Solaxay tarzənin
ev muzeyi
Əhməd Bakıxanovun kiril əlifbası
ilə yazılan barelyefi də o vaxtdan dəyişməyib. Görünür,
muzey işçiləri bu barelyefi də eksponat kimi
qoruyurlar...
Hələ keçən il Musiqi Mədəniyyəti Dövlət Muzeyinə telefon açıb həm muzey, həm də nəzdində olan və görkəmli tarzən Əhməd Bakıxanovun ev-muzeyi kimi qorunan Xalq Çalğı Alətləri şöbəsi haqqında reportaj hazırlamaq istədiyimi bildirmişdim. Bu barədə muzeyin direktoruna məlumat verib icazə aldıqdan sonra mənimlə əlaqə yaradacaqlarını bildirsələr də, heç bir soraq çıxmadı.
Keçən şənbə günü Əhməd Bakıxanovun sentyabr ayında qeyd olunan doğum günü və Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən 120 illik yubileyinin keçirilməsi ilə bağlı sərəncamla əlaqədar görkəmli tarzənin ev muzeyinə yollandım. Qapını açan muzey baxıcısı işçilərin olmadığını, yalnız günortadan sonra gələcəklərini bildirsə də eksponatları seyr etməyimə mane olmadı.
Əslində, bir neçə il əvvəl
yolüstü ziyarət etdiyim muzeydə heç nə dəyişməyib.
Təkcə otaqlara çökən qaranlıq fərqli idi,
bir də muzeyin bir tərəfində köçmə əhval
ruhiyyəsi yaradan böyük kardon qutulara yığılan
hansısa əşyalar. Sən demə, bunlar qonşuluqda yerləşən
başqa bir muzeydən - Üzeyir Hacıbəylinin ev muzeyində
təmir işləri aparıldığından oradan müvəqqəti
gətirilən əşyalar imiş.
Şərq
konservatoriyası
Bu muzeydəki kolleksiyaların hamısı görkəmli tarzənin şəxsi alətləridir. Eksponatların yarısı isə Musiqi Mədəniyyəti Dövlət Muzeyində qorunur. Burada Əhməd Bakıxanovun həyat və fəaliyyətinin yer aldığı broşürlər və kitablar görkəmli tarzən haqqında ziyarətçilərə bilgi verir. Muzeyin vitrinlərində qədim musiqi və simli çalğı alətləri bölməsi, görkəmli tarzənlərdən Mirzə Fərəcin, Qurban Pirimovun tarı və səhnə geyimi, eləcə də Qılman Salahov, Bəhram Mansurov, Məmmədağa Muradov, Səid Rüstəmov kimi məşhur sənətkarların adını xatırladan nəsnələr var. Əhməd Bakıxanovun sol əllə çaldığı sədəfli tar da burdadır. Divarları bəzəyən görkəmli sənətkarların şəkilləri bizi ötən əsrin əvvəllərindəki musiqi mühiti ilə tanış edir. Dahi Üzeyir bəyin şəkilləri də muzeyin divarını bəzəyir. Vaxtilə qonşuluqda yaşayan Üzeyir bəy tez-tez bu evin qonağı olub. Bu evin pəncərələrindən süzülən həzin musiqilər, muğam sədaları küçədən keçənləri yoldan edib. Evin küncündə qoyulub sükuta dalan qədim və köhnə patefondan vaxtilə ən gözəl musiqilər eşidilib. Əhmədxanın mizrabından süzülən muğamları dinləmək üçün qohum-qonşular, sənət adamları bu evə yığışıb. Bu evi Şərq konservatoriyası adlandırıblar.
Əhməd xanın babası Məmmədxan
musiqinin qədir-qiymətini bilən adam idi. Əmisi və
dayısı tez-tez evdə musiqi məclisləri düzəldir,
Cabbar Qaryağdıoğlu, Məşədi Məmməd,
Şirin Axundov, Kor Əhəd, Yavər və Münəvvər
Kələntərlilər, Haşım Kələntərli, Qurban Pirimov, Rübabə Muradova və bir
çox başqa görkəmli sənətkarlar bu evə
yığışardı. Məclislərdə xalq musiqisi
ifa olunar, zil xanəndə zənguləsini kamanın
yanıqlı naləsi, tarın pərdələrindən
qopan həzin səslər əvəz edərdi. Balaca Əhmədxanla
qardaşı o böyük sənətkarlara uşaq
marağı ilə diqqət kəsilər, sehrkar musiqi aləmi
onları ovsunlayardı.
“Yadigardı bu
tar...”
Əhmədxanın anası Mələk xanım hər gün səhər tezdən görürdü ki, oğlu yenə tarı qucağına alaraq yatıb. Mələk xanım nə illah eləyirdi bu adəti oğluna tərgidə bilmirdi. Sakit, ulduzlu yay gecələrində balaca Əhməd köksünə sığmayan tarını götürüb dama qalxırdı. Vaxtilə atası Məmmədrza bəy də onun kimi həzin-həzin tar çalardı. Əhməd tarı balaca köksünə sıxıb çaldıqca o günləri xatırlayırdı. Bu tarı Əhmədə atası tutulandan sonra onlara ata əvəzi olmuş dayısı Mirzağa almışdı. Təxminən yüz ilin yadigarı olan bu qədim tarı məşhur usta Manas düzəltmişdi. Mələk xanım yuxudan duranda görərdi ki, Əhməd tarı qucağına sıxaraq yatıb. Uşaqdan tarı ehtiyatla alıb divardan asardı.
Onu Əhməddən başqa çala bilən yox idi. Anası bir gün Əhmədi götürüb tar bağlayan ustanın yanına getmişdi. Usta tarı görən kimi: "Bu ki, Manasın düzəltdiyi tarlardandır. Nə qədər istəyirsiniz pul, üstündə sizə tar da verirəm - bunu verin mənə".
- Yox,
qardaş, yadigardı bu tar. Oğlum solaxaydı, sən bu
tarı bir az dəyiş, elə elə
ki, çala bilsin - deyir Mələk xanım.
Usta simlərin, xərəklərin yerini dəyişərək
tarı solaxay edir. Əslində, balaca Əhməd solaxay
deyildi. Ancaq o gündən
ömrünün sonunadək tarı sol əllə
çaldı.
Tarın həzin simləri Əhmədxanın barmaqları
altında xoş, cingiltili bir səslə inlədikcə dənləyənləri
heyran edərdi. Bir gün isə Əhmədxanın sədəfli
tarından "Bayatı-şiraz", "Dəşti",
"Əbu-əta" muğamlarının, rəng və təsniflərinin
sehrli sədalarını eşidən Üzeyir bəy heyrətə
gəlmiş: "Siz "Nəva-Nişapur"u da çala
bilərsinizmi? Axı bu qədim və mürəkkəb
muğam havasını çox az adam bilir
- deyəndə, Əhmədxan gözlərini yumub tarı sinəsinə
basaraq dilə gətirmişdi. Bu an
uşaqlıqda onu öz çalğısı ilə heyran
edən qoca tarzəni xatırlatmışdı. O
özü də bilmədən Üzeyir bəyi
ovsunlamışdı. Və həmin gün dahi
bəstəkar Əhmədxana Konservatoriyada dərs deməyi təklif
etmişdi.
"Atamın 16 yaşı olanda Cənubi Azərbaycanın
dünya şöhrətli musiqiçisi, İran
şahının baş xanəndəsi Əbülhəsənxan
İqbal Azər Soltanın yanında tar çalmağı
öyrənir.
Atamla əmim həmin böyük sənətkarın
köməyi ilə muğam sənətinin bütün sirlərinə
yiyələnir.
Atam
Konservatoriyada müəllimliyə başlayanda o vaxt tələbələrə
cəmi 5 muğam - "Rast", "Çahargah",
"Bayatı-Şiraz", "Segah" və
"Şur" muğamları öyrədilirdi. O, yeni
proqramla muğamların sayını 12-yə
çatdırdı"- deyə Tofiq Bakıxanov
danışır: "Atamla əmim həm Azərbaycanın
sədəfli tarında, həm də İranın beşsimli
tarında gözəl çalır, hətta onların
İran musiqisindən ibarət ayrıca repertuarları da
vardı. Həmçinin atam "solaxay tarzən"
kimi çox məşhur idi.
Lakin onların bu uğurları maneəsiz
ötüşmədi. Atamı və əmimi İran musiqisini
yaymaqda, muğamlarımızın adını
"iranlaşdırmaqda" günahlandırırdılar.
1937-ci ildə Moskvada ədəbiyyat və incəsənət
ongünlüyü keçirilirdi. Üzeyir bəyin təklifi
ilə dekadaya gedəcək Xalq Çalğı Alətləri
Ansamblına Əhməd xan rəhbərlik etməli idi.
O, həm də ansamblın solisti idi. Lakin həmin
vaxt qəflətən atamı və əmimi İran
şahının "agenti" kimi həbs etdilər. Üç ay onları incitdilər. Evimizdə axtarış aparıldı. Guya evimizdən çoxlu silah, məktublar və
İran azuqələrinin çıxması haqqında
şayiələr də yayılmışdı.
Üzeyir bəy bizim qonşuluqda
yaşadığından bir-birimizin evinə gedib-gələrdik. O, anam Məsməxanımdan
atamgilin başına gətirilənləri öyrəndi və
kömək edəcəyinə söz verdi.
Dekada zamanı Üzeyir bəy Mircəfər
Bağırovla Moskvaya bir qatarda yol gedərkən atamgilin
günahsız olaraq həbs edildiyini bildirir və onların
azad olunması haqqında xahiş edir. Mircəfər
Bağırov atamı tanıyaraq:
- O
"solaxay" çalanı deyirsən, mən onların həyatlarını
çox
yaxşı bilirəm - deyir. Sonradan Mircəfər
Bağırovun köməyi ilə atamla əmim həbsdən
azad olunur".
Bas tar, saz, ud, kanon...
1941-ci ildə Əhmədxanın radioda solo konsertini dinləyən
Üzeyir bəy onu çağırır və təcili olaraq
ansambl yaratmağı təklif edir. Əhmədxanın rəhbərliyi
ilə 1941-ci ildə Xalq Çalğı Alətləri
Ansamblı yaradılır. Əhmədxan ilk dəfə
olaraq ansambla bas tar, saz, ud, kanon, qaboy, qoşanağara və
fortepiano daxil edir. Ansamblın ifasında 351 adda
muğam, rəng və rəqs melodiyaları səslənirdi.
Bu, görünməmiş möcüzə idi.
O zaman
Üzeyir bəy Əhməd Bakıxanovu xidmətlərinə
görə Azərbaycanın ilk Əməkdar müəllimi adına təqdim edir.
"1923-36-cı
illərdə isə əmim Məmmədxan Əli Bayramov
adına əməkçi türk qadınlarının Mədəniyyət
Sarayında ilk dəfə qızlardan ibarət "Şərq
orkestri"ni yaratmışdı"- deyə görkəmli
tarzənin oğlu Tofiq Bakıxanov xatırlayır:
"Sonralar bu ansambl dünyanın bir sıra ölkələrini
gəzərək olimpiadalarda, festivallarda birincilik qazandı, fəxri
fərmanlara, pul mükafatlarına layiq görüldü. Onu tanıyanlar haqqında həmişə xoş
sözlər danışırdılar. Bakıda
heç bir toy onsuz keçməzdi. Onunla
qastrollara getmək hamı üçün xoş idi. Heç kimdən inciməz, heç kəsin xətrinə
dəyməzdi. Hətta bir qarışqanı incitməyəcək
qədər ürəyiyumşaq adam idi. Maştağadakı bağ evi hamının
üzünə açıq idi. Həmin
evdə bir otağı Zülfü Adıgözəlovun ailəsinə
vermişdi. Rayonlara qastrollara tez-tez gedərdi.
Belə səfərlərin birindən qayıdarkən
avtomobil qəzasına düşdü və aldığı
zədələrdən bir il sonra vəfat
etdi. Azərbaycan musiqisi onun simasında görkəmli
bir sənətkarını itirdi".
Muğam laylası
Qardaşı dünyasını dəyişəndən
sonra Əhmədxan üçün də yaşamaq o qədər
asan olmur. Bu itki ona çox təsir edir. Həyat
yoldaşı rəhmətə gedəndən sonra isə
görkəmli tarzən tək yaşayır, öz
dünyasına qapılıb kimsənin evinə getmir. Bir müddətdən sonra isə ağır xəstələnir.
Ulu öndər Heydər Əliyev Əhməd
Bakıxanovun xidmətlərinə yüksək qiymət verərək
"Xalq artisti" adı alması haqqında fərman verir. Fərman qəzetdə
dərc olunan gecə bir dəmir yolu işçisi qəzeti gətirib
qapını döyür. Həmin gecə
televiziyadan da çəkilişə gəlirlər. Ancaq ağır xəstə olan Əhmədxan
ömrünün son saatlarını yaşayırdı.
Elə bu zaman haradansa həzin musiqi səsi
eşidilir. Onun ətrafına
yığışanların hamısı heyrətdən
donub qalmışdı: muğam səsi böyük sənətkarın
ömrünün son saatında sinəsinə
basdığı kiçik radio qutusundan eşidilirdi. Onun son nəfəsi də həzin musiqi ilə
birlikdə sönürdü. Əhmədxanı
müayinəyə gələn həkim: "O
özünü muğamla dəfn elədi" - deyə
pıçıldayır.
İndi Əhmədxanın yaşadığı bu mənzildə
onun barmaqlarının, nəfəsinin toxunduğu alətlər
də sükuta dalıb. Sahibinin yoxluğunu xəbər
verirmiş kimi qəribə bir səssizlik çöküb hər
yerə. Ev muzeyin pəncərələri
çöl tərəfdən tamam qapanıb. Demək olar ki, pencərə tərəfdən
içəri nə işıq düşür, nə də
hava daxil olur. Havanı tənzimləmək
üçün içəridə yalnız kondisoner işləyir.
Muzeyin qarşısındakı hündür binalar da mənzili
az qala görünməz edib. Muzeyə çevrilən mənzil, ona bitişik
Süleyman Sani Axundovun yaşadığı mənzil də
yazıq-yazıq boynunu büküb. Bu nəhəng
binaların bir gün dəyəri heç bir pulla
ölçülə bilməyən bu köhnə mənzilləri
uda biləcəyinə inanmamaq çətindir. Mənzillərin
nə vaxtsa sökülüb-sökülməyəcəyi
haqqında Tofiq Bakıxanov da məlumatsızdır: «Bu barədə
mənə heç bir xəbər verilməyib. Ola bilər ki, binaya toxunulmasın». Muzeyin çöl tərəfdən pəncərələrinin
hörülməsinə gəlincə, bəstəkar bunu
muzeydə nadir alətlərin oğurlana biləcəyi
ehtimalı ilə əlaqələndirir.
Qəribədir ki, Əhməd Bakıxanovun kiril əlifbası
ilə yazılan barelyefi də o vaxtdan dəyişməyib. Görünür, muzey
işçiləri bu barelyefi də eksponat kimi qoruyurlar...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.- 2012.- 26
sentyabr.- S.9.