“Xarakterimin zəifliyi
ucbatından ailə saxlayan bir insan da olmamışam”
“Sənət paltar geyinib səhnədə
doğuma hazırlaşan qadın kimi özünü göstərmək
qədər cılız deyil”
Bu dəfəki
müsahibim uzun müddətdir ki, sənət aləmindən
kənar düşən, Mirqasımov adına
Respublika Klinik Xəstəxanasında qaraciyər xəstəliyindən
müalicə alan respublikanın əməkdar artisti Tofiq
Qarayevdir. Bizimlə söhbətə
başlamazdan Tofoq müəllim, öncə ona sual
ünvanlamağımızı istəmədi və şablon
suallar eşitməkdən artıq yorulduğunu söylədi.
Aktyorun simasında yorğunluq, qəm-kədər,
əziyyətin ən dərin qatlarına vardığı
duyulurdu. Qarşılaşdığımız
mənzərə heç də ürəkaçıcı
deyildi. Bizi xəstəxananın mətbəxinə
çay stoluna dəvət edən T.Qarayev jurnalistlərə
və televiziya kanallarına küskün olduğunu bildirdi.
Söhbətimizə qatılan xəstəxananın
həkimi hazırda aktyorun evinin olmağından, Sulutəpədə
yarı ac, baxımsız kirayədə yaşamasının
onun səhhətinə həddindən artıq ziyan gətirdiyini
dilə gətirdi. Həkim bizə Fatma
Mehrəliyevanın həyatını nümunə göstərdi.
Belə ki, onu vaxtında heç kimin qiymətləndirmədiyini,
ölümündən sonra da şəninə məqalələr,
verilişlər həsr olunduğunu söylədi: “Aktrisa
Fatma Mehrəliyeva xəstə olanda onu heç kim
axtarmırdı. Fatma xanım Qubadakı evinə
gedib, özünə qapıldı. Həyatının
son günlərini yaşadığı zaman sənət
dostları onu görməyə getmişdilər. Ancaq o
sənət dostlarına dedi ki, “Siz mənə hansı
qapını açdınız ki, bu gün mən də
sizin üzünüzə qapı açım?”.
Sənətkara ölümündən sonra qiymət
verməyin”. Həkimin bu sözlərindən
sonra T.Qarayev Fatma xanımın taleyinin də ona bənzədiyini
söylədi. Gördüyümüz qədəri
ilə aktyorun deməyə sözü çox idi. Ancaq problemlərinə çarə
tapılmayacağını özü dilə gətirirdi.
Mikrofonu ona tərəf uzatdıqda isə
mikrofona çıxış etməyə etiraz etsə də,
sonradan könlünü ala bildik.
Yaşamaq istəmirəm
- ...Respublikanın əməkdar artisti adını alanda
27 yaşım var idi. Əməkdar artist adını ulu öndərimiz
Heydər Əliyevin özü mənə təqdim edib.
Bu adı mənə məhz o layiq görüb.
Hazırda xəstəxanada yaşayıram.
Burada işləyən həkimlər mənə
dayaq durub, qayğıma qalırlar. Sulutəpədə
bir ev kirayə götürmüşəm,
120 manat hər ay oraya kirayə haqqı verirəm. İndi başımı komanın içərisindən
içəri salmağa evim yoxdur. Evlə bağlı Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinə müraciət etdim, dedilər ki, ev məsələlərinin həll
olunmasına biz baxmırıq. Hər yerə
müraciət etmişəm, hətta Prezident Aparatına da.
Onlar da deyirlər ev məsələsi
bizim səlahiyyətimizdə deyil.
- Tofiq müəllim, Ağdamda nələri
itirdiniz?
-
Ağdam möhtəşəm bir şəhər idi. Bütün həyatım Ağdamın işğalı
ilə bitdi. 1993-cü ildən Ağdam ermənilərə
veriləndən sonra mən buz kimi əridim. Gərək Lev Tolstoy “Canlı meyid” əsərində
əsas qəhrəmanın adını Tofiq Qarayev yazardı.
L.Tolstoy zamanında mənim kimi sənətkarları
görüb ki, o əsəri yazıb. Həmin
dövrün sənətkarları ona görə klassik sənətkar
adlanır ki, onların yazdığı əsərlər
daima öz aktuallığını qoruyub saxlayır. Baxmayaraq ki, onlar XVIII, XIX əsrlərdə
yaşayıblar. Həmin
yazıçıların əsərləri bizdən sonra da
oxunacaq. Deyirlər XXI əsr kompüter əsridir,
evimdə işığım, suyum gəlmirsə, bu gün
rahat yaşaya bilmirəmsə, neyləyirəm XXI əsrdə
yaşamağı?
- Teatra axırıncı dəfə
nə zaman getmisiniz?
- Sonuncu dəfə
Pantomima Teatrında Bəxtiyar Xanızadənin
hazırladığı tamaşaya baxmışam. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda Bəxtiyar
Xanızadə kimi teatrı anlayan rejissor tanımıram.
Çünki o, musiqi duyumu ilə insan mənəviyyatına,
onun daxili aləminə vara bilir. Mən
teatr sənətini və musiqini gözəl bildiyim
üçün yaxşı tamaşanı pis tamaşadan
seçə bilirəm. Bəxtiyar
Xanızadə mənə söyləmişdi ki, mənim ən
böyük arzum səninlə maraqlı bir monumental tamaşa
hazırlamaqdır. Onun sözlərinə
görə, hazırlayacağımız tamaşa
bütün dünyaya səs salacaqdı. Bu
sənətin yaşadığını insanlara sübut edəcəyini
söyləmişdi. Sənət paltar
geyinib səhnədə doğuma hazırlaşan qadın kimi
özünü göstərmək qədər cılız
deyil. Sözüm isə özlərini
aktyor adlandıran Rafael və Coşqunadır. Hər
şeyin öz yeri var. Qadınlarımızı az məsxərəyə qoyun! O qədər
gözəl parodiyalar var ki. Başqa üslublara
müraciət etsinlər. Bu aktyora
yaraşmaz.
46 manat 50 qəpiklə dolanıram
- Tofiq Qarayevin simasında Azərbaycan
nəyi qazana bilərdi, nəyi itirdi?
- Nəyi
qazanmışam ki, nəyi də itirim? Teatr kimə
lazımdır axı? Zamanında Qədir
Rüstəmov haqqında çox söz-söhbətlər gəzirdi.
Həmin ərəfələrdə maestro Niyazi
öz yazısında qeyd etmişdi ki, “Qədir Rüstəmovun
sənətini anlamaq üçün gərək iki insan
ömrü yaşayasan. Bəlkə onda
başa düşəsiniz ki, sənət nədir”. Demək
ki, onun yaradıcılığını anlamaq
üçün insana 150 il vaxt
lazımdır. İndi hər kəsi pul
maraqlandırır. Karl Marks deyir ki, “Əgər
mən pulu gözlərimlə görməsəydim, deyərdim
ki, o, Allahdır”. İnsanlar da bu gün o əqidə
ilə yaşayır. Bu gün dostlarım
sayəsində yaşayıram. Hazırda
dövlətin mənə heç bir yardımı toxunmur.
Respublikanın əməkdar artisti adına
görə dövlət mənə ayda 30 manat pul verir. 16 manat 50 qəpik də çörəkpulu verir.
Ayda 46 manat 50 qəpiklə və heç bir
teatrda da işləməməklə necə dolana bilərəm?
Bu gün sənətə verilən hansı
qiymətdən danışım? Ağdamda
işlədiyim zamanlar ən çox qazanan aktyorlardan
sayılırdım. Çoxlarına əl
tutub çörək vermişəm. Xarakterimin
zəifliyi ucbatından ailə saxlayan insan da olmamışam.
Hər kəsin ailəsi var deyə istəmişəm
ki, mənim də ailəm olsun. Ancaq bəxtim
bu tərəfdən də üzümə gülmədi.
Həyatda iki dəfə evlənmişəm.
Evləndiyim qadınlarla mənim tələblərim
üst-üstə düşməyib. Ona görə də
xoşbəxt ola bilmədim.
- Simuzər xanımı indi necə
xatırlayırsınız?
- Simuzər
xanım mənim birinci həyat yoldaşım idi. O barədə
danışmaq istəmirəm. Danışdıqca
xatirələr gözümün qarşısında
canlanır. Özümü yaxşı hiss etmirəm. Ondan sonra ikinci dəfə Fatma xanımla evləndim
və 18 ildir ki, ayrılmışıq. Bilirsiniz,
insan çiy süd əmib. Bir insanı
ki, çirkabın içərisindən çıxardıb
evinin xanımı edəsən, o da sonunda səni bəyənməyə.
Neynirəm belə həyat yoldaşını?
Sənət aləmində işləyən
qadınlarla ailə həyatı qurmaq çox çətindir.
İstər teatr, istər musiqi sənəti ilə
məşğul olan qadınların həyatı çox
çətindir. Çünki o,
insanların xarakterləri çox dalğın olur. İndi iki qızım var. Kiçik qızım
Nigar Qarayeva Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetini bitirib. Anası
ilə birgə “Bacanaqlar” serialında iştirak edir. Qızım həmin serialda Sevda obrazını
canlandırır. Nigar kimi mahnı oxuyan, gözəl səsə
malik ifaçı çox az tapılar. Teymur Əmrah ona musiqi dərsi keçir. O da Nigardan çox razılıq edir. Böyük qızım İntizar isə Ankarada
yaşayır, evlidir. Onun oxuduğu
ariaları Fidan və Xuraman Qasımova bacıları çox
bəyənir. Bu bacarıq isə onlara
qandan keçib.
- Deyirlər dost dar gündə
tanınar. Siz dar gündə hansı sənət
dostlarınızı tanıdınız?
- Sənət
dostlarımın demək olar ki, əksəriyyətindən
incimişəm. Misal üçün Aydın
Dadaşov məni çoxdandır axtarmır. Neçə illərdir ki, xəstəyəm. Məni bir dəfə də olsun axtarıb,
aramayıb. İnsan uman yerdən küsər.
Hər yerdə məni tərifləyir, ancaq
telefonu əlinə alıb mənə zəng vurub
halımı soruşmur. Mən çəkdiyimi
artıq çəkmişəm. Mənə
sual verib, cavab almağınızın nə mənası var
ki? Teatr aləmində son 20 ildə təmiz
bir insan görmədim. Hər kəs
özünə dayaq axtarır ki, ona rol versinlər, vəzifəsinə
toxunmasınlar.
-Xəstəxanadan
çıxdıqdan sonra sizi teatra dəvət etsələr
gedərsinizmi?
-
Hansı teatra?
-
Ümumiyyətlə.
-Məsələn?
- Akademik Milli Dram Teatrına.
-
Açığı orada oynamağı istəmərəm.
Hərdən yolum “beşmərtəbə”nin
yanından keçdikdə o binada keçirdiyim xatirələr
yadıma düşür. O binanın yanında “Fərhad”
kafesi var idi. Ora biz hər zaman içməyə
gedirdik. Hər dəfə ordan yolum
düşdükdə Azərbaycanın böyük sənətkarları
yadıma düşür. Tofiq
Tağızadə “O dünyadan gələn səs” filmini
çəkərkən Kefli İsgəndər obrazını
mənə həvalə etmişdi. Hər
kəs Tağızadəyə söyləyirdi ki, Tofiq bu
obrazın öhdəsindən layiqincə gələcək.
Sonra Türkiyədən bir aktyor gəldi, o da mənim
üstümdən xətt çəkdi. Həmin
dövrlər Leyla xanım Bədəlbəyli mənə
daha əziz idi. Ondan anamın qoxusu gəlirdi.
Anamın, nənəmin və Leyla Bədəlbəylinin
qoxusunda sanki qayğı var idi.
- Buradan çıxdıqdan sonra nə
etməyi fikirləşirsiniz?
- Bayaq
dedim, Sulutəpədə kirayə ev
tutmuşam. Yəqin ki, ruhsuz cəsədimi o evdən
götürəcəklər. İyul
ayının 2-də 60 yaşım tamam olacaq. Əvvəllər toylara gedirdim. İndi
xəstəliyimlə əlaqədar gedə bilmirəm. May ayının 13-nə kimi evin kirayəpulunu
vermişəm. İncəsənət
qurban tələb edir. Mən bu yolu öncədən
seçmişdim, ancaq sonunun belə olcağını
heç zaman düşünməzdim.
- Yəqin
ki, teatrın və sizin yubileyinizlə əlaqədar bu il sizə
təqaüd də verilər.
-
Teatrın 140 deyil, 240 yaşı olsa belə bu gündən
sonra mənə teatr lazım deyil. 45 illik teatr mənə nə verdi ki? 140 illik teatr da nə
versin. Gözümü açandan bu sənətdəyəm.
Axı bu sənət mənə nə verdi?
Özümü bəzən Rəmişin həyatına
bənzədirəm. O da mənim kimi dəfələrlə
çirkaba düşüb, özü-özünü həmin
çirkabdan çıxarıb.
- Rəmiş
indi fəaliyyətdədir!
-
Çünki Rəmişin yanında Güllüsü var. O,
Rəmişə həyan olur. Mənim isə heç bir həyanım
yoxdur.
- Tofiq Qarayev bu gün öz
tamaşaçıları tərəfindən unudulubmu?
-
Öz dövrünün tamaşaçıları tərəfindən
Tofiq Qarayev heç bir zaman unudula bilməz. Ancaq yeni nəslin
aktyorları məni çətin ki, tanısınlar. Son 17-20
il ərzində fəaliyyətə başlayan gənc nəsl
məni tanımır. Onlara da ağsaqqallar və sənətin
qədrini bilən insanlar mənim haqqımda
danışıblar. İndi teatr sahəsində hər
şey dəyişib. Bu gün tamaşaçıların səviyyəsi
də başqalaşıb. Tamaşaçılar teatra deyil,
Elza Seyidcahana və onun kimilərinə meyilləniblər. “Ay
Zaur” kimi verilişə baxan tamaşaçıdan bu gün mən
nə gözləyim? Bəzən televiziyada görürəm
ki, Əli Mirəliyev təkbaşına Elza kimi müğənnilərlə
mübarizə aparır. Əli Mirəliyev çox enerjili və
səbrlidir. Əli Mirəliyev özündə məktəb
gəzdirir. Mən televiziyalardan və qəzetlərdən
böyük küskünlüyüm var. Qoy onlar da məndən
bəhs etməsinlər. Onsuz da bilirəm ki, sizin mənim
haqqımda yazdığınız məqalələrin və
məlumatların heç kimə bir xeyri olmayacaq. Bu nifrəti
onlar özləri qazanıblar. Bu günə kimi media nümayəndələri
harada ididlər? İyirmi ildə çox şeyi anladım.
İnsanların sənətə münasibəti demək olar
ki, qalmayıb. Məgər insan yıxılanda onu bu qədər
məhv edərlər?
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2013.-13-15 aprel.-S.11.