Bir ailənin “Müharibə”si
II Dünya müharibəsinin fəsadları bir ailənin timsalında bütün
çılpaqlığı ilə təqdim olundu
Nədənsə
bu dəfəki “Müharibə”-nin səsi tamaşanın
premyerası başlamamışdan əvvəl gəldi. Zənnimcə,
tamaşanın tərtibatı, quruluşu mənim qədər
hamı üçün maraqlı idi. Tamaşa
başlamamışdan əvvəl teatra gedib, premyera öncəsi
teatrda baş verən son hazırlıqları izlədim. Pərdələrin
açılmasına 1 saat qalmasına baxmayaraq, səhnə
demək olar ki, hazır idi.
Bir
anlıq səhnəyə çıxıb, bir neçə
dəqiqədən sonra bu zalın dolacağını, elə
dayandığım səhnədə “müharibə” baş
verəcəyini gözlərim önündə
canlandırdım. Aktyorlar və teatrın mətbuat xidməti
ilə tez-tez əlaqə saxladığım
üçün artıq mövzudan və tamaşanın
gedişatından az da olsa xəbərdar idim. Səhnədən
birbaşa aktyorların qrim otağına yollandım. Nigar
Bahadirqızı ilə Roza İbadova qrim otağında
tamaşanın sözlərini təkrarlayaraq yarızarafat
söhbət edirdilər. Səhnə əsərinin
quruluşçu rejissoru Bəhram Osmanov aktyorlara tamaşa
öncəsi məsləhətlərini verib, mənimlə
birgə zala daxil oldu. Saat 19:00 da səbirsizliklə gözlədiyimiz
tamaşa başladı.
Tamaşada
5 nəfər iştirak edirdi. İndi deyəcəksiniz 5 nəfərlə
nə tamaşa, özü də müharibə mövzusunda? Bəli, GTT-da cəmi 5 nəfərdən
ibarət tamaşada müharibənin
törətdiyi fəlakətlərdən
danışılırdı. Adətən tamaşanın
başlaması üçün pərdənin
açılmasını gözlədiyimiz halda,
bu dəfə pərdə
açılmadı. Düşündüm
ki, yəqin texniki
problemdir. Ancaq sən
demə, pərdənin ümumiyyətlə açıq
qoyulması müharibənin bitməsindən xəbər verirdi.
Beləliklə,
tamaşa başladı… Ana (Kəmalə Hüseynova) otağa
daxil olub yatmış qızlarını (Nigar
Bahadirqızı - böyük qız, Roza İbadova -
kiçik qız) oyadır. Onları su dalınca göndərir
və bu zaman aləm dəyir bir-birinə. Qızların
heç biri su gətirmək istəmir. İlk konflikt başlayır.
Ananın qızlarına və onların analarına
münasibəti ortaya çıxır. Qızların kimliyi,
iç üzləri yavaş-yavaş açılmağa
başlayır.
Bədbəxtlər
Müharibə
mövzusuna ən humanist-fəlsəfi yanaşma realist mənzərə
yaratmaqdı. Müharibədə qalib olmur. Müharibədə
olan yeganə şey qurbanlardır... İsveç dramaturqu
Lars Noren bu pyeslə müharibənin törətdiyi fəsadları,
onun gənclərə təsirini göstərməyə
çalışıb. Dağılmış ailənin
üzvləri hadisələri bütün
çılpaqlığı ilə tamaşaçılara
nümayiş etdirdilər. Hər kəsin öz mənafeyi uğrunda
mübarizə apardığı ailə, onların taleləri
tamaşaçıların gözü önündə sərgiləndi.
Ata
müharibədən kor qayıdır. Ana müharibə illərində
ərinin cavan qardaşı ilə yaşayır. Böyük
qız fahişədir. Qardaşların bir-birinə olan
münasibəti də ürəkaçan deyil. Ata
aldadılır ki, qardaşı itkin düşüb. Onsuz da
gözdən əlildir, heç nəyi görmür. Amma o
hiss edir ki, evdə başqa adam var. Əsərin qəhrəmanları
bir-birini aldadırlar. Əslində, onlar özlərini
aldadırlar. Hər kəs çıxılmaz vəziyyətdədir.
Müharibə insanları murdarlayıb, ləkələyib. Hər
kəsin həyatını dəyişib. Doğmalar
arasında mənəvi bağlar məhv olub. İnsanlıq
ölüb. Evdəkilər də atanın hərəkətlərindən
sanki qorxu içində yaşayırlar. Bəlkə
görür deyə, ehtiyat edirlər. Ata müharibə
zamanı gözlərinin yandırıldığını və
ona görə də hazırda kor olduğunu qızlarına
söyləyəndə, onlar tam əmin olurlar ki, ataları
görmür. Ataya əmilərinin sağ
olmadığını deyirlər. Ancaq əmi evdə
qardaşının yoldaşı ilə eşq yaşamaqda
davam edir.
Sonda
hər şey aydın olur: Bir evdə yaşayan, taleləri
üzlərinə gülməyən bu bədbəxtlər,
getməyə başqa yerləri olmadıqlarından
ömrü boyu bir-birilərinə möhtac
qalacaqlarını anlayırlar.
Müharibə və mübarizə!
Səhnə
əsərində atanın, eləcə də ana və
qızlarının həyatına nəzər saldıqda,
müharibənin bütün ağrı və acılarını,
mənəvi sarsıntılarını, daxili əzablarını
görmək olur. Kiçik qız insanlara nifrət hissi ilə
böyüyür. Böyük qız isə qaçıb
canını qurtarmaq istəyir. Böyük qızın rolunu
canlandıran Nigar Bahadirqızının sözlərinə
görə, insan haraya gedirsə-getsin özünü, daxilində
peyda olan mənini də özü ilə aparır. Yəni
insan istəsə də heç zaman özündən qurtula
bilmir. Ana isə özünü düşünür. Ərinin
müharibədən dönməyəcəyini
düşünüb, ona xəyanət edib. Ona görə də
ərinin müharibədən sağ qayıtmasına
heç də məmnun deyil. Müharibədən kor dönən
evin kişisi isə artıq heç kimə lazım deyil. Nə
qızlarına, nə də həyat yoldaşına. Hər kəs
xoşbəxt olmaq istəyir, bunun üçün cəhd
göstərirlər də, ancaq düşünmürlər
ki, onların timsalında yaşayan insanlar heç zaman
xoşbəxt ola bilməzlər. Əslində hərə bir
cür bədbəxtdir. Tərbiyələri pozulmuş
qızlar, ərinə xəyanət edən qadın,
qardaşına xəyanət edən qaçaq əmi, bundan
sonrakı həyatına kor davam edəcək ata.
Səhnədə
baş verənlər faciə deyil, adi həyat hadisəsidir. Müharibə
bitib, faciədən qurtarıb. Ərin qayıtması sadəcə,
ekstremal vəziyyətdir. Haradansa musiqi səsləri
eşidilir, yaxşı xəbərlər gəlir. Müəllif
isə demir ki, müharibədən sonra siz nə işlə
məşğul olun. O, yalnız vəziyyəti təsvir
edir. Hər kəs narazıdır. Bəs bu hadisələrin
günahkarı kimdir? İnsanların illərlə qurduğu
hər şeyi dağıdan müharibə? Müharibə və
mübarizə!
İki hissəli müasir dram janrında təqdim olunan
bu tamaşanı qısaca belə səciyyələndirərdim
– bədbəxtliyin içərisində xoşbəxt
olmağı arzulayan, ancaq
öz arzularına heç
zaman çata bilməyəcək
müharibə dövrünün
insanları. Hər iki məfhum fəsadlarının
bütün dəhşətli
çılpaqlığı ilə səhnədə idi. Ana iki
qızı ilə birgə müharibənin (söhbət II Dünya müharibəsindən gedir) arxa cəbhəyə
ünvanlandığı əzab-əziyyətin, rəzalətin
payını artıqlaması ilə alıblar. Təkcə intihar cəhdi baş verməyib.
Əvəzində ana və qızları
fiziki və mənəvi məhrumiyyətlərin
bütün yaşantılarını
çəkiblər, hətta... aclıqdan ölməmək üçün qapılarındakı itin ətini də yeyiblər. Bütün
bunlara rəğmən, səhnələrin
birində Ana müharibəyə minnətdar
olduğunu deyir. O, bunu hadisələr kulminasiya
nöqtəsinin ətrafında cərəyan etməyə başlayanda söyləyir. Bununla da
onun cəbhədən görmə qabiliyyətini
itirmiş halda
qayıtmış ərinin gəlişinə qəribə,
sevincdən uzaq reaksiyası öz izahını tapır – cəbhədən
yayınmış, faşistlərin əmri ilə yeganə
kiçikyaşlı oğlunu ölənə
qədər döyən qayın, qardaşının
evdə olmadığı müddətdə onun
yerini tutub və ...
qadın bundan çox
məmnundu. Hətta qızlarının kor
olmuş atasını atıb onunla qaçmağa da hazırdı, amma
qızları ilə birlikdə.
Tamaşa
boyunca Atanın iki ziddiyyətli fikri səslənir –
qadınının və qızlarının namusunun
tapdandığını duyduğu və bundan agah olanda
korluğuna sevindiyi an.
Səhnə tərtibatı
Səhnədə
adət etdiyimiz bərbəzəkli dekorasiyalar, al-əlvan rənglər
gözümüzə elə də çox dəymədi. Səhnədə
kiçik nimdaş, sadə stol və stullar, kiçik çəpər
görünürdü. Diqqətimi cəlb edən digər məqam
isə çəpərin o tayında divarlardan
asılmış boş portret çərçivələri
idi. Rejissor bununla nə demək istəyirdi? Bəlkə də
bəxti gətirməyən bu insanların daxilən bir
boşluqda olduqlarını, bəlkə də müharibədən
qayıtmayan insanları göstərmək istəmişdi...
Bu
tamaşanı Bəhram Osmanovun quruluşunda hazırlanan ən
uğurlu tamaşalardan hesab etmək olar. Aktyor oyununa gəlincə,
ən maraqlı məqamlardan bir o idi ki, Bəhram Osmanov adətən
müharibə mövzularında görməyə
alışdığımız hazır tipajlara müraciət
etməmişdi. Ən əsası, tamaşaçıya hadisələri
əvvəlcədən ehtimal etmək imkanı verilmir.
Ata –
Qurban İsmayılov obrazın sarsıntılarını dəqiq
boyalarla çatdırır. Roza İbadovanı universitet illərindən
tanıyıram. Onun oyun tərzinə, səhnə
estetikasına yaxşı bələd olsam da, teatrda
hazırlanan tamaşalarda adətən epizodik rollarda
görürdüm və buna çox məyus olurdum.
Buradakı obrazı Rozanın yeni uğuru kimi hesab etmək
olar. Nigar Bahdirqızını adətən şən,
çılğın, səhnədə coşub-daşan
obrazları ilə xatırlasam da, bu dəfə o, psixoloji
üslubda əxlaqsız qadın rolunu canlandırırdı.
Sözün əsl mənasında, bu obrazda da o,
özünü doğrultmağı bacardı. Nigarla bizimlə
söhbətində söylədi ki, yaxşı rejissor olan
yerdə aktyor dəyişilə bilir: “O zaman mən təqsiri
aktrisada deyil, rejissorda görürəm. Əgər rejissor
bacarırsa, o aktrisadan Cülyetta yaratsın. Misal
üçün, bu tamaşada Roza İbadova tam dəyişildi.
O, bu günə kimi oynadığı tamaşalarda elə də
gözə görünməyib. “Müharibə”
tamaşasındakı rolu onda ilk və fərqli üslubda bir
obraz oldu. Bu, artıq rejissorun uğurudur. Yaxşı rejissor
istənilən aktrisadan istənilən obrazı yarada bilər.
Əgər o aktrisanın içi boş deyilsə”.
Qurban
İsmayılov da hər zamankı ampluasında üzərinə
düşən işin öhdəsindən gəlməyi
layiqincə bacardı. Rasim Cəfərovun hər oyununda isə
“Əzizim Fellini” filmindəki obrazı gəlib
gözümün qarşısında dayanır. Zənnimcə,
onu bu dəfəki obrazı başqa aktyora həvalə
olunsaydı, bəlkə də daha yaxşı
alınardı. Ümumi götürdükdə,
tamaşanın uğurlu olduğunu əminliklə demək
olar. Son illər teatr səhnəsinə yol tapan bir sıra
tamaşalarla müqayisədə daha böyük
tamaşaçı auditoriyası toplayacağına
şübhə yoxdur.
Onu
da qeyd edim ki, GTT səhnəsində “Müharibə”nin
növbəti nümayişi mayın 18-də baş tutacaq.
Xəyalə Rəis,
teatrşünas
Kaspi.-2013.-19 aprel.-S.13.