Bəşəri
cinayət
Dünya birliyi Ermənistanın dövlət
səviyyəsində Azərbaycan torpaqlarında törətdiyi
hərbi cinayətə – Xocalı soyqırımına, əsl
soyqırımı hadisəsi kimi beynəlxalq siyasi-hüquqi
qiymət verməlidirlər
1988-ci ildən Dağlıq Qarabağ ətrafında
başlayan hadisələr, erməni ideoloqlarının “dənizdən-dənizə
böyük Ermənistan” adlı sərsəm ideyasını
reallaşdırmaq cəhdi Azərbaycan kəndlərinin,
şəhərlərinin dağıdılması, on minlərlə
günahsız insanın ölümü, yüz minlərlə
azərbaycanlının öz tarixi torpaqlarından didərgin
düşməsi ilə nəticələnib.
Konkret
faktlara müraciət etsək, bu müddət ərzində
Azərbaycan Respublikası ərazisinin 20 faizi işğal
edilib, 18 mindən çox həmvətənimiz həlak olub,
20 mindən çox insan yaralanıb, 50 mindən çoxu isə
əlil olub. 4 mindən çox azərbaycanlı əsir və
itkin düşüb. 1 milyondan artıq adam öz
el-obasından, yurd-yuvasından didərgin salınıb.
İqtisadi baxımdan isə, Ermənistanın
yürütdüyü işğalçılıq siyasəti
nəticəsində Azərbaycana 50 milyard manatdan artıq
maddi ziyan dəyib. Bütün beynəlxalq hüquq
normalarına zidd olaraq, Dağlıq Qarabağı
özünə birləşdirməyə cəhd edən Ermənistan
dövləti Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
822, 853, 874 və 884 saylı qətnamələrinə də əhəmiyyət
verməyib. Hətta işğalçılıq siyasətini
həyata keçirən zaman insanlara qarşı ən
ağır işgəncə və vəhşiliklər tətbiq
etməkdən belə çəkinməyib. Xatın, Liditsa,
Oradur, Xirosima, Sonqmi kimi dəhşətli faciələrlə
bir sırada dayanan Xocalı soyqırımı da aqressiv və
cinayətkar erməni siyasəti nəticəsində törədilib.
“Böyük Ermənistan” yaratmaq xülyasına qapılan mənfur
qonşularımız 1992-ci il fevralın 25-dən 26-a
keçən gecə Xankəndi (Stepanakert) şəhərindəki
keçmiş sovet ordusunun 366-cı alayının
iştirakı ilə Xocalı şəhərinə hücum
edərək, bu yaşayış məntəqəsinin əhalisinə
amansız divan tutublar.
Dinc əhaliyə
qarşı həyata keçirilən qətliam nəticəsində
ümumilikdə 613 nəfər həlak olub ki, onlardan
63-nü uşaqlar, 106-nı qadınlar, 70-ni qoca və
ahıl sakinlər təşkil edib. 487 nəfər
yaralıdan 76-sı uşaqlar olub. Həmçinin, faciə
zamanı 8 ailə tamamilə məhv edilib, 25 uşaq hər
iki valideynini, 130 uşaq valideynlərdən birini itirib. Əhalinin
1275 nəfəri ermənilər tərəfindən əsir
götürülüb. 150 nəfər Xocalı sakinindən
isə bu günə kimi də xəbər tutmaq mümkün
olmayıb.
Bütün
bu faktları qeyd etməklə, erməni silahlı birləşmələrinin
Azərbaycan ərazilərində törətdiyi qanlı
hadisələr, xüsusən də Xocalı soyqırımı
barədə oxucuda geniş təsəvvürün
yaranmasına çalışdım. İndi isə istərdim
ki, zaman-zaman xalqımıza qarşı yönəldilən təcavüzkar
siyasətə beynəlxalq hüquq prizmasından baxaq. Hər
şeydən öncə xatırladım ki, tarixi
saxtalaşdıran ermənilər bu gün də Azərbaycana,
eləcə də qonşu Gürcüstana və Türkiyəyə
qarşı ərazi iddialarını həyata keçirməyə
çalışırlar. Onlar işğal altında
saxladıqları Azərbaycan torpaqları ilə
yanaşı, ölkəmizin ayrılmaz hissəsi olan, qədim
oğuz-türk yurdu Naxçıvanı, həmçinin
Gürcüstanda ermənilərin kompakt yaşadıqları
Cavaxetiya bölgəsini, azərbaycanlıların məskunlaşdığı
Borçalı mahalının bir hissəsini, Türkiyənin
Qars vilayətini də Ermənistanın tərkibinə qatmaq
kimi fikirlər səsləndirirlər. Təbii ki, belə
mövqe hər bir halda beynəlxalq hüququn sərhədlərin
toxunulmazlığı və ərazi bütövlüyü
prinsiplərinə tamamilə ziddir. Çünki sərhədlərin
toxunulmazlığı prinsipinə görə, hər
hansı bir dövlət başqa dövlətə
qarşı istənilən ərazi iddiasından, onun sərhədlərinə
qarşı qəsdlərdən imtina etməlidir. Ərazi
bütövlüyü prinsipinə görə isə dövlətin
ərazisi qanunsuz güc tətbiqi nəticəsində hərbi
işğal obyekti ola bilməz. Ona görə də hər
bir dövlət başqa bir dövlətin ərazi
bütövlüyünün pozulmasına yönəlmiş
hüquqazidd hərəkətlərdən çəkinməlidir.
Dövlətimizin də SSRİ dövründə malik
olduğu ərazisinin bütövlüyünə
qarşı yönəlmiş istənilən iddia və ya qəsd
sözügedən prinsipin kobud şəkildə pozulması
sayılır. Çünki Qarabağ müharibəsindən
əvvəl mövcud sərhədlərimiz beynəlxalq
hüquqa müvafiq olaraq müəyyən edilib. Yeri gəlmişkən
onu da əlavə edək ki, beynəlxalq hüququn bir sıra
prinsipləri BMT Nizamnaməsinin II maddəsində bu təşkilatın
bütün üzvləri üçün məcburi normalar
kimi göstərilib.
Ümumilikdə
ermənilərin Azərbaycana qarşı törətdiyi hər
bir qeyri-qanuni əməli sülh və bəşəriyyətin
təhlükəsizliyi əleyhinə yönələn cinayət
kimi də qiymətləndirmək olar. Çünki daşnak
millətçilərinin törətdiyi təcavüz, genosid
və insanlıq əleyhinə olan digər cinayətlər
dövlətimizin qanuni mənafelərini, vətəndaşlarımızın
beynəlxalq səviyyədə tanınmış insan
hüquqlarını kütləvi şəkildə pozub. Belə
cinayətlər hüququ tərkibi beynəlxalq hüquq
normalarında müəyyən olunmuş əməllər
sayılır. 1988-ci ildən Azərbaycana qarşı yönəldilmiş
erməni təcavüzü ictimai təhlükəli əməl
kimi, beynəlxalq hüquqi nöqteyi-nəzərindən daha
ağır cinayətdir. Ermənilərin həmin illərdə
təcavüzkar müharibəni planlaşdırması,
hazırlaması, başlaması və aparması törədilən
əməlin təcavüz cinayəti kimi xarakterizə
olunmasına əsas verir. Adıçəkilən mərhələlər
həmin cinayətin özündə də ehtiva olunub. Beləki,
təcavüzkar dövlət müharibəni
başladıqdan sonra əhalinin deportasiya siyasətini həyata
keçirərək, Qərbi Azərbaycan torpaqlarının əzəli
sahibləri olan soydaşlarımızı yurd-yuvalarından
didərgin salıb. Sonradan Dağlıq Qarabağı və
onun ətraf ərazilərini işğal edərək, yerli əhalinin
öz torpaqlarından məcburi köçürülməsinə
şərait yaradıb. Bununla da onlar sülh və bəşəriyyətin
təhlükəsizliyi əleyhinə olan cinayətlərdən
biri hesab olunan insanlıq əleyhinə cinayəti törətmiş
olublar.
Qeyd edilən
ictimai təhlükəli əməlin anlayışı
mötəbər hüquqi sənəd olan Beynəlxalq Cinayət
Məhkəməsinin Nizamnaməsində də öz əksini
tapıb. Bu Nizamnamənin 6-cı maddəsində bildirilib ki,
insanlıq əleyhinə cinayət hər hansı mülki əhaliyə
qarşı sistematik və genişmiqyaslı hücumların
tərkib hissəsi olaraq, qəsdən törədilmiş əməllərdən
hər hansı biri deməkdir. Beynəlxalq hüquqda
deportasiya və əhalinin məcburi köçürülməsi
də belə cinayətlərdən hesab olunur. İstər
deportasiya zamanı, istərsə də təcavüzkar
müharibənin gedişində ermənilər işğal
olunmuş torpaqlarımızda mülki əhalini öldürməklə,
onlara əzab vermək kimi vəhşiliklər törətməklə,
BMT Baş Assambleyasının 14 dekabr 1948-ci ildə qəbul
etdiyi “Fövqəladə vəziyyətlərdə və hərbi
münaqişələr zamanı qadınların və
uşaqların müdafiəsi”nə dair Bəyannamənin
müddəalarını da pozublar.
XX əsrin
sonlarında erməni quldur dəstələri tərəfindən
Xocalıda törədilən soyqırımı aktı
dünya ictimaiyyətinin daha çox tənqid hədəfi
ola biləcək əməllərdən biridir. 20 il bundan əvvəl
törədilən cinayətin soyqırımı
adlandırılması heç də təsadüfi və əsassız
deyil. Həmin faciəvi hadisədən sonra əldə
edilmiş ekspert rəyləri, o cümlədən Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı Çingiz Mustafayev tərəfindən
çəkilmiş video görüntülər, müdafiə
nazirliyi əməkdaşlarının çəkdiyi fotolar
beynəlxalq hüquqi nöqteyi-nəzərindən belə nəticəyə
gəlməyə əsas verib. Bununla yanaşı,
soyqırım cinayətinin hüququ əsasını təşkil
edən və 1961-ci ildə qüvvəyə minmiş,
“Genosid cinayətinin qarşısının alınması və
cəzalandırılması” haqqında Konvensiyada qeyd edilib
ki, genosid cinayəti hər hansı bir milli, etnik, irqi, dini
toplumu bir qrup kimi tamamilə yaxud da qismən məhv etmək
niyyətilə törədilir. Xocalı
soyqırımında da ermənilərin azərbaycanlı
olduqlarına görə silahsız insanları vəhşicəsinə
məhv etməsi, onların məqsədlərinin bu niyyətə
xidmət etdiyini açıq-aşkar göstərib.
Bundan
başqa Memorial Hüquq-Müdafiə Mərkəzi də təsdiq
edib ki, Xocalıya hücum zamanı erməni silahlı dəstələrinin
dinc əhaliyə qarşı hərəkətləri Cenevrə
Konvensiyasına, həmçinin BMT Baş
Assambleyasının 10 dekabr 1948-ci ildə qəbul etdiyi
Ümumdünya İnsan Haqları Bəyannaməsinin II, III,
V, IX və XVII maddələrinə ziddir. Bu maddələrdə
göstərilib ki, hər bir şəxs dilindən, dinindən,
milliyyətindən və digər səbəbdən, fərq
qoyulmadan bu Bəyannamədə təsbit olunmuş
bütün hüquq və azadlıqlara malik olmalıdır.
Hər kəsin yaşamaq, azadlıq və şəxsi
toxunulmazlıq hüququ vardır. Bəyannamədə insan ləyaqətini
alçaldan, insaniyyətlikdən kənar və qəddar hərəkətlərin,
özbaşına həbslərin, saxlanılmaların,
qovulmaların qadağan olunduğu da öz əksini tapıb.
Eyni zamanda bildirilib ki, hər bir insanın əmlaka malik olma
hüququ var və insanın əmlakdan özbaşına məhrum
edilməsi qəti qadağandır.
Onu da əlavə
etmək yerinə düşər ki, BMT Baş Məclisinin 9
dekabr 1948-ci il tarixli 260 (III) saylı qətnaməsi ilə qəbul
edilmiş Soyqırımı Cinayətinin
Qarşısının Alınması və Cəzalandırılması
Haqqında Konvensiya, Nyürberq Hərbi Tribunalının
Nizamnaməsi, Yuqoslaviya və Ruandanın Beynəlxalq Cinayət
Tribunal Nizamnamələri, Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin
Statutu, Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsi,
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin "Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında" 26 mart 1998-ci il tarixli fərmanı
Xocalı soyqırımının beynəlxalq cinayət kimi
tanınması üçün əsas verən hüquqi sənədlərdir.
Bütün
bunlara baxmayaraq, çox təəssüflər olsun ki, Ermənistanın
dünya ictimaiyyətinin gözü qarşısında həyata
keçirdiyi təcavüzkar siyasətə, xüsusən də
Xocalıda törətdiyi qanlı faciəyə vaxtıilə
heç bir hüquqi-siyasi qiymət verilməyib, qətliamın
icraçıları heç bir məsuliyyətə cəlb
olunmayıblar. Halbuki, təkcə Xocalı
soyqırımı barədə 366-cı motoatıcı
alayın əsgəri Viktoriya İvlevanın, hərbi təyyarəçi,
mayor Leonid Kravtsevin şahid kimi söylədikləri, eləcə
də Xocalı faciəsinin iştirakçısı, erməni
yazıçıları Zori Balayanın 1996-cı ildə
"Vanadzor" nəşriyyatı tərəfindən nəşr
etdirdiyi "Ruhumuzun dirçəlişi" və David
Xeyriyanın Livandakı “Şərq” mətbəəsində
nəşr etdirdiyi "Xaç uğrunda"
kitablarındakı qeydlər faciənin səbəbkarlarının
cəzalandırılması üçün tutarlı
faktlardır. Bununla yanaşı, “Xocalının
işğalına dair istintaq materiallarından” da aydın olub
ki, hücumda mayor Ohanyan Seyran Muşeqoviçin
komandanlığı altında 366-cı alayın 2-ci
batalyonu, Yevgeni Nabokixinin komandası altında 3-cü batalyon,
1 saylı batalyonun qərargah rəisi Çitçyan Valeriy
İsayeviç və alayda xidmət edən 50-dən
artıq erməni zabit, gizir və əsgər iştirak edib.
Erməni
qaniçənlərinin Azərbaycan xalqının məhv
edilməsinə yönəldilmiş soyqırımı və
işğalçılıq siyasətinin davamı olan
Xocalı faciəsinə siyasi qiymət vermək mərhum
Prezident Heydər Əliyevin yenidən hakimiyyətə
qayıdışından sonra mümkün olub. İlk
növbədə Xocalı faciəsi ermənilərin Azərbaycan
xalqına qarşı həyata keçirdiyi
soyqırımı aktı kimi təsbit olunaraq, bu faciənin
dünyaya tanıdılması istiqamətində tədbirlər
həyata keçirilib. H.Əliyevin təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
1994-cü il fevralın 24-də “Xocalı soyqırımı
günü haqqında” xüsusi qərar qəbul edib. Sənəddə
hadisənin baş vermə səbəbləri, günahkarlar təfsilatı
ilə açıqlanıb. Eyni zamanda, Xocalı faciəsi ilə
bağlı həqiqətlərin dünya ictimaiyyətinə
çatdırılması, erməni qəsbkarlarının
beynəlxalq müstəvidə ifşası mühüm vəzifələr
kimi önə çəkilib.
Mərhum
Prezident Heydər Əliyevin “Xocalı soyqırımı
qurbanlarının xatirəsinə sükut dəqiqəsi elan
edilməsi haqqında” 25 fevral 1997-ci il tarixli sərəncamı
ilə hər il fevral ayının 26-sı saat 17.00-da Azərbaycan
Respublikasının ərazisində Xocalı
soyqırımı qurbanlarının xatirəsi yad edilir.
Xalqımızın 1990-cı ilin yanvarından sonra bir daha
öz milli kimliyini, düşmənə qarşı
mübarizə əzmini, qətiyyətini, döyüş
ruhunu nümayiş etdirdiyi həmin məqam bu gün dövlət
başçısı İlham Əliyev tərəfindən
də ehtiramla anılır. Bəşəriyyətə
qarşı ən dəhşətli cinayətlərdən
olan Xocalı soyqırımının, eləcə də
xalqımızın üzləşdiyi digər faciələrin
dünya ictimaiyyətinə çatdırılması istiqamətində
dövlət səviyyəsində mühüm tədbirlər
həyata keçirilir.
Sonda onu da əlavə
edək ki, təkcə XX əsrdə iki milyondan çox azərbaycanlı
bu və ya digər şəkildə şovinist erməni dairələrinin
yürütdüyü soyqırımı siyasətinin təsirinə
məruz qalıb. Xocalı soyqırımını törətməklə
isə erməni millətçiləri xalqımızı
qorxutmaq, vahimə yaratmaq, onun mübarizə əzmini
qırmaq, azərbaycanlıları torpaqların
işğalı faktı ilə barışmağa məcbur
etmək kimi məkrli məqsədlər güdüblər.
Lakin qanımız bahasına olsa da hiyləgər və
amansız düşmən məqsədinə çata bilməyib.
Xalqımızın vətənpərvər oğul və
qızları, həmçinin Xocalının müdafiəçiləri
qəddar düşmənlə mübarizədə əyilməyiblər.
Onlar qəhrəmanlıqla vuruşaraq Vətənə sədaqət
nümunəsi göstəriblər. Hazırda doğma
yurdlarından didərgin düşmüş bütün azərbaycanlılar,
eləcə də ölkəmizin 48 rayonuna səpələnmiş
Xocalı sakinləri Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
ədalətli həlli, Ermənistanın Azərbaycana
qarşı təcavüzünün dəf edilməsi,
ölkənin ərazi bütövlüyünün bərpa
edilməsi, ümidi ilə yaşayırlar.
Dünya
bilməlidir ki, Ermənistanın təcavüzkar siyasəti,
eləcə də Xocalıdakı hərbi cinayəti təkcə
Azərbaycan xalqına qarşı deyil, həm də
bütün sivilizasiyalı dünyaya, bəşəriyyətə
qarşı yönəlmişdir. Hazırda Ermənistanda
mühüm dövlət postları tutanlar, o cümlədən
müdafiə naziri Seyran Ohanyan, eks-prezident Robert Köçəryan
və hazırkı prezident Serj Sarkisyan, eləcə də digərləri
baş vermiş soyqırımın günahkarları kimi beynəlxalq
məhkəmə qarşısında cavab verməlidirlər.
Bir sözlə, cinayət cəzasız qalmamalıdır. Ermənistanın
hərbi-siyasi təcavüzü dünya ictimaiyyəti tərəfindən
ittiham edilməlidir. Beynəlxalq təşkilatlar, dünya
dövlətlərinin parlamentləri Ermənistan
Respublikasının Azərbaycan torpaqlarında törətdiyi
hərbi cinayətə–Xocalı soyqırımına, əsl
soyqırımı hadisəsi kimi beynəlxalq siyasi-hüquqi
qiymət verməlidirlər.
Rufik İSMAYILOV
Yazı Azərbaycan Mətbuat
Şurasının “Akkord” Sənaye Tikinti İnvestisiya
Korporasiyası ilə birgə Qarabağ mövzusu və
Xocalı soyqırımıyla bağlı jurnalistlər
arasında elan etdiyi müsabiqəyə təqdim olunur.
Kaspi.-2012.- 25 yanvar.- S.15.