Əsas olan mətndi
Zahid
Sarıtorpaq: Bir də ədəbi qaraçuxada qismət
deyilən bir yazı var ki, o da hər yazara yazılmır...
Zahid
Sarıtorpaq 1957-ci il mayın 11-də
Şamaxı rayonunda anadan olub. Moskvada M.Qorki adına
Ədəbiyyat İnstitutunu bitirib. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvüdür. Zahid müəllimi həmişə ədəbiyyata
son dərəcədə “ehtiyat”la yanaşan, qovğalardan kənarda
dayanan şair kimi görümüşəm. Son dərərəcədə gözlənilməz
bənzətmələri və dəqiq deyimləri ilə
seçilən şeirlərində qəribə bir
“yumşaqlıq və həlimlik” duymuşam. Zahid müəllimin şeirlərində bəyəndiyim
və mənimçün son dərcə qiymətli olan məqam
irfani qatın olması və küfr, yalançı
obrazlılıq, hədər sadalanmalar, aşırı
uzunçuluğun olmamasıdır. Zahid müəlliin
şeirləri ilə tanış idim, ədəbiyyat
bilgiləri ilə də müəyyən qədər bu
müsahibə daxilində tanış oldum, düzü,
maraqlı idi...
– Sizin şeirinizdə irfani meyillərlə
müasirlik aydın hiss olunur, bu müsbət hal olsa da,
individuallığın itməsinə gətirib
çıxarmırmı?
– İrfana, təsəvvüfə və ya başqa oturuşuşmuş
dünyagörüşlərinə şeirdə bilincli olaraq
meyl etmirəm, onlar sadəcə mənim içimin ruhaniyyətindən
doğanlardı.Yazdıqlarımı bəzən neosufizm də
adlandırırlar. Amma mən onu da qəbul etmirəm. Sadəcə şeirimi yazıram. İnanın
2009-cu ildə işıq üzü görmüş kitabımda
otuz il əvvəlin də şeirləri
yer alıb, beş-altı il əvvəlin də. İdeya fərqini görməzsən amma.
– Poeziyada xaos və kosmos məsələlərinə
necə yanaşırsız və bu barədə nə
düşünürsüz?
–
Xaotiklik, nizamsızlıq, daha dəqiq desək sistemsizlik təkcə
poeziyanın belini qırmır, həm də şairi urvatdan
salır, tükəndirir. Düzdü,
poeziyamız qapsamlıdı, çağdaş şeirimiz hələ
dünyaya yetərincə çıxa bilməsə də bu
gün bütün salxarıyla göz önündədi.
Amma daha çox bir biçimsizlik var bu alanda.
Klassik üslubda yazanlar da, modern, postmodern deyilən
ab-havanı şeirə gətirənlər və gətirmək
üçün çarpışanlar da sanki eyni təbili
döyürlər. O ki, qaldı kosmos məsələsinə,
bu, elə mən deyəndi də. Yəni o, neçə
milyard ilin nizamı içində olan bir şeydi ki, lap bircə
zərrəsi, lap, elə milyardda bir zərrəciyi şeirə
gəlsə, poeziyada həmin o İlahi nizam zühur edər...
Yəni, sistemli şeir düzəni
formalaşar. Amma görək buna
bugünkü təfəkkürlə, bugünkü intellektlə
güc çatırmı?
– Müasir şeirimizdə rəngarənglik
var, amma nədənsə ümumi mənzərənin
içində yekrənglik var, bu sanki bütün mənzərəni
bir fonda itirir. Sizə belə
gəlmirmi?
– Bu məsələyə
yuxarıda dolayısıyla aydınlıq gətirdim. Ümumiyətlə, mən ədəbiyyatımızı
həmişə bir xalı kimi, bir gəbə kimi təsəvvür
edənlərdən olmasam da, dediyim kimi, onun rəngarəngliyini,
fərqliliyini qəbul edən birisiyəm. Zəif şeir yazan şairin gözəgəlimsiz
ilməsi də, güclü şairin butasayağı
naxışı da orada cəmlənir. Əsas
olan mətndi. Ortaya qoyulan mətn. Mənzərəni də o oluşdurur. Bir də
ədəbi qaraçuxada qismət deyilən bir yazı var
ki, o da hər yazara yazılmır...
– Bizdə nədənsə şairlərin
çoxunu “izm”lərə ayırmırlar, kimin hansı ədəbi
cərəyanın təmsilçisi olduğu bilinmir. Siz öz əsərlərinizi hansı dəbi cərəyana
aid edərdiniz?
– Ədəbiyyatda cərəyanlaşmanın tərəfdarıyam,
çünki bu, bir nizam yaradır, ədəbi mühitin dəngəsini
sahmanlayır.
Bu, necə olur? Hər ədəbi
portalın, saytın, ya dərginin ətrafında həmfikir
yazarlar, şairlər birləşirlər. Yəni burada
qəzəl yazanların öz qrupu, qoşma, gəraylı,
hecada yazanların öz dəstələri, deyək ki, modern əsərlər
yazanların da öz güruhları, cərəyanları olur
və təbii ki, belədə xaos da yatır, hər şey də
aydın görünür, necə deyərlər, ədəbiyyatı
da çempionata çevirərək yüngül çəkilililərlə
ağır çəkililəri qurşaq tutdurub
gülünc duruma salmırlar... Mənim də
özümə simsar sandığım, ruhən yaxın
yazarlar dostlarım var və biz tez-tez həm həyatda, həm
də virtual aləmdə görüşür,
baxışlarımızı bölüşürük.
– Ədəbi gənclik haqda fikirlərinizi bilmək
maraqlı olardı.
–
Bütün sahələrdə olduğu kimi ədəbiyyatda
da bu günkü gəncliyin öz sərt məntiqi var. Bu məntiq
bütün çılpaqlığıyla duyulur. Yeni dövr öz insanını yetişdirir, yeni ədəbiyyat
öz yazarını. Ya da əksinə
yeni insan öz dövrünü yaradır, yeni yazarsa öz ədəbiyyatını.
Amma bütün təzadlı, qeyri-normal kimi görünən
hallara baxmayaraq ədəbiyyatda bu işləri görməkdən
ötrü, yeniliklə dolu inkişaf üçün
münbit şəraitə söz ola bilməz.
Yəni söhbət heç də həmişə
ədəbiyyat adamının ömrünü,
gününü çürüdən, onun fəaliyyətini
məhdudlaşdıran maddi durumdan getmir. Söhbət
bugünkü ədəbi şəraitdən, mühitdən
gedir, daha dəqiq desək, söhbət ondan gedir ki, bugün
geniş müstəvidə mövcud olan münbit ədəbi
boşluqlar sözün həqiqi mənasında öz sahiblərini
gözləyir. Dünya çapında məşhur
olan örnəklərə qiyaslanaraq, çoxçalarlı
yaradıcılıq cəbhələri açmaq olar və əgər
gəncliyin buna cəhdləri varsa - sözsüz ki, var -
alqışlamaq lazımdır. Əslində,
belə şəraitlər hər əsrdə
özünü göstərmiş və müəyyən mənada
ayrı-ayrı xalqların mədəni həyatlarında
intibaha gətirib çıxarmışdır. Bəzilərini bu ünkü gəncliyin
apardığı eksperimentlər nahaq yerə
qıcıqlandırır. Bu, olduqca normal
bir haldır və buna heç də neqativ baxmaq gərək
deyil. Vaxtı gələndə onsuz da hər şey
biçimlənəcək, öz yerini alacaq, qeybdən
ötürülən cərəyanların qısa qapanmaya məruz
qalanları yoxa çıxmayacaq – təzədən bir
özgə məkanda bir özgəsinə ötürülmək
üçün geriyə qayıdacaq - artıq bu sürəc
bizlik deyil - hədəfinə çatanlar isə mütləq
haqqı bulmaq yolunda vergili yazarlarda ədəbi məhsul şəklində
təcəlli tapacaq.
– Hər yaz– Sizinçin yazar xoşbəxtliyi
və bədbəxtliyi nə deməkdir?
ar buna
öz prizmasından yanaşa bilər. Fikirlər
də fərqli olar yəqin ki. Hayıf, bu
məsələyə çox vaxt bəsit
yanaşılır. Bu məsələ
mürəkkəbdi. Mürəkkəb
olduğu qədər də
düşündürücüdü. Sən bu gün
eyforiya içində, kənar təsirlər altında
özünü xoşbəxt sana bilərsən,
amma çox yox, beş-on ildən sonra tam
yanıldığını dərk eləyərsən. Ya da ki, toplum sənə sevgi bəsləyər, amma
çox keçməz unudularsan. Belə şeylər ədəbiyyat
tariximizdə az olubmu yəni? Əslində, yazarın ən böyük xoşbəxtliyi
yaradıcılıq anlarında, prosesin içində
yaşadıqları, keçirdiyi hisslərin ağuşunda
duyduğu acılı-şirinli çırpıntılardan
ibarətdi. Amma bunun özü də
nisbidi. Yazar bədbəxtliyini onun bəsirətsizliyində
görürəm – bu hal qələm adamının ən
böyük bədbəxtliyidi. Bu isə
nisbi-filan deyil, faktdı, gerçəkdi.
- Son dönəmdə xarici ədəbiyyata
meylin artması, sizcə, milli ədəbiyyatımıza diqqəti
azaltmırmı?
– Məsələyə bir qədər geniş yanaşmaq lazımdı. Xarici ədəbiyyatdan təsirlənərək, kimin konyuktura ədəbiyyatıyla, kimin plagiatlıqla, kimin həqiqi, ciddi ədəbiyyatla məşğul olduğu gün kimi aydındı desək, bu, bir qədər nisbi olar. Ən azı bu sahəyə, yəni ədəbiyyatın “mətbəxinə” bələd olan hər kəs öz arşınıyla bu məsələlərin ölçüsünü bilir. Ölçülərsə zövqlərə görədi. Ümumiyyətlə, dərindən götürdükdə ədəbiyyatda da heç nəyin mütləq olmadığı aksiomadı. Əgər yaradılan obrazlar əzəli və əbədi olana söykənmirsə dəyərlər keçəri olmağa məhkumdu; yəni, bu gün çox güclü görünən bir yazı sabah heç nəyə yaramayacaq, çünki o bu günlə sabah arasındakı keçiddən adlamağa qadir olmayacaq. Bu keçid isə mistik aerodinamik boru adlanan real və irreal dünya arasındakı qıl körpüsünə oxşayır. Baxmayaraq ki, onun özü də nisbi bir anlamdı. Yaxşı olan nə varsa əxz etməyin tərəfdarıyam. Amma kor-koranə yox. İstər xarici ədəbiyyata meylin olsun, istər də olmasın. Burada yaxşı mənada təsirlənə bilərsən. Düzdü, söz yox ki, İlahi vergi varsa, qələmin ucunu ilişdirərək ən ürkək quşun ən xəfif oxusunu belə vərəqin üstünə çəkib gətirmək mümkündü: heç şübhəsiz, qələm usta əlində olduğunda və ürəyin damarı iplik əvəzinə saplandığında ona, o zaman, Can Tikməsini nəinki quş səsiylə, həm də, məsələn, ölüb getmiş doğma birisinin isti, çox isti olan son nəfəsiylə də süsləmək olar və bu zaman Can Tikməsi Gül qoxuyar - deyəsən, söhbəti bir qədər lirik səmtə yönəltdim. Hə, qələmdən kağızdan danışıram, deyə bilərsən ki, biz daha qələmlə yazmırıq axı... Düzdü. Toxunmaq istədiyim məsələ heç də şairanəlik deyil, sadəcə Can Yanğısı istəyir. Az qala zibilxanaları və fahişələri, avtomobil tüstülərini və gecə barlarını ürəklərinə eşq kimi tatuaj eləmiş bir çox çağdaş yazarlar indi təkcə quşlardan yox, quş səslərindən də iyrənirlər və belə yaxşıdı deyirlər. Özəlliklə ilk baxışda ruhi ekolojisi pozulmuş kimi görünən “gənc ekoçular” min illər boyu insanların yediyindən yeməyi xoşlasalar da, elədiklərindən eləməyi sevsələr də, amma dediklərindən deməyi yaxına belə buraxmırlar. Buna kimin nə iradı ola bilər... Sözsüz, zəmanəmizdə İnsan çox şeydən bezmiş kimidi. Məsum quşlar, quş səsləri (sözsüz ki, bu ifadə şərtidi) bir yana dursun, hətta, özündən də, ilahi harmoniyadan da bu gün küskündü o sanki... Sanki hayqırıb demək istəyir: axı kimə lazımdı, nəyə lazımdı paklıq adlanan, özündə saflığı ehtiva edən və heç kimə gərək olmayan bu nəsnələr? Belə olduğunda zavallı və çaşqın insan hər şeyə, az qala, bir varlıq olaraq İlahi Harmoniyanın baş substansiyası kimi özünə belə şübhəylə yanaşır, heç kimdən sorğularına nə cavab istəyir, nə də bildiyini bir kimsəylə bölüşməyə ürək eləyir. Gözü görə-görə xaos və çaşqınlıq içində boğulur, sanki fələk qapısını döyərək: “gəl!..” deyir. Amma gəl deyən başqa şeydi; bu, yeni dövrün, ondan doğan zərurətlərin tələb etdiyi adaptasiyadı. Keçənlər bu doğanaqdan keçəcək (keçəndə nəyi itirəcəklər, nəyi qoruya biləcəklər – bu ayrı söhbətin mövzusudu), keçməyənlər isə zamanın və sənətin keçmişində ilişib qalmağa məhkumdu mütləq.
– Bu il sizin əsəriniz
də MKM-in qısa siyahısına düşüb,
müsabiqənin nəticələrinin ədalətli
olacağına inanırsınızmı?
– Əsər göndərmişəm, onluğa düşüb. Qalanını dəyərli insanların yer aldığı münsiflər heyəti həll etməlidi. Mən nə deyə bilərəm ki? Hər halda inanmasaydım göndərməzdim.
Fərid
Hüseyn
Kaspi.-2013.-20-22 aprel.-S.15.