Bəyin evindən
reportaj
Masanın üstünə
Üzeyir bəyin yarımçıq qalan «Azərbaycan» əsərinin
partiturası qoyulub
Yasamal rayonunun Şamil Əzizbəyov
67 ünvanında yerləşən mənzil musiqisevərlərin
hamısına yaxşı tanışdır. Bu ünvanda Azərbaycan professional
musiqisinin banisi Üzeyir bəy Hacıbəyli yaşayıb.
Ev-muzeyin qapıları gələn qonaqların üzünə
açıqdır.
Dahi bəstəkar 27 il bu mənzildə
ömür sürüb. 1942-ci ilə qədər – ona monolit
binada ev verilənə qədər bu mənzildə
yaşayıb. Həyat və yaradıcılığının
mühüm bir hissəsi bu mənzillə bağlıdır.
Ona görə Üzeyir bəy dünyası ilə təmas
qurmaq istəyənlər, onun həyat və
yaradıcılığı ilə tanış olmağı
arzulayanlar bu ünvana üz tuturlar. Tələbələr, məktəblilər,
musiqi ictimaiyyəti və jurnalistlər tez-tez döyür bu mənzilin
qapısını.
“Üzeyir
bəyin ürəyi dayandı”
Dəhlizdən keçib Üzeyir bəyin
yaşadığı, yaratdığı otaqlarla bir-bir
tanış olduqca görkəmli bəstəkarı təkcə
musiqisi sərhədləri aşan bir sənətkar kimi deyil,
həm də əvəzsiz bir şəxsiyyət kimi
tanıyırsan. Bəstəkarın iş otağının
bir küncündə qədim royal qoyulub. Royalın
üstündə isə Qori Müəllimlər
Seminariyasında oxuduğu illərdə notu ilk dəfə
öyrəndiyi və «Leyli və Məcnun» operasının
ilk tamaşasında «Birinci skripka partiya»sını
müşayiət etdiyi skripka yer alıb. Üzeyir bəy «Sənsiz»i,
«Sevgili canan»ı, «Fantaziyalar»ını bu otaqda yazıb.
Otağın divarlarını bəstəkarın
uşaqlıq, gənclik və müdrik yaşlarının əbədiləşdiyi
anları xatırladan fotoşəkillər bəzəyir.
Otağın bir küncündə bəstəkarın
Şuşadakı evinin maketi qoyulub. Bu, adi ev deyil. Dahi bəstəkarın
doğulduğu, böyüdüyü illərin sevinc və kədərinin
yaşandığı evdir. Üzeyir bəy bir insan, bir
yaradıcı şəxsiyyət kimi bu evdən
başlanır. Hazırda ermənilər bu evi dağıdaraq
yerlə-yeksan ediblər. 1959-cu ildən Şuşanın işğalına
qədər – 1992-ci ilə qədər Üzeyir bəyin
doğulduğu ev muzey kimi fəaliyyət göstərib.
İşğal təhlükəsi yarananda muzeyin
eksponatları dahi bəstəkarın Bakıdakı ev-muzeyinə
köçürülüb. Üzeyir bəyin yazı
masası da qonaq otağındadır. Bəstəkar bu
yazı masası arxasında oturub, dostlarını, tələbələrini,
gənc bəstəkarları bu evdə qarşılayıb,
yaradıcılıq söhbətləri edib. Masanın üzərində
büllurla, mərmərlə, gümüşlə bəzənən
qiymətli əşyalar yığılıb. Siqaret qutusu,
eynəyi də masa üzərində yer alıb. Bu əşyalara
Üzeyir bəyin əli, nəfəsi toxunub. İki kitab
dolabında da Üzeyir bəyin istifadə etdiyi kitablar
yığılıb. Burada dahi bəstəkarın 6 dildə
mütaliə etdiyi ədəbiyyat var. Masanın üstündə
Üzeyir bəyin yarımçıq qalan «Azərbaycan» əsərinin
partiturası da qalıb. Divarda isə Üzeyir bəyin həmişə
«ağıllı saat» - deyə əzizlədiyi köhnə
saat vurulub. Saatda gecə saat 2-ni göstərir. Dahi bəstəkar
1948-ci il noyabr ayının 22-dən 23-nə keçən gecə
saat 2-də vəfat edib. Qohum-əqrəbası «Üzeyir bəyin
ürəyi dayandı», qoy onun saatı da dayansın» - deyə
saatın əqrəbini dondurublar. Muzeyin ekspozisiya şöbəsinin
müdiri Gülarə xanım böyük bəstəkarın
səliqə-səhmanının bu otaqdan
pozulmadığını söylədi:
«Royal yenə də divar sobasının,
yazı masası kitab dolabının
qarşısındadır. Divarda Üzeyir bəyin Azərbaycan
Demokratik Respublikasının banisi Məmməd Əmin Rəsulzadə
ilə portreti yer alıb. Digər bir portret isə görkəmli
rəssam Mikayıl Abdullayevin bəstəkarın naturadan
çəkdiyi portretidir. «Mikayıl Abdullayev həmişə
danışırdı ki, bu portreti çəkəndə
Üzeyir bəy razı deyilmiş: «Mənim vaxtım da, həvəsim
də yoxdur» - deyirmiş. Mikayıl Abdullayev isə inad
göstərib: «Sizin şəklinizi mənə sifariş
ediblər, mən bu əsəri çəkməli, teatr
muzeyinə verməliyəm» - deyib. Növbəti dəfə
Üzeyir bəyin əhval-ruhiyyəsi yaxşı
olduğundan portretin çəkilməsinə razılıq
verib. Əsəri Üzeyir bəy bəyənib: «Oğlan, bu
rəsm mənim çox xoşuma gəlib. Sən bu şəkli
çəkib mənim özümə verəcəksən. Mən
ikinci dəfə sənin qarşında əyləşəcəyəm
və o şəkli isə Teatr Muzeyinə verərsən» -
deyib. İndi həmin əsər muzeyin ən qiymətli
eksponatlarından sayılır. Otaqdakı digər qiymətli
bir əşya isə divardakı əl işi olan
xalçadır. Bu xalçanı Üzeyir bəyə
Akademiyanın alimləri hədiyyə ediblər. Bu
xalçanı 24 sutkaya toxuyublar və 1945-ci ildə dahi bəstəkara
hədiyyə ediblər. Xalçanın üzərində Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrinin ornamentləri həkk
olunub. Xalçanın yuxarısında dahi bəstəkarın
ilk və son operalarından fraqmentlər,
aşağısında isə Şərq və Qərb musiqi
alətlərinin sintezi əks olunub.
Üzeyir
bəyin fəxri məzarı
Bu memorial otaqdan adlayıb digər otağa
– yataq otağına keçirəm. Yataq otağının
divarlarını da bəstəkarın ailə şəkilləri
bəzəyir. Otaqdakı sadə çarpayıları,
kamotu, şifoneri gördükcə böyük bəstəkarın
təm-təraqdan uzaq, sadə bir həyat
yaşadığının şahidi olmaq
mümkündür. Otağın küncündə bəstəkarın
geydiyi qara frak şüşənin içində qoyulub.
Üzeyir bəy bu frakla bir sıra əsərlərinə
dirijorluq edib.
Üçüncü otaqda isə
Üzeyir bəyi həm böyük bəstəkar, həm
dramaturq, həm pedaqoq, həm Konservatoriyanın rektoru, həm
alim, həm ictimai xadim, həm publisist, həm də tərcüməçi
kimi tanımaq mümkündür. Divardakı şəkillər
bəstəkarın çox sahəli
yaradıcılığını əks etdirir. Böyük
bir musiqi nəslinə müəllimlik edib Üzeyir bəy.
Soltan Hacıbəyov, Ədilə Hüseynzadə, Hacı Xanməmmədov,
Ağabacı Rzayeva və b. kimi tanınmış sənətkarlar
onun tələbələri olub. Divardakı stendlərdə bəstəkara
verilən qiymətli əşyalar yer alıb. Əsərlərindən
ibarət stendlər də böyük maraq doğurur.
Bəstəkarın yemək
otağındakı stol sanki qonaq yolu gözləyir. Stolun
üzərindəki qab-qaşıqlar Üzeyir
dövrünün yadigarıdır. Gülarə xanım
danışır ki, bu evin hər gün qonağı olub. Hətta,
qonaq olmayan günlərdə Üzeyir bəy qulluqçusunu
küçəyə göndərib:
«Get, üstü-başı kasıb adam
görəndə gətir» - deyərmiş. Sonra həmin
adamı yedizdirib, maraqlı söhbətlərinə qonaq edər,
hətta, cibinə pul qoyub yola salarmış. Yemək
otağındakı komot, köhnə bufet, patefon, radioqəbuledici
və qrammafon da Üzeyir bəyin şəxsi əşyalarıdır.
Amerikanın Leonardo şirkətində istehsal olunan və dahi
bəstəkara 30-cu illərdə hədiyyə edilən cərəyansız
soyuducu da muzeydə nadir eksponatlardan sayılır.
Otağın divarında görkəmli Azərbaycan rəssamı
Səttar Bəhlulzadənin Şuşanın Cıdır
düzünü əks etdirdiyi əsəri yer alıb. «Səttar
Bəhlulzadə bilirdi ki, Üzeyir bəy Cıdır
düzünü çox sevir. Düzdür, Üzeyir bəy
Ağcabədidə doğulub, ancaq onun uşaqlıq illəri
Şuşada, Cıdır düzündə keçib.
Şuşa balaca Üzeyirə musiqinin dilini öyrədib.
Cıdır düzü balaca Üzeyirə ilham verib. O zaman hər
gələn qonağı Şuşanı seyr etmək
üçün Cıdır düzünə
aparırdılar».
Elə bu otaqda Üzeyir bəyin dəfn mərasiminin
əbədiləşdiyi bir foto da var. Həmin fotoda dahi bəstəkarın
Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyətinin
binasından çıxarılan cənazəsinə Mircəfər
Bağırov çiyin verib. Gülarə xanım
danışır ki, Mircəfər Bağırov Üzeyir bəyin
əsərlərinin vurğunu olub. «Mən bu cənazəni Fəxri
Xiyabana qədər aparacağam» - deyib və cənazəni
maşına qoymağa icazə verməyərək xiyabana
çatana qədər aparıb.
Digər bir fotoda isə Üzeyir bəyin
Vyanada ucaldılan qorolyefi əks olunub: «Üzeyir bəyin əsl
məzarı Bakıdadır. Amma dünyada onun bir neçə
fəxri məzarı var. Bir çox ölkələrdə bəstəkarın
büstünü qoyublar. Dahi Üzeyir bəyin abidəsini
Motsartın vətənində ucaltmaqla iki böyük bəstəkarın
ruhu birləşib».
Divarda dahi bəstəkarın operettalarının
geyim eskizləri sərgilənib. «Arşın mal alan» filminə
həsr olunan stend də divarı bəzəyir: «Musiqili
komediyalar, yaxud operettaların özüm tərtib etdiyim
obrazları müasir həyatdan alınıb» - deyə
Üzeyir bəy yazıb.
Sonuncu otağın baş divarında 220 mərmər
parçalarından hazırlanan, mozaika texnikası ilə
düzəldilən portret yer alıb. Müəllifi Oqtay
Şıxəliyev olan rəssamın əsəri qeyri-adiliyi
ilə maraq doğurur. Divarda həmçinin Azərbaycanın
himninin müəllifləri - Üzeyir bəylə Əhməd
Cavadın birgə fotosu diqqəti çəkir. Fotoda
Üzeyir bəy royal arxasında əyləşib, Əhməd
Cavad isə royalın yaxınlığında durub. Onlar sanki
himni yazırlar. Heykəltəraş Azad Əliyev bu əlçatmaz
anı əbədiləşdirib və həmin kompozisiya
Şəmkir şəhərində ucaldılıb. Həmçinin
dəhlizdə Üzeyir bəy haqqında yazılan əsərlərdən
ibarət və öz əsərlərinin librettolarından,
partitura və klavirlərindən ibarət stend yer alıb.
Ekspozisiya müdiri muzeydə tez-tez konsertlərin
keçirildiyini bildirdi. Üzeyir bəyin anım və
doğum günlərində keçirilən konsertlər
xüsusən yaddaqalan olur.
Dahi bəstəkarın 127-ci
ildönümü münasibətilə yenə də muzeyin
ardı-arası kəsilməyən qonaqları var...
Muzeyi tərk edərkən bir məqam da
diqqətimdən yayınmadı: darvazanın içəri tərəfində
vurulan “Maşın saxlamaq və yumaq qadağandır” xəbərdarlığına
baxmayaraq, muzeyin ətrafı maşınlarla doludur. Əgər
muzeyin yerləşdiyi evin küçədəki baş
divarına dahi bəstəkarın memorial lövhəsi
vurulmasa bəlkə də muzeyi tapmaq çətinlik yaradar.
Təranə
Məhərrəmova
Kaspi.-
2012.- 19 sentyabr.- S.11.