BİR DAHA
ŞAİR
Bir cür tikan yetişir səhralarda – deyəsən dəvətikanıdır. O gün uşaq dərs kitabından oxuyub deyir ki, ata, bilirsən, bu tikanın uzunluğu 10 sm, torpağın altındakı kökü isə 400 metrdir! O saat yadıma insan düşdü. Başlamamış bir haşiyə çıxım ki, sufilər deyirlər, hər şey insan üçün yaradılıb, ancaq o mənada ki, hər şeyə baxıb, insanı düşünəsən. Mən də buna əməl etdim; düşündüm ki, insan da belədir. Sadəcə insanın həmin o tikandan fərqi ondadır ki, insan öz dərin köklərindən bixəbərdir. İnsan bilmir ki, bu, onun görünən, kiçik bir hissəsidir. Bu, yəni dünyəvi, maddi, şəhvani duyğular, qorxu, şöhrət, xəyanət, qazanmaq həvəsi və sairə, və sairə. İnsan bunlarla yetinir, bəs deyir bunlara, dünyayla qarnını doyurur vəssəlam. Belə olmasaydı, Nəsimi deməzdi:
Ey özündən bixəbər qafil, oyan,
Həqqə gəl ki, Həq deyil batil, oyan,
Olma fani
aləmə mail, oyan,
Mərifətdən
nəsnə qıl hasil, oyan!
Görürsünüz,
sanki, mən öncədən bu mənzum parçaya uyğun
fikirlər tərtib edib, sonra Nəsimini təqdim etmişəm.
Əslində isə belə deyil, öncəgörən Nəsimidir!
Çünki o, şairdir!!! Bəli, məhz şair. Şair
dedinmi, Hafiz, Şəhriyar, Nəcip Fazil, Orxan Vəli, Hote,
Şiller yada düşür. Mən müxtəlif ölkələrin
fərqli dövrlərindən dağınıq adlar çəkdim.
Bizdə isə hələ ki, şair dedinmi, toyxanalar,
tamadalar, araq iyi verən nəşriyyat pillələri yada
düşür (Moşu demişkən). Buna inşallah
qayıtmarıq, ancaq hələ deyəcəklərimiz var.
İnsan
anlamır, bilmir ki, onu xüsusi həvəslə, eşqlə
xəlq ediblər. İlk və son dəfə uca Yaradan
özünə "Fətəbarəkallahül-əhsənül
xaliqeyn” deyib --- insanı yaratdıqdan sonra! Və çox
maraqlıdır ki, insandan sonra heç nə yaranmayıb. Bu
barədə heç düşünürükmü?
Doğrudan da dağlar, dənizlər, göylər, heyvanlar,
bitkilər, görüb görmədiyimiz mikro və makro aləm
hamısı xəlq olunduqdan sonra insan yaradılıb.
İnsandan sonra orijinal, birbaşa heç nə
yaradılmayıb! İki şey nəzərə gəlir:
birincisi budur ki, yaradılanların hamısı öncədən
insan gəlişi üçün yaradılmışdı.
Bunu yuxarıda dedik. Ancaq məni ikinci fikir daha çox cəlb
edir və həyəcanlandırır. O fikri isə qoy
Füzuli desin:
Mənə
manənd bir divanə surət bağlamaz, guya,
Qələm
sındırdı təsvirim, çəkəndən sonra nəqqaşım!
Bu beytin
müasir türkcəsi belədir ki, mənə (yəni
insana) bənzəyən heç bir surət yaratmaq
mümkün deyil, çünki, o nəqqaş – yəni
Allah, mənim (yəni insanın) surətini yaratdıqdan sonra
öz qələmini sındırdı – çünki,
artıq bundan gözəlini, bundan üstününü,
bundan kamilni yarada bilməyəcəyəm deyə!!!
Füzuliyə
müraciət etməm deyəsən yerinə
düşdü. Niyə? Çünki o şairdir. Ona görə
yox ki, o Füzulidir, klassikdir, filosofdur, xeyr bunlar hamısı
sonradan gələn nəsnələrdir. İlk səbəbi
budur ki, o, şairdir! Şairlik zaman, məkan tanımaz. əgər
biz bu gün özümzüdə o yükə sagib şair
görə bilmiriksə, bu o demək deyil ki, həmin yük
klassikanın işidir, füzulilərin, nəsimilərin mərifətidir.
Xeyr, bu, elə şairlik deməkdr. Deməli,.. deməli belə
çıxır ki, bizdə şair yoxdur? Xeyr, bu da absurddur.
Maşaallah, nə çox şairimiz var. İroniya ilə
danışmıram, həqiqəti deyirəm. Biz çox
istedadlı millətik. Vallah, elə şairlər, elə
şeirlər görürəm ki, ağzım açıla
qalır. Söz gözəl, misralar poetik, forma ideal, ancaq...
yük yoxdur. Heyf, bunu deməyə məcburam. Bəlkə də
yükümüz yüngül olduğu üçün demək
olar ki, bizdə hamı şeir yazır. Hər kəs
şeiri gözəl sözlərin toplusu, şairanə ifadələr,
poetik zirvə zənn edir. Qafiyələr, ölçü,
ahəng, bunlar hamısı var əlbəttə. Şərt
olmasa da şeirdə belə şeylər vardır. Fəqət,
o dediyim məna yükü, o dərinlərdə qalan 400
metrlik kök yoxdur. Bir el misalı var: "Aşıq
gördüyünü çağırar”. Əvvəllər
xoşum gəlirdi bu sözdən, indi məni çox incidir
bu atalar məsəli. Elə bilirəm, çox zahiri, dünyəvi,
cismani bir fikirdir. Məncə aşıq, yəni əslində
aşiq (!!!) görmədiyini çağırmalıdır!
Yenə də köməyə Füzulini çağıraq,
yoxsa "el şairləri” məni dərbədər edər:
Hikmətü
dünyavü ma, fi, ha bilən arif deyil,
Arif oldur
bilməyə dünyavü ma, fi, ha nədir.
Əgər
Füzulinin nəşrlərindən yadınızdadırsa,
o "ma, fi, ha” kəlmələrini bir yerdə
yazırdırlar. Amma mən ayırdım və aralarına
vergül işarəsi də qoydum. Çünki, Füzuli
şairdir! Nazim deyil. Biz isə nazim görürük hələ
ki, şair yox. Elə Füzulini də Nəsimini də nazim
şəklində görürük. Bəh-bəh deyirik, nə
gözəl deyib, necə şairanə, nə qədər
pafos, metafora var bu misralarda (Şakir Şərəroviç,
Şirinov demişkən) və sairə... Heç kim
soruşmur ki, a balam, bu gözəl, bu poetik misralarda şair nə
deyirdi? Axı mən anlamadım, necə yəni;
Sirrimi Adəmdə
pünhan eylərəm,
Adəmi
həm Həq, həm insan eylərəm!
Və
yaxud da hamı soruşur ki, Nizami niyə farsca yazıb, bir
Allahın bəndəsi so-ruşmur ki, Nizami nə yazıb?!
Şairlik
nə filosofluqdur, nə siyasətçilikdir, nə də
alimlikdir. Şairlik bunların bəlkə də hamısı
olmaqla ən üstünüdür. Bəlkə də
bunlaırn heç biri deyil, amma ən kamil, an dəqiq yerdə
dayanan bir zatdır şair. Əlbəttə şair, nazim yox.
Gəl sənə
təsəlli verim,
Darıxma,
düzəlməyəcək.
İndi
buna bənzər misraları hardan tapım? Salam Sarvanı
yetişdirmək üçün bir xalq daha neçə
onilliklər əlləşməlidir?! Şairin heç bir vəzifəsi-filanı
yoxdur. Bunlar hamısı keçən əsrin otuzuncu illərində
Cavidə, Müşfiqə, Cavada hücüm edən və
"Mən söz verirəm ki, bir həftəyə bir poema
yazıb, inkişafımıza əngəl olan bütün
ünsürləri məhv edəcəyəm!!!” deyən cavan
şairlərin (pardon nazimciklərin) fikirləridir. Şair isə
sifarişlə şeir yazmır. Hətta şair özündən
belə sifariş götürmür. Şair plan işi
yazmır, şeir yazır! Şair təbliğatçı,
təşviqatçı deyil. Şair təbliğ etməz,
şairi təbliğ edərlər. Şair əyilməz,
şairə əyilərlər.
İndi
bizdə şair-aşıqlar da çoxdur. Allah
hamısına uzun ömür, sağlam ürək, möhkəm
qələm versin. Ancaq mən bir kəlmə deyəcəyəm
bu barədə. Onu da özümdən yox, Qazi Mustafa Kamal
Atatürkdən deyəcəyəm: "Aşıq Veysəlin
Türk istiqlalına etdiyi xidmətlər bir ordunun etdiklərindən
daha üstündür!” Halbuki Aşıq Veysəl heç
Türk istiqlalının da carçısı
olmamışdır. Ancaq Atatürkə lazım olan Veysəlin
inqilabi şeirləri deyildi, Veysəlin özü idi,
varlığı idi. Sadəcə şair. Vəssəlam! Nə
məddah, nə təbliğatçı, nə vətənpərvər,
nə qürbətçi... sadə və sadə şair!
Bu gün
mən Türkiyədə yaşayan çoxlu sayda şairi
izləyirəm. Onlardan birinin balaca şeirini oxudum, bizim pafoslu
qoşma şairlərimizdən biri dedi ki, ayə qağa,
yaxşı fikir deyib e, ancaq belə şeir olmaz ki,.. və mən
bir daha anladım ki, biz şeirin yox, sözün və onun
şəklinin aşiqiyik. Şeir isə sözdən də əvvəl
fikirdir. Şeir bilinməyəndir, gözlənilməyəndir,
şeir başağrısı gətirəcək qədər
dərindir, düşünmək üçün ayrıca
vaxta ehtiyac duyulacaq qədər çətindir.
Acı ve
mutluluğun arasında
hıçkırık
tutmuş bir vergül gibi
duruyor
insan,
oradakı
kelimelerden ayrı,
oradakı
manalardan uzak...
Allah
türkcəni tərcümə edənlərə insaf versin,
çox sevdiyim bəlkə də ən sevdiyim
çağdaş bir şairin misralarıdır bunlar. Əlbəttə
ki, o pafoslu qoşma şairi qağam belə modern üslublara
şeir deməyəcək. Elə yaxşıdır ki, demir,
əgər o da məni və mənim kimiləri tərifləsəydi,
daha nə qalardı bizdən?! İskəndərdir adı o
şairin. Tam adı Küçük İskəndər.
İstanbulun ən çağdaş "düşüncə
səfillərindən” biridir. Çox güman ki, bizim gənc
yazar və tərcüməçilərimiz onu tanıyarlar.
Mən bizim modern gəncliyi çox sevirəm. Onlar işlərini
bilirlər. Bilirlər ki, zaman yeganə diktatordur. Yalnız ona
qarşı çıxmaq mümkün deyil.
İskəndər
kimiləri elə orada da azdır. Əlbəttə Atilla
İlhan kimi qəribə şairlə var, ancaq heç biri
İskəndər deyil. Məsələn Atilla abi deyirdi:
Aysel, git
başımdan,
seni
seviyorum...
İnsan
alt-üst olur. Elə şair də insanı alt-üst edənə
deyirlər. Ancaq dediyim kimi, Küçük İskəndər
başqadır. Mən nə zaman onu oxusam, az qala intihar edirəm!
Odu ki, çox zaman bilə-bilə oxumuram İskəndəri.
Məsələn yazırdı:
Her rengin
kendi kişiliyi,
her
kişiliyin kendi rengi vardır,..
senin de
kişiliyinin rengini buldum:
Kahperengi!!!
Bir az
çevirək, adam deyir ki, hər rəngin öz şəxsiyyəti,
hər şəsxiyyətin də öz rəngi var. Sənin
də şəxsiyyətinin rəngini buldum... Burada gənc
usta şair böyük bir ustalıqla "Kahve”, yənə
"qəhvə” rəngini ifadə edəcək olan sözdəki
bir hərfi dəyişərək, möhtəşəm bir
şeyə imza atır.
Şair fərqli
məxluqdur. Şair özününküdür, heç
kimin deyil. Şair protestdir, şair əcaibdir, şair dirilərin
olduğu yerdə ölü, ölülərin olduğu yerdə
isə diridir.
Şair olunmur, şair doğulur. Rəhmətlik Şəhriyar demişkən:
Şair
ola bilməzsən, anan doğmasa şair,
Missən
a balam, hər sarıköynək qızıl olmaz.
Ən
sonda isə böyük Mövlana Rumi həzrətlərindən
bir az könül söhbətlərinə qonaq olaq. Mən
istəyirəm Mövlana kimi könlümə qulaq verim.
Dünyadan qopum, öz içimə baş vurum. Həmin
içə ki, bəhs etdiyimiz şairlər baş vurublar. Həmin
iç ki, bütün incilər, bütün mücövhərlər
məhz oradan hasil olublar:
”Şunu
iyi bil ki zaman sevdanın bir şeklinden, nakşından
ibarettir. Bizim şeklimiz zamandan dışardadır. Zamana uyup
kalmaz; hep değişir. Biz ihtiyarlarız ama, zaman ihtiyarlamaz,
hep aynıdır. Dünya bir ırmak gibidir. Derenin içinde
akar gider. Biz bu ırmağın dışındayız. Zaman
ırmaktaki su gibi akar gider. Irmağa düşen bizim
gölgelerimizdir. Burada pek zor, pek ince; anlaşılması
müşkil bir nükte var! 0 burada değil ama yine de burada! 0
yok gibi olan bir varlık! Ey gönül! Canın
yüzünden başka hiç bir yüze gülme! Zaten o
olmayınca bütün gülüşler
ağlayıştır, inleyiştir. Dünya meselelerine
dalıp daralan gönül gerçek gönül değildir!
Çünkü gönül pek geniştir. Onun ucu
bucağı yoktur! Aslında gönül gam yemez,
gönlün gıdası gam değildir. Gönül bir dudu
kuşudur. 0 görülmemiş acayip şekerler yer durur.
Gönül dün gece geldi de, canın kulağına dedi ki:
"Ey adını söyleyemeyeceğim, eşsiz varlık! Ey
adını açıkça söyleyeni parçalayan,
gizlice söyleyeni yakıp yandıran güzel! Ey can!
Bilinemeyeni, tarif edilemeyeni anlatmaya kalkışan ne özür
getirebilir? Ne bahane bulabilir?" Gül bahçesinde geçen
sırrı, gizli şeyi bir gül bilir bir de hazin hazin
ağlayan, feryat eden bülbül bilir. Sadece bülbüllerin
seslerine dalıp o seslerin güzelliğinden bahseden kişi
seste kalır. Seslerin ötesine geçerek aşk
sırrını sezemez, anlayamaz. Ey o akıl almaz, eşsiz
varlığı anlamaya çalışan, sezmeğe
uğraşan! Ey göklere aşık olan kişi! Merdivenden
bahsedip duran arifle dost ol, onunla iyi geçin!”
Fəxrəddin
Salim
Kaspi.-2013.-27-29 aprel.-S.24.