Tamaşaçısız teatr
kimə lazımdır?
Şri-Lankadan qayıdan Gənc
Tamaşaçılar Teatrının direktoru
tamaşaçı qıtlığı kimi
problemləri olmadığını deyir
Ötən
həftə Gənc Tamaşaçılar Teatrı Kolomboda
keçirilən Beynəlxalq Monotamaşalar Teatr
Festivalında iştirak edib. ASSITEJ-in Şri-Lanka Mərkəzinin
təşkilatçılığı ilə keçirilən
festivalda teatr Patrik Züskindin “Kontrabas” tamaşası ilə
təmsil olunub. Festivaldan dönən teatrın direktoru, əməkdar
artisti, ASSİTEJ-Azərbaycan Milli Mərkəzinin prezidenti
Mübariz Həmidov “Kaspi”yə müsahibəsində ilk
öncə səfər barədə təəssüratlarını
danışdı:
Azərbaycan teatrında bir ilk
-
Şri-Lankanın paytaxtı Kolomboda ikinci ildir ki, Beynəlxalq
Monotamaşalar Festivalı keçirilir. Bu il bizim teatr da o
festivala dəvət aldı. Biz orada beş nəfərlik heyətlə,
alman yazarı Patrik Züskindin “Kontrabas” tamaşası ilə
iştirak etdik. Tamaşanın quruluşçu rejissoru mərhum
rejissor, xalq artisti İrina Perlovadır. Şövqi
Hüseynovun ifasında nümayiş etdirilən tamaşa 55 dəqiqə
davam edir. Onu da qeyd edim ki, bu tamaşa İran, Moldova, Ukrayna,
Belarus, Sankt-Peterburq və Rusiyanın bir sıra şəhərlərində
keçirilən Beynəlxalq Teatr festivallarında ən
böyük mükafata layiq görülüb. Festival çərçivəsində
“British consul”da və Şri-Lankanın Battikaloa şəhərində
yerləşən Şərq Universitetində
çıxışım oldu. Beynəlxalq konfransda “Azərbaycan
Milli Dünyəvi Peşəkar Teatrı – 140”, “Azərbaycan
Teatrının dünya teatrları ilə beynəlxalq əlaqələri
və dünya teatr məkanına inteqrasiya” mövzularında
çıxış etdim. Çıxışım çox
böyük maraqla qarşılandı.
Qatıldığımız festivalda müxtəlif ölkələrdən
7 teatr iştirak edirdi. Belə ki, Avstriya, Azərbaycan, Səudiyyə
Ərəbistanı, Hindistan, Nepal, Şri-Lankanın
özünün iki kollektivi də iştirakçılar
sırasında idi. Festivalın açılış
günü Beynəlxalq Teatr Gününə təsadüf
edirdi. Aprelin 4-də festivalın bağlanışı oldu.
Şri-Lankalıların və orada iştirak edən digər
ölkələrin nümayəndələrinin Azərbaycan
teatrı haqqında bilgiləri çox az idi. Demək olar ki,
yox dərəcəsində idi. Festival iştirakçılarına
Azərbaycan teatrının tarixindən, bugünkü fəaliyyətindən
danışdıq.
Orada
biz üç tamaşa nümayiş etdirdik - iki
tamaşanı “British consul”-un, birini isə Şərq
Universitetinin səhnəsində. Festival təşkilatçıları
təsəvvür edə bilmirdilər ki, bir aktyor psixoloji
dramı səhnədə necə canlandıra bilər.
Tamaşanın sonunda alqış sədalarından
tamaşaçıların səhnə əsərini
çox bəyəndikləri hiss olunurdu. Bu tamaşa əsasında
Şri-Lankalılar Azərbaycan teatrı haqqında geniş məlumat
əldə etmiş oldular. Festivalda xüsusi nominasiyalar yox
idi. Festivalda iştirak edən ölkələrə diplom,
büst və kollektivin hər bir üzvünə sertifikat
verildi.
- Adətən festivala gedən
zaman teatr truppaları yeni mövzu, ideyalarla geri dönürlər.
- Tədbir
əsnasında hindistanlı professor tamaşamızın
Hindistanda keçiriləcək festivallarda iştirak etməsi
üçün oranın Mədəniyyət Nazirliyi ilə
danışacağını söylədi. Bundan əlavə,
festivala Avstriyadan iki təmsilçisi gəlmişdi. Rejissor
Karen, o həm də aktrisa kimi fəaliyyət göstərir.
Onun yoldaşı isə prodüserdir və tamaşanın
bütün texniki məsələlərini həyata
keçirirdi. Onlar festivalda kuklalarla proyeksiyanın çox
gözəl bir sintezini nümayiş etdirdilər. Tamaşa
böyüklər üçün nəzərdə
tutulmuşdu. Avstriyalıların teatrı ötən il Azərbaycanda
Beynəlxalq Kukla Festivalında iştirak etmişdi və Azərbaycan
haqqında geniş məlumatları var. Onları bu ilin noyabr
ayında Azərbaycanda keçiriləcək ikinci
böyük Beynəlxalq Kukla Teatrları festivalına dəvət
etdim. Gələn il üçün biz orada seyr etdiyimiz
tamaşanı gördüyümüz proyekt şəklində
teatrımızda nümayiş etdirəcəyik. Bu, Azərbaycan
teatrı üçün bir ilk olacaq. Burada kukla
tamaşalarının elementlərindən istifadə olunur,
aktyorların siması görünür, ekranda da
görüntülər meydana gəlir. Tamaşa zamanı
canlı aktyorla ekrandakı aktyorun dialoqu gedirdi. XXI əsr teatr
proseslərində bu kimi texniki vasitələrdən istifadə
etmək çox maraqlı alına bilər. Tamaşanın
dövlət sifarişi əsasında Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin də dəstəyi ilə hazırlanması nəzərdə
tutulub. Azərbaycan teatrında hələ bu eksperiment indiyə
kimi olmayıb. Biz onlarla müəyyən razılıqlara gəldik.
Tamaşanın ədəbi materialı biz tərəfdən
veriləcək. İstəyirəm ki, ədəbi material ya
Şərq, ya da Azərbaycan mövzusu olsun. İndi biz pyeslər
üzərində seçim edirik. Avstriya tərəfdən
isə həmin o texniki vasitələr gətiriləcək.
Tamaşa bizim aktyorlarla hazırlanacaq, Avstriyadan gətirilən
texnika isə bizim teatrda qalacaq.
- Bildiyim qədər, bu il Gənc
Tamaşaçılar Teatrında Beynəlxalq Teatr
Festivalı keçiriləcək. Buna hazırlıq gedirmi?
-
İlin əvvəlində belə bir festivalın iyun
ayında keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdu. Beynəlxalq
Kukla Teatrının keçirilməsi ilə əlaqədar həmin
festivalı gələn ilə saxlamaq qərara alındı.
Bu il ASSİTEJ-in xətti ilə beynəlxalq layihə həyata
keçirəcəyik. Layihənin məktəblər
arasında həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulub. Layihənin adı “Mən teatr haqqında
danışmaq istəyirəm” adlanır. Artıq layihə əsasında
Səbail rayonunda yerləşən məktəblərdən
başlamışıq. Birinci mərhələ başa
çatıb. 357 şagirddən 37-si ikinci tura keçib. İkinci
tur bizim teatrda baş tutacaq. İkinci turun qalibləri
mükafatlandırılacaq. Biz bunu ulu öndərimizin 90 illik
yubileyi, Azərbaycan Peşəkar Milli Teatrının 140
illiyi və Gənc Tamaşaçılar Teatrının 85
illik yubileyi ilə bağlı əlaqələndirmişik.
Aprelin sonu yekun turu həyata keçiriləcək.
İl
ərzində bizim yeni səfərlərimiz nəzərdə
tutulub. Sentyabrın 28-i Həştərxan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının qonağı
olacağıq. Orada 3 tamaşa oynayacağıq. “Kontrabas”
tamaşası onların xahişi ilə nümayiş etdiriləcək.
Orada kiçik səhnənin açılış mərasimi
də nəzərdə tutulub. Açılış mərasimi
isə sözügedən tamaşa ilə olacaq. Biz orada iki
tamaşanı nümayiş etdirməyi nəzərdə
tuturuq. Ancaq onlar “Kontrabas” tamaşasını Sankt-Peterburqda və
Brest şəhərində görüblər və bizdən
də çox xahiş etdilər ki, bu tamaşanı
onların teatrında nümayiş etdirək.
- ASSİTEJ-in gələcəyə
dair planları nələrdən ibarətdir?
-
ASSİTEJ-in həm prezidenti, həm də baş katibi olan
İvisa Simiçlə bizim razılaşmamız var. Bu
gündən etibarən teatrımızda Aleksey Tolstoyun
“Qızıl açar” əsərinin məşqləri
başlayacaq. 40-45 gün ərzində tamaşa hazır
olacaq. Bu da ASSİTEJ-lə bizim birgə layihəmizə
daxildir. Baş katibin ixtisası rejissor olduğuna görə
bizim təklifimizi qəbul etdi. Tamaşanın rəssamı
olan Dinka Ceriçeviç də onunla birgə gələcək.
Tamaşanın bəstəkarı Xorvatiyadan olacaq. Güman
edirəm ki, çox maraqlı bir tamaşa alınacaq. May
ayının axırlarına yaxın Çelyabinsk şəhərində
yerləşən Gənc Tamaşaçılar
Teatrının quruluşçu rejissoru Tatyana
Şevçenko bizim teatrda “Balaca və Karlson”
tamaşasını hazırlayacaq. Bu tamaşa 25 il bundan qabaq
teatrın səhnəsində rus bölməsində
hazırlanıb. O zaman da bu tamaşaya çox böyük
maraq olub. Bu tamaşadakı obraz tamaşaçılara
tanış bir qəhrəmandır. Mövsümün
bağlanışına qədər bu tamaşaları hazırlamağı
düşünürük. Teatrın quruluşçu
rejissoru Cənnət Səlimova “Markolfa” adlı bir əsər
üzərində işləyir, tamaşa
“İtalyansayağı xoşbəxtlik” adlanacaq. Bu tamaşa
da mövsümün bağlanışına kimi təhvil
veriləcək. Gələn il isə Abdulla Şaiqin
“Danışan gəlincik” əsərinə quruluş verəcəyik,
bir də Əli Əmirlinin “Hasarın o tayında” əsərinə
müraciət etməyi düşünürük.
Tamaşaçı istənilən
halda haqlıdır
- Teatrın repertuarında Əli Əmirlinin
dramaturgiyasına daha çox müraciət edirsiniz. Bu nədən
qaynaqlanır?
- Bu
fikirlə razı deyiləm. Mənə elə gəlir ki,
teatrımız gənc dramaturqlara daha çox müraciət
edir. Kamran Ağababayevin “Xəzər şahzadəsinin
nağılı” tamaşasında gənc bir dramaturqa
müraciət etmişdik. Hansı ki, bu əsər
Kamranın ilk işi olub. Bundan əvvəlki illərdə Rəvan
Tohidoğlunun “İncəbel və div” əsərini səhnələşdirdik.
Əli Əmirliyə də ilk dəfə 1988-ci ildə
dramaturq kimi bizim teatr müraciət edib. Onun ilk səhnə əsəri
olan “Ərizə” tamaşasını məhz biz təqdim
etmişik. Demək olar ki, teatrın bu seçimi çox
uğurlu oldu. Ondan sonrakı illərdə digər teatrlar,
xüsusən Gənclər Teatrı, daha sonrakı illərdə
Akademik Milli Dram Teatrı və bölgə teatrları Əli
Əmirlinin repertuarına müraciət etdilər. Bu gün də
Əli Əmirli Azərbaycanda ən məhsuldar,
tanınmış dramaturqlardan biridir. Hazırda
repertuarımızda yerli və Avropa dramaturqlarına, klassiklərinə
müraciət olunur. Tamaşaçı cəhətdən
heç bir problemimiz yoxdur. Əgər azad kassadan 100-150 nəfər
tamaşaçı öz istəyi ilə bilet alıb
tamaşaya gəlirsə, bu artıq teatrın uğurudur. Bəzi
insanlar deyir ki, teatrlarda tamaşaçı
qıtlığı var. Bu fikirlərlə razı deyiləm.
Bunu o insanlar səsləndirir ki, onlar teatra getmirlər və
ondan-bundan eşidib mənasız şəkildə
danışırlar. Teatra bir dəfə gələn
tamaşaçı ikinci dəfə yenə gəlir.
- Ötən ay repertuarınızda
“Pələng ili” tamaşasına rast gəlmişdim. Ancaq deyəsən
indi onu repertuardan çıxarmısınız?
- Həmin
tamaşa repertuardan çıxarılmayıb. Onu teatrda cəmi
iki dəfə nümayiş etdirmişik. Firuz Mustafanın
yeni bir tamaşasıdır. İkinci dəfədir ki, Firuz
Mustafaya müraciət edirik. O tamaşanın gələn ay
oynanılması nəzərdə tutulub. Onun da öz
tamaşaçısı var. Burada söhbət üç
dostun istirahət zamanı çətin anda iç üzlərinin
açılmasından gedir. Həyat rahat olanda hər kəs
bir-biri ilə mehriban dost olur, ancaq bir balaca çətinlik
olan zaman, kənardan pələngin səsi gələn kimi,
bütün sifətlər açılır.
- Teatrınızda “Rəy”
jurnalı 3-cü ildir ki, fəaliyyət göstərir. O
jurnalın tamaşaların hazırlanmasında nə kimi rolu
var?
-
Tamaşaçılar orada öz fikirlərini
bölüşürlər. O fikirlər bizim
üçün çox vacibdir. Növbəti tamaşanı
hazırlayarkən o fikirlərə istinad edirik. Onlar həmin
jurnalda teatrımız haqqında çox müsbət fikirlər
səsləndirirlər. Bu da onu göstərir ki, biz düz
yoldayıq. Tamaşaçı istənilən halda
haqlıdır. Gözəl tamaşa hazırlamaq
üçün teatrlara hər cür şərait
yaradılıb. Bircə qolu çırmalayıb işə
başlamaq qalır. Son dönəmlər təhsil idarələrində
şagirdlərə biletlərin satılmasına qadağa
qoyulub. Hesab edirəm ki, bu, düzgün yanaşma deyil. Gənclər
bütün teatrlara üz tutmalıdır. Kukla Teatrına gəlməyən
azyaşlı uşaqlar sonra bizim teatra gəlməyəcəklər.
Kukla Teatrı tamaşaçını bizim üçün
yetişdirir. Biz isə tamaşaçını Akademik Milli
Dram Teatrı, Opera və Balet Teatrı üçün
yetişdiririk. Bunlar hamısı bir-biri ilə əlaqəli
şəkildə bağlıdır. Bizim repertuarda yer alan
dramaturqların əksəriyyətini şagirdlərin dərsliklərində
görmək mümkündür. Şagirdlərə bilet
satılmasına qadağa qoymaqla onların mənəvi cəhətdən
zənginləşməsinin qarşısı alınır.
Necə ola bilər ki, dərslikdə Mirzə Fətəli Axundzadəyə
uzun müddət vaxt ayrılsın, bizim teatrda Axundzadənin
4 komediyası oynanılsın və həmin şagirdlər o
tamaşaya baxmasın? O tamaşaya baxmaqla komediyaların
süjet xətti onların yaddaşlarına həkk olunacaq.
Yaxud da Uilyam Şekspirin “Romeo və Cülyetta” əsərini
oxumayan şagird tamaşaya baxmaqla əsərdən xəbərdar
olacaq. Ən azından biz məktəblilərin bədii
anlamının formalaşmasına yardımçı oluruq.
Gələn
həftə Bəhram Osmanovun quruluşunda İsveç
dramaturqu Lars Nurenin “Müharibə” tamaşasının
premyerası gerçəkləşəcək. Torpaqlarının
20 faizi işğal altında olan ölkəni şagirdləri
üçün bu tamaşanı izləmək mütləqdir.
Tamaşaçısız teatr kimə lazımdır?
Tamaşaçı pisi yaxşıdan seçir.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2013.-10 aprel.-S.13