O qədər saf insan
idi ki... - portret
Həsən Turabovun 75 illik yubileyində
hörmətlə anılır
Deyirlər ki, əsl sənətkarlar ölümlərindən
sonra ikinci ömürlərini yaşayırlar. Xüsusən,
əgər söhbət sevilən teatr və kino
aktyorlarından gedirsə, onların oynadığı obrazlar
lentlərin yaddaşında, arxiv materiallarında, fondlarda və
ən əsası, insanların xatirəsində əbədiləşir.
Bu gün sənət yoldaşları onun haqqında
danışanda qürurla deyirlər ki, o, sözün həqiqi
mənasında AKTYOR-ŞƏXSİYYƏT idi və nə qədər
Azərbaycan teatrı və kinosu var, Həsənağa
Turabovun adı həmişə xatırlanacaq. Çünki
o, özündən sonra kino və teatr tariximizə yaddan
çıxmayacaq səhifələr bəxş edib.
Tələbəlik illərindən Azərbaycan radiosu və
televiziyasında fəaliyyətə başlayan H.Turabov
institutu bitirdikdən sonra ömrünün sonuna qədər
Akademik Milli Dram Teatrında çalışıb. Səhnəsinə
ilk dəfə epizodik rollarla çıxdığı teatrda
aktyorluqdan direktorluğa, bədii rəhbərliyə kimi
yüksəlib. Teatr Xadimləri
İttifaqının prezidenti kimi də fəaliyyət
göstərib.
H.Turabovun filmoqrafiyasında Gəray bəy (“Yeddi ogul istərəm”),
Kəbirlinski (“Dantenin yubileyi”), Xəlil (“Axırıncı
aşırım”), Müstəntiq (“Nə gözəldir bu
dünya”), Afşin (“Babək”), Qaçaq Nəbi (“Atları yəhərləyin”)
və s. unudulmaz rollar oynayıb. H.Turabov həmçinin
“Tənha narın nağılı” və “Atları yəhərləyin”
(Ə.Mahmudovla birgə) filmlərinə rejissorluq edib.
Vaxtilə onunla bir səhnəyə çıxan, uzun
illər bir sənət ocağında çalışan
insanlar üçün Həsənağa Turabov təkcə
görkəmli aktyor və rəhbər deyil, həm də səmimi
və qayğıkeş bir insan olub.
Yenə həmin otaqdayam
İnstitutun
3-cü kursunda oxuyanda – 35 il əvvəl
teatrda işləməyə dəvət alan Xalq artisti Bəsti
Cəfərovanın bəxtinə elə ilk tamaşada Həsənağa
Turabovla tərəf-müqabili olmaq düşüb:
«Üçüncü kursda oxuyanda Tofiq Kazımov məni
teatra dəvət etdi. Əkrəm Əylislinin
«Quşu uçan budaqlar» tamaşasında ilk dəfə səhnəyə
çıxdım və tərəf-müqabilim də Həsənağa
Turabov oldu. Mən teatra gələndə
onun 40 yaşı vardı, Əməkdar artist idi. Ancaq bizim indiki Xalq artistlərindən daha sanballı
idi. Mənə elə gəlirdi ki, onun
yaşı 40 deyil, daha çoxdur. Çünki
onun sənəti böyük idi. Ona
görə də o, hər mənada ulu
görünürdü. Mən həmin
tamaşada onun həyat yoldaşı rolunu oynayırdım.
Onda 19 yaşım vardı. Mənə
elə gəlirdi ki, Turabov çox yaşlıdır. Sonradan bildim ki, onun o qədər də yaşı
yoxdur. Sadəcə, sənəti
böyük olduğu üçün adama böyük
görünür. Çünki Turabov
böyük aktyor idi. Mən teatra gələnə
qədər o, Kefli İsgəndəri, Hamleti, İlyas Əfəndiyevin
bir çox tamaşalarında baş rolları
oynamışdı. O, hələ cavan vaxtlarında
müqtədir aktyor idi. Hamı bilirdi ki, o, gələcəyin
canlı əfsanəsi ola biləcək
bir aktyordur. O, həmin tamaşada mənə səhnənin
bir çox sirlərini öyrətdi. Onun
gözəl səsi vardı. O, sadə
danışırdı, ancaq bu sadəliyin özündə
musiqili bir polifoniya vardı ki, adam qulaq kəsiləndə
heyran qalırdı. Adama elə gəlirdi ki, o,
monoloq söyləmir, oxuyur. Turabov mənə
də monoloq söyləməyin sirrini öyrətdi. Mən indi də ondan bəhrələnirəm.
O, həmişə mənə deyirdi: «Nə zaman ki, kənardan
özünə baxıb gülməyi bacaracaqsan, onda demək,
sən böyük aktrisasan». B.Cəfərova sənət
yoldaşı ilə bağlı heç vaxt
unutmadığı bir xatirəsini də danışır:
«Mən o qədər dinib-danışan adam deyildim. Məşqlərə də sakitcə gəlib-gedirdim.
Sən demə, Həsənağa müəllim
bunu müşahidə edibmiş. Bir gün məndən
«Niyə «birovuz-birovuz» gəzirsən?» - deyə soruşdu. Sonra da «Sənə qrim
otağı verməyiblər?» - deyə maraqlandı. Onda tələbə
olduğum üçün ümumiyyətlə, aktyorların
qrim otaqları barədə məlumatım yox idi. Mən
«yox» deyincə, o, öz otağının açarını
mənə verdi və «Bu otağa səndən
başqa heç kim girməyəcək» - dedi. O, otaqdakı
jaketini götürüb Səməndər Rzayevin
otağına getdi. Mən məşqimizin sonuna
qədər həmin otaqdan istifadə etdim. Premyeranı oynayandan sonra mənə artıq qrim
otağı verdilər. Təsəvvür
edin, əvvəllər məşq günlərim həmin
otaqda keçib. Hal-hazırda da mən yenə
də həmin otaqda geyinirəm. 35 ildən
sonra mən yenidən həmin otağa – Turabovun çox şəstlə,
ürəklə mənə verdiyi otağa
qayıtmışam».
B.Cəfərova
sənət yoldaşını ürəkli insan, gənclərin
qayğıkeşi kimi xatırlayır: «O istəyirdi ki,
teatrda istedadlı insanlar çalışsın. Çünki istedadlı insanlar həmişə
istedadlı insanların qədrini bilir. Onlar
bilirlər ki. belə adamlar teatrda həmişə
olmur. Teatrda orta səviyyəli aktyorlar çox olur, amma Həsənağa
Turabov, Məlik Dadaşov, Hökumə Qurbanova, Ələsgər
Ələkbərov kimi böyük aktyorlar yüz ildə bir
yaranır». B.Cəfərova danışır ki, H.Turabov
teatrın kollektivinin arzusu ilə bu sənət
ocağının direktoru da seçilib: «Mən ona həmişə
deyirdim ki, yaradıcı bioqrafiyam sizinlə başlayıb. Çox yaxşı alındı, tezliklə titul da
aldım. Parlaq rollar oynadım. Sizinlə bir rol da oynamaq istəyirəm. Onda yəqin ki, birbaşa Xalq artisti adını
alacağam. Düzdür, belə bir
tamaşa oldu, amma Həsənağa Turabov artıq ürəyindən
əməliyyat olunmuşdu. Rejissor dedi ki, “mən onu bir
tamaşaya görə öldürə bilmərəm. Çünki o, səhnədə boğazdan
yuxarı oynaya bilmir, o, ürəklə oynayacaq və mən
onu bir rola görə məhv edə bilmərəm». Əfsuslar
olsun ki, mənim onunla ikinci dəfə tərəf-müqabil
olmağım mümkün olmadı!»
O, aktyorları cəzalandıra
bilmirdi
Xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov Həsənağa
Turabovla birgə işlədiyi üçün
özünü xoşbəxt sənətkar adlandırır. Belə ki,
rejissor H.Turabovla 5 tamaşa işləyib. H.Turabov onun
hazırladığı «Şeyx Xiyabani»də Xiyabani, «Bizim qəribə
taleyimiz»də Kamran, «Közərən ocaqlar»da Lenin, «Mənsiz
dünya»da Kərbəlayi, «Sizi deyib gəlmişəm»də
Cəlil Məmmədquluzadə rollarını oynayıb:
«Baxmayaraq ki, o, çox böyük aktyor idi, ancaq səhnədə
həmişə özünü sadə aparırdı. Həmişə rejissora diqqətlə qulaq
asmağa çalışırdı. Mən
cavan bir rejissor, o isə avtoritetli bir aktyor idi. Elə bilirdim ki, o, mənə hansısa məsləhətlərini
verəcək. İndi elə aktyorlar var
ki, rol oynaya bilmirlər, söz deyəndə də ya cavab
qaytarır, ya da öz subyektiv fikirlərini rejissora diktə
etməyə çalışırlar. Mən
Həsən Turabovda heç vaxt belə xüsusiyyətlər
görmədim. O, həmişə rejissoru dinləyir və
onun dediyini etməyə çalışırdı. Sonra isə lazım gələndə öz əlavələrini
edirdi. O, mənə ürək-dirək də verirdi».
Rejissorun sözlərinə görə, Həsən Turabov
öz rejissoruna inanan və onun arxasınca gedən adam olub. «Elə bir səhnə
obrazı olmayıb ki, Turabov onu oynaya bilməsin. Turabov nə oynayıbsa, onu yaradıb. Bu, həm onun böyük istedadından, həm də
rejissorları ilə həmrəy olmasından irəli gəlirdi.
Çünki aktyor rejissorla həmrəy olanda,
onun fikirlərini duyanda – bu birlik gözəl obrazların
yaranmasına səbəb olur. Turabovun bu
xüsusiyyəti bütün aktyorlar üçün örnək
olmalıdır - böyük bir sənətkar cavan və
yaşlı rejissorlarla necə həmrəy olub işləyirdi».
M.Fərzəlibəyov Həsən Turabovun “Azdrama”nın direktoru işlədiyi illərdə
kollektivlə münasibətindən danışır: «Həsən
Turabov o qədər saf insan idi ki, aktyorları cəzalandıra
bilmirdi. Çünki özü aktyor idi və onların kim olduğunu gözəl bilirdi. O, teatrda
yaxşı mənada demokratiya yaratmışdı. Bu, bəzən nizam-intizamın pozulmasına səbəb
olurdu. Çünki o, aktyora çox
inanırdı. Bu da onun aktyorlara yüksək
qiymət verməsindən irəli gəlirdi. Ancaq bu o demək deyildi ki, Turabovun direktor olduğu
illərdə teatrda hansısa susqunluq olub. Düzdür, o vaxt teatr təmirə də
dayandı. Ancaq onun dövründə
teatrda çox gözəl tamaşalar hazırlandı”.
M.Fərzəlibəyov Həsən Turabovu “şəxsiyyət-aktyor”
adlandırır: “Ona görə də teatrın işi öz
məcrasında gedirdi. Turabov heç vaxt
rejissora deməzdi ki, hansı aktyora rol ver və ya vermə.
Əgər aktyor gedib rejissordan şikayət edərdisə,
o, «Get, rejissorla bir yerdə gəl» cavabını verərdi.
O, kollektivlə yüksək etik normalarla işləyirdi”.
Həsənağa
Turabovun ömrünün son illərində Ağa Məhəmməd
şah Qacar obrazını oynamaq arzusuna gəlincə, M.Fərzəlibəyov
xatırlayır ki, bu tamaşanı mərhum rejissor Vaqif
İbrahimoğlu Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin
eyniadlı əsəri əsasında
hazırlayacaqmış. Turabov da Qacarı oynayacaqdı: «Bu
söhbətlər uzun-uzadı davam etdi. Lakin bu layihə həyata
keçmədi. Vaqif İbrahimoğlu da, Turabov da bu əsər
üzərində düşünürdülər. Əgər
onlar birləşib bu tamaşanı yaratsaydılar, mənə
elə gəlir ki, bu, böyük bir sənət əsəri
olacaqdı».
Teatrda şəxsiyyət
böyük rol oynayır
«Həsənağa
Turabovun kinolarda, teatrda oynadığı rollar həmişə
bizi valeh edirdi. O, öz tələbələrinə xüsusi
rəğbət bəsləyirdi. Keçdiyi dərslərdə
təcrübə üçün hər cür imkanlardan
istifadə edirdi. Hətta, Cıdır düzünə at
çapmağa getmələri də yadıma gəlir. Mən
də həmişə arzulayırdım ki, kaş biz də
belə tədbirlərdə iştirak edə biləydik»- deyə
Xalq artisti İlham Əsgərov xatırlayır: “Bizdən əvvəlki
aktyorlar həmişə deyirdi ki, o, səhnəyə təbii
danışıq, pafosdan uzaq səmimiyyət gətirib.
İndi də onun kinoda oynadığı rollara,
oynadığı tamaşaların lentlərinə baxanda bir
təbiilik duyulur». 1980-ci ildə Milli Dram Teatrına təyinat
alan İ.Əsgərov bu səhnədə H.Turabovla bir
neçə tamaşada tərəf-müqabili olub: «Mən
«Vaqif» pyesində onunla tərəfmüqabili oldum. Əlbəttə,
belə bir böyük sənətkarla səhnədə
oynamaq hər bir gənc aktyorun arzusu idi. O, bizi həmişə
sənətə həvəsləndirir, məsləhətlərini
əsirgəmir, bizə dəstək olurdu. Onun səsi indiyə
qədər qulağımdadır. 5 il sonra o, teatrın rəhbəri
təyin olundu. Həmin illərdə də o aktyorlardan,
xüsusən gənclərdən öz
qayğılarını əsirgəmədi. Mən Həsənağa
Turabovun rəhbərliyi dövründə onun Turabovun
simasında gözəl bir şəxsiyyət gördüm.
Başa düşdüm ki, teatrda həqiqətən şəxsiyyət
böyük rol oynayır. Xüsusən bu şəxsiyyət
teatrın rəhbəri olanda”.
Aprelin
2-də teatr və kino ictimaiyyəti, ziyalılar Həsən
Turabovun 75 illik yubileyini elə doğma teatrında - Akademik
Milli Teatrda qeyd etməyə yığışdılar. Yaddaşlar
vərəqləndi, xatirələr çözüldü.
Özü haqq dünyasında olsa da gerçək dünyada
unudulmayan insanlığı xatırlandı. Onun haqqında
böyük hərflərlə yazılan AKTYOR-ŞƏXSİYYƏT
sözləri dəfələrlə təkrarlandı...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-3 aprel.-S.9.