənc ispan, qadını yalnız buraxıb.
Dostoyevskinin sevgilisi ayrılan
kimi ümidsizliyə yuvarlanır, səhv etdiyini anlayır. Üç ay gözləmək
olarmış, ancaq bir ömür yox... Dostoyevskinin düşündükləri həyatda öz təsdiqini tapmışdı
artıq.
“Gəlməsən, özümü
öldürəcəm...”
Qadının ümidsizliyə düşməyinin tək
səbəbi ispan gənci ilə ayrılmaq deyildi.
O, həm də içindəki sıxıntını
Dostoyevskiyə danışa
bilməyəcəyindən ehtiyatlanırdı. Bəli, qadın
yenidən yazıçıya
qayıtmaq istəyirdi.
Hətta
ona məktub yazıb, yalvar-yaxar eləmişdi ki, Dostoyevski onun yanına gəlsin. “Gəlməsən, özümü öldürəcəyəm...”
– məktub bu cümlə ilə bitirdi. Ancaq yazıçıya bu hədə artıqdı. Dostoyevski romantik
duyğulara qapılıb
öz-özünə deyirdi
ki, qızın saçını geri eləyib ona baxması qayıtmağı
üçün bəs
edərdi. Daha “intihar”
nə deməkdir?
Dostoyevski üçün geri dönmək, sən deyən, böyük bir sevinc gətirmədi.
Əvvəl yazıçı üçün bu dünyalara dəyərdisə
də, indi xırda bir şey kimi görünürdü.
Ancaq buna baxmayaraq, qayıtmağı qərara
aldı.
Sevgidə bədbəxtlik
O illərdə Dostoyevskinin rəsmi nikahında olan xanımı Mariya vəfat edir. İndi yazıçı tamamilə
azad idi. Və o, heç bir şey düşünmədən,
Suslovaya evlənmək
təklifi etməyi qərara alır. Lakin qəribədir ki, qadın buna razılıq vermir. Suslovanın ürəyi obrazlı desək, artıq şüşə koleydoskop
içində idi, hissləri və emosiyaları başqalaşmışdı.
Sonralar qadın, özünün dediyi kimi, “zəhlətökən
sevgilisi” ilə əlaqəsini gündəliyində
bu cür aydınlaşdırır:
“Mən, sadəcə, ona nifrət edirdim.
O, mənim içimdəki
əzablı boşluğu
doldurmuşdu. İndi
hiss edirəm və görürəm ki, sevə bilmərəm, sevgidə xoşbəxtliyə
çata bilmərəm.
Çünki heç bir
kişinin nəvazişi
əzab-əziyyəti, həqarəti
yadıma salmayıb”.
Onun əzab-əziyyətini
kim tamamladı?
Öz tanıdığı adama
görəmi? Yoxsa başqa
səbəblər də
vardı? Bu sualları cavablandırmaq
çox çətindi.
Polina ilə Dostoyevskinin sirli, anlaşılmaz sevgisini müşahidə
etsək də, heç birini tamamilə dərk etməyimiz mümkün deyil.
Və ayrılıq...
Bir neçə
il Dostoyevski
ilə Suslova bərabər yaşadılar.
Ancaq aralarında normal münasibətdən
söhbət gedə bilməzdi. Yazıçının ona fiziki yaxınlıqdan imtina etməsini Polina masqaraya, gülüş hədəfinə çevirirdi.
Bu da araya
gərginlik salırdı.
Dostoyevski bu sıxıntıları
yalnız yazmaqla içindən ata bilirdi. Bir-birinin ardınca
yazdığı əsərlərdə
Polinanın obrazını
yaradır, onun portretini çəkirdi.
Bəlkə də qadına
qarşı içində
yaranan nifrəti bu cür dəf
edirdi. Məsələn, “Qumarbaz” (“İqrok”)
romanındakı Appolinari
xasiyyətcə Suslovaya
bənzəyirdi.
Lap axırda vəziyyət daha da çətinləşdi.
Artıq
bərabər olduqları
hər gün dava-dalaş ilə nəticələnir, böyük
mübahisələr doğururdu.
Nifrət sevgini çoxdan
ötüb keçmişdi.
Beləliklə, onlar bütün
bu gərginliyi aradan götürmək üçün ayrılırlar.
Dostoyevski, heç vaxt
itirmədən stenoqrafçı
qadın Anna Snitkinlə
evlənir. Bu, onun
sonuncu sevdiyi qadın olaraq qalacaqdı...
Ayxan Ayvaz
Kaspi.-
2012.- 29 sentyabr – 1 oktyabr.- S.15.