“Bağışla”, “Bu gecə”,
“Axtar sən məni”...
“Emin Sabitoğlu -75”
(əvvəli ötən
sayımızda)
Emin
Sabitoğlu əsasən hansı şairlərlə işləyirdi?
Onun musiqisi yarandıqdan sonra (balvanka) söz axtarırdı,
yoxsa xoşuna gələn, ruhunu oxşayan sözlərə
mahnı yazırdı?
Düzdür,
atamın sözsüz yaranan melodyaları olurdu, ancaq bu
çox az hallarda olardı. O, adətən şeiri seçər,
onu ruhundan keçirər, sonra isə melodiyası meydana gələrdi.
Gözümü açandan atamı mətnlə işləyən
görmüşəm. Vurğusu düzgün olmayan
mahnısı yoxdur atamın. O, sözləri, hecaları,
şeirin intonasiyasını yazdığı melodiyanın qəlibinə
çox məharətlə otuzdurardı.
Emin
Sabitoğlunun mahnılarının ən yaxşı
ifaçıları - onun özünə görə
hansı müğənnilər sayılırdılar?
O,
heç vaxt bu barədə danışmazdı. Amma onu bilirəm
ki, o peşəkar olmayanlara mahnı verməzdi. Əsasən
yazdığı mahnıları konkret müğənnilər
üçün yazırdı və mahnının
ifasını özü onlara tam mükəmməl öyrətmədən
mahnılarının efirdə, elə lap hansısa tədbirdə
səslənməsinə icazə verməzdi. O, müğənniləri
evimizə gətirməyi xoşlamazdı. Onlarla babamın
evində, studiyalada ya da iş yerində məşğul
olardı.
Atam
Xalq artistləri Zeynəb xanım Xanlarova, İlahəmə
xanım Quliyeva ilə xoş münasibətdə, Mirzə
Babayev və Yalçın Rzazadə ilə dost olsa da,
aralarında 20 il yaş fərqi olmasına baxmayaraq Mirzə əmi
ilə (1917) daha yaxın idi. Onlar bir-birilərini daha
yaxşı duyurdular.
Emin
Sabitoğlu üçün mahnı üzərində
işləmək, ümumiyyətlə bu janr nə demək
idi? Onun neçə mahnısı var?
Onun
üçün musiqinin bütün janrları əziz idi,
amma mahnı yazmaqdan xüsusi zövq alardı. Əslidə o
mahnı yazmaq üçün fikirləşmirdi, sadəcə
olaraq xoşuna gələn, ruhunu oxşayan, təbii ki, mənası,
məzmunu və şeiriyyəti olan sözləri
zümzümə edə-edə melodiyanı yaradırdı.
HAŞİYƏ:-Emin
Sabitoğlunun mahnılarının potensial ifaçılarından
olan, Azərbaycan respublikasın Xalq artisti Yalçın Rzazadə
söyləyir ki, bir şair tərəfindən ona
verilmiş yeni şeirin mətnini elə həmin axşam
telefon vasitəsilə bəstəkara oxuyarkən, o mətni
yazmış və az sonra zəng edərək mahnının
hazır olduğunu bildirmişdir.
Atamın
mahnılarının sayı 600-dən çoxdur. Buraya
kinofilmlərə və tamaşalara yazdığı
mahnılar da daxildir.
Təkcə
Azərbaycanın Xalq şairi Vaqif Səmədoğlunun
sözlərinə yazdığı mahnıların sayı
100-dən çoxdur.
Mənim
müşahidəmə görə Emin Sabitoğlu pianonu
çox mükəmməl və həm də heç bir gərginlik
keçirmədən ifa edirdi. O, elə bil ifa eləmirdi, sadəcə
olaraq barmaqlarını çox yumşaq və kövrək
şəkildə pianonun dilləri üzərində gəzdirərək
onları sığallayır və bununla da zövq verməyi
bacardığı kimi, elə özü də zövq
alırdı. Bütün bunlar onun canından-qanından gələn
idi, yoxsa sonradan mənimsəmə
Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi, atam ilk musiqi təhsilini Bülbül adına
orta ixtisas musiqi məktəbində, piano sinfində alıb,
sonra isə Bakı və Moskva Konservatoriyalarında təhsilini
davam elətdirib. Təbii ki, belə ifa onun peşəkarlığından
irəli gəlirdi.
Siz
bir peşəkar musiqişünas olaraq, Emin Sabitoğlunun
yerini bugünkü “Şou-biznes” deyilən məkanda
görürsünüzmü?
Xeyir,
görmürəm və atamın
yaradıcılığını heç cürə
“şou-biznes”ə aid edə bilmərəm, o klassik musiqi
yaradıcılarının nümayəndəsi olaraq
qalır.
Atam
siqaret çəkən idi. Özü də filterli, dəbli
siqaretlərdən çəkməzdi. Onun sevimli “marka”sı əvvəllər
“Avrora”, sonradan isə onu əvəzləyən “Prima” idi. Ev
arxivində onun adını çəkdiyim siqaret
qutularının qapaq hissələrini cıraraq üzərində
yazmış olduğu notlar hələ də
saxlanılmaqdadır.
Hər
həftənin çərşənbə günləri,
axşam saat 19.15-də efir həyatını yaşayan,
AzTv-nin “Mədəniyyət” kanalında
apardığınız “Musiqi xəzinəsi” proqramının
bir nömrəsini Emin Sabitoğlunun
yaradıcılığına həsr etmişdiniz. Siz bu
proqramı hazırlayarkən və eləcə də apararkən
hansı hissləri keçirdiyiniz barədə danışa
bilərsinizmi?
Əlbəttə
ki, bir övlad olaraq, dünyamızı erkən tərk
etmiş atam haqqında verliş hazırlamaq mənim
üçün çətin oldu. Onun musiqisindən
danışmaq, bu musiqi nümunələrini ayrı-ayrı
musiqiçilərin ifasında eşitmək bir başqa
şeydirsə, proqramı hazırlayan zaman və eləcə
də onu aparanda, təbii ki, verliş efirə gedəndə
keçirdiyim hissləri sözlə ifadə etmək qabiliyyətində
deyiləm. Bütün bu proseslər zamanı kadrlarda
atamın canlı hərəkətlərini,
danışığını, bəstələdiyi musiqini
pianoda ifa edərək onun sözlərini özü səsləndirməyi
mənim üçün çox ağır keçirdi, elə
bilirdim ki, o sağdır və elə indicə mənimlə
söhbətləşəcək, mənə xoş nəvaziş
göstərəcək, həmişə-sağlığında
olduğu kimi...
Sizin
musiqişünas kimi yetişməyinizdə atanızın
rolu və ya təsiri olubmu? Musiqi duyumunuzda eynilik və ya
oxşarlıq varmı, yoxsa fərqlər mövcuddur?
Mənim
musiqişünas kimi formalaşmağımda, hazırda
pensiyada olan və uzun illər Bülbül adına orta ixtisas
musiqi məktəbində musiqi nəzəriyyəsi üzrə
müəllim işləmiş anam Cəmilə
xanımın rolu daha çıx olmuşdur desəm, bu
düz olardı. Mən əslində atam kimi bəstəkar
olmaq istəyində idim. Ancaq anam
musiqişünaslığın əsl qadın sənəti
olduğunu mənə təqlid etdikdən sonra, mən bu yolu
seçməyə şüurlu şəkildə qərar
verdim.
O ki,
qaldı istedada, atam məndən çox istedadlı idi, bu mənim
səmimi sözümdür.
Həm
bəstəkar qızı olaraq, həm də əvvəllər
bəstəkar olmaq istəyində olan Ceyran xanım qabiliyyətini
bəstəkar qismində heç sınamayıb ki?
Heç
vaxt sınamamışam və ümumiyyətlə bu barədə
fikirləşməmişəm də? Babab
yazıçı-dramaturq, atam bəstəkar, anam musiqi nəzərriyəçisi,
mən musiqişünas, ailə səcərəmizdə ikinci
Əfşan-qızım isə “İdarəetmə
Akademiyası”nın məzunu olaraq beynəlxalq münasibətlər
üzrə mütəxəssisdir. Tək-tək hallarda ata
(ana) və övlad eyni sahənin mütəxəssisləri
olurlar - mən musiqi aləmini nəzərdə tuturam - necə
ki, ata-oğul ŞTRAUS bəstəkarlıq sənətini
seçmişdilər.
Emin
Sabitoğlunun elə bir əsəri (mahnısı) varmı
ki, o əsər hələ də səslənməmiş
qalmışdır?
Bu mənə
məlum deyil. Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, onun
dünyasını dəyişməmişdən əvvəlki
son altı illik həyatı bizim ailədən kənar,
Türkiyədə keçmişdir. O, ildə cəmi iki dəfə
Bakıya gəlirdi. Ona görə də onun səslənməmiş
əsərlərinin olub-olmaması barədə ancaq onun
ikinci həyat yoldaşı məlumatlı ola bilər.
Təkcə
onu deyə bilərəm ki, atam Cəfər Cabbarlının
sözlərinə bəstələdiyi “Olmazdı” adlı
mahnısını muğənni Azər Zeynalova təqdim etsə
də, bu mahnı onun ifasında atam dünyasını dəyişdikdən
sonra səslənmişdir.
Emin
Sabitoğlunun əsərlərinin təsnifatını tərtib
etmək, onun əsərlərinin bir külliyat halında nəşr
olunaraq işıq üzü görməsi, onun haqqında
elmi monoqrafiya yazmaq sahəsində səyləriniz varmı?
Düzünü
deyim ki, belə bir təsnifat yoxdur və onun əsərlərinin
külliyyatının nəşri ətrafında da hələlik
bir iş getmir. Mənə belə gəlir ki, bütün
bunlar təkcə mənə aid deyil. Emin Sabitoğlu kimi sənət
adamlarına diqqət, qayğı və əlbəttə ki,
onların əsərlərinin təbliğ olunması və
gələcək nəslə çatdırılması
istiqamətində aparıla biləcək işlər
müvafiq dövlət qurumlarının imkan və səlahiyyətlərinə
aiddir.
O ki,
qaldı yazıya, hələ sağlığında atam
özü məndən onun haqqında elmi tədqiqat
yönümlü bir kitab yazmağımı istəmişdi. Mən
bu monoqrafiyanı yazmaq üçün hazırda müxtəlif
arxivlərdə işləyir, lazımı materialları
toplayıram. Yəqin ki, yaxın gələcəkdə bu
yazını Enin Sabitoğlusevərlərə təqdim edə
biləcəyəm.
Ceyran
xanıma ünvanladığım növbəti - “Bir
musiqişünas olaraq Emin Sabitoğlunun
yaradıcılığını (stilini) həmkarlarından
kiminləsə müqayisəyə gətirə bilərdinizmi?”
- sualıma, onun Emin Sabitoğlunu korifey sənətkarımız,
bəstəkar Tofiq Quliyevlə müqayisə edə biləcəyini
deyərkən, dəftərimdə əvvəlcədən
yazdığım eyni cavabı ona göstərəndə,
gülərək başı ilə bir daha eyni
cavabımızı təsdiq etdi.
Ceyran
xanım davam edərək onu da dedi ki, atamla Tofiq Quliyev (1917)
arasında iyirmi ilə qədər yaş fərqi olsa da,
onlar çox yaxın, səmimi dost idilər. Tofiq əmi
atamın 60 illik yubileyində (1997) çıxış edərək
dedi ki, “Emin, bu yaxınlarda mənim mahnını sənin
adınla elan etdilər, mən bununla fəxr edirəm”.
Tofiq
əmi ilə atam bir-birilərinə çox bağlı
adamlar idilər. Onlar bir-birilərini çox istəyirdilər. Hətta
dünyalarını da 50-60 gün fərqi ilə dəyişdilər
- əvvəlcə Tofiq əmi, sonra isə atam.
Emin Sabitoğlu elə bənzərsiz bəstəkarlardandır
ki, onun qələmindən notlara hopmuş hər mahnı tez
bir zamanda populyarlıq qazanırdı və hətta çox
muğənnilərin repertuarının böyük hissəsini
təşkil edirdi.
Bugünkü “mahnı bolluğu” məkanında, Emin
Sabitoğlunun mahnıları yəqin ki, -
zövqümüzün korlanmasından - küçə
mahnılarının “kölgəsində” qalır.
Emin Sabitoğlunun irsinin, onun əsərlərinin təbliği
ilə bağlı bir mərkəzin yaradılmasına ehtiyac
dumursunuz və onun mahnılarının davamlı şəkildə
efir dövriyyəsində olması üçün hansı
işləri görmək lazımdır?
Bilirsinizmi,
bizim çox böyük, korifey bəstəkarlarımız,
o cümlədən də Fikrət Əmirov, Qara Qarayev,
Cahangir Cahangirov, Oqtay Kazımov, Hacı Xanməmmədov,.. olub və bu gün də var. Mən hesab edirəm
ki, bu bəstəkarların hamısının belə diqqətə
ehtiyacları var və onlar bu diqqətə layiqdilər, təbii
ki, Emin Sabitoğlu da bu sıradan.
Atanızı xatırlayarkən ən çox onun
hansı mahnısını züm-zümə edirsiniz?
Əhvalımdan asılı olaraq, onun müxtəlif
çalarlı mahnıları dilimə gəlir.
Emin
Sabitoğlunun ev muzeyi təşkil olunubmu?
Xeyir, hələ təşkil olunmayıbdır.
Emin
Sabitoğlunun həyat və yaradıcılığı gənc
alimlər, ümumiyyətlə elmi ictimaiyyət tərəfindən
tədqiqat obyektinə cevrilibmi, kimsə bu barədə elmi
iş yazıbmı və ya yazırmı?
Xeyir, bu
istiqamətdə hələ ki, iş getmir, bu məsələnin
gələcəkdə gündəmə gələcəyinə
isə inanıram.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, mən onun həyat və
yaradıcılığı barədə monoqrafiyanın
üzərində işləyirəm. Bundan
başqa, bu ilin (2012) mart ayinda müdafiə etdiyim doktorluq
işimin bir bölməsini Emin Sabitoğlunun
yaradıcılığına həsr etmişəm.
02 noyabr
2012-ci il - Emin Sabitoğlunun 75 illik yubileyi.
Bu tarixi günün keçirilməsi ilə
bağlı nə deyə bilərsiniz? Yubiley
tədbirləri gözlənilirmi?
Emin
Sabitoğlunun 75 illik yubileyi ilə bağlı Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri, Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti Firəngiz xanım Əlizadənin
təşəbbüsiyə noyabrın birinci
ongülüyündə adı çəkilən qurumun
konsert zalında tədbir keçirilməsi nəzərdə
tutulur ki, elə Sizi də bu başdan həmin tədbirdə
iştirak etməyə dəvət edirəm.
Ceyran xanım, son olaraq, yazacağım bu yazıda Emin
Sabitoğlu ilə bağlı hansı məqamların daha
çox işıqlandırılmasını tövsiyyə
edərdiniz?
Yeganə
olaraq, onun yaxın dostları - Anarın, Vaqif Səmədoğlunun,
dünyalarını dəyişmişlərdən Tofiq
Quliyevin, Tofiq Kazımovun, Rasim Ocaqovun, Rüfət Əhmədzadənin,
Araz Dadaşzadənin,.. adlarını qeyd
eləsəydiniz mənim ürəyimcə, atamın isə
ruhu şad olardı...
Emin
Sabitoğlu 1994-cü ildən, ömrünün son günlərinədək
İstanbul Texniki Universitetinin “Xalq Musiqisi Konservatoriyası”nda
fəaliyyət göstərməklə, tələbələrinə
dünya musiqi örnəkləri ilə yanaşı, Azərbaycan
bəstəkarlarının da əsərlərini tədris
etmiş, onları notlar və disklər vasitəsilə milli
musiqimizin ən yüksək bədii keyfiyyətlərə
malik nümunələri ilə tanış etmişdir.
O, 18
noyabr 2000-ci il tarixdə ürək
tutmasindan qəflətən Bakida vəfat etmiş və ikinci
fəxri xiyabanda dəfn edilmişdir.
Əməkdar
incəsənət xadimi, Azərbaycan respublikasının Xalq
artisti, professor, Dövlət Mükafatı laureatı,
“Şöhrət” ordenli ünlü bəstəkarımız
Emin Sabitoğlunun 75 illik yubileyi astanasında onun yeganə
övladı, sənətşünaslıq doktoru Ceyran
xanım Mahmudova ilə olan söhbətimiz bax beləcə
bitdi.
Mən isə
sonda gənc bəstəkarlarımızı Emin Sabitoğlu məktəbini,
onun irsini dərindən öyrənməklə, sənətlərini
daha da mükəmmələşdirməyi, gənc
müğənnilərimizə isə daha tez tanınan, sevilənlərdən
olmalarını istəyirlərsə Emin Sabitoğlu
mahnılarından uzaq düşməməyi tövsiyyə
edir və bu yazımı bəstəkara
ünvaladığım şeirimlə bitirirəm.
Bir
yanın “Böyük bəy”, qanında, qanı,
Olubdur
sonuncu İrəvan xanı-
ulu nənən
olub qızı - Əfşanı,
Davamlı
nəslin var, olasan əmin,
Sabit oğlu Emin.
Sən
Sabit Rəhmanın sənət qalası,
Afətlə
Gültəkin - cüt qız balası.
Bəy
qızı İsmətdir “üç”lük anası-
tapdın
musiqidə hər sözün çəmin,
Sabit oğlu Emin.
On il Cəmiylənlə oturdun qoşa,
Kükrədi sevginiz dolduqca yaşa.
Doğuldu
tək balan, Ceyran-tamaşa-
qoydun
atalığın indi təməlin,
Sabit oğlu Emin.
O Əfşan
nənəndən - nəvən Əfşana,
Yol gəlib bir əsr - dönüb zamana.
Ucaldın
göylərə, doldun ad-sana-
düşmüsən tarixə, qalıb əməlin,
Sabit oğlu Emin.
Şövkətin
səsində dindi “Dərələr”,
“Ağ çiçək” boylandı - açdı səhərlər.
“Ayrılma
məndən”i dilnən deyərlər-
dəryada lövbərin salıbdır gəmin,
Sabit oğlu Emin.
“Bağışla”,
“Bu gecə”, “Axtar sən məni”,
Yorubdur “Kəpənək”
qoca Mirzəni,
Azər
haraylayır bax, “Şükriyyə”ni-
“Gəncədən
gəlirəm”, hava səp-sərin,
Sabit oğlu Emin.
“Özümdən
küsərəm, səndən küsmərəm”,
“Gilavar” “Dağlar”a - deyir əsmərəm.
“Uzaq
yaşıl ada”, ümid kəsmərəm-
“Təkçə
ümid qalsın”, qalmasın qəmin,
Sabit oğlu Emin.
Olub dil əzbəri
“Sən bağışladın”,
“Əlvida” söyləyib, “uydun”, qoşmadın.
75
yaşına şeir başladım-
Fəxrəddin
Meydanlı çərtdi qələmin,
Sabit oğlu Emin.
Fəxrəddin MEYDANLI
Kaspi.-2012.-25 oktyabr.-S.15.