Niyazi Mehdi ilə çətin
söhbət
Tanınmış filosof
iddia edir ki, hətta bozbaşa da kosmosun modeli kimi baxmaq olar
- Niyazi müəllim, son
dövrlərdə Azərbaycanda yazılan romanların əsas
qəhrəmanlarına fikir vermisinizsə onlar ölmürlər,
sanki müəlliflər qəhrəmanı öldürməkdən
qorxurlar. Sizcə, bu nəylə bağlıdır?
- Siz
bilirsiniz ki, qəhrəmanın ölümü faciənin
prinsipidir. Çox nadir hallarda orijinal gediş bu olur ki, qəhrəman
bioloji olaraq sağ qalır, ideyaca ölür. Bu bir situasiyadır.
O biri situasiya Hollivudla bağlanılan “Happy end” dir. “Happy end”in
fəlsəfəsi odur ki, hər halda incəsənət əyləndirmədir,
ona görə də kefə zəhər qatmaq olmaz. İncəsənətlə bağlı əyləncə
məsələsinə bir xeyli yazarın yüngül əli
ilə axmaq qatışıqlar əlavə olunur. Məsələn,
“Mən kloun-zadam, əyləndirim?!”, “Mən
bambılı-zadam, əyləndirim?!”. “Mən
düşündürməliyəm!”.
Bir çox yazıçılar, sonuncu
dediyim variantı, - düşündürməyi seçirlər.
Bir söz demirəm. Ancaq mən,
məni yüksək peşəkarlıqla əyləndirən
və bu əyləncədə sənətdən
bütün istədiklərimi mənə verən sənətkarların
heyranıyam. Əylənmək nə deməkdi?
Bir-iki saat darıxmadan, zamanın gedişini
duymadan ruhun və bədənin rəqsində bulunmaq. İndi bilmirəm, Azərbaycan
yazıçıları, hamısı da olmasa, çoxu, qəhrəmanlarını
öldürməkdən qorxurlar ki, birdən oxucunun əyləncəsini
pozarlar, yoxsa qəhrəmanlarına balaları kimi baxırlar,
ya dərin kədərin metafizikasına gücləri
çatmır?
Mən sizin sualınızın fürsətindən
istifadə edib özümə ilginc gələn nələrisə
dedim, ancaq düzü, sizin sorunuzun içindən Azərbaycan
ədəbiyyatına baxanda bu ədəbiyyata diaqnoz qoymaq
üçün heç bir ciddi düşüncəyə
çıxmadım. Qüsura baxmayın.
Hərçənd ölümlə bağlı o qədər
danışmaq olar ki!
- Ədəbi
tənqidçilərin bir çoxu romanları təhlil edərkən
müxtəlif yozumlarla romanı mənalandırmaq istəyirlər,
yaxud da yazıçılar öz əsərlərini mətnin
mahiyyəti ilə aça bilməyəndə də
yalançı “fəlsəfi qatışıqlar” əlavə
edərək mənalandırmağa
çalışırlar? Ümumiyyətlə,
bu qədər mənalandırmaq istəyi nədən irəli
gəlir?
- Fərid, mən min yerdə demişəm
və yazmışam ki, bir nəsnənin mənası və
ya türkcə desək, anlamı onun anlatdığı,
bildirdiyidir. Məşhur soru var, həyatın mənası
nədir? Bunun mən verdiyim düsturda
açımı budur ki, mənası yaşamaq sənə nəyi
bildirirsə və ya sən nə üçün
yaşayırsansa odur? Şerlok Holmsun işi-gücü
bilinəndən, görünəndən bilinməyənlərə
və görünməyənlərə çıxıb
cinayəti açmaq idi. Bu mənada
yazarlar da türlü ampluada məna düzməklə məşğuldular.
Yəni qızın dodaqlarını elə
dadlı görükdürürlər ki, oxucunun
başında ağzını sulandıran məna
yaransın. Təbiəti
küsdürürlər ki, adamların qanlarının
qaralmasını bildirsinlər. Ona görə
türlü formada deyirəm ki, yaxşı yazarların məna
yaradıcılığının bir xeyli hissəsi diskursiv
getmir. Yəni, bittə-bittə
şüurun hesablaması ilə getmir. Hətta
yazıçılar var ki, tənqidçi nə qədər
onu məharətlə açır-açsın yenə həsrətlə
gözləyir ki, bir adam olaydı, onun
bildirmək istədiklərini tutaydı. Hərçənd,
yaxasından tutub Zen müəllimi kimi silkəliyib
qışqıranda ki, “nə demək istəmisən, de”,
görürsən ki, demək istədikləri əsəri qədər
maraqlı deyil. Öz əsərindən
maraqlı danışan rəssam, yazıçı, rejissor
çox nadir hadisədir. Azərbaycanda
öz tamaşalarını heyranedici səviyyədə
açan Vaqif İbrahimoğlu idi.
Şekspir haqqında o dildə-bu dildə
minlərlə araşdırmalar çıxıb.
Bizdəki dahi sənətkar ideyası, bunu belə
açır ki, gör bu dramaturq 50-60 səhifəlik pyesinə
nə qədər mənalar qoyub ki, minlərlə
araşdırıcılar bu pyesin bildirdiklərini
yığıb-yığışdıra bilmirlər. Mən isə məsələyə başqa cür
baxıram. Böyük sənətkar
musiqi alətini ixtira eləyən ustaya oxşayır. O,
simləri düzür, pərdələri düzür, bir
sözlə, taxta-tuxtadan, simdən, səslənmədən və
havadan bir sistem qurur. Və quranda öz ilkin
mahnılarını da onda çalır.
Beləcə tarı, gitaranı qurublar.
Görün o alətlərdə nə qədər
musiqilər çalınıb. Bəyəm
o musiqilərin hamısını ixtiraçı əvvəlcədən
alətin içinə qoymuşdu? Yaxşı
tənqidçilər və yaxşı oxucular da, sənətkarın
ixtira etdiyi musiqi alətində ya məşhur musiqiləri
öz ifalarında, ya da, öz musiqilərini öz
ifalarında çalanlardır.
Ancaq elə musiqi var ki, onun şeypurlar təntənəli
edir. Piano bu tənətəni
öldürür. Onun üçün də
həmin musiqi pianoya uyğun sayılmır. Tənqidçilər
“musiqini” “pianoda” belə öldürəndə camaat deyir:
“yaxşı də, gop eləmə”.
Tənqidçi elə olmamalıdır, yəni
əsərdən səsləndirdiyi anlamlar qondarma, girdirmə
görünməməlidir. Ancaq onu da sizə deyim ki, bəzi böyük pionistlər
hamının şeypurda çaldığı havanı,
pianoda elə çalır ki, adamlar əriyib gedir. Belə tənqidçilər də var, yəni
girdirmə mənaları mətndə elə səsləndirir
ki, hamı əhsən deyir. Eşq olsun belələrinə!!!
İndi keçək yazarlara.
Mənim xoşum gəlmir “Nizaminin fəlsəfəsi”,
“Füzulinin fəlsəfəsi” deyimlərindən. Ulusun tarixində fəlsəfi qıtlıq olanda
bozbaşın da fəlsəfəsindən nəsə yazmaq
olar. Bunu onunçün belə qaba demirəm
ki, bozbaşın fəlsəfəsinə kinayə edirəm.
Haydeqerin bir məqaləsi var, adı “Nəsnə”dir,
“qab” ideyası, nəsnəsi üstündə əlləşir
ki, varlığın fəlsəfi prinsipinə
çıxsın. Bozbaş da hər halda
Klod Levi-Strossun təbiri ilə desək, bişmiş və
çiyin ilişgiləndirilməsindən doğubsa, bundan təbiətlə
mədəniyyətin münasibətlərinə
çıxmaq olar. Çiylik, təbiəti,
bişmişlik mədəniyyəti simvolizə edir. Ancaq məsələ məni çəkdi uzaqlara
apardı, deyəsən, bozbaşda bişmişlə
çiyin münasibəti yoxdur. Bozbaşda
yalnız bişmiş var. Hərçənd, bozbaşın
“nəzəriyyəsində” çiyin, yəni noxudun, kartofun,
soğanın və ətin hansı qaydada və necə
bişməsi var. Deməli, bozbaş fəlsəfi
düşüncəyə elə də yad deyil. Bozbaşa kosmosun modeli kimi baxmaq olar. Bax, Fərid,
mənim bozbaşla ilgili qarışıq, absurd teatrın
danışığında görünən bu diskursumun
qrammatikası, Kamal Abdullanın “Dəvə
yağışı”ndan və eləcə də adı
yadımda düz qalıbsa, “Yalanın qrammatikası” məqaləsindən
gəlir. Matritsa bilirsən nədir? Ünlü “5-ci elememt” filmində də
dünyanın matritsasından danışılır. Matritsa, məsələn, naxışlar qəlibidir
ki, ora qurğuşunu da, gümüşü də tökəndə
həmin naxşları alırlar. Dilçilər deyimi
belə açırlar: qadın cinsində olan nəsə kişi cinsində olan nəsə məxluqa nəsə
edir və sonra başlayıb onun daha kiçik balası ilə
nəsə edir. Bu fraza göstərir ki,
cümlənin morfoloji quruluşu da adama xeyli şeylər deyə
bilər. Bax, bu quruluş matritsadır.
Həmin matritsaya dildə olmayan səs birləşmələri
qoyulub. Ancaq bu mənasızlıqda yenə
matritsa hansı mənaları isə sezdirir.
O biri matritsadan başqa bir ünlü
dilçi Xomski istifadə edərək yazır: «Yaşıl
ideyalar ehtirasla yaşayırlar». Burada
Şerbadan fərqli olaraq amerikan alimi normal mətndə bir
yerdə olmayan sözləri qrammatik matritsaya qoyub. Kamal
Abdullanın «Dəvə yağışı»nda və
yaxınlarda çıxmış «Labirint» hekayə
toplusundakı bəzi əsərlərində matritsa ilə
belənçi oyunlar, rəqslər, «barmaq gəzintiləri»
var. Adətən, qəliblər, məsələn, dilin
qrammatik matritsaları sonsuz sayda olmur. Ancaq həmin
matritsalar sonsuz sayda cümlələr verə bilir. Nəsrdə də hekayə matritsaları sonludur,
halbuki sonsuz sayda hekayələr verir. Bax,
Kamalda matritsa, sonlu ilə sonsuzun mistikası (sirri) və daha nələr
və nələrə açarlardır ki, müxtəlif mənalar
musiqisini çalmağa əsas verir. Bəyəm,
bu dediklərim onun nəsrinə qondarmadır?! Axı,
Kamal gözəl dilçidir və hər iki matritsa onun
«Dilçiliyə səyahət» kitabında var. İndi bu dəqiqə
məni düşündürən odur ki, həmin
açarlardan necə istifadə edim ki, gözəl
«mahnılara» çıxım.
Başqa yazarlara da arzulardım ki, əsərlərini
müxtəlif «musiqilər» verən sistemə, qurğuya
çevirə bilsinlər və ya baxtlarına onların əsərlərində
müxtəlif musiqilər səsləndirən
düşüncə adamları düşsün.
İndi təzədən qayıdaq
yazıçıların fəlsəfi iddialarına.
Filosoflar dünyanı anlayışların
dilində danışırlar, - bax bu dəqiqə mən elə
danışıram. Belə
danışa-danışa filosoflar hərədən də
anlayışların axınından hansı bir olayasa, nəsnəyəsə
ildırım çaxdırıb onları gözlənməz
mənalarda işıqlandırırlar. Hegel
buna spekulyativlik deyirdi. Bazarda havada gəzən
arzular, dedi-qodular sayəsində tavarın (malın) qiyməti
artdığı kimi, Hegelə görə, düşüncə
gəzintiləri də nəsnələri qiymətə
mindirir. Fəlsəfə olayları və
nəsnələri düşüncənin sınağına
çəkir. Yazarlar və şairlər
isə daha çox nəsnələrin dilində
danışırlar və bu zaman ölməkdə olan fəlsəfənin
başına nəsnələrin dilində oyun gətirə
bilərlər.
Bu, fəlsəfə ilə ədəbiyyatın
təxmini fərqidir. Ancaq iki
insan tipi – zarafatcıl və ciddi ayrılandan sonra daha ikisi
ortaya çıxır. Biri özündə zarafatın
dozasını çox, ciddiliyin dozasını az,
o birisi isə ciddiliyin dozasını çox, zarafatın
dozasını az edir. Sonra daha iki nəfər
ortaya çıxır. Biri bir dəfə zarafatı
çox olan adam kimi olur, o biri bir dəfə
ciddiliyi çox olan adam kimi olur. Beləcə,
türlü kombinasiyalar yaranır. İndi
ədəbiyyatda da o cürdür. Eləsi var ki, beş səhifə anlayışların dilində
danışır, sonra keçir duyğuların, nəsnələrin
dilinə.
- Niyazi
müəllim sizin yazılarınızın daimi
oxucularından biri kimi deyim ki, düşüncələrinizin
arqumentlərə əsaslandırmağınız, əsaslara
söykənərək fikirlərinizi
açmağınız çox xoşuma gəlir, amma
yazı diliniz məncə, bir qədər
qarışıqdır. N.Xomski deyirdi ki, “qarışıq
dil qarışıq təfəkkürün ifadəsidir,
çünki yazmamışdan qabaq düşünürsən?”. Ümumiyyətlə, yazı
dilinin pinti olmasına necə baxırsız?
- Təfəkkür qarışıqlığı
yerinə mən işlədərdim düşüncənin
ornamental hərəkəti və ya gəzintiləri. Bir maraqlı şey də deyim. İndi
Azərbaycan söz məkanında elə deyimlər var ki,
onların yaradıcıları insafsızcasına
unudulmaqdadır. Məsələn, “amma və
lakin” - bu birləşməni Vaqif İbrahimoğlu işlədirdi.
Kamal Abdullanın “desant cümlələr”
deyimini bəziləri işlədirlər, bir dəfə mən
də işlətmişdim, sonrasa kimlərsə demişdi ki,
guya mənim tapıntımdır. Ancaq
“düşüncə gəzintiləri” bəndənizin
söz məkanına atdığı deyimdi.
Sovet dövründə bir çox
yazarların üzündən bir xeyli oxucular öyrəşmişdilər
təxminən belə yazılara: “mən atamı sevirəm,
çünki o mənim doğmamdır. Mən
babamı da sevirəm, çünki o...” və s. Bu fraqment
düzünəqulu təfəkkürün məhsuludur.
“Düşüncə gəzintiləri” deyimi isə
əyri xətlərin oyunudur. Əyri xətlərin
oyununa öyrəşməyən adamlar bu dili
qarışıq sayırlar. XXI yüzilin
Azərbaycan jurnalistikası bu və ya başqa dərəcədə
yazı və düşüncənin əyri xətlər
üsulunu mənimsəyib. Onun üçün də
indi mənim yazımı anlayanların sayı, on il bundakından xeyli artıb. Görün zaman
necə dəyişib: indiki zamanda Aydın Talıbzadənin,
Ağalar Məmmədovun, Mir Şahinin üslubunu mənimsəyən
orta səviyyəli jurnalistin məqaləsini 70-ci illərin
yazı dünyasına salsaydın, Niyazi Mehdi, Kamil Vəli Nərimanoğlu,
Aydın Məmmədov kimi adamlar ona böyük istedad sahibi
kimi baxardılar.
-
Cavabınız maraqlıdı, amma mənim verdiyim sualın
cavabı deyil. Mümkünsə dilin pintiliyi məsələsini
analiz edəsiniz.
- Bu “dil təfəkkürü ifadə
edir” məsələsi rahat formuladır, ancaq o qədər də
dərin deyil. Bax, Fərid, o cırıq-mırıq cins
şalvarları ki qəşəng qızlar geyinirlər,
pintiliyin estetikasından çağdaş modada istifadədir.
Bu cırıq-mırıq şalvar pintiliyi
bildirmir, yəni o şalvar o qızla bağlı bomj
anlayışını, pis iyi bildirsəydi, həmin azəri
qızı öldürsəydin də o şalvarı geyməzdi.
O şalvar hippiliyi bildirir. Siyasi-kültür
protesti bildirir, kavboylardan 60-cı illərin zövqlərinəcən
uzanan tronsformasiyaları bildirir. Pop-artda sərgi
salonunda piyedestala qoyulmuş unitaz iyli unitazı bildirsəydi,
heç bir sərgi salonu onu yaxın buraxmazdı. Molla Nəsrəddinin axmaqlıq maskası
axmaqlığı bildirsəydi, Molla müdrik
sayılmazdı. Bədii əsərdə
dediyin pintiliyi daranmışlığa, qlamurluğa
qarşı duran üslub kimi qavramaq lazımdır. Deməli, sən yazıçını oxuyanda
tapmalısan, bu onun savadından-zövqündən gələn
pintilikdir, yoxsa Molla Nəsrəddinin axmaqlıq
maskasıdır, ya da hippilərin cins şalvarıdır.
- Hər
adama filosof deməyə dilim gəlmir, olsun ki, bu hansı dərəcədəsə
diqqətlilikdən və hansı dərəcədəsə
də əsl filosoflara olan hörmətdən irəli gəlir,
ona görə də belə deyim bu gün fəlsəfəylə
məşğul olanların çoxu niyə sosialoji məsələlərdən
və ədəbi əsərlərdən yazmırlar?
- Çox çətin sualdı. Yenə də üç-beş nəfər tapmaq
olar ki, fəlsəfi biliyi əsasında dünyadan və mədəniyyətdən
danışır. Belə
görünür ki, çoxları qapanıblar dərs
otaqlarına, fəlsəfəni bir-iki şahmat partiyası
kimi öyrəniblər və işləri-gücləri hər
dəfə o partiyaları ifa etməkdi. Əslində,
Rusiya məkanında da minlərlə filosoflar var ki,
konfranslara, ora-bura yazırlar. Ancaq TV-lərdə
dünya ilə bağlı onlara söz vermirlər,
çünki bildikləri dörd-beş “şahmat
partiyası”dır. Rusiya televiziyasında
çıxış edən adamların sayına baxın, təxminən
eyni fiqurlardır, bu kanaldan o kanala, o kanaldan bu kanala keçirlər.
Səviyyələri yüksək olsa da, baş
gicəlləndirici deyil. Deməli,
dünyadan maraqlı danışmağı bacaran intelektuallar
azdı, biz də isə lap azdı.
- Sizcə
fəlsəfəylə məşğul olanlar hansı səbəblərdən
sosial məsələlərdən uzaq qaçırlar?
- Repressivlik böyük olan cəmiyyətlərdə
qorxu ilə bağlamaq olar. Ancaq başqa səbəblər
də var, məsələn, mənim ən zəhləm gedən
söhbət Azərbaycanda korrupsiya məsələsidır.
Bütün vicdanlı adamlar Azərbaycanda
korrupsiyadan danışırlar. Ancaq bu, təxminən
oxşayır qızın gözəlliyi haqda olan şeirlərə,
hər dəfə deyirlər, “dişlərin mirvaridir,
dodaqların yaqut”. Belə də şeir
olar?! Korrupsiya yeni aspektlərdə, yeni təhlükələrdə
və nəyə görə xeyli insana cazibədar
olmasında açılmalıdır. Bizdə
isə çevir tatı, vur tatı. Bu mənada
sosial-siyasi məsələlərdən ağıllı,
yaradıcı danışmaq çox çətindir.
- Bu
gün yazılan əsərlərin mənzərəsində
sanki dövrün ümumi ab-havasını görmək olmur.
İstərdim ki, niyəsini siz deyəsiz.
- Sovetlər dönəmində bəyəm
dövrün ümumi ədəbiyyatı vardı? Şəhər və ya kənd nəsri bəyəm
dövrün ədəbiyyatının tam mənzərəsi
idi? İkisi də eyni vaxtda vardı.
Nəsr üçün işlənməmiş
xam torpaq şəhər olanda, şəhər nəsri
inkişaf elədi, kənd mövzusu aktual olanda kənd nəsri
inkişaf elədi. Bizim indiki dövrdə
isə keçmiş də, indi də, gələcək də
var. Şəhər də var, kənd də var. Kimsə təsirli
şeir, nəsr yazırsa o həm də dövrün sənədi
olur. Əgər belə əsərlər az
olursa, onda sənin narazılığın kimi
narazılıq ortaya çıxır, sanki cəmiyyətdən
yazmırlar. Dövrün ab-havası ona görə
tam bilinmir ki, sanki “aybına kor ol” atalar sözünün
prinsipinə sadiq qalmaq yarışı gedir.
- Siz də
az-az əsərlər haqqında fikir bildirirsiniz.
- Mən Azərbaycan ədəbiyyatı
haqqında 90-cı illərdən sonra o qədər də
yaxşı fikirdə deyildim. Nə yaxşı ki, Kamal Abdullanın daha sonra
Salamın, Etimad Başkeçidin, Aqşinin, Seymur Baycanın
yazılarını oxudum. Kamal Abdullanın roman və
hekayələri isə mənə pianoda öz
fantaziyalarımı çalmağa imkan verdi.
Ancaq onu da deyim ki, Milli Kitab Mükafatında münsiflər
heyyətinin üzvü kimi əsərləri oxuyanda gördüm
ki, bizdə xeyli normal səviyyədə yazan
yazıçı varmış, Pərviz Cəbrayıl, Məqsəd
Nur, Etimad Başkeçidin yazıları isə normaldan xeyli
yüksək səviyyədə idi. Mən
çalışıram ki, yüksək keyfiyyətli əsərləri
oxuyum, bunlar isə çox deyil. Bir də
ilkin təhsilim filologiya olsa da, dindən, əxlaqdan,
psixologiyadan, yazmaq da mənim üçün
maraqlıdır. Hamısına isə
söz çatdırmaq olmur.
- Nədənsə
mən söhbəti ha ədəbiyyata çəkdimsə də,
siz fəlsəfəylə və ya düşüncəylə
bağladınız, ədəbiyyatdan danışa bilmədik.
Sizcə niyə belə alındı?
- Mən çağdaş Azərbaycan ədəbi
prosesini yaxşı bilmirəm. Bir də ədəbiyyatdan
ağıllı danışmaq məndə asan
alınmır. Görünür, mənə
anlayışlar dünyasında kiyi tutub şarları vurmaq
daha asandır, nəinki ədəbiyyat dünyasında.
Fərid
Hüseyn
Kaspi.-
2012.- 13-15 oktyabr.- S.15-17.