Muğam üçün
yaşamağa dəyər...
Arif Babayev: “Bizim Qarabağda muğam hər yerə, hər şeyə hopub, bu diyarda
ayaq tutan
başlayır oxumağa”
Azərbaycan xalqının təsəvvüründə muğam sənəti əslində ən böyük mənəvi dəyərdir, milli mənliyinin və milli şüurunun təməllərindən biridir. Muğam ifaçısının ustalıq səviyyəsinə çatıb əsl peşəkar olması üçün 20-25 il vaxt lazımdır. Lakin təkcə vaxt bəs etmir, çünki Şərq mədəniyyətinin bu qədim və nadir nəğmə sənəti yalnız ona xas dərin fəlsəfi məzmunu dərk etməyi bacaranlara öz sirlərini açır.
Elə məşhur xanəndələrimizdən Azərbaycan Milli Konservatoriyasının solo ifaçılıq kafedrasının müdiri, xalq artisti, professor Arif Babayev də muğamı məhz bu yolla dərk edə bilib. Arif müəllim ustalığa aparan yollar haqqında “Kaspi” qəzetinin əməkdaşı ilə söhbətində bəhs etdi.
- Artıq on illərdir muğam ifa edirsiniz. Yaradıcılıq yolunuz haradan
başlayıb?
- 1938-ci ildə dünyaya gəldiyim Ağdamın Sarıhacılı kəndindən.
Oxumağa lap tez, 7-8 yaşımda
başlamışam. Bəzən yaxınlardan,
qohumlardan biri kiminsə toyunda oxumaq xahiş edər, mən də həvəslə bu xahişi yerinə yetirərdim.
Bəs necə, bizim Qarabağda muğam hər yerə, hər şeyə hopub, bu diyarda
ayaq tutan başlayır oxumağa.
Mənim
atam da oxuyub,
babam da. Səsim ata tərəfdəndir.
Çox gözəl səsi vardı! Ağdam şəhərinin 5 nömrəli
orta məktəbində
oxumuşam, məktəb
illərində dərnəkdə,
müxtəlif müsabiqələrdə,
təftişlərdə, bayramlarda,
tamaşalarda, təntənəli
tədbirlərin musiqi
hissəsində oxuyurdum.
Səsim
eşidildi. Bizim
toylarda Xan Şuşinski, Seyid Şuşinski, Zülfü
Adıgözəlov tez-tez
oxuyardılar... O dövrün
böyük ustaları
idilər, onlarla bir yerdə çıxış etmək
böyük şərəf
sayılırdı. O illərin
toyları əsl ustalıq məktəbiydi.
Əlbəttə, asan olmayıb,
amma öhdəsindən
gəlirdim, çoxları
deyirdilər ki, gedib Bakıda oxumalısan.
- Siz də buna
əməl etdiniz. Bəs başqa peşənin dalınca getmək, məsələn kosmonavt olmaq arzusuna qapılmadınız ki?
- Yox, başqa arzum olmayıb. Axı biz başqa səmtə uçurduq (gülür).
Gözüm açılandan bəri həmişə Cabbar Qaryağdıoğlu
kimi oxumaq arzusunda olmuşam. Biz tərəflərdə onun haqqında rəvayətlər qoşur,
muğamın peyqəmbəri
deyirdilər ona.
Yaşıdlarım kimi mən də onu təqlid
edirdim. Bəlkə kimsə Yuri Qaqarini
özünə nümunə
sayırdı, mənim
üçünsə ustad
Cabbar Qaryağdıoğlu
nümunə olub.
1961-ci ildə Mirzağa
Əliyev adına
Azərbaycan Dövlət
İncəsənət İnstitutunun
(indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universiteti) musiqili komediya aktyoru fakültəsinə qəbul
olundum. Oxumaqla yanaşı çalışmalı
da oldum, ikinci kursdan M.Maqomayev adına
Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının solisti
idim. 1963-dən 1966-cıl ilədək məşhur
muğam ifaçısı,
xalq artisti Sara Qədimova ilə birlikdə respublika rayonlarına çoxlu qastrol səfərlərimiz
oldu. Quba, Şuşa, Şamaxı, Gəncə
şəhərlərində konsertlər verdik. Yaxşı məktəb oldu. 1965-ci ildə Seyid
Şuşinskinin vəfatından
əvvəl ustadla bir daha görüşdük.
Onun səsi işıqlı, dağ bulağı kimi tərtəmiz, ilham mənbəyiydi.
Son görüşümüz yadıma gəlir: ciddi görkəmli, yaşa dolmuş, əynində ağ
kostyum direktorla bir yerdə filarmoniyanın dəhlizilə
keçirdi. Mehribanlıqla
salamlaşdıqdan sonra
dedi ki, bu bizim muğam
ağlasığmaz bir
şeydir, bir çay qaşığı
qədər içəndə
hər birimizdə mövcud olan gözəllik, saflıq və şəfqətin sonsuz aləminə qərq olursan. Amma muğamı axıradək
dərk etmək mümkün deyil, ondan ancaq qurtumlamaq
olar.
- Elə bu sözlər
Məcnun surətini yaratmanıza kömək edib?
- Bəs necə? 1966-cı ildə artıq Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrının
solisti olmuşdum.
Orada Üzeyir Hacıbəyovun “Leyli və Məcnun” operasında əsas partiyanı, “Əsli və Kərəm”də Kərəm, Zülfüqar
Hacıbəyovun “Aşıq
Qərib” operasında
aşıq Qərib, Müslüm Maqomayevin “Şah İsmayıl” operasında şah İsmayıl, həmçinin
Şəfiqə Axundovanın
“Gəlin qayası” operasında Camal partiyalarını ifa etmişəm. Bütün bunlar milli klassikamızdır, amma Məcnun onun şah əsəridir,
opera sənətinin incisidir,
bu əsər hələ yüzillər
sonra da qürur mənbəyimiz olacaq.
- Bəs müəllimliyə
necə başladınız?
Gənc istedadlarla çalışmaq
çətin deyildimi?
- Həyatda heç bir şey asan
başa gəlmir. Vaxtilə teatr solisti olmuş,
bizim klassik operamızın əsas partiyasını oxumuşam
və hələ uzun müddət oxuya bilərdim, amma 1980-cı ildə görkəmli rejisorumuz
professor Mehdi Məmmədovun
tövsiyyəsilə cavanlara
meydan verib çəkildim. Məni uşaqları
dinləyən bədii
şuranın tərkibinə
saldılar. Respublikanın bütün rayonlarından
Bakıya gənc istedadlar axışırdı
və onlarla işləmək lazım
gəlirdi. 1982-ci ildən
Bülbül adına musiqi məktəbində dərs
deməyə başladım,
orada ilk dəfə muğam sinfi açılmışdı. 1984-cü ildə isə belə bir sinif
Üzeyir Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında (indiki Bakı Musiqi Akademiyası) da açıldı və mən orada baş müəllim oldum. Sonradan muğam sinfi
muğam ifaçılığı
kafedrasına çevrildi.
1990-cı ildə respublikada muğam sənətindən ilk professor oldum.
2001-ci ildə yaradılan Azərbaycan Milli Konservatoriiyasına məni solo ifaçılığı,
yəni xanəndə
kefadrasına müdir
gətirdilər. Hələ Xəzər
Universitetində də
qırx tələbəm
var ki, bu
da muğamın böyük həvəskarı
və bilicisi professor
Hamlet İsaxanlının zəhmətidir.
Mənim
üçün müəllim
olmaq böyük şərəfdir.
- Bu gün muğamın ictimai şüurumuzdakı
yerini necə görürsünüz?
- Təəssüflər olsun
ki, bu gün
Azərbaycanda hətta
yeddi muğamın adını da çoxları bilmir. Eyni zamanda Milli Konservatoriyamız
var, on ildir fəaliyyətdədir. Gözəl
Muğam Teatrımız
var, bizim “Muğam dünyası” festivallarımızın keçdiyi
Beynəlxalq Muğam Mərkəzimiz var. Səkkiz
diskdən ibarət “Azərbaycan muğamı”
multimedia toplumu yazılıb,
onların sayı da artır. Muğam ensiklopediyası işıq
üzü görüb,
“Muğam” dərgisi nəşr olunur. 2003-cü ildə Azərbaycan muğamı bütün dünyada tanınaraq UNESCO-nun qeyri-maddi
mədəniyyət inciləri
siyahısına daxil olundu. Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO və
İSESCO-nun xoşməramlı səfiri, ölkənin birinci xanımı Mehriban xanım Əliyeva da Azərbaycanın böyük
muğam ustalarının
səslərini əbədiləşdirmək,
milli musiqimizin böyük irsini qorumaq və təbliğ etmək, gənc istedadları üzə çıxarmaq
üçün nəhəng
işlər görür
və bütün bunlar adamı fərəhləndirməyə bilməz.
- Sizdən Qarabağı
da soruşum. Ağdamda hansısa
bir həmyerlinizin toyunda oxumaq istərdiniz?
- Böyük məmnuniyyətlə,
qoy bir torpaqlarımız
qayıtsın. Orada dünyaya
göz açmışam.
Bizim yerləri tez-tez yuxuda görürəm, doğma
evimizi görürəm,
doğma insanları görürəm, vaxtilə
məktəbə getdiyim
küçəni görürəm...
Mənim üçün
cənnət oradır!
- Ürəyinizdə oxuduğunuz,
ən çox xoşladığınız muğam
hansıdır?
- Bütün muğam dəsgahlarını ifa etmişəm. Hamısı yazılıb və
Azərbaycvan Dövlət
Teleradio Komitəsinin fondunda saxlanır. Sizə deyim ki, muğamların
hər biri başqa cür gözəldir. Xanəndə şeirləri seçə
bilər, amma ifa etdiyi əsərin
musiqi xüsusiyyətlərini
də nəzərə
almalıdır. Məsələn, işıqlı koloritə
malik “Rast” muğamı üçün
seçilən qəzəllər
“Humayun”a uyğun gəlməz. Qaldı ki,
hər bir xanəndə ürəyində
oxumalıdır, əks
halda dinləyicilə
ünsiyyət yaranmaz,
deməli, muğam da olmaz. Elə buna görə də ən çox “Segah”ı sevirəm, əbədi məhəbbət nəğməsi
kimi incə və şairanə səslənir. Ümumiyyətlə isə muğam damarımda axan qandır, muğam üçün yaşamağa
dəyər.
Nelli Atəşgah
Kaspi.- 2012.- 10 oktyabr.- S.11.