İstedadsız
adamlar iddialı olur
Adil Mirseyid: «Xalq şairi adı
çoxlarına fəxri xiyabana düşmək
üçün lazımdır»
Adil Mirseyid 1952-ci il dekabrın 21-də
Ağdaş şəhərində ziyalı ailəsində
anadan olub. Orta məktəbi bitirdikdən sonra Əzim Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq məktəbində
təhsil alıb Bir müddət təyinatla göndərildiyi
Dağıstan Respublikasında işləyib. Sonra Bakıda
müxtəlif vəzifələrdə
çalışıb. Ağdaş rayonu
Füzuli adına Mədəniyyət Evinin Xalq Teatrında rəssam,
Azərbaycanın Xarici Ölkələrlə Dostluq və Mədəni
Əlaqələr Cəmiyyətində rəssam Azərbaycan
Tərcümə Mərkəzinin "Yol" ədəbiyyat
qəzetində iki il redaktor vəzifələrində
çalışmışdır. "Güzgüdəki
adam", "Bulud Adam", "Nəğmə Adam",
"Vernisaj şeirlər", "Hardan baxsan görünən
adam", "Ay Suvarisi" kitablarının müəllifidir.
Rəsul Rza mükafatının laureatıdır. "Vektor" Beynəlxalq Elm Mərkəzinin fəxri
doktoru adına, Gümüş Arzu Türk Ədəbiyyatına
xidmət ödülünə, Bahar Simpadisi ödüllərinə
layiq görülüb. Şeirləri
rus, ingilis, fransız, alman, ispan, eston və s. dillərə tərcümə
olunub. İncəsənətin və mədəniyyətin
müxtəlif sahələrinə aid 200-dən artıq esse və
məqalənin müəllifidir. Rəsm əsərləri
Almaniyada, Rusiyada, Qırğızıstanda, İranda,
Türkiyədə və Azərbaycanda şəxsi
kolleksiyalarda saxlanılır. Adil müəllimlə,
“Malakan” bağında görüşdük. Bağa girən
kimi heykəlləri nişan verən Adil bəy
sözə başladı.
– Bu
cür lüt qadın heykəli Azərbaycan üçün
xarakterik deyil. Necə ola bilər ki,
üç qadın lüt suyun içində dayana, bunu
heç vaxt Azərbaycan heykəltaraşı düzəltməzdi.
Özü də fikir verirsənsə suyun içində
aysberq də var, necə ola bilər
üç qadın aysberqin yanında lüt dayansın?! Absurddur. 1992-93-cü ildə ara
qarışanda bu qız heykəlinin birini kimsə
oğurlamışdı, sonra necə oldusa tapıb yerinə
qoydular. O vaxt rəhmətlik Əbülfəz Elçibəyə
dedim ki, gəl bu bağı eləyək rəssamlar
bağı. Səttar Bəhlulzadənin də
heykəlini gətirib qadın heykəlinin yerinə qoyaq.
Rəssamlar bura yığışsınlar, əsərlər
satılsın, amma nəsə fikr vermədilər. Bu heykəli erməni heykəltaraşı düzəldib,
gərək biləsən. Nəysə,
indi ver sualını?
– Sizin şeirlərinizdə
güzgü simvoludan çox istifadə edilir.
Sizinçün güzgü ədəbiyyatda və rəssamlıqda
nədir, nəyi ifadə edir?
– Əvvəla deyim ki, rəssamlar avtoportret çəkirlər. Avtoportreti də
güzgüyə baxıb çəkirlər. Bu işin vizual tərəfi. Güzgü
metafizikası mənə çox doğmadır, amma simvolu
yox. Belə bir deyim də var ki, bu dünya
bir aynadır, hər gələn baxar gedər. Adam elə bir məqama gəlib çatır ki, hər
şeydə güzgü görür. Əgər
hər şeydə yaradandan nəsə varsa, deməli, hər
şey bir güzgüdür. Onu göstərir
bizə. Bəzən dörd divar da güzgü ola bilir. Bəzən dostların üzü də
güzgü ola bilir. İntibah
dövrü rəssamlarının əsərlərinə
baxsaz, güzgüylə çox rastlaşarsız. Amma minatürlərdə güzgü yoxdur. Güzgü obrazı yapon qravürlərində daha
çoxdu. Mən hətta ölümü
də güzgü kimi görürəm. Amma ölüm
güzgüsündə adam aynanın
arxasına keçir. Cavan vaxtı çox avtoportret işləyərdim,
bir gün Edqar Allan Ponun “Oval güzgü” adlı bir hekayəsini
oxudum O əsərdəki qəhrəman zaman-zaman
güzgünün içindən çıxırdı və
öz həyatı başlayırdı. Sonra
Qoqolun əsərində də eyni ideaya rast gəldim.
Güzgünün də yaddaşı var, alimlər,
kriminalistlər bunu sübut edirlər. Əgər
bir evdə cinayət törədilibsə, o da güzgü həmin
hadisəyə şahidlik edibsə olanlar güzgünün
yaddaşında qalır, sonra zaman-zaman o güzgüdən mənfi
enerji gəlir. Həmin güzgü sonralar
bədbəxtlik gətirir.
Amma onu da deyim ki, hər şeyin bir güzgü
olduğunu dərk edəndə insanlar arasında yaşamaq mənə
asan gəlir.
İnsan çox şeydən vaz keçə
bilir, bəlkə ona görə də şöhrət
azarına tutulmadım bəziləri kimi. Faniliklərə
uymadım, aldanmadım. Güzgü
kölgədir həm də. Bu dünyada kölgəsi
olmayan bir şey var: İblis. Onun kölgəsi
olmur. Niyə insanın ruhunu istəyir, ona
görə ki o ruh ona kölgə verəcək. Buna görə də İblis insanın ruhunu
satın almaq üçün bu dünyada ala biləcəyi hər
şeyi verməyə hazırdır.
- Sizin şeirlərinizdə durğu
işarələrindən etməyinizin səbəbi nədir?
- Rəssam
kimi cavanlıqdan bəri müxtəlif üslubları
sınamışam. Bir gün fikirləşdim
ki, bu cərəyanları tətbiq edirəm, bəs
bunları götürsəm nə olar? Eyni
şeyi şeirə də tətbiq etdim. Şeirlərimdən
durğu işarələrini götürdüm. Ondan sonra şeirlərimi götürüb “Ulduz”
jurnalına gəldim. O vaxt “Ulduz” jurnalında orta
yaşlı bir adam işləyirdi. Vəfat edib deyə adını çəkmirəm.
O şeirlərimə baxıb soruşdu ki, harada təhsil
alırsan? Dedim ki, Rəssamlıq Akademiyasında. Dedi ki, Səttar
Bəhlulzadəni tanıyırsan? Dedim ki, əlbəttə,
tanıyıram. Mənə vulqarcasına dedi: “Rəssamsan get
şəkil çək. Səttar Bəhlulzadə
kimi rəssam ol, qoy şairlər sənə şeirlər
yazsınlar”. Heç söhbətdir, sən allah? Bu nə biabırçılıqdır,
kimin haqqı var ki, bir şairə belə desin. Kor-peşman qayıtdım. Başqa
bir adamın yanına getdim. O da şeirlərimi iki ay
saxlayıb özümə qaytardı. Dedi ki, başqa
şeirlər yazanda gətirərsən. Mən
də gedib Nazim Hikmətin Bolqarıstanda çap olunan 8
cildliyindən ömrünün son illərində
yazılmış və heç bir durğu işarəsindən
istifadə edilməmiş şeirlərindən seçib onun
yanına gətirdim. Öz şeirim
adı ilə ona təqdim etdim. Şeirlərə
baxıb nə desə yaxşıdır? Dedi bu nədir
yazmısan, keçən dəfə bundan yaxşı
yazmışdın. Görürsənmi, Fərid, Sovet
dövründə biz bu cür mənasız adamlarla
döyüşmüşük. Sonralar öyrəndim
ki, ərəb əlifbasında durğu işarələri
yox imiş. Yaxud gürcü əlifbasında
böyük hərf yoxdur. Həm də mən
durğu işarəsiz yazmaqla oxucuya geniş oxu imkanı
yaradıram. Kim necə istəyirsə elə
oxusun.
Amma sonralar 5-10 şeirim çap olundu. Daha sonra
Elçin Əfəndiyev şeirlərim haqqında maraqlı
bir yazı yazdı. Sonra baxdım ki, dünən məni
söyənlər on il əvvəlki
kitablarında gedən durğu işarələri qoyulmuş
şeirlərimi yeni kitablarında durğu işarəsiz
çap etdiriblər. Bu da həyatın qəribə
ironiyası idi. Hətta, elə adamlar
vardı ki, elə bilirdilər ki, mən durğu işarələrini
bilmirəm. Onu da deyim ki, durğu işarələrindən
orijinal görünmək üçün imtina etməmişəm.
Durğu işarələrinin olmaması
şeirin rahat oxunmasına səbəb olur. Bizim ədəbiyyatımızda şeirlərin əksəriyyəti
pafosludur, “oyuncaq şairlər” bunu daha çox durğu
işarəsinin gücüylə edirlər. Mən belə şeyləri sevmirəm. Sonralar gördüm ki, bizim gənclərdən də
durğu işarələrindən imtina edənlər var,
çox sevindim.
- Rəssamlıqla şeirin sintezi
sizin yaradıcılığınıza nələr verdi? Hansı daha çox
poeziyadır?
- Mənim
üçün rəssamlıq da poeziyadır. Amma bizdə poeziya deyəndə çoxları ancaq
şeiri nəzərdə tutur. Amma mənim
aləmimdə hər şeydə poeziya var. Lazımdır ki,
bunu görə və duya biləsən. İnsan
bir-birinə gülümsəyə bilirsə, bu da
poeziyadır. Gənclik illərində ən
böyük amaclarımdan biri olub ki, şeirə rəssamlıq
elementləri gətirim. Şeirlərimdə
bu cür şeylərə yəqin rast gəlmisiniz. Musiqi də poeziyadır. Amma
söhbət bayağı musiqidən getmir. Heç saysız şeirlərdən də getmir.
Söhbət ciddi musiqilərdən, dəyərli
şairlərdən gedir. Bəzən
narahatlıq keçirilər ki, şairlər çoxdur.
Məgər Füzuli dövründə şair az olub? Yaxud 20-ci əsrin əvvəlində
Mikayıl Müşfiq yazırdı ki, “Şairəm, deyir hər
yerindən duran, adamın üzündə həya gərəkdir”.
Mayakovski deyirdi ki, “poeziya da radio kimi az-az
tapılır”. O dövrün reallığında
çox doğru deyim idi. “Kütləvi poeziya”
deyilən bir şey yoxdur. Yazıçılar
Birliyinin 1500 üzvü var. Hələ deyirlər ki, bir o qədər
də sənədlərini verib. 9 milyonluq ölkədə
bu qədər istedadlı və peşəkar adam
ola bilərmi? Əslində, bütün
ittifaqlarda və qurumlarda istedadlı adamlar təmsil
olunmalıdır. Onda indiki problemlər də
olmaz. Çünki istedadsız adamlar
iddialı olur. Məgər Səttar Bəhlulzadədə
və ya Vaqif Mustafazadədə iddia var idi? Yox. Qayıdaq sənin sualına
mən rəssamlıq elementlərini həmişə ədəbiyyata
gətirməyə, mümkün qədər buna nail olmağa
çalışmışam. Şeirlərimdə
caz elementləri də var. Eyni zamanda bütün bunların
sintezi var. Səttar Bəhlulzadənin mənzərələrinə
baxın. Rəngli şeirlərdi də.
Yaxud Vaqif Mustafazadənin musiqilərinə qulaq
asın onlar da səslə çəkilmiş mənzərələrdir.
- Adil müəllim, indi rəssamlarla
şairlərin və bəstəkarların yaradıcı əlaqələrinin
zəif olmasının səbəbi nədir?
- Bu, məni
də çox narahat edən məsələdir. Amma səbəbini
deyə bilərəm. Çünki heç kəs heç kəslə
maraqlanmır. Bəlkə də, kimsə digəriylə
maraqlanmır. Amma 30 il əvvəl tamam başqa mənzərə
var idi. Bir dəfə S.Moemin bir əsəri ilə
bağlı müzakirə keçirilirdi, məni də dəvət
etmişdilər. Gedib iştirak etdim. Gənc rəssamlara
yaradıcılıq psixologiyasını, rəssamlıq ədəbiyyatın
əlaqəsindən danışdım. Sonda onlara dedim ki, on
azərbaycanlı rəssamın adını çəkin.
Bir nəfər də olsun deyə bilmədi. Halbuki söhbət
əsnasında onlarla rəssam adı çəkmişdim.
Heç onları da xatırlaya bilmədilər. İndi
üç mahnı oxuyub özlərinə müğənni
deyənlər var. Beş mahnı oxuyub 80 min dollarlıq
maşında gəzənlər var. Akademik isə velosiped ala
bilmir. Ona görə də heç kim, heç kimlə
maraqlanmır. Not bilməyib musiqi bəstələyənlər
var. 28-30 yaşında adamlara əməkdar artist adı və
yaxud əməkdar incəsənət xadimi adı verilir. 30 il
xidmət edənlər isə qalır qıraqda. Dərinə
gedəndə əməyi olmayan incəsənət adamı
ola bilərmi? Əgər əməyə qalırsa 60
yaşı olan rəssam heç olmasa 600 əsər çəkib.
Bəs onun əməyi əmək deyil? Ümumiyyətlə,
mən titulların əleyhinə olmuşam həmişə.
Məsələn, Xalq şairi. O vaxt Vaqif Səmədoğlu
da Xalq Şairi adının əleyhinə idi. Amma sonra ad verilən
kimi aldı. Amma dəfələrlə gənclik illərimizdə
bu adın əleyhinə söhbətlərimiz olmuşdu. Onda
çox inanırdım. Sonra başa düşdüm ki, bu
adamlar şöhrət vurğunu, rahatlıq aşiqi imişlər.
Onlar narahatlıqlarından yox, umduğu şeylərdən
danışırlarmış. Ümumiyyətlə, ad
vurğunluğu çox adamlarda var. Bunun üçün
adamlar adamların, hətta, şairlər şairlərin
üstündən tankla keçir. Xalq Şairi adı
çoxlarına fəxri xiyaban vəd edir, amma heyf deyil,
doğulduğun torpaqda dəfn olunasan? Bir şair mənə
bir dəfə dedi ki, mənə Türkiyədə Xalq
şairi deyirlər. Başa düşmürdü ki,
Türkiyədə xalq şairi xalq ədəbiyyatının
nümayəndələrinə deyirlər, ara şairlərinə
deyirlər. Peşəkarlara heç vaxt belə ad vermirlər.
- Rəssam olmağınız
şeirlərinizdə təsvirçiliyə gətirib
çıxarmadı ki?
-
Yaxşı sualdı. Xoşbəxtlikdən yox. Amma ola bilərdi,
həmişə təsvirçilikdən qaçdım. Pablo
Pikasso, Salvador Dali şeirlər yazıb. Onların şeirləri
bir növ tapmaca kimidir. Düşünməlisən və
ideyanı tapmalısan. Nəyi aça bilmirsənsə sənin
malın deyil. Bizim rəssamlardan Toğrul Məmmədbəyov
da cavanlıq illərində şeirlər yazıb.
Çingiz Əzizin, Mirnadir Zeynalovun da rusca şeirləri var.
Mən həmişə qorxurdum ki, şeirlərim, rəsmlərim
illüstrasiya kimi görünə bilər, yaxud da əksinə.
Xoşbəxtlikdən belə şeylər olmadı.
- Həmişə ədəbi
mühitdən və gündəmdən kənarda dayanmağa
çalışmışsınız. Bu şair kimi sizə
nə verir və nələrdən edir?
- Bu
məsələyə bir neçə aspektdən baxaq. Bu
olsun ki, rəssamlıqdan gələn tərkidünyalıqdır.
Şairlər həmişə göz qabağında
olmağı sevirlər, amma rəssamlar yox. Heç vaxt
qarmaqarışıqlığı, yüz adama şeir
oxumağı sevməmişəm. Mənim üçün
zövqünə və əxlaqına inandığım 5 nəfərə
şeir oxumaq böyük zallarda şeir oxumaqdan daha gözəldir.
Rəssamın
həyatı necə keçir? Bir kətan olur, bir də sən,
bir də yuxarıda Allah. Mən sonralar düşündüm
ki, rəssam əgər ağ kətanla üzbəüzdürsə,
niyə dünya ilə də üzbəüz durmasın?
Bizim içimizdə anadangəlmə qoyulmuş bir sufi əxlaqı
da var. Dərk et və tərk et. Ona görə də
şöhrətdə və dünya malında gözüm
yoxdur. Mən tənhalığı çox sevirəm.
Adamların “tənhayam, darıxıram” deyib car çəkmələrini
başa düşə bilmirəm. Heç xəstə olanda
da darıxmadım. Dünyada o qədər gözəl
şey var ki. Onlara baxıb ləzzət almaq lazımdır,
darıxmaq yox.
Fərid
Hüseyn
Kaspi.-2013.-13-15 aprel.-S.15.